Het gaat niet om Emiel
Brief
Aan
Journalisten van de VRT
Over
fijngevoeligheid en menselijkheid
Brugge,
7 januari 2014,
Beste
lIeven en Martine,
Het
was ontroerend die oude man afscheid te zien nemen van zijn vrienden en
familie, een man van 95 die na een lang leven besluit niet het lijden van een
lange ziekte te moeten ondergaan. Men kan er het plaatje bij zien en begrijpt
die keuze. Ik geloof dat zaterdag in het Nieuwsblad al over dit gebeuren werd
geschreven, maar toch, de presentatie van het gebeuren in het nieuws en Ter
Zake vond ik stuitend.
Ik
ben niet tegen de wetgeving over euthanasie, maar ik denk dat dit altijd een
persoonlijke zaak is, te kiezen voor een eigen benadering. Het gaat, zegt men,
om het scheppen van een mogelijkheid, maar het gaat evenzeer over de vraag of
mensen inderdaad autonoom of in overleg met magen en vrienden in alle rust
mogen sterven. Ach, het gaat niet om een stoïcijns “als ik er ben is de dood er
niet, is de dood er, dan ben ik er niet meer”. Het gaat om iets dat veel
moeizamer in woorden te vatten, omdat het te maken heeft met de vraag wat ons
tot mens maakt en hoe het eindige niet zomaar iets is dat we kunnen ontkomen.
Mieltje
was bekend in Brugge, maar voor zover ik weet was niet iedereen bekend met hem.
Bovendien, als hij kiest voor euthanasie, dan is dat een persoonlijke keuze,
waar zo te zien zijn omgeving mee kan instemmen. Sinds mijn grootvader medische
hardnekkigheid afwees en begreep dat zijn leven best in alle gemoedsrust
beëindigd kon worden, heb ik begrepen dat elkeen op een eigen manier in het
leven staat. Maar het was op zijn hoogst een zaak van mijn grootouders en hun
kinderen, mijn moeder en tantes en de schoonzoons. Ziekte en dood behoren, ook
na de medische revolutie tot het leven.
Men
zal van mij niet horen dat die medische revolutie niet mag of kan, want ik heb
er zelf voldoende aan te danken. Maar waar het om gaat, geachte dames en heren
journalisten: de vraag of men publiciteit moet maken voor een euthanasie? Mag
het? Ja. Stoort het? Mij alvast en ik vernam dat ik niet de enige ben die de
hele zaak ergerlijk vond. De nieuwswaarde blijft ter discussie staan, want
sterven is een particuliere aangelegenheid, maar van euthanasie maakt men wel
eens stampei. Over mensen die levensblijde oud worden, of het leven ten beste nemen,
dat is geen nieuws. Natuurlijk, nieuws, dat gaat over problemen, zoals
ouderenmishandeling, om maar iets te zeggen. Maar kijk je dan naar Vranckx, dan
krijg je alle wereldproblemen over je heen, terwijl er over Afrika, Azië echt
wel andere invalshoeken te bedenken vallen. Het boek van Lieve Joris, over de
vliegende draak…
Ik
week niet af, het gaat om de wijze waarop u, bij de openbare omroep met
informatie en inzichten omgaat en dan wordt de balans echt wel negatief. De
publiciteit rond de Exit
van
Mieltje blijft dan problematisch. Maar goed, het was niet de eerste keer.
Overigens, dezer dagen was er in de krant enige stennis rond de mogelijkheid
dat men in de toekomst geen kinderen meer zou moeten of kunnen geboren laten
worden met het syndroom van Down. Eugenese. Uiteraard. Het onnodig lijden uit
de wereld helpen? Of zou het zijn dat de techniek en een sirenenzang van de
technologie het overnemen van onze menselijke maat? Mensen die voor de keuze
staan, zo blijkt, moeten veel meer afwegen dan dat ene vraagje, abortus,
euthanasie, maar hoe dan verder moet, met de overlevenden?
Ik denk daarom dat het nuttig is vragen te
stellen bij de aandacht die de openbare omroep besteedt aan euthanasie. Niemand
hoeft onnodig te lijden, zoveel is zeker, maar ook mensen die lijden tellen wel
eens hun zegeningen en zien dat de balans vooralsnog positief uitvalt. Pas als
het op is, als het tijd wordt dat het uit is, kunnen ze in sereniteit gaan,
delend de dankbaarheid om wat is geweest, aanvaardend het verdriet om het
afscheid. Daar hoeft men geen camera op te zetten. Men kan misschien een film
maken, zoals die van Nic Balthazar, Tot
nooit meer, maar een verhaal bedient zich
van de werkelijkheid om er enig zicht op te krijgen. En die film, tja, leek mij
ook verdacht veel op een promoten van een specifieke keuze. Na de beelden van
Mieltje had men in het nieuws minstens kunnen verwijzen naar een contactpunt,
voor mensen die dat willen, zoals na berichten over – het is niet anders –
zelfdoding of familiedrama’s. Sommige mensen, zeer oude mensen genieten nog van
het bestaan, ondanks de beperkingen, anderen zijn verbitterd en boos omdat het
niet meer gaat. Spuit, boem, dood.
Het ga u goed, dames en heren van de
nieuwsdienst van de openbare omroep. Neutraliteit vraag ik niet, betrokkenheid
moet kunnen, maar toch, enige kiesheid mag best. Zoals die vrouw, Alicia Herz
Sommer, die Theresiënstadt overleefde en nu 110
jaar oud nog steeds het leven omarmt, ondanks het feit dat ze niet meer zo goed
met de piano overweg kan, ondanks het feit dat haar zoon en enig kind reeds
lang geleden overleed (1989) en het verlies van haar wereld in de Shoa. Laten
we wel wezen, Emiel mag gaan, maar u, als journalisten moeten hier wel de vraag
stellen, wat u zal doen als er een bericht op uw bord kwam: arts pleegt
zelfmoord nadat hem fout handelen in de schoenen werd geschoven door
co-assistent en waarbij haar studiebegeleiding geen contact opnam met de arts,
maar met de gezondheisinspectie. De man had een zwaar lijdende patiënt, die hij
afdoende kende, een dosis morfine gegeven en toen die onvoldoende bleek bewust
zwaardere doses toegediend. De beschuldiging van onzorgvuldig handelen was
formeel misschien aanvechtbaar, maar werd nergens getoetst aan de
omstandigheden, aan het ziektebeeld van de patiënt en de gebeurtenissen bij het
bestrijden van de pijn. Maar goed, over het boek van Bert Keizer, het is druk
aan de uitgang, is in Vlaanderen nog niet veel gesproken. Dat, dames en heren
journalisten, mag men u aanrekenen, dat u slechts een richting uitkijkt. Maar goed,
we zijn blij dat we tegelijk het sterven onder controle krijgen en het leven
van mensen in de juiste bedding kunnen leggen, ons beroepend op het
zelfbeschikkingsrecht. Van newspeak gesproken.
Valete,
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten