Wat heet ideologische verblinding?
Brief
Aan
de heer Erik Corijn
volksverachter
& voormalig leninist
Brugge,
18 mei 2014
Geachte
heer Eric Corijn,
Het
betreft uw onvermogen te begrijpen dat er sinds 1917, sinds 1948, sinds 1989
iets veranderd is in deze wereld en dat mensen de katholieke kerk heus niet
hebben verruild voor een andere en al zeker niet voor die van ontgoochelde
marxisten.
Klinkt
wat hard misschien, maar toen ik u gisteren bezig hoorde op Klara, in gesprek
met Werner Trio en Jean-Pierre Rondas, kwam een artikel van u terug in mijn
gedachten, namelijk toen u schreef dat men de verkiezingen beter kon
afschaffen, want mensen kunnen toch niet rationeel oordelen. Met uw welnemen,
vind ik dat maar goed ook, want een keer zo een avontuur van een democratisch
verworven almacht - juist, ik heb het over Adolf Hitler - mag wel voldoende
zijn als waarschuwing. Maar goed, u zal het niet eens zijn met Jacques A.A. van
Doorn die een uitgebreide analyse te boek stelde, dat links er zich maar beter
voor hoeden kan al te zeer tegen de menselijke aard in te gaan. Immers, Van
Doorn bevond op grond van zijn onderzoek naar het falen van de SPD dat een van
de problemen voor de partij was dat ze het nationaal gevoel van de achterban
niet goed wisten te kanaliseren, omdat men bleef zweren bij de mythe van de
"Vaterlandslose Gesellen". Na Wereldoorlog I, waar iedereen zich
vertwijfeld afvroeg hoe het verder moest, hadden Ebert en anderen geen antwoord
in huis, omdat ze dan wel Duitsland mochten, moesten besturen, maar het
vaderlandgevoel niet konden of wilden uitspelen. Anderen konden dus dat probleem
handig uitspelen.
Het
tweede probleem, aldus Jacques van Doorn? De betekenis van geschoolde arbeid,
arbeidsvreugde (dan denk ik spontaan aan Hendrik de Man - maar men hecht ten
onrechte te zeer aan zijn besmette verleden, dat toen nog in de toekomst lag)
en vooral het gegeven dat mensen trots uit hun kunde en vaardigheid konden
putten. De gelijkheid die de SPD predikte stoorde arbeiders al vroeger, maar na
WO I bleek het volgens Jacques van Doorn veel delicater dit te negeren, omdat
arbeiders toen door de moeilijkheden zelfs op hun verdiensten niet meer konden
voortbouwen. Misschien moeten we eraan toevoegen dat Van Doorn inzag dat die
twee elementen al voor de ramp van 1914 - 1918 en van Versailles meespeelden,
maar dat ze toen relatief minder zwaar wogen, want er was voor de arbeiders
geen alternatief in het imperiale Duitsland. Eenmaal de macht verworven was,
begonnen nu net die problemen op te spelen en dan was er nog eens de niet
eindigende crisis. Pas in 1925, zeven jaar na de oorlog kon de internationale
gemeenschap de Duitse economie enige ademruimte geven.
Wat
er aan de hand was en in feite nog aan de orde is? Dat theoretici van links
zelden rekening houden met hoe mensen tegen de dingen aankijken en ook hoe ze
die aanvoelen. Ik vermoed niet dat u, geachte heer Corijn, die meent dat
burgers niet rationeel kunnen stemmen,
met gevoelens van mensen zo heel veel rekening zal houden maar dat betekent ook
dat hen alleen met utopische vergezichten kan mobiliseren, al twijfel ik daar
aan. De naïviteit van velen in Europa is er na 1989 helemaal aan. Of denkt u
echt dat mensen vergeten zijn de arbeidersopstand in Berlijn, in 1953? Voor de
goede orde, in 1918, op 9 november kwamen mensen in Berlijn, bourgeois en
arbeiders om de regering die sinds kort de macht in handen had gespeeld
gekregen vanwege de heren Hindenburg en Ludendorff, te steunen, zoals ook
Sebastian Haffner dat noteerde, maar de SPD-regering vreesde nog meer wanorde
en veegde de betogers van straat, arbeiders, bedienden, kleine ondernemers.
Maar goed, anno 2014 is het moeilijk nog onvoorwaardelijk
te geloven in wat de linkerzijde in de aanbieding heeft. Ach, natuurlijk
gelooft niemand dat het Vlaams Belang, Wilders en anderen wel iets van
betekenis kunnen realiseren, behalve zij die voor hen kiezen. Maar u vond dat
Jean-Pierre Rondas zich niet meer links kan noemen. Vanuit PVDA+ komen boekjes
over de werkelijkheid omtrent Bart de Wever en de N-VA. Voor ik dat kapittel
onder de aandacht breng, toch nog dit: zoals u uit mijn blog kan afleiden, heb
ik wel degelijk interesse voor mensen die zeker niet rechts te noemen zijn, van
Ludo Abicht over Jacques van Doorn tot Jose Saramago, die op zeker moment
besloot dat de utopische aspecten van het communisme en socialisme, dat zoveel
zinloos bloedvergieten heeft veroorzaakt, best achterwege konden blijven.
Richard Sennett of Martha Nussbaum, Tony Judt en Boris Cyrulnik, het zijn alle
auteurs die zichzelf de zaak der arbeiders hebben aangetrokken. Maar alle
hebben zij blijk gegeven van voortschrijdend inzicht en dat is heel wat.
Nu krijgen we dus van u en uw medestanders
vaak het verwijt te horen dat Bart de Wever conservatief zou zijn, dat hij
bovendien gevaarlijk dicht bij het gedachtegoed van eigen volk eerst zou staan
en uiteraard, dat mochten we gisteren vernemen, dat Vlamingen Brussel willen
koloniseren. als ik mij niet vergis heeft de voormalige rector van de VUB,
mevrouw Els Witte vroeger al vraagtekens bij uw benadering, omdat ze ook wel
begrijpt dat u de Vlamingen in Brussel in feite als minderwaardig beschouwt. En
daar sluit u dus aan bij de visie van de SPD van Ebert, want u meent dat niet
alleen de Brusselse Vlamingen te dom zijn om te helpen donderen, maar meer nog,
dat Vlamingen in het algemeen reddeloos geborneerd en redeloos verankerd rond
de eigen kerktoren door het leven gaan. En toch ontmoet ik altijd weer mensen
die een of meer jaar buitengaats hebben geleefd, gewerkt of gestudeerd of
gewoon metterwoon buiten de grenzen van Vlaanderen leven. Maar zij komen hier
graag nog eens terug. Ik hoef hier dus de opwerpingen van de heer Rondas niet
te herhalen, dat uw houding niet alleen negatief en afwijzend, zelfs ronduit
beledigend moet heten, maar ook nog eens ver bezijden de waarheid. Want
Vlamingen mijnheer de professor, hebben sinds 1870 vrij snel het agrarische
leven achter zich gelaten, maar hebben, vaak om praktische redenen voor een
woonst buiten de stad gekozen, wat niet wilde zeggen dat ze buiten de stad
stonden en afwijzend, zoals velen met u geloven. Wim Verelst beschreef dat al
uitvoerig en uitbundig in zijn boek "Trots en Schaamte van de
Vlaming" (1992), waarbij hij, u en medestanders het laten uitschijnen dat
in Vlaanderen de steden onbereikbaar ver van elkaar lagen.
Ik wou het dus over uw visie op het
nationalisme, Bart de Wever en het neoliberalisme hebben, maar eindelijk zegt u
daar maar weinig over. U vindt anno 2014 dat de Vlaming de stad niet kent, dat
er maar een stad die naam waardig is en dat zou Brussel zijn. Mijn waarde heer
Corijn, Amsterdam, zo ver en toch zo nabij, Köln, Parijs en Londen zijn nabij
en er is merkwaardig genoeg geen sprake in uw portret van boerken Haers van
internet en andere communicatiemiddelen. Uw visie is, zoals Rondas
uitdrukkelijk stelde zeer negatief en onbeschaamd, u sprak van slechte planning
en ruimtelijke ordening. U sprak van onbegrip en ach...
On en a marre, monsieur Corijn,
on en a fini de vos idées retardées d'un
siècle
on sait que la société n'est pas parfaite,
mais on a cessé de croire, monsieur Corijn, que quelque messie que ce soit pourrait
nous convaincre d'abandonner notre liberté d'errer pour choisir le paradis
communiste. Ou bien: Wenn weise Männer nicht irrten, mussten narren
verzweifeln.
Alle pedandeterie achterwege latend, uw
houding ten aanzien van medemensen die u alleen kent uit wetenschappelijk onderzoek,
waarvan u zegt dat het objectieve analyses zijn, wat in de sociologie toch
altijd met de nodige omzichtigheid gesteld moet worden, omdat de onderzoeker en
diens eigen overtuigingen ook altijd wel ergens mee de interpretatie van de
data bepalen, blijft wat mij betreft schokkend. Hier moet zelfs de nar zich de
haren uit het hoofd trekken. Maar goed, sinds Jan Wouters, wiens
taalvaardigheid ik zeer bewonderde, stelde dat wie een beetje nadacht wel bij
links moest uitkomen, ben ik op mijn hoede voor mensen die menen dat alleen aan
de linkerzijde heil voor de mensheid te vinden zou zijn. Neen, het is niet zo,
want te veel mensen, zoals Vasili Grosman hebben laten zien waar de vergissing
van het communisme altijd weer bij uitkomt: men offert individuele vrijheid op.
En men verheft zichzelf boven het gepeupel.
Enfin, het zal u duidelijk zijn dat wij
van u nog geen doordachte inzichten meer verwachten. Gelukkig zijn er, zoals u
uit de brief kon merken wel andere bronnen om wijsheid te putten, maar ik heb
een zeker vermoeden dat u het niet heeft
voor mensen als Martha Nussbaum, Richard Sennett en dat u het vooral op de
heupen krijgt van historici die uw inzichten op de korrel nemen. Of
medesociologen die eens de geschiedenis ernstig gaan doorvorsen om hun inzichten
te toetsen. Oh ja, ik heb nog vergeten te vermelden dat René Cuperus,
Nederlandse PVDA ook nagedacht heeft over wat dat betekenen kan:
kosmopolitisme. En dan nog iets, vele mensen die wij bewonderen omdat ze
wereldburger waren, hadden geen andere keuze, zoals Josef Roth, Stefan Zweig,
Frans Masereel en anderen. Maar wellicht past dat niet in uw model.
Het ga u anders verder naar wens in de
ivoren toren. Want menen dat alleen socialisme en communisme tot waarachtige
solidariteit kunnen leiden, kan nog weinig mensen van goede wil overtuigen.
Want hoe vaak neemt u nu eindelijk 'fraternité' welgemeend in de mond?
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten