Slachtoffers weerbaar maken, niet bemoederen
Dezer
Dagen
Solidair met de oorlogsslachtoffers
hoe
onze aandacht verdelen
Er
woedt oorlog en er vallen slachtoffers, die we vanzelf als onschuldig buiten
verdenking stellen. Uiteraard is dat zo, maar het is niet altijd zo gemakkelijk
dat beeld in stand te houden. Moeten we met de Syrische christenen, de Iraakse
christenen solidair zijn? Ja, alleen, wat er allemaal speelt is niet geheel
duidelijk. Intussen krijgt Erdogan in Turkije steun van ... de Koerden, die
decennialang gestreden hebben tegen de erfenis van Attaturk. De kinderen in
Gaza, dat staat buiten kijf, zijn onschuldig, maar de mannen en vrouwen die ons
telkens als er zo iemand in beeld komt vertellen dat ze de strijd van Hamas
steunen, kan men dan nog onschuldig zijn?
Intussen
zitten we in de knel van de herdenkingen van WO I, dat wil zeggen, we herdenken
het verhaal dat ons sinds decennia is voorgehouden en wat België betreft, zal
er niet zo heel veel op af te dingen zijn, maar het gehele verhaal van WO I
oogt naar mijn inzicht altijd schraal, net omdat we ons op de westelijke
fronten baseren.
En
dan is er in Oekraïne een oorlog aan de gang die voor Europa doorslaggevend zou
moeten zijn zich als eenheid te gedragen tegenover een Rusland dat na jaren van
politieke en economische chaos onder Poetin een nieuwe weerbaarheid heeft
gevonden. Maar zijn de mensen in Donjestk alleen maar slachtoffers? Die vraag
moeten we ook stellen. Niet om mensen te beschuldigen, maar om de dynamiek van
de gebeurtenissen beter te begrijpen. Ook zal men zich afvragen of journalisten
die bij een warenhuis in die stad oudere dames met elkaar laten twisten wel een
redelijk en afgewogen beeld ophangen van wat deze mensen beweegt. En kunnen
deze mensen in vrijheid spreken?
Ten
gronde komt dan een andere vraag bovendrijven, een vraag die we graag aan
experten overlaten, maar waar niemand zich ontslagen van achten kan: hoe
handelen we als burgers?
De
discussie tussen het Joods tijdschrift Joods Actueel en de mensen die nu zeggen
dat Israël haar historisch krediet zou hebben opgebruikt, blijft merkwaardig.
Niet omdat men elkaar verwijten zou maken over wat de grootouders gedaan
hebben, want daarover kan maar moeilijk van gedachten wisselen, omdat de
betrokkenen zich niet kunnen verantwoorden. Maar ik vraag me wel af of men
jonge Israëli, die sowieso moeten dienen in het leger, mannen en vrouwen, maar
die ook een leven trachten op te bouwen in de burgermaatschappij dat krediet
kan ontzeggen, want ze leven nu eenmaal met een zware erfenis, meerdere zware
erfenissen, waardoor hun identiteit en perspectief op de toekomst niet bepaald
onze afgunst wekt. Men kan de opeenvolgende regeringen in Tel Aviv en de
Knesset verwijten dat ze nog geen middel gevonden hebben om te pacificeren, men
kan hen ook verwijten dat ze met de vele nederzettingen in bezet gebied de zaak
op scherp blijven stellen, maar dan nog zal men zich moeten afvragen of het
verantwoord is deze mensen, de burgers dus, zomaar medeschuldig te zien en
vooral als we er mee toe bijdragen dat zij een historisch krediet hebben
opgebouwd of beter dat krediet zouden verkwanselen.
Dat
krediet, zegt men mij, komt voort uit wat Joden in Europa te lijden hebben
gehad als gevolg van de Holocaust, de Endlösung, waar Joden in West- maar
vooral in Midden- en Oost-Europa slachtoffer zijn geweest van waanideeën over
ras en superioriteit van het Europese, vooral het Arische ras. Niemand kan deze
visie onderschrijven, dat een ras superieur zou zijn, maar het was gen Duitse
uitvinding, want het waren ook Fransen en Britten, zelfs Belgische
intellectuelen die in de negentiende en twintigste eeuw het woord ras in de
mond namen. Wagner is natuurlijk een Duitser, maar hij was vooral dubbelzinnig.
Houston Stewart Chamberlain daarentegen zou aan het antisemitisme een dynamiek
geven, die men vandaag niet kan begrijpen en zoals Thomas Mann in Zurich, 1936
begreep, onmogelijk valt te verdragen, de mens is niet a priori Duitser, Jood
of Pool, maar mens en elk bestuur moet mensen in hun waardigheid laten. Daarmee
is niet gezegd dat identiteit van geen tel is, maar wel dat dit iets is dat
tegelijk persoonlijk en gemeenschappelijk moet heten. Toch zijn onvoorstelbaar
veel mensen slachtoffer geworden van lieden als Houston Stewart Chamberlain in
die zin dat ze geen goed beeld meer hadden van wat ze aan de orde stelden. Hij
wist perfect, dat zeker, dat hij een mens- en wereldbeeld schiep dat naar zijn
inzicht het best mogelijk de verhoudingen uitklaarde en dat Duitsland, in het
spoor van de snelle vooruitgang in de nieuwe wereld een plaats moest opnemen en
dat daarvoor sommigen opgeofferd moesten worden. Dat die snelle opgang van
Duitsland zonder de liberale, intellectuele Joden in Duitsland niet mogelijk
ware geweest, laat men graag terzijde, ook zij die menen dat de holocaust iets
van het verleden is. Dat is het in de feitelijke voltrekking, maar elke keer
zien we weer dat men anderen graag verwijten maakt over een optreden, zonder de
contouren helemaal helder te hebben. In die zin moet men begrijpen dat wie de
Palestijnen uitsluitend als slachtoffers ziet en het bestaansrecht van Israël
niet (langer) erkent, ook weer een oordeel velt dat voorbij gaat aan
individuele rechten van de inwoners van Israël op een veilig leven, maar ook de
Palestijnen zelf opzadelt met een
onmogelijk vraagstuk: als slachtoffers van de politiek van Tel Aviv, breed
gedragen door de bevolking, mogen zij op een bijzonder krediet rekenen, maar
zij zullen het verspelen als zij plots te wreedaardig de inwoners van Israël
terug de zee in zouden drijven.
Immers,
zijn de Palestijnen of de inwoners van Donjetsk alleen maar slachtoffers,
alleen maar machteloos, dan kan men hen niet meer zien als handelende personen,
mensen die op het publieke forum aan hun leiders verantwoording kunnen vragen.
De politiek van Israël de afgelopen twintig jaar, zeker als het over de bouw
van Nederzettingen gaat, kan men alleen maar kritisch bejegenen, maar dat een
land zich niet zou verdedigen tegen aanvallen, mag men niet verwachten. Ook aan
Palestijnse zijde kan men enkele redenen aangeven waarom dit conflict maar niet
tot een oplossing komt. Sommigen hopen dat de VN de partijen kan pacificeren,
maar ik denk dat het moet komen van de mensen zelf, of ze zich nu als
slachtoffer voelen of niet. Was ook Nelson Mandela geen slachtoffer die
weigerde als slachtoffer in het leven te staan? Toch vinden we in Israël wel
enkele kritische stemmen, maar niemand zal vooralsnog de oorlogsinspanningen
afwijzen. Aan Palestijnse zijde leeft de gedachte aan de Naqba nog altijd en
lijkt niemand die ketting van wandaden te willen doorbreken.
België
was in 1914 slachtoffer van een wrede en naar het volkerenrecht en
internationale afspraken gemeten onrechtmatige inval - alsof een inval ooit
rechtmatig kan zijn. De krijgshandelingen van de invaller kon men natuurlijk
niet als wederrechterlijk beschouwen, maar het bleef wel onrechtmatig omwille
van de schending van de neutraliteit, maar in de oorlog geldt dan nog altijd
het ius in bello, dat evenzeer geschonden werd. A la guerre comme à la guerre?
Natuurlijk, alleen had Europa gedurende de moderne tijd een arsenaal aan regels
ontwikkeld die men niet overtreden kon zonder het epitheton
"Barbaars" mee te krijgen en dat was denk ik, voor de Duitse
militairen en burgers ook de reden waarom ze verwoed redenen zochten om de
regels van de oorlogsvoering te negeren: burgers niet nodeloos in gevaar
brengen, laat staan hen gebruiken als menselijk schild of van de verwarring
gebruik maken - friendly fire in Leuven op 25 augustus 1914 - om een stad te
verwoesten. Oorlog is natuurlijk een vrij onbeheerste onderneming, met
destructieve doelen, want de vijand moet zo vlug mogelijk uitgeschakeld worden,
maar doorgaans gaat dat niet vanzelf.
