Vergeet de dag niet te plukken
Dezer
Dagen
Wat we ons aandoen
gezondheid,
preventie en het goede leven
" De bevolking is
weinig solidair met de zwakkeren in onze samenleving: de ouderen en degenen die
ongezond leven"
Het is een uitspraak die onze aandacht moet trekken, omdat ze tegelijk
algemeen is en ook wel uiting blijkt van een merkwaardige benadering van
gezondheid: we hebben het zelf in handen. Het mag duidelijk zijn dat we veel in
handen hebben, maar tegelijk hechten we dermate aan de idee dat we alles onder
controle moeten hebben en houden.
Bovendien weten we voor zeker dat alles wat we doen gevolgen heeft, maar soms
overkomt ons iets dat we niet konden voorzien, laat staan kunnen voorzien.
Een eenvoudig voorbeeld van wat juiste voeding heette, de voorkeur voor
margarine in plaats van boter, die ons gedurende jaren werd afgeraden, omwille
van de verkeerde vetten en zo meer. Nu blijkt dat in margarine een stof zat die
de goede kwaliteiten ervan in de schaduw stelde. Aan de andere kant,
deskundigen blijven poneren dat het te verkiezen blijft margarine op de
boterham te smeren, want...
Niemand zal ontkennen dat er een probleem is met obesitas, met diabetes
en hart- en vaatziekten. De vraag is wanneer die aandoeningen optreden en hoe
het komt dat we er nu zo veel aandacht aan besteden. We beleven in wezen een
tijd waarin we ons bezig houden met beuzelarijen of beter, waarvan we het
belang telkens weer bovenmatig belang toekennen, vooral omdat we de onzekerheid
van bepaalde vaststellingen niet altijd goed voor ogen houden, want de
biologie, de fysiologie lijkt altijd nog iets minder voorspelbare kennis op te
leveren dan het zoeken naar de achtergrondstraling. Nu weten we dat het
wetenschappelijk determinisme uitgaat van de gedachte dat alles een oorzaak
heeft en in een ketting van oorzaken en gevolgen thuis hoort, waarbij we met
onze observaties zeer ver zijn doorgedrongen in de materie, in de macro- en de
microkosmos. Het probleem ontstaat als men die benadering verder uitbreidt dan
de observaties toelaten, maar daar is een goede, psychologische en
antropologische verklaring voor: we aanvaarden onzekerheid niet en zeker niet
als die ons persoonlijk raken. Cultureel hebben we op verschillende manieren
gezocht naar mogelijkheden om die toekomst overzichtelijk te houden en
beheersbaar, van weerspreuken tot het lezen van ingewanden. Voor wie eraan
mocht twijfelen, ook het leggen van tarotkaarten en handlezen behoren ertoe,
maar zijn voorwetenschappelijk, of, zoals men het liever zegt, niet
wetenschappelijk.
De verzorging van blessures en aandoeningen en andere ongemakken werden
doorheen de geschiedenis zo goed en zo kwaad als het ging verzorgd, soms zeer
goed onderlegd, zoals bij de Egyptenaren of in China het geval was, maar ook
natuurvolkeren hadden hun kennis van de natuur, van planten en andere
mogelijkheden. De grens tussen het wetenschappelijke en wat sommigen als niet
wetenschappelijk beschouwen lijkt doorgaans duidelijk, maar is het niet altijd.
De proeve van werkzaamheid van aderlatingen is beperkt gebleken, maar daar gaat
het niet meer om, wel dat we sinds de 18de eeuw, sinds onder meer Herman
Boerhaeve aan een nieuw en groot avontuur gingen werken, een goed onderbouwde
geneeskunde zagen ontwikkelen, die evenwel altijd weer ook afhankelijk is van
nieuwe middelen, zoals steeds nieuwere scantechnologie, microscopen die in
niets meer lijken op de instrumenten waarmee Boerhave kon werken en waaraan
Spinoza het zijne bijdroeg. Vandaag is die geneeskunde zeer technisch, vaak
zeer succesvol, maar ook soms overweldigend, zodat de vraag niet veraf is waar
we de menselijke bestaansvorm in het gedrang zouden brengen.
In dat opzicht kan men het optreden van Ignaas Devisch best aandachtig
volgen, omdat hij de vooruitgang inzake technologie niet zomaar accepteert als
goed, of beter als wenselijk. Technologische middelen inzetten om de kwaliteit
van leven te verbeteren en mensen toe te laten hun leven zo onafhankelijk te
leiden, zijn verbeteringen en kan men toejuichen. Het verhaal de mens steeds
meer, steeds algemener - ook als er niets aan de hand is - met machines te
versterken, lijkt velen aanlokkelijk, maar misschien zal men zo aan
creativiteit, maar vooral aan levenskwaliteit inboeten. De andere kant betreft
dan de preventieve geneeskunde. Iemand als Louis Ide heeft er zijn roeping van
gemaakt en daar kan niemand iets tegen inbrengen, maar de kritiek ten aanzien
van het project de gezondheidszorg als preventieproces en de gedachte dat we
niet ziek mogen worden, omdat we zeer veel onder controle hebben, kan
problematisch lijken voor de menselijke bestaansvorm. Nog eens, reactionair terug
willen naar een tijd voor de vaccinaties, voor de antibiotica en
bloedtransfusie, kan men niet ernstig menen. Het probleem is wel dat we ook
niet mogen vergeten dat de levensverwachting voor een pasgeboren baby in
Vlaanderen nu boven de 80 jaar ligt. Niet enkel de gezondheidszorg is daar een
verklaring voor, maar de algemene verbetering van de levensomstandigheden.
Tegelijk weten we dat er beschavingsziekten velen onder ons kunnen treffen en
dat we daar in zekere mate iets aan kunnen doen, lijkt een algemene sfeer te
bewerken, die ons ertoe verleidt te geloven dat wie ziek wordt dat aan zichzelf
te danken heeft. Een premature geboorte? Ah, mevrouw dronk wel eens een glaasje
wijn, of rookte wel eens een sigaret.
Het mag duidelijk zijn dat we gezondheid vandaag kunnen beschouwen als
een afwezig zijn van klachten, maar volgens een aantal experten is dat niet
voldoende, zonder dat ze kunnen aangeven of de perfectie ooit bereikbaar is.
Meer nog, de volgens sommigen mistige filosoof Peter Sloterdijk meende al in
1980 dat dit voor het welbevinden belastend kon uitpakken en dat blijkt nu ook
het geval te worden, minstens als het erom gaat te accepteren dat mensen hoe
dan ook dienen te vermijden een ziekte onder de leden te krijgen. Maar wat als
ze nu net helemaal volgens de normen van de beschikbare gezondheidsadviezen hebben
geleefd en toch huidkanker krijgen? Erger nog, wat als ze zich wel eens hebben laten gaan? Waar is de vrijheid? Maar,
Haers, die doet niet ter zake: de vrijheid is geen vrijbrief om er zomaar op
los te leven, toch? Dat valt te bezien, want het valt op dat men vrijheid niet
onvoorwaardelijk accepteert, wat op zich nog wel begrijpelijk is, maar dat men
het mensen niet meer toelaten zou het goede leven te leiden, zoals zij dat als
goed waarnemen, kan leiden tot een gebrek aan tolerantie en vooral vrijheid van
opinie. Nog eens, de vrijheid impliceert de mogelijkheid te dwalen.
En daar wringt de schoen want men weet wel eens dat vrijheid betekent dat
men autonoom kan denken - so far so good - maar ook dat er maar een soort
denken mogelijk is, volgens de strikte regels van de logica. Hier wringt de
schoen, omdat zelfs als we dit zouden toepassen op zoiets als levensstijl, dan
nog kan het gebeuren dat mensen, gegeven de verschillende omstandigheden waarin
ze verkeren hun belangen en hun welbevinden slechts op voor hen passende wijze
kunnen optimaliseren. Neem nu de gedachte van Adam Smith, dat we wel degelijk
onze belangen kunnen maximaliseren maar dat we in het economisch verkeer niet
in dezelfde positie verkeren, want door de arbeidsverdeling en specialisatie
zal de een nu eens leveraar zijn en dan weer afnemer, van diensten, goederen,
arbeid. Geldt dat ook voor het optimaliseren van de gezondheid, dan in die zin
dat mensen met verschillende talenten en mogelijkheden maar ook verschillende
(verborgen) gebreken door het leven gaan. Die verborgen problemen hoeft men
niet te vertonen, want buitenstaanders hoeven daar ook niets van te weten, maar
het leidt er niet altijd toe dat een al te snel oordeel niet passend is. Verzekeringsmaatschappijen
willen ook weten of er sprake is van verborgen gebreken, zegt men mij en dat is
een moeilijker kwestie dan die zich op het eerste zicht aandient.
Nog eens en ik zal het blijven herhalen, er waren presidenten met zware
gezondheidsproblemen die toch voor hun land zeer veel betekend hebben, zoals
Franklin Delano Roosevelt, er waren schrijvers als Heinrich Heine of Voltaire die
hun gezondheidsproblemen hebben en er zijn mensen die hoe dan ook veel te vroeg
sterven zoals Patricia de Martelaere, Zij hield zich bezig met Dao en probeerde
op het oog gezond te leven maar aan een tumor ontkwam ze niet. Het zou al te
gek zijn te veronderstellen dat ze teveel had gedacht, maar goed, soms lijken
ook vandaag weinig wetenschappelijke causale relaties nog altijd tot de
mogelijkheden te behoren, omdat we de tragische kant van het leven niet
aanvaarden.
Het lot kennen, dat is wat het wetenschappelijke denken verbindt met alle
mogelijke praktijken die verband hielden met occulte praktijken. Alleen is de
aanpak doelmatiger en meestal ook succesvol. Die winst kunnen we niet laten
schieten. Het probleem ontstaat als we vergeten te leven, als we van alle
handelingen verwachten dat we ze volledig kunnen controleren. Werden we dan
controlefreaks? Voor onszelf alvast, maar ook voor anderen. Ooit stond ik op de
tribune van AA Gent, in het oude Ottenstadium, waar werd gerookt, waar iemand
nog wat frietjes stak en een ander een pint dronk. Het was de tijd voor het
hooliganisme het voetbalplezier dreigde dood te drukken, maar ook voor allerlei
groepen die niets met voetbal hebben plots begonnen te zeuren over spreekkoren
en ander volgens hen storend gedrag.
Onze controledrift reikt vandaag verder dan ooit, want hoewel we weten
dat onze vrijheid ophoudt waar die van de ander begint, merken we dat we
vandaag alle storend gedrag van anderen uit onze omgeving weg willen.
Gezondheid, veiligheid en zekerheid, maar de ruimte voor het onverwachte?
Jawel, de een maakt een tocht naar Peru, of gaat wandelen in Panama, maar de
idee is dat we het in alle rust aan onze kleinkinderen kunnen navertellen. Was
tot 1945 Europa een tuin, sindsdien hebben we steeds meer gebieden waar we veilig
heen kunnen, om marathons te lopen, duurlopen af te werken en zo meer. Kom op,
ga lopen, zegt de ene bv, de andere maant aan zich een lichaam te sculpteren en
een derde vindt dat er mag gesneden, gevuld en weggezogen, als het allemaal
maar mooi oogt. Maar tegelijk merken we niet dat we de gevangene worden van dit
perfecte leven, zelfs van de perfecte gezondheid. Zou het kunnen dat oude films
niet meer getoond worden, omdat de mensen toen zo ongezond leefden en op het
scherm ook nog eens roken? Jean Gabin was een van die acteurs voor wie de pijp
een onmisbaar attribuut was, maar de sigaret, sigaar en andere rookwaren
maakten deel uit van het dagelijkse leven. Toch lijkt het erop dat men het
beeld van een rokende vamp niet meer wil presenteren. Kan een jongere zich
vandaag nog inbeelden dat het feit dat GI's bij de bevrijding van Europa
kwistig met sigaretten rondstrooiden, voor de burgers een deel van de
feestvreugde was? Dat ook de Duitsers jongeren sigaretten op de bon aanboden?
Dat en vele andere vormen van opkuisen van het beeld van de samenleving,
laat zien dat we zonder meer een eigen werkelijkheid willen scheppen, waarin
het tragische geen plaats meer heeft. Het meest opvallend was en is dat als
kinderen en jongelui domweg sterven in het verkeer. En niemand durft eraan te
denken een naaste te moeten begraven of naar het crematorium te brengen. Maar
zo een chauffeur die vier jonge studenten omver rijdt, moet als zodanig
aangesproken worden en ter verantwoording geroepen. Aan de ene kant worden
kleine inbreuken op de verkeersregels genadeloos vervolgd, maar in de
rechtszaal waar de politierechter zetelt, merkt men dat advocaten er vaak in
slagen roekeloos gedrag ook weg te praten, zodat de rechter besluit tot een
gedeelde verantwoordelijkheid. Ook een ongeval kan een fataliteit zijn, maar
soms zoekt men zelf het ongeluk door zich vol te gieten en vervolgens te
geloven dat men als een god op de zonnewagen kan stappen, met alle gevolgen
voor anderen. Ouders van verkeersslachtoffers die geen enkele mogelijkheid
hadden om te ontsnappen, klagen dan ook terecht dat er weinig gebeurt, maar
misschien moet de politierechter zaken met dodelijke slachtoffers kunnen
doorgeven aan de strafrechter. Dan wordt zo een aanrijding als die waar we aan
refereerden een crimineel feit.
Over het algemeen lijkt het erop dat we van iedereen onberispelijk gedrag
verwachten, terwijl men in de media al eens graag een parlementslid of
burgemeester laat vertellen over jointgebruik en andere jeugdige onbezonnenheid.
En zou men dat de jeugd kwalijk nemen? Placet experiri? Niet voor deze tijd:
jongeren gedragen zich ook meer verantwoordelijk dan dertig, veertig jaar
geleden het geval was, maar veel van de jongeren van toen, gedragen zich niet
zozeer als opa's, want die kunnen doorgaans nog enige mildheid aan de dag
leggen. Het probleem is dat we menen dat alles moet zijn zoals het hoort en we
zouden moeten weten dat dit leidt tot de hypocrisie van de oude bourgeoisie,
maar ook tot een onvoorstelbare verknechting.
Maar, zal men mij zeggen, we weten het nu toch allemaal, dat boter
ongezond is, suiker een gif en het leven gevaarlijk. Men weet veel, kan
verantwoordelijkheden toewijzen en plots staat het schuldprobleem weer
torenhoog op de agenda. Het blijft mij bevreemden dat men die uitkomst voor
lief neemt, want hoe men het ook draait of keert, men komt weer uit bij wat de
kerk, die men zoveel wenst te verwijten, ons op de rug had gelegd: de zonde, de
schuld en soms zelfs de onmogelijkheid tot vergeving (bij zelfmoord
bijvoorbeeld). Het is deze kwestie die we liever niet behandeld zien: een kind
met het syndroom van Down? Mag niet meer kunnen, zodat ouders die het risico
nemen en zelfs niet besluiten tot abortus in feite niet mogen zeuren over hun
kind. Van designerbaby's gesproken: waar is dan nog sprake van de
onvoorwaardelijke ouderliefde? Het woord is zo uitgesleten geraakt, dat we het
er inderdaad moeilijk mee hebben het nog een betekenis te geven.
Hoe kunnen we het tij keren? Soms denk ik dat dit niet goed mogelijk zal
blijken, omdat we vast zijn gaan geloven dat onze omgang met kennis de enige
juiste is. Die bestaat erin dat we causale relaties die wetenschappelijk
bewezen worden geacht door onderzoekers meteen ook als onomstotelijk vaststaand
aannemen en er onmiddellijk de ethische consequentie uit halen dat we het ook
moeten implementeren in ons gedrag. Sinds in de vroege jaren 1980 AIDS en HIV
in ons vocabolarium doordrongen en bovendien bleek dat dit gebonden was aan
homoseksuele omgang, waaraan ook Michel Foucault gestorven is, aan AIDS dus en
dat omdat hij onwetend in LA dark rooms had bezocht - maar dat feit werd pas
later bekend... werd duidelijk dat men dan wel fout gedrag kon bestraffen, of
minstens moreel afwijzen omdat het schadelijk was gebleken, werd duidelijk dat
hier een fout in het denken was geslopen. Toen er later processen volgden tegen
mensen die anderen willens en wetens hadden besmet met het virus, werd de basis
voor schuld en onschuld in ons gedrag nog moeilijker, omdat die processen er wel
eens kwamen nadat een relatie op romantische gronden was stuk gelopen.
Hoe het dan wel moet, wil men voor duidelijk en helder afgetekend houden:
wie verantwoordelijk is, door nalatigheid of om andere redenen, moet gestraft
worden. Dat het leven ook nog eens geleefd moet kunnen worden, lijkt men te
vergeten, dat we mensen zijn, met emoties, met inderdaad gelukkig ook met lust
en drift behept, waar we sturing aan kunnen geven, maar waar we misschien ook
eens de teugels willen laten vieren, waar we verschoning voor de ander kunnen
opbrengen, dat alles lijkt dezer dagen niet meer tot de mogelijkheden te
behoren.
Men is streng: wie niet rationeel handelt, is schuldig, begaat de fout
van nalatigheid en dat had in de kerk de naam van een zonde. Maar rationalisten
zullen dit niet aanvaarden omdat dit volkomen in tegenspraak is met hun
zelfbeeld, dat van verlichte en helder denkende personen. Dat zij dan geen
andere verklaring kunnen geven voor het hoge aantal zelfdodingen dan dat die
mensen ziek zijn, of zwak of beiden, kan mij althans niet overtuigen. De stress
om te beantwoorden aan standaarden is hoog, de eenzaamheid omdat men de eigen
onzekerheid niet aankan en omdat men de dingen die zijn, niet de die dingen
horen te zijn, niet accepteren kan, het leven dus niet accepteren kan, dat
lijkt mede een verklarende factor, maar hier lijkt men geen pasklare
meetresultaten voor te hebben. Succes maken we zelf, denken we dan, dus falen
ook. Een bedrijfsleider of chef die andere mensen kansen ontzegt, onheus
behandelt en tegelijk goed blijkt te scoren, zegt dan maar dat die mensen niet
voldoen aan zijn verwachtingen en daarmee is de bedrijfslogica gered.
Succes maken we ook in groep, waarbij ik inderdaad denk aan de nieuwe
regentenmaatschappij op zijn smalst die is ontstaan, ook in de
gezondheidszorgen. Het gaat om een nieuw paternalisme. Al blijft dat een
onwelkom inzicht, we zullen het er toch mee moeten doen. Men zegt dan, op grond
van goede meetresultaten, met dank aan Diederik Stapel ongetwijfeld, dat mensen
in de armoede niet ontkomen kunnen tenzij, mits en indien. Tenzij ze zich gaan
gedragen als bourgeois en zorgen dat ze leven naar de normen van de
bourgeoisie. Mits zij zich van slechte eetgewoonten, kwalijke taal en ongezonde
omgangsvormen afwenden, zullen ze een beter leven hebben en indien ze bereid
zijn de wijze lessen van de gevestigde instanties aanvaarden, komt alles goed.
Maar als een ongehuwde moeder - product van het veranderde huwelijksrecht en
nieuwe gebruiken, waar men nooit iets tegen zal inbrengen en als Theodore
Dalrymple dat doet, krijgt hij het odium van conservatieve denker of erger over
zich - dan probeert haar zoon of dochter toch goed op te voeden, dan zal dat
nauwelijks opgemerkt worden. Maar wee haar als het mis gaat, want dan ligt de
fout bij haar omdat de correlatie overduidelijk is; het feit dat er een vader
is, die voor het huilen van de baby klonk, de huiskamer verliet, wordt dan niet
in rekening gebracht.
Tot slot is er de moeilijke discussie over het toekennen van het recht op
verzorging van zieken, met kanker en andere aandoeningen: omdat we ouder worden
is de kans op prostaat- en andere kankers groter, voor mannen en vrouwen en is
het moeilijk vast te stellen of hier niet alleen de leeftijd in het spel is. In
Nederland is heel keurig onderzoek gedaan en wil men de toegevoegde kwaliteitsvolle
jaren in rekening brengen en dus wie maar enkele maanden meer te leven heeft,
die moet men maar niet meer behandelen en, zo valt te horen, dat hoort niet in
de consultatiekamer besproken te worden maar moet door de overheid opgelegd. De
vrijheid van de arts, zijn eed van Hypocrates en beroepsfierheid zijn voor de
gezondheidseconoom van geen tel. Binnen het huidige businessmodel van de
gezondheidszorg kan dit inderdaad nodig zijn om al te dure behandelingen op een
te laat moment in de ontwikkeling van de ziekte te vermijden, maar dan komen we
aanzetten met patiëntenrechten toch, die ook bij wet zijn vastgelegd. Men
begrijpt het, we wilden geen dilemma's en tragiek meer, maar zet men dat buiten
langs de voordeur, komt het door gaten en kieren weer binnen. En toch kan het
helpen het businessmodel van de gezondheidszorg te heroverwegen en te
aanvaarden dat er een moment kan komen dat medische hardnekkigheid geen zin meer
heeft. De fataliteit van het leven? Uiteraard, maar dat maakt deze jongen niet
triestig, wel integendeel, hij kan genieten van kleine en grotere bronnen van
welbevinden en genot, als een flierefluiter, soms. Carpe Diem.
Want we willen genieten van het leven, bierreclame maant aan te genieten
met mate en comazuipen moet men inderdaad zorgwekkend vinden. Maar aan het
einde van de dag mogen we, denk ik, toch ook kunnen zeggen dat het goed geweest
is, dat we er ons wel bij bevinden, bij het leven en dat lijkt niet altijd meer
iedereen gegund. Meer nog, zelfs het dagplukken lijkt voor velen een lastige en
stresserende bezigheid. Jan Mulder zegde het terecht: fuck de system. En toch
is daarmee niet alles opgelost, want we merken dat in de debatten wel over
gelijke kansen wordt gesproken, maar niet iedereen de kans krijgt enigszins
zorgeloos door het leven te gaan. Meer nog, moet ik wel besluiten: we mogen
niet zorgeloos door het leven gaan. Vroeger was het de zonde die we moesten
mijden, nu fout gedrag. Waar zit het verschil?
Bart Haers
PS Ik kan er nu al donder op zeggen dat een anonieme lezer minstens de
verleiding zal voelen hierop in te gaan. Maar laten we de discussie maar eens
open voeren. Want is het altijd zo rationeel wat we denken en is het mogelijk
altijd de juiste handelingen te verrichten als twee rationeel correcte
mogelijkheden zich aandienen, ook al sluiten ze elkaar uit? Zoals Tomas
Sedlacek vaststelde, leidt economisch denken wel degelijk tot een persoonlijke
genotsmaximalisatie, maar daar kunnen anderen wel slachtoffer van worden,
gewild, maar ook ongemerkt, ongezien.
Wel wel ! We hadden het niet voor mogelijk gehouden, maar het blijkt nu toch dat Bart Haers eindelijk begrijpt wat zelfbeschikkingsrecht inhoudt.
BeantwoordenVerwijderen't is maar hoe u het bekijkt. Maar wat ik hier schrijf, is en blijft een work in progress. Een ding is wel, soms gaat het pad soms langs verwarrende wegen, maar dat lijkt me het avontuur van het denken.
BeantwoordenVerwijderenWat zelfbeschikkingsrecht betreft, dat onderschrijf ik, maar ik wil me niet laven aan de illusie van autonomie als ik er geen zicht op heb hoeveel er op mij afgevuurd wordt aan normen en waarden die ik zomaar zou moeten aannemen. In die zin breng ik wel kritiek aan wie pleit voor autonomie, zonder die heteronomie in kaart te brengen. Overigens hoeft heteronomie geen probleem te wezen, als ik het zelf kan onderschrijven, maar dat zegt een ouder wordende man, niet een adolescent. Maar goed, die normen en waarden die altijd weer in het geding komen, zijn wel eens bedenkelijk. Vandaar mijn aanhoudende bijdragen over dat thema. Maar autonomie is belangrijk genoeg om er zich voor in te zetten. .