Vivons cachés, vivons heureux, toch?
Reflecties
Bekend, beroemd, berucht
Persoonlijk
leven en de publieke sfeer
De kwestie of Mr. Nobody dan
wel Mrs. Nobody perfect zou zijn, blijft moeilijk te beantwoorden, feit is wel
dat men hem of haar moeilijk op fouten kan betrappen, vermits hun leven onder
de radar van de media en liefst ook van de politiek en het gerecht verloopt.
Maar toch is de vraag of men al die anonieme mensen, die hun eigen leven
leiden, volgens niet altijd even expliciete inzichten zomaar kan afdoen als
onbelangrijk en zonder betekenis. Het behoort namelijk tot de kenmerkende
evoluties van de moderniteit, dat men als persoon in een grootschalige
samenleving vanzelfsprekend tot anoni-miteit veroordeeld is. Alleen in de kleine
kring waarin men leeft, zal men hem of haar opmerken en notie nemen van de
handelingen, “Les faits et gestes” van iemand. Uiteraard is dat anonieme
bestaan een zegen in het dagelijkse verkeer, want je wordt niet aangestaard, of
je mogelijke misstappen worden niet om de haverklap in de brede media met
koeien van letters breed uitgesmeerd. Daarom kan niemand Andy Warhol een
visionaire gave ontzeggen, net als John de Mol, die programma’s ontwikkelde,
formats, waarin onbekende mensen plots aan de vergetelheid en onbekendheid
ontrukt werden en worden. Men noemde het genre reality-tv maar of de realiteit
daarmee gediend werd, valt nog maar te bezien.
Dit voorjaar zong een Vlaams meisje
op een zoveelste sessie van het Eurosongfestival en het viel op, valt op dat ze
niet uit de verf kwam, ook in de eigen media niet. Men was, zo lijkt het wel,
vergeten haar figuur te pimpen en goed in de etalage te zetten. Misschien is
dat nog het beste wat haar kon overkomen. Maar de vraag is natuurlijk wat de
jonge dame nu eindelijk verdienstelijk maakte. Er zijn van de vele edities van
dat festival niet veel namen overgebleven, behalve een enkele “puppet on a
string” Sandy Shaw. Aan de andere kant heb je dan megasterren die al zo lang
meegaan, dat hun persoon helemaal is opgegaan in een icoon en in dat spectrum
zien we media druk bezig mensen tot iconen te pimpen. Want zonder supersterren
is het leven toch niets. Als er dan nog eens smeuïge verhalen te vertellen
vallen, kan de pret niet op.
Maar de verdienste die mensen
uit de anonimiteit laat treden blijkt wel eens bedenkelijk, zoals de man die
ervoor verantwoordelijk zou zijn dat in 1989 delen van LA in vlammen opgingen
als gevolg van rassenrellen. De hardvochtigheid van de politiedienders die hem
behoorlijk hard aanpakten en nadien vrijgesproken werden door een blanke jury
waren natuurlijk de aanleiding voor heel wat zwart ongenoegen, maar als de man
vrij komt, met een fikse schadevergoeding blijkt hem dat niet uit de
probleemzone te hebben gebracht. Hij had wel een villa met zwembad, maar
verder?
Anonimiteit en persoonlijkheid
gaan uiteraard wel samen, bekend zijn, beroemd of berucht zijn, misschien
minder. Toch wekt men integendeel graag
de indruk dat al die bekende en beruchte lui persoonlijkheden zijn om u tegen
te zeggen. Een stevig ego is uiteraard nog iets anders dan een persoonlijkheid.
Kan men van de man die capriolen maakte, Walter Capiau nog zeggen dat hij een
goed gevoel voor timing en geveinsde oprechtheid had, dan kan men dat van de
man die later op televisie beroemd werd met kaartspelen en kinderen
entertainen, al minder zeggen. Over de
andere facetten die aan het licht kwamen over zijn leven, valt het nog meer
bezwaarlijk de lens scherp te stellen. We krijgen dus de indruk dat hier
iemand, die een mooi beroep uitoefende dat hem vanzelfsprekend boven zijn
anonieme bestaan uittilde, kwaliteiten werden toegemeten, zoals sympathiek
zijn, die misschien in het werkelijke leven niet aan de orde waren.
Het punt is, denk ik, dat we
in de moderne samenleving bekendheid als een kwaliteit zijn gaan zien die het
(eigen) anonieme bestaan kon kleuren, want het moet gezegd dat sinds de eeuw van
de Verlichting, toen ook de demografische boom op gang kwam, waardoor de
relatief kleine steden snel uit de voegen barstten, de plaats van het individu
steeds wankeler werd. Dat bracht een grotere anonimiteit mee, maar binnen de
kleine kring, kon men dan weer een eigen bestaan opbouwen. Aanzien verwerven
was mogelijk, al verschilde de methode vaak grondig en de intenties niet
minder. Maximilien de Robespierre, Napoleon, Napoleon III, maar ook Houdini, Leopold
Stokovski… Arturo Toscanini.
Het blijft merkwaardig dat we
vandaag de mogelijkheden die open liggen om iets met ons leven te doen, iets te
betekenen, precies lijken te moeten zoeken waar Andy Warhol het graag zag: 5
minutes of fame. Maar hoe, wat, waartoe, het bleef alles neutraal voor Warhol
en dat is wat radiomakers, televisiemakers en bladenboeren graag doen, mensen
belangwekkend maken, ook al doen of zeggen, laat staan maken ze niets van
betekenis. Het is overigens niet meer toegestaan mensen daarom onbelangrijk te
vinden, te onbelangrijk om hun enige faam te gunnen.
Een paar jaar geleden schrok
Nederland op, toen een bekende uit de onderwereld stierf en met veel vertoon zo
goed als een staatsbegrafenis kreeg. De penoze kaapte het ritueel van de groten
der aarde en de redders des vaderlands om hun capo uitgeleide te doen. De stad
Amsterdam kon niet anders dan de “pompe funèbre” toe te staan, kreeg men te
lezen, terwijl hier een berucht crimineel als een held werd begeleid bij zijn
hellevaart.
Hierover blijf ik mij verbazen
en mij afvragen wat men er van en over heeft
te denken. Als men de hele story met Holleder en consorten volgde in de media,
dan werd duidelijk dat voor sommige kranten en bladen de aard van de faam en de
redenen ertoe er niet toe deden. Of de echtgenote van de in coma verkerende
prins echt bevriend is geweest met een andere figuur uit die ruige sfeer? Hij
zag af van zijn plaats in het Koninklijk huis, maar bleef wel lid van de
Koninklijke familie. Friso zal er helaas niet veel meer over kunnen vertellen,
maar toch, het blijft allemaal wat bizar.
Politici en andere
hoogwaardigheidsbekleders kunnen er zich dus maar beter rekenschap van geven
dat hun toetreden tot de wereld van de notabelen deels hun eigen opzet was en
is, maar dat ze daar ook een deel van hun anonimiteit voor opgeven. Of zij hun
particuliere leven groot en breed moeten laten uitmeten? Of het zo nuttig is te
weten met wie de Keizer van Oostende getrouwd is? En of een politicus homo is
niet, of transgender, het doet er niet zo heel veel toe. Maar toch wil men dat
weten, ook als het verder in de uitoefening van hun mandaat van geen tel
blijkt. Ook al niet omdat we de afspraak hebben gemaakt dat discriminatie om
reden van geslacht of seksuele geaardheid niet aan de orde kan zijn. Dat
betekent dan natuurlijk ook dat dit deel van het persoonlijke leven ook niet in
koeien van letters in de krant moet komen.
Wat dan wel? Een muzikant die
een nieuw lied schrijft waarmee hij tallozen echt aangrijpt en blijft beroeren,
zoals Jacques Brel deed, maar ook Boudewijn de Groot en vele anderen, terwijl
zo een charmezanger(es) wel eens een tere snaar kan raken, maar misschien niet
meer dan dat en toch dagelijkse airplay krijgt en zich best weten te redden.
Het mag en kan niet dat wij, consumenten hierover een oordeel zouden vellen,
althans dat is wat cultuursociologen ons vertellen. Maar kan ik het helpen dat
ik “La Statue” van Brel een bijzonder
gedicht vind en waarom zou ik dat moeten verbergen? Immers, mijn voorkeur voor
Brel of Moustaki boven Gilbert Becaud is iets dat samengaat met andere aspecten
van mijn persoonlijkheid. Heeft dat dan geen andere betekenis, dan een
persoonlijke? Wel, diezelfde cultuursociologen zullen mij misschien ooit vragen
wat ik denk wat ik goede kunst, c.q. goede
muziek vindt, waarbij, zij statistische grootheden berekenend mijn persoonlijke
smaak zullen afzwakken. Aan het eind zal blijken dat een grote meerderheid van individuele
voorkeuren, na grondig sociologisch onderzoek, liefst eerlijk en integer
afgehandeld, weg gevlakt worden. Om commerciële redenen bijvoorbeeld zal men
ons proberen aan te praten dat we e-books moeten lezen, dat we die en die
muziek of films niet mogen missen.
En toch is de realiteit van de
anonieme mensen van groot belang. Neem nu de inzet van mensen voor de ALS-Liga,
die concerten inrichten waar ze zowel de ziekte ALS onder de aandacht brengen,
als de vele activiteiten om patiënten met de aandoening te helpen, hun
levenskwaliteit te optimaliseren dan ziet men dat die anonieme mensen wel
degelijk hun belang hebben. Men kiest dan wel bekend volk als Leah Thijs om de
zaak via de radio aan de man te brengen, maar, we voelen het aan onze ellebogen
dat het vrijwilligerswerk van belang is.
De weg die individuen als
personen gaan, vanuit het gezin van oorsprong en verder via opvoeding en vele
opleidingen die men kan volgen, dragen er niet enkel toe bij dat mensen over
kennis beschikken, maar het hele gamma menselijke affecten leert kennen en
ermee omspringen. In een breder spectrum wordt men een persoon, al dan niet
hoogstaand – al zal dat laatste weer vatbaar zijn voor veel gesteggel over de
waardering – die een plaats kan verwerven in een groter geheel, de kleine kring
allicht, maar ook in een beroepsgroep, een maatschappelijk engagement opnemend
ook in een groter bestel en zo de samenleving vorm geven.
Dan wordt de notie anonimiteit
wel anders, want men kan onbekend zijn voor het grote publiek, maar wel kan een
groep, een kring gebaseerd op professionele of andere activiteiten die rol wel
degelijk hoog waarderen. In die context valt op dat bijvoorbeeld M. Vasalis als
psychiater een heel andere bekendheid genoot en bekendheid verwierf dan als
dichter. Ook geldt omgekeerd dat Philip Herreweghe als dirigent buitengewone
bekendheid geniet, maar dan alleen in kringen die zich met die muziek, Mahler
en Bach inlaten.
In die gesegmenteerde
samenleving, een massasamenleving waar individuen atomen kunnen zijn, maar
vooral personen zijn, met eigen inzichten en verwachtingen, een eigen
identiteit ook, kan men de bekendheid van een persoon misschien niet als
belangrijkste criterium voor het belang van zijn of haar uitspraken kiezen,
maar evenmin zal het behoren tot een bepaalde kring doorslaggevend mogen zijn,
om nu net tunnelvisie te vermijden. Maar dan mag men veronderstellen dat die
individuele personen ook goed gevormd worden, wat meer is dan goed opgeleid. Het
feit dat de mens meer is dan zijn/haar professionele activiteit alleen, zou
vandaag toch duidelijk mogen zijn.
In de anonimiteit gebeurt er
overigens zeer veel dat van belang mag heten voor de samenleving. Van
parochiekringen over Femma tot de zilveren passer en van de motorrijders, de kaartersclub
tot Lyons of Rotary, al die organisaties hebben hun betekenis, want het laat
mensen toe met elkaar over aangelegenheden waar zij belang aan hechten, te
spreken. Maar er zijn ook meer actieve mogelijkheden, zoals een kunstkring of
een theatergezelschap dat een of twee keer per jaar een stuk op de bühne van de
lokale feestzaal brengt, eventueel meedingt naar het provinciaal of nationaal
landjuweel, de harmonie of fanfare, het (helaas) in de verdrukking rakende
klassieke ensemble, zoals Divertimento in Eeklo, dat helaas ter ziele ging, al
die facetten zijn van behoorlijk groot belang voor de samenleving. Zij krijgen
niet de exposure van Deus of van een festival als Werchter, het zij zo, maar
men kan daar niet zonder meer laatdunkend over doen. Die mensen die zich
daartoe engageren, denk ik, zetten zich niet enkel in voor eigen glorie, maar
nemen ook een engagement op tegenover derden.
Het laat zich raden dat wie
amateurtheater van geen tel acht zich ook geen rekenschap geeft van wat onder
de radar van de bladen afspeelt. Toch geven regionale bladzijden van kranten al
eens blijk van enige interesse voor zo een opvoering door amateurtheater. Kan
men er dan wel een oordeel over vellen? Aan de ene kant kan men verwachten dat
de professionele theaterwereld uiteraard op technisch vlak, qua acteren en
dergelijke ver uitsteekt boven dat amateurgedoe, maar is dat ook werkelijk
zonder meer zo. En bovendien, voor de acteurs, actrices en de hele crew die mee
aan zo een realisatie werken, heeft die hele spanning om het te laten slagen
toch wel een grotere betekenis dan de vermeende kwaliteit alleen. Schrijft Tom
Lanoye niet dat zijn moeder een begaafde amateuractrice was? Toch vond hij het
nodig de huidige minister van cultuur te schofferen dat ze zegde enkel enige
voeling had met amateurtheater. Het heeft geen naam? Maar wie kent nog La
Malibrand? En zelfs gekende auteurs als Clem Schouwenaers zijn zo goed als
vergeten… omdat de brede media op een angstaanjagende manier het publieke
domein, inclusief de artistieke verdiensten wenst te beperken tot een mooie,
overzichtelijke maar soms steriele Franse Tuin, of liever, de schaduw van zo
een franse tuin. In werkelijkheid houdt men een klein hofje over, met overmatig
grote coniferen, die weliswaar groen blijven, maar hun frisheid al lang
verloren hebben. Overigens blijken de tuiniers niet altijd bereid ook buiten
hun eigen kleine tuintje te kijken en te zien hoe welig het kruid buiten dat
tuintje tiert. Johan Daisne, geboren in 1912 zoals Louis Paul Boon, lijkt wel helemaal vergeten. En onder de
levende schrijvers zou men nog gaan geloven dat er maar vier, vijf namen zijn.
De anderen verzinken in de anonimiteit, maar het zijn wel boekhandelaren,
bibliothecarissen en lezers die hen levendig houden.
Kortom, het is nuttig en
belangrijk dat wie zich met de vele facetten van onze samenleving en cultuur
inlaat dat men zich niet zomaar verlaat op wat zogenaamd bekend, befaamd of
beroemd is. Niet dat dit a priori verdacht zou zijn, maar wel dat het
cultiveren van een kleine tuin voor een cultuur geestdodend mag heten.
In zekere zin sluit het debat
over anonimiteit aan bij de discussie over wat de leek zou betekenen in vele
domeinen van kennis. Als een journalist meent dat de gewone Vlaming niet
begrijpt hoe het staat met de wetenschappen, dan blijkt die er zich geen
rekenschap van te geven dat de Vlamingen voldoende geschoold zijn om
wetenschappelijk onderzoek te volgen. Maar het blijft wel opvallen dat die
wetenschappelijke informatie net door journalisten zelf wordt gefilterd. Het is
best mooi te vernemen dat de oudste rotsschilderingen nog een pak ouder zouden
zijn dan tot nog toe gedacht, het valt dan bijvoorbeeld op dat men vandaag de
geschiedenis van de mensheid herleid tot de laatste fase, van zo een 150.000
jaar geleden af, toen de moderne homo sapiens het licht zag en andere soorten
zou verdreven hebben. De hele voorgeschiedenis met onduidelijke
afstammingslijnen verdwijnt dan uit beeld. Hoe kan de leek, in wetenschappelijk
opzicht nog weten hoe het met inzichten over de geschiedenis van de mens is
gesteld als de media er niet voldoende zorg aan besteden.
Het debat over dit ene puntje
staat model voor de situatie vandaag, waar men leken op economisch gebied vaak
met veel verve de economische toestand laat uitleggen en experten ingevlogen
worden om de moeilijke en complexe aspecten ervan in vijftien seconden te laten
uitleggen. De anonieme burger, die onder de radar van de brede media en
opiniemakers zijn of haar ding doet, meerdere dingen doet, al dan niet
professioneel kan men niet zomaar negeren, laat staan onbelangrijk noemen. De
weg naar succes is voor hen niet minder belangrijk, maar dat succes kan zich op
meerdere manieren waarmaken, misschien nog het meest in de vorm van erkenning
in de kleine kring. En toch zou het nuttig zijn als men, wie zich als bekend,
befaamd of berucht opiniemaker in de strijd werpt, ook die zaken ernstig zou
nemen. De Canvascollectie? Het is een mooi ding en toch, het had soms iets weg
van “So you think you can dance”, in die zin dat het uitkiezen van werken vaak
leidde tot het afwijzen van ander werk. Het kan natuurlijk niet anders als men
een prijs wil geven. Maar het valt ook hier op dat men verschillende media op
een hoop heeft gegooid. Blijft dus de vraag hoe de geoefende museum- en
galerijbezoeker ervan zou denken. Zo te horen vond men het niet echt
verhelderend en al helemaal niet waarderend voor de verschillende genres en
media. Het klassieke schilderen bleek net als tekenen en zo eindelijk niet meer
relevant. Vraag is of we dat we zomaar kunnen aanvaarden. Want zijn het niet
die anonieme kunstkenners die vroeger dan de journalisten of critici de
verdienste van nieuw talent onderkennen? Zijn zij het niet die al dan niet
terecht er veel toe bijdragen dat kunstwerken aandacht krijgen? Het zal dus
niet om de “wisdom of the crowds” gaan, maar om de voorkeuren van mensen die
een behoorlijke smaak ontwikkeld hebben en er mee toe bijdragen, zeer vaak ook
financieel dat jong talent zich kan ontplooien.
Besluit, dat wat sommigen
anoniem en onbelangrijk plegen te vinden heeft maatschappelijk een veel grotere
betekenis dan we uit de media kunnen afleiden. Meer nog, zoals Woestijnvis in “Man
bijt hond” tenenkrullend amateuracteurs en –actrices ten tonele voerde, waarbij
de acteurs zo gemaakt en artificieel als maar mogelijk is, dienden te
presteren, kan men de zaak niet goed begrijpelijk maken. Die kwestie moet dan
ook met bekwame spoed onderzocht worden. De zogenaamde anonieme burger vormt in
meerdere opzichten de basis van het maatschappelijk bestel en niet enkel als
betaler van belastingen en verkeersboetes. Wil men het hebben over erkenning,
over waardering, dan is het wel belangrijk dat de zogenaamde vierde macht wat
minder pausen uitkiest en een ruimere blik laat waren over wat leeft en wroet
en wrocht. Oordelen over wat er gebeurt kan niet enkel in termen van goed en
fout, modern dan wel conservatief. En neen, dit is geen oratio pro domo sua van
ondergetekende,
Bart Haers
U orakelt: “Oordelen over wat er gebeurt kan niet enkel in termen van goed en fout, modern dan wel conservatief.”
BeantwoordenVerwijderenZouden we dan ook eens van u mogen vernemen hoe we dan wel nog mogen oordelen ?
Om een oordeel te vellen heeft men een criterium nodig. Zo niet is oordelen per definitie niet mogelijk. De criteria goed en fout, modern en conservatief, mogen we volgens u dus niet gebruiken. Welke criteria mogen we volgens u dan nog wel gebruiken? En is ons oordeel dan niet door U gestuurd ?
Zwart of wit, goed of fout... in de rekenkunde klopt dat laatste wel natuurlijk. En modern en conservatief, of laten we zeggen progressief en conservatief zijn vaststellen over een bepaald inzicht. Men kan daarmee niet beweren dat een inzicht goed of fout is, want conservatief is net als modern een mogelijke benadering van de zaken, die overigens allebei met de toekomst te maken hebben. Er zijn dus inderdaad heel wat andere criteria denkbaar, verbonden met de aard van de kwestie. Inzake muziek, kan authentieke uitvoeringspraktijk vernieuwend zijn, of kan een onderzoek in de wetenschappen alleen maar goed wezen, als het bepaalde heilige huisjes zou omgooien. Dus, de criteria die ik naar voor schoof als niet ter zake doende, zijn dat omdat ze a) te algemeen zijn en b) vaak niet van toepassing op de kwestie. Maar goed, de laatste is vraag is nog het grappigst. Het is u die dingen voor uzelf afweegt. Mijn bijdrage aan het debat betreft de vaststelling dat anonieme mensen - in de ogen van Dag Allemaal - niet per se onbelangrijk zijn. Dat de keuze van experten door de media problematisch kunnen zijn en dat dus wat de ene alom geprezen filosoof zegt, misschien goed kan zijn voor voor de journalisten of ghosten in laatavondpraatshows, maar niet per se de luisteraar hoeven te binden dat oordeel te volgen. U vraagt mij of ik u wil sturen, geenszins, maar mijn kritiek, onderzoek gold de bejegening van mensen en hun neiging pausen te verkiezen, zonder conclaaf... of misschien toch?
BeantwoordenVerwijderenIndien iemand uit uw reactie het antwoord op mijn eenvoudige vraag welke criteria we dan volgens u wel mogen hanteren, kan afleiden, is hij/zij een genie. Het is beleefd op een vraag een antwoord te geven op diezelfde vraag en niet naast die vraag. Als ik u vraag is het een tafel of een stoel, moet u niet antwoorden dat er ook nog kasten en zetels en bloempotten enz. zijn.
Verwijderen1.Waarover gaat het oordeel?
Volgens uw tekst “over wat er gebeurt”. (Algemener kan eigenlijk niet)
2.De oordelen goed en fout en conservatief en modern mogen we volgens u (niet volgens mij) niet gebruiken, omdat, zegt u 1) deze oordelen te algemeen zijn en 2) niet van toepassing zijn op de kwestie.
Dat leidt tot nogal bizarre gevolgen. Een simpel voorbeeld: Breivik schiet tientallen mensen dood (wat er gebeurt). Het oordeel goed of fout mag volgens u niet worden gebruikt omdat het 1) te algemeen is 2) en/of niet van toepassing is op de kwestie.
Het is maar een voorbeeld. Ik zou er op tal van andere gebieden nog vele kunnen geven. Maar ik volg strikt uw redenering.
Maar ach, ik zal het hier maar bij laten. Een echte debatcultuur? Dat bestaat volgens mijn ervaring slechts in beperkte kring waar echte intellectuele eerlijkheid heerst en waar men bereid is een fout te erkennen. Zodra men zich begeeft in de oceaan van kranten, opiniebladzijden, blogs enz., wordt een echt debat onmogelijk. Het zij zo.
Tot nog eens misschien.
Kijk, zelfs het geval Breivik alleen met goed of fout beoordelen, lijkt me weinig zinvol. Het is uiteraard een zware misdaad. Maar er is veel meer aan de hand. Maar als het u mij toestaat, de plannen tot hervorming van het secondair onderwijs vormen een beter voorbeeld. Daar kan men niet zeggen dat de plannen goed zijn omdat er sprake is van hervormingen. Anderen van het slecht, fout omdat die plannen niet alle in overweging te nemen facetten voldoende recht doen. De verdedigers van de plannen? Die vinden dat maar conservatief en wijzen het af.
VerwijderenU klaagt over de debatcultuur, maar blijft zich hullen in anonimiteit. Eerlijkheid. Op geen enkel forum treed ik op onder een andere dan de mijne. En voor het overige, het debat moet je voeren, zeuren over debatcultuur klinkt goed, maar leidt nergens toe.