België
was dus een oorlogsslachtoffer, de Belgen waren oorlogsslachtoffers en het
blijft vandaag moeilijk hoe men daarmee is omgegaan, dat betekent, of men
tijdens en na de oorlog middelen heeft gevonden om zich boven dat
slachtofferschap te verheffen. Feit is dat toen België, officieel en politiek,
diplomatiek België in 1919 in Versailles het eigen slachtofferschap trachtte te
verzilveren, de Britten het niet konden hebben dat België een mandaat op Palestina
zou claimen - Godfried van Bouillon, weet u wel - en vooral delen van het
neutrale Nederland, Limburg en zelfs een deel van Noord-Brabant wenste in te
lijven. Het was niet de slimste positie, maar dat België in het Oosten een
stukje Duitsland kreeg, was dan wel tegelijk een opdoffer, want een stad als
Aken was er niet bij. Dan zwijgen we nog over de bereidheid van de regering in
Brussel Parijs te volgen, in 1923 het Ruhrgebied te bezetten met voor Duitsland
desastreuze gevolgen: een hyperinflatie en bovendien ook nog eens toenemende
destabilisatie van de republiek van Weimar - een episode die België met zorg
uit de publieke opinie weet te houden.
Het
gevolg is wel dat België dezer dagen probeert dat slachtofferschap te blijven
koesteren, al is er sindsdien een eeuw over gegaan en werd Europa een nieuwe
entiteit, die de gebeurtenissen van toen, in een ander kader moet plaatsen en
dan kan dit land zich wel herinneren ooit het slachtoffer geweest te zijn van
een onverhoedse aanval, al kende men de contouren van de Duitse militaire
plannen, van het blinde geweld tegen burgers en finaal, zoals rond 1920 ook wel
te horen viel, van een weinig toeschietelijke houding van de geallieerden.
Oh
ja, binnen België ontstond ook een vorm van gekoesterd slachtofferschap, met
name in de Vlaamse Beweging, waar aan de ene kant de Frontbeweging zich
opstelde als behoeders van de repressie tegen de soldaten aan het front die wel
hun bloed gaven, maar nog altijd niet als volwaardige burgers behandeld werden.
Aan de andere kant was er het activisme, waarbij sommigen zover gingen in
Berlijn het statuut van soevereine staat Vlaanderen te halen, wat de
geallieerden uiteraard niet konden erkennen en waar de regering in Brussel na
de terugkeer niet zomaar overheen konden stappen: landverraad diende bestraft
te worden. Als Vlaming kan ik die gedachte wel proberen te nuanceren, een
soevereine staat zal landverraad wel degelijk straffen, omdat anders de cohesie
verloren kan gaan. Het gedicht voor Borms van Willem Elsschot dat in de jaren
na WO II voor velen in de Vlaamse Beweging maar ook bij collegaeschrijvers zeer
problematisch was, laat duidelijk zien dat men niet per se mee slachtoffer
wilde zijn. Velen vonden dat Borms, die na WO I al vervolgd was geweest, een
gevangenisstraf had gekregen en vervolgens bij gedenkwaardige verkiezingen -
van een tegen allen - de gevangenis onvoorwaardelijk had mogen verlaten, in WO
II wijzer had moeten zijn: men ondersteunde zijn strijd, maar zijn tweede
activisme, dat kon men niet vatten. Vergeten we niet dat anderen tijdens het
Interbellum nu net wel weigerden alleen maar slachtoffer te zijn en via taal-
en andere wetten en middels de vernederlandsing van de universiteit van Gent de
verhoudingen in het land wijzigden. De algemene tweetaligheid van het land werd
door de Franstaligen om allerlei redenen en met enkele drogredenen afgewezen,
maar finaal werd er wel vooruitgang geboekt en ook na WO II, nadat de
brokstukken van de collaboratie waren opgeruimd, waaruit velen dan weer nieuw
slachtofferschap hadden gepuurd, zou een groep politici en burgers opnieuw de
Vlaamse zaak op de tafel van de Belgische politieke agenda leggen en zich niet
meer als slachtoffers gedragen.
Uitdovend
bleek vooral die toetssteen van de repressie en de eis om amnestie, niet enkel
omdat de daders, de collaborateurs of zich opnieuw integreerden, dan wel in hun
slachtofferschap verzuurden maar uiteindelijk stierven, maar omdat het debat
van beide zijden met de nodige rancune werd gevoerd, waardoor een democratische
consensus onmogelijk werd en vooral bleef. Toch heeft het parlement in de loop
der jaren steeds weer kleine en grotere maatregelen gestemd om de gevolgen van
de epuratie en de repressie te milderen. Ook hebben Vlaamsgezinden zelf, nog in
de VU, later in de N-VA die rancune afgewezen en zich gericht op handelen in
het heden.
Vandaag
is het overigens opvallend dat mensen die de gedachte aan Auschwitz en de
Endlösung levendig houden, vaak het hardst roepen dat Israël haar historisch
krediet heeft opgebruikt terwijl het zogenaamd rechtse partijen zijn die de
staat Israël en de Joodse bevolking in onze steden in bescherming nemen tegen
toenemend en herlevend antisemitisme. Links heeft, men kan het niet voldoende
herhalen decennialang Israël gesteund, maar op zeker ogenblik, zonder veel
argumentatie de aandacht en voorliefde verlegd naar Palestina. Dries van Agt,
die men toch niet links kan noemen, voormalig Minister-President is een van de
opvallendste mensen in Nederland die onverkort de zaak van de Palestijnen
waarneemt en verdedigt. Ook mevrouw Wim Duysenberg, Gretta Duisenberg leidt een
stichting, Stop de Bezetting en dat kan niemand haar kwalijk nemen, maar of het
een goede benadering is, mag men wel betwisten. Nog eens, men steunt de
slachtoffers, maar let men even niet op, dan ontslaat men hen ook van de
verantwoordelijkheid zelf de zaken ter hand te nemen.
Peter
Sloterdijk heeft in "woede en tijd" het probleem van het
gecultiveerde slachtofferschap uitgewerkt, om uit te komen bij een nieuwe
rechtvaardiging van de trotse mens. Trots? Ambitie? laten we maar beginnen,
zegt hij met het afleggen van het ressentiment, van de rancune en van het
slachtofferschap, dat wel een aardig woedekapitaal kan opleveren, maar finaal
zal het aan anderen toekomen de intresten op dat kapitaal te innen.
Slachtofferschap cultiveren kan ons ontslaan van eigen handelen, eigen
verantwoordelijkheid en willen. In de context van de heersende conflicten blijft
het van belang dat we onszelf niet alleen als machteloos presenteren, maar
vooral anderen, direct betrokkenen alleen als onmachtige slachtoffers te
bemoederen. Natuurlijk kan dat niet betekenen dat we mensen in nood niet zouden
bijstaan, maar het valt op dat we graag denken dat het zonder ons koesteren van
hun machteloosheid niet gaan zal. Een vredebrenger, in Oekraïne, in Palestina
zal dus niet eerst de tegenstander moeten overwinnen, maar vooral in eigen
kring voldoende draagvlak moeten zoeken en hij of zij kan niet overtuigen door
een defaitistische houding te preken. Het is duidelijk dat een zekere ambitie,
een zelfvertrouwen en trots zo iemand kunnen helpen de oorlogsstokers te
weerstaan. Want men stelt het sinds jaren zo voor dat de duiven in een politieke constellatie, brave, goedmoedige figuren
zijn die zich niet sterk en trots durven op te stellen, terwijl de enige duiven die het halen nu net wel weten te
tonen dat ze kunnen handelen.
Vaclav
Havel blijft voor mij een opvallende figuur omdat hij, ondanks de vervolgingen
die hij vanwege de regeerders in Praag - en Moskou - mee de afbouw van het
regime begeleide en daarbij krachtdadig durfde op te treden. Een keer leek hij
een faux pas te maken, die hem zwaar is aangerekend: de discussie over de
uitdrijving van de Sudeten uit Tsjechië aan het einde van WO II, het
Benes-decreet 108 van 25 oktober 1945 vormde de basis van een politiek van
verdrijving, die voor Havel en de zijnen in 1977 een eerste bron van ontrechting
- wellicht een germanisme - dat later onder het communisme alle burgers zou treffen.
Na de fluwelen revolutie kwam de kwestie, met het lidmaatschap van Tsjechië en
Slowakije bij Europa terug op de voorgrond en er werd een commissie van
historici opgericht. Maar zoals Golo Mann stelde, was de periode van 1939 tot
1947 er een van kwaadaardige acties en even kwaadaardige tegenreacties.
Overigens stond Benes evengoed onder druk van Moskou om de verraderlijke
Duitstaligen in Bohemen te verdrijven, als dat hij in Tsjecho-Slowakije af te
rekenen had met teruggekeerde bannelingen uit Moskou, die de opdracht hadden
het land in de sfeer van de USSR te brengen.
Als
Havel zich uitlaat over de fout die Benes en zijn regering toen hebben begaan,
wordt hem dat zwaar aangerekend, terwijl hij in 2009 nog maar eens poneert dat
„Die Wahrheit ist, dass ich die Vertreibung
kritisiert habe. Ich war damit nicht einverstanden, mein ganzes Leben lang
nicht. Aber mit einer Entschuldigung ist das eine komplizierte Sache. […] So,
als ob wir uns mit einem ‚Tut leid‘ plötzlich aus der historischen
Verantwortung davon stehlen könnten. Letztendlich haben wir mit der Vertreibung
draufgezahlt.
Ik haal het citaat
van internet, maar ook Madeleine Albright heeft over die kwestie het nodige
gezegd, omdat ze vond dat Havel daar duidelijk blijk had gegeven dat de hele
geschiedenis van de verdrijving van de Duitstaligen uit Bohemen voor Tsjecho-Slowakije
voor Tsjechië ook moreel meer gekost heeft dan het heeft opgebracht.
Ook zegt Havel dat
verontschuldigingen voor de daden van anderen, voorgangers in een ambt een
"Tut Leid" nooit kan wegnemen dat de verantwoording en de plicht
daartoe blijft. Het is daarom dat we wel degelijk de noden van de Palestijnen
of de Oekraïners, de Syriërs... of de slachtoffers van Ebola ernstig moeten
nemen. Maar precies die epidemie laat zien dat er een verschil is tussen
slachtofferschap van natuurlijke fenomenen en mensen die slachtoffer zijn van
daden van de eigen of vreemde regeringen, eventueel terroristen. Men kan dan
stellen dat de Palestijnen niet bij machte zijn hun rechten tegenover Israël te
laten gelden, maar dat is nogal eenvoudig. Binnen de Palestijnse samenleving
zal men zich toch moeten verantwoorden voor het gebruiken van burgers als
menselijk schild en geen noodwendigheid, laat staan fataliteit inroepen.
Het kan zijn dat
lezers teleurgesteld zullen zijn over mijn positie tegenover de Palestijnen,
maar ook tegenover de burgers in Donetsk of andere plaatsen waar een bloedige
krijg woedt. De vraag is hoe men de dynamiek die bijvoorbeeld de leiders van de
Palestijnse samenleving kan doorbreken van buitenaf en daar geloof ik niet in.
Alleen mensen binnen de eigen samenleving kunnen uit hun slachtofferschap
treden en de leiders ter verantwoording roepen voor hun nodeloos gerokken
strijd en blijvende strijdvaardigheid. Naar vrede streven vergt dan ook
strijdvaardigheid, verdraagt geen zoetsappigheid, maar demonstreert een trots
die de tegenstander niet kan negeren en dan is het gedrag van slachtoffers, van
weerlozen niet echt aan de orde. Of dit meer is dan theoretisch gezwam?
Misschien niet, maar ik mij maar moeilijk vinden in een partijdigheid die de
betrokkenen zelf verhinderen zal de zaak op te lossen. In Zuid-Afrika kon
Mandela ondanks de economische boycot - al zal die wel geholpen hebben - Frederik-Willem
de Klerk overtuigen het apartheidsregime te ontmantelen door telkens weer aan
te geven dat hij, Mandela, vooral streed voor zijn eigen mensen, zonder op
wraak uit te zijn. Die houding kan ik nog altijd niet bevatten, maar kan er net
daarom alleen maar grote bewondering voor opbrengen. Mandela was een
slachtoffer, maar vooral was hij de trotse strijder, zoals Sloterdijk het
presenteert en ook van Vaclav Havel kan het gezegd worden. Maar goed, elke
omstandigheid is anders en in Palestina leeft veel rancune, die men niet zomaar
kan doen vergeten, wat het voor een Palestijnse vredebrenger bijzonder moeilijk
maakt.
Men zal mensen in
nood helpen, maar hen niet in hun rol van slachtoffer sterken. Als dr. van
Ranst meent dat Israël haar historische krediet nagenoeg heeft opgebruikt, dan
vergeet hij dat de Israëlische samenleving vandaag inderdaad een
krijgshaftigheid heeft opgebouwd die niet voortkomt uit het slachtofferschap
van de Holocaust, al is het dat wel dat wij hen als historisch krediet
aanrekenen. Het Zionisme dat in de negentiende eeuw ontstond en een antwoord
moest zijn op het toenemende antisemitisme, maar ook op het streven van een
herstel van de staat Israël, na 2000 jaar, was geen product van
slachtofferschap, maar precies van joods nationalisme, iets waar onder anderen
Hannah Arendt al in 1945 voor gewaarschuwd heeft. Al in de jaren 1930, begin
jaren 40 pleitte zij er overigens voor dat Joden in Europa een eigen leger
zouden vormen om tegen Hitler te vechten, om zo inderdaad een krediet op te
bouwen. Het blijft evenwel moeilijk, stelde zij later vast om te gaan met dat
slachtofferschap, dat zij ook gekend heeft, in Gurs, maar ook in de cellen van
de Gestapo, zij het maar kort en zij kon ontkomen. Zij schreef ook over Little
Rock, waar de regering tussenkwam om de gelijke rechten (op onderwijs) te
realiseren. De kritiek die ze ervoor kreeg, zal haar wel zwaar gevallen zijn,
maar haar visie dat mensen zelf de onvruchtbaarheid van virulent racisme moeten
oplossen, niet door de staat voorzien van een met geweld opgelegde ingreep,
berust op ideeën over het (politiek) handelen die we vandaag wel eens vergeten
lijken.
We moeten solidair
zijn met slachtoffers, zowel van natuurfenomenen als van menselijk, politiek
geweld. Maar in het laatste geval moeten we vooral meewerken aan het vinden van
goede gronden om uit die rol van slachtoffers te stappen zonder zich aan
gelijkaardige wrede en kwaadwillige reacties te bezondigen. Weinigen slagen
daar onmiddellijk in. Of de VN een vrede kan opleggen aan Palestina en Israël,
durf ik te betwijfelen als beide partijen niet afzien van hun rancune,
ressentiment en woede. Die woede wordt gevoed, maar de Palestijnen zelf plukken
er alleen bittere vruchten van. Dus zal men de discussie aangaan vanuit Europa,
met inzichten zoals Vaclav Havel en Joachim Gauck die presenteren, opdat mensen
gaan inzien dat de verbetering van hun lot eerst en vooral een intern
Palestijnse zaak is. Wie kan bewerken dat men de militaire strategie verlaat
zonder daarom een aantal aanspraken te laten vallen, dat vooral moet men niet
doen, maar men zal de politiek met andere dan militaire middelen moeten
nastreven. Weinig pleitbezorgers van de Palestijnse zaak zitten op dat spoor.
Men kan eisen dat de regeringen in Europa de regering en besluitvormers in Tel
Aviv aanpakken, voor de Palestijnen zelf zal het heil komen van een eigen
nieuwe politiek komen, zonder boze en wrede tegenacties. Maar dat zal wel
theoretisch gezwam zijn.
Slachtoffers zijn,
tot besluit geen partij meer in een politiek spanningsveld, maar onderhevig aan
de beslissingen van derden. Onze solidariteit moet er dus opgericht zijn hen te
herstellen in hun positie van partij, maar dan is de uitkomst ook aan hen. Daarbij
zal men dus ook onderzoeken of zij kunnen ontkomen aan de spiraal van wreed
geweld, van wraak en weerwraak. Solidariteit die er niet mee toe bijdraagt dat
die infernale dynamiek niet doorbroken wordt, levert weinig op, behalve een
goed gevoel voor wie solidair is.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten