Geen neo-racisme, geen zelfverloochening
Dezer
Dagen
Vlaanderen neo-racistisch?
Het
peilen van de nationale ziel
Gewezen minister van Cultuur
Bert Anciaux heeft aan de VUB een doctorale bull ontvangen, waarvoor respect en
toch enkele vragen. Want het is niet niets als zo een man zijn vrienden - want
zijn we niet allemaal zijn vrienden? – neoracistisch noemt? Maar waar het gaat
het om? Integratie van mensen die hier vrijwillig gekomen zijn, maar tegelijk
in omstandigheden die niet benijdenswaardig waren, vanuit onze optiek, maar
misschien wel vanuit die van hun vrienden en familie. Nu, vijftig jaar later,
blijken er maatschappelijke problemen te bestaan, maar hoe zwaar wegen die,
zowel persoonlijk als voor… de samenleving en voor de onderscheiden
gemeenschappen? Deze vragen onderzoeken dus doctores en wij leken kunnen er
alleen maar beleefd en ootmoedig kennis van nemen.
Edoch, het zit niet lekker die
uitspraak over neoracistische Vlamingen, want sinds 1991 is de hetze een
endemisch gegeven geworden, waarbij men nu en dan vooral de Vlaming op z’n
falie geeft omdat die racistisch zou zijn, terwijl het verschijnsel in bijna
alle landen van West-Europa bestaat en we zullen het niet hebben over racisme
buiten de EU, toch?
Het probleem dat sommigen
islamofobie willen criminaliseren, verbetert de verhoudingen er ook niet op.
Omdat men haat tegen deze of gene groep wil vermijden, zal men een hekken rond
de wet plaatsen opdat er geen haat zou zijn, maar een fobie hoeft geen haat te
worden. Maar als men eerst via de rechter moet passeren, om de eigen gevoelens te analyseren en te laten
beoordelen, waar is dan de eigen autonomie? Juist, een van de problemen met de
huidige debatten over integratie bestaat er nu net in dat men – naar aloude
christelijke gewoonte – mensen wil bekeren tot een passende visie en ja,
sommige mensen bekeren zich graag, andere mindere en sommigen menen dat er aan
de aangeboden heilsgedachte misschien wel eens te veel negatieve kantjes zouden
kleven, wat dan ook de gevaarlijkste ketters zijn.
Ik voel mij niet lekker bij de
gedachte dat ik zomaar die mensen… zou moeten erkennen als mijn vrienden en
vriendinnen. Maar als landgenoten, met andere overtuigingen, geen probleem en
de rechter zal wel oordelen als zich daar aanleiding toe aandient, maar niet
over islamofobie of xenofobie…
Wat in het verhaal van Bert
Anciaux opvalt en wat mij al vroeger heeft tegengestaan is de vaststelling dat
de man het evident vindt dat men de gevoelens van mensen kan (willen) sturen in
deze richting maar als mensen een andere richting uitgaan, tja, dan wordt het
fulmineren.
Intussen voert de Vlaamse
regering al een aantal jaren met vallen en opstaan een beleid van integratie en
daarin gaan zelforganisatie en samen organiseren samen. Er zijn evenwel sociale
aspecten, religieuze aspecten en ook wel culturele aspecten waardoor dit niet
op rolletjes loopt. Het kan inderdaad maar moeilijk geaccepteerd worden dat er
partijen zijn in Europa die vinden dat de Marokkanen terug naar huis moeten,
terwijl ze hierheen zijn gehaald, een aantal toch, tot 1974, om hier te werken
en sommigen hebben een goed leven weten op te bouwen. Maar na 1974 werd de deur
gesloten voor… arbeidsmigratie en kregen we andere toegangen, die gretig werden
gebruikt. We moesten het maar zo goed niet gehad hebben, denkt een mens dan.
Conflicten, mag men bedenken,
zijn eigen aan grootschalige en bovenal anonieme samenlevingen en precies de
democratische structuren laten toe minstens de heftigste disputen op vreedzame
wijze te beslechten. In Vlaanderen heeft één partij geprofiteerd van een
gecombineerde aversie, tegen de politiek, tegen de migratie en het verdringen
van mensen uit hun leefomgeving van jaren en ten slotte een aversie tegen
welgemeende betutteling en dan was er nog de Vlaamse zaak. Voor sommigen lijkt
dat laatste vandaag van grond verstoken, want nu zou Vlaanderen alles
bestieren, maar ook dat blijft een wankele visie, want het hangt er maar vanaf
hoe men de zaken bekijkt. In deze ben ik het eens met August Vermeylen, je moet
Vlaming wezen om Europeër te kunnen worden.
An de andere kant betekent dit wel dat het gewicht van stemmen in het
nationale bestuur toch wat meer in evenwicht mag zijn dan nu het geval is en
over de grendelgrondwet zullen we verder maar zwijgen, want dat Anciaux die
negeert, valt me wel van hem tegen.
Maar dan komen we terug op die
uitspraak dat Vlaanderen een neoracisme zou kennen, vergelijkbaar met het Apartheidsregime
in Zuid-Afrika. Ik althans verslikte me toen ik dat las en zal wel niet alleen
staan daarmee. Want het is nogal wat van de pastoor te moeten vernemen dat men
zondig is, ook al betracht men meer naar de regels van de catechismus te leven
en de tien geboden na te leven. Zondig is men toch, want… men is mens, c.q.
Vlaming. We hebben het wel gehad met die veralgemeningen, die afbreuk doen aan
wat de meeste mensen betrachten, in vrede te leven met hun omgeving en
vervolgens is er ook nog het beleid van de Vlaamse Gemeenschap, dat al langer
inzet op integratie en net zomin als andere overheden tot sluitende remedies
gekomen is. Dat mag ook niet verbazen, want mensen laten zich niet zomaar
sturen. Zag men twintig jaar geleden weinig mensen met een hoofddoek, dan is
het nu wel anders.
De communicatie vanwege
moslims in onze samenleving is er vaak van rituelen, waarbij de groep zich
manifesteert en de buitenstaanders alleen een symbool zien, zoals de hoofddoek,
het rituele slachten en het Suikerfeest, om nog te zwijgen van de publieke
segregatie van mannen en vrouwen. Dit is in onze samenleving voor sommigen een
terugkeer naar oude tijden, toen mannen en vrouwen ook duidelijker eigen
bezigheden hadden en waar zwemmen in het publieke bad een zaak was van gescheiden
sportbeoefening. Pas in de jaren 1970 werd dit vrij algemeen opgegeven en
konden mannen en vrouwen samen in het zwemdok. Maar in Zurich heb je aan het
meer nog altijd een apart vrouwenbad… Al zijn daar redenen aan de hand die te
maken hebben met privacy en zich beschermen tegen voyeurisme.
De wereld is veranderd, maar
we hebben nog niet voor alle pijnpunten binnen de samenleving adequate
oplossingen gevonden. De aanvaarding van diversiteit zal altijd veel van mensen
blijven eisen, net omdat het niet evident is, denk ik, de eigen waarheden in vraag gesteld of afgewezen
te zien worden. De overheid kan hier een eigen rol spelen, maar de gevoelens,
het aanvoelen van mensen niet zomaar proberen te manipuleren. Wel ware het goed
als we begrepen dat de zogenaamde homogene samenleving van 1974 – toen oudjes
nog op het voetpad voor ons huis in de schaduw zaten te kouten en wijzelf al
vroeg met de fiets naar Eeklo vlamden om te gaan zwemmen – toen al op de tocht
stond en dat we nu heel genuanceerd moeten gaan spreken: men kan de Europese
waarden, want de veranderingen werden wel niet opgemerkt, maar waren er al wel.
Tegelijk was er toen minder te doen om onze culturele erfenis, althans, dat is
de indruk die men krijgt, omdat door de verzuiling bepaalde adagia niet zomaar
publiek werden. Maar er was Agalev in embryonale vorm, de groene fietsers en er
waren allerlei bewegingen die al dan niet links de bestaande orde bestreden.
Vandaag zwaaien we met Europese waarden en vereenzelvigen die met de waarden
van de Verlichting, zoals autonomie van de persoon, de balans én scheiding
tussen wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht en de gelijkheid voor de
wet van alle personen. Maar de Verlichting bracht ook het vermogen tot
reflectie en zelfcorrectie voor steeds grotere groepen in de samenleving.
Een voorbeeld van de
mogelijkheden die het Verlichtingsdenken biedt kan men vinden bij Rudiger
Safranski, die onderzocht hoe de Romantiek als een Duitse affaire vorm kon
krijgen en een van de figuren, filosofen die hij onderzocht was precies Herder,
de man die uit Riga vertrok rond 1770 uit Riga naar Frankrijk. Ico Maly noemt
hem een vertegenwoordiger van de Antiverlichting, maar net Herder, die in Riga
leefde in een zeer divers samengestelde gemeenschap en van daaruit bedacht hij
de idee dat samenleving, staten hun eigen identiteit kunnen hebben, maar
tegelijk die van andere accepteren. Dus niet de natiestaat stonde Herder a
priori voor ogen, toch zeker niet die naties die zich zelf wisten op te blazen,
zoals nationalisten dat in Servië, Frankrijk of zelfs Engeland dat hebben
gedaan in de 19de en 20ste eeuw.
Om al die redenen denk ik dat
Bert Anciaux een nogal eenvoudige en vooral belerende benadering van de
problemen presenteert, althans in de interviews die hij geeft. De vraag is of
men daarmee nog wel mensen kan overtuigen. Met mijn afkeer voor Geert Wilders
en mevrouw Le Pen zal ik niet alleen staan, maar mensen als Bert Anciaux maken
het leven niet per se beter, net omdat ze mensen per se willen gieten in een
bepaalde mal. Te lange armen? Eraf. Te lange benen of te grote voeten? Eraf. De
maakbare mens. Terwijl men evengoed ruimte geven kan aan mensen om hun talenten
te ontdekken en te ontwikkelen. De school, het DKO, de jeugdbeweging kunnen
daarbij ook helpen. Anciaux vindt dat scouts en Chiro minder gesegregeerd moet
zijn, maar waarom zou men die organisaties, zeker de scouts was ooit elitair,
dwingen om een open deur politiek te volgen. Zij doen dat, maar de aansluiting
loopt niet altijd goed. Apartheid is geen goede term gebleken, maar het
verhelpen van de problemen van het samenleven in een complexe en diverse
samenleving heeft heel wat voeten in de aarde. Geert Bourgeois
is al enige tijd bezig met integratiebeleid in navolging van onder andere
Marino Keulen en sommige zaken gaan goed, andere minder. Men zal dat toch niet
enkele aan deze of gene speler toeschrijven? Finaal komen we toch bij de gedachte
uit dat we in hetzelfde schuitje zitten. En dat betekent dat we het met elkaar
zullen moeten zien te redden, voorbij de aanwijzingen van pastoors, moreel
consulenten en anderen, die graag hun medemensen onderwijzen in het goede, het
ware en het schone. Want dat is wat telkens opvalt, dat men wel een bestaand
probleem wil oplossen, maar niet altijd de weg vindt om het zo te formuleren
dat men of de ene partij, de autochtonen, dan wel de anderen, de allochtonen
als schuldigen aanwijst: het gaat zowel om persoonlijke inbreng als om gedeelde
inzichten over de vele gemeenschappen die hier nu leven, toch? Maar alleen de
autochtoon aanspreken, dat gaat ver. Nu, Anciaux geeft toe dat ook moslims zich
in afgesloten gemeenschappen kunnen terug trekken, maar toch slaat de term
neoracisme op… ons. En dan roept de term de vraag of waarom het vastgestelde
racisme neo moeten zijn, want neo impliceert een terugkeer in een andere vorm
van iets van vroeger. Dus vroeger was Vlaanderen racistisch? Toen het homogeen
was? Bert Anciaux vergeet de Hongaren en Polen die hier na 1945 zijn toegekomen
met gemengde gevoelens ontvangen werden, maar wel redelijk gastvrij. En de
Italianen, Spanjaarden, Grieken… Velen kwamen hier uit vele landen. Chinezen en
Pakistanen integreren zich vlot, anderen hebben het moeilijker, maar hoe het
moet?
Ik denk dat we ons niet kunnen
tevreden stellen met de status quo die we nu kennen, maar samenleven is ook een
kwestie van willen samenleven en accepteren van anderen. Maar men kan dat
belerend aandragen of via vaststellingen en aansporingen tot nadenken… Want men
kan zich niet beroepen op de Aufklärung en tegelijk menen dat men daar zelf
afbreuk aan moet doen of stukjes van terzijde laten. Daarmee is Bert Anciaux
een vertegenwoordiger van dat spanningsveld. Want de goede senator zet zich dan
wel weer in voor een lotsverbetering van geïnterneerden en daar valt dan weer
veel voor te zeggen. Het verhaal laat zich alleen met een rijk coloriet
uitwerken en dat, zo valt me telkens weer op, ontbeert zovele spraakmakende
figuren in deze tijd. Enfin, spraakmakend volgens spraakmakende journalisten.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten