Worstelen met tegenstellingen en tegenspraak
Brief
Aan
Adelheid
over
de spoken die door
Europa
waren
Brugge,
1 oktober 2014
Adelheid,
Je
vroeg je af hoe je Sneeuwwit zal uitleggen dat rechtvaardigheid iets is dat
zich niet in de wolken laat aflezen, maar in handelen aan het licht kan komen. Rechtvaardig
handelen, dat meet je af, zegde je nog, aan wat de gevolgen zijn voor de
betrokkene en je trok in twijfel of men in wetten en decreten de garanties voor
rechtvaardig handelen kan stoppen. Ik denk dat je een punt hebt, maar het valt
nog te bezien of we het dan ook niet over vrijheid, vertrouwen moeten hebben.
Gisteren
zag ik een gesprek over de Duitse televisie over de 25ste verjaardag van de val
van de Muur, met als thema de vraag of de DDR een Heimat was dan wel een
"Unrechtstaat", wat sommigen ontkennen door te beweren dat de staat
wel degelijk procedures en garanties voor de burgers in het vaandel voerde,
maar wie nagaat hoe I.M., Informele Medewerkers van de Stasi voortdurend
informatie gaven over personen, ook over hen met wie ze zeer intiem leven,
zodat men nog maar moeilijk kan beweren dat de particuliere levenssfeer
gevrijwaard werd, wat toch een van de criteria voor een rechtsstaat mag heten.
In de beleving van mensen in de DDR zal het ermee te maken gehad hebben, of ze
van de goede kanten van het regime konden genieten of niet. Maar toch, soms
gingen kinderen van bonzen ook de muur over, op soms bijzondere manieren, zoals
kabelbanen die gespannen werden, op een vlot over de Elbe. En wie herinnert
zich nog die jongeman, Matthias Rust die op een goede dag in mei 1987 op het
Rode Plein landde en daarmee ongewild Gorbatschow in de kaart heeft gespeeld,
want het blijft opvallend dat politici sommige tegenslagen goed weten uit te
spelen. Rust had een vredesmissie, maar het was vooral een stunt die de manke
organisatie van het leger aantoonde. Het toonde ook aan dat het leger een
uitermate conservatieve kracht was, maar wie zal daar verbaasd van opkijken?
Laat
dit voorbeeld ook nog iets anders meebrengen, iets waar Sneeuwwit best blij om
kan zijn, want het laat zien, de politiek van Gorby, dat de dingen niet
vastliggen en dezer dagen ben ik verbaasd, vaker dan ik mij kon inbeelden, dat
men nu veel meer in marmer gebeitelde inzichten aandraagt, zonder ze nog te
onderzoeken. De noodzakelijkheid van de geschiedenis, laten we daar toch wat
omzichtiger mee omgaan. Nu goed, men gelooft niet meer in de voorzienigheid,
maar het feit dat alles gedetermineerd zou zijn, zelfs het contingente, zorgt
er ook voor dat handelen soms volkomen nutteloos blijkt en dat verstikt zo te
zien veel mensen.
Ik
denk wel vaker terug aan het boek van Vasili Grosman, Alles Stroomt, waarin hij
onderzocht in een geschrift van de protagonist, die na 30 jaar werkkamp en
haperende herintegratie in de samenleving zijn gedachten op een rijtje zette: de
kwestie van de vrijheid in Rusland botste nu eenmaal met die noodzakelijkheid
van de Revolutie en alles wat er uit voortkwam, maar voor de protagonist was
het een onoverkomelijke zaak dat Lenin de Vrijheid had geofferd voor de
gelijkheid. Vandaag merkt men ten onzent dat Links op een of andere manier de
theory of Justice als een bruikbare visie hanteert, zonder dat in het debat
expliciet te melden. Rechtvaardigheid is in die visie een doel dat niet berust
op menselijk handelen, maar dat in de samenleving besloten moet liggen, maar
waar John Rawls betoogde dat de opperste vorm van rechtvaardigheid denkbaar
was, betoogde hij misschien niet dat men zomaar die rechtvaardige samenleving
ook kon realiseren. Toch krijgen we dat nergens te horen. Het is zoals John Williams
aangeeft in "Augustus" enkel de politici gegeven die een weg zien en
weten dat ze toch nog moeten zoeken hoe hem te gaan, die stappen zetten, soms
een omtrekkende beweging moeten maken en dat ook doen, die erin slagen iets
betekenen. Maar belangrijker is het nog dat zo een politicus niet per se de
wereld wil veranderen. Want wie kan garant staan dat het eigen gelijk
onomstotelijk zou zijn. In de voormalige DDR en de SU hebben we gezien dat zo
een visie schadelijk kan zijn voor mensen, maar dat lijkt vandaag vakkundig
door de linkerzijde verborgen te worden gehouden. De vraag of de DDR een
Unrechtsstaat of een Heimat was, werd in dat programma mooi behandeld door verschillende
mensen met een eigen geschiedenis ten aanzien van die republiek.
Soms
kijk ik vertwijfeld toe, hoe men in naam van de gelijkheid, die het enige
criterium voor rechtvaardigheid zou zijn, andere aspecten verdrongen worden,
waardoor de samenleving wel heel enggeestig bejegend wordt, maar vooral mensen
ruimte wordt ontnomen zich te ontplooien. Zo zal men in Leuven aan de KU Leuven
jongeren laten begeleiden door buddy's, oudere medestudenten om te verhinderen
dat die studenten zich eenzaam zouden voelen, in depressie zouden verkeren. Wie
kan dit streven naar welzijn en welbevinden afkeuren? Of zou het zijn dat we in
een wereld terecht gekomen zijn die een ban heeft uitgesproken tegen ongelukkig
zijn en eenzaamheid? Zo een buddy kan misschien helpen, maar stel dat die de
opgelegde taak te ernstig neemt, zich gaat opdringen of, zoals blijkbaar aan
een paar Amerikaanse universiteit is voorgevallen zo een ouderejaars van zijn
positie gebruik maakt om jonge bachelors in de knop te gebruiken?
Juist,
we moeten leed voorkomen? Maar zoals Peter Adriaenssens het ook wel al zegde,
zoals ook Freek de Jonge het vertelde, dat leven soms gepaard gaat met pijn en
onverwachte neveneffecten van wat we willen en proberen, zo lijkt men nu
geobsedeerd door succes. Het kan zijn dat hier een tegenspraak aan het licht
komt, maar het zijn gewoon observaties die laten zien dat we er ons niet altijd
van bewust zijn dat we tegengestelde dingen willen (zien). De afwezigheid van
leed zou overigens ook geen garantie zijn van geluk, of, zoals Sneeuwwit zelf
onlangs vertelde dat de juf had gevraagd of ze wist wat geluk was. Daarover had
ze te schrijven en Sneeuwwit vroeg zich in dat opstel af hoe ze kon voorspellen
hoe ze zou zijn als ze groot zou zijn. Maar ze wist dat ze wel ergens voor
wilde gaan, toneel, maar ook veel leren, om te begrijpen waarom de dingen zijn
zoals ze zijn, maar ook hoe je er voor jezelf iets kan doen, maar ook schreef
ze en ze heeft het ons voorgelezen, dat ze onderweg wel zou ontdekken hoe het
worden zou. Je vroeg me achteraf waar ze dat vandaan had gehaald. Ik moet
schuldig pleiten, want ik vertel haar wel eens, als we met ons tweetjes wachten
op je thuiskomst, wel eens een verhaal, altijd verhalen die ik put uit mijn
herinnering, van jonge meisjes en jonge jongens die in de wieg gelegd lijken om
voor galg en rad op te groeien, maar er toch onverwacht in slagen ergens te
komen waar ze zichzelf niet hadden gezien... of het toch zeker niet aan de neus
van ouders en vrienden hadden gehangen. Ook De Witte van Claes is zo een roman,
maar wij doen er graag laatdunkend over, terwijl het boek laat zien hoe mensen
aan hun lotsbestemming proberen te ontkomen. Ook Schipper Wessels van Klaas
Norel stond op de vertellijst en nog wat verhalen. Geleidelijk kwamen we samen,
vertellend en erover tobbend tot inzichten. Daarom vond ze het niet erg, zoals
zij je zegde, dat ze zich af en toe eens verveelde, of dat er eens niets
gebeurde. Met een paar vriendinnen spelen ze nu ook wel af en toe toneel, met
teksten die ze zelf in elkaar steken.
Jij
vertelde me dan weer en daar moeten we het echt nog eens over hebben als ik
terug ben, dat je soms de vele dingen die je doen wil, die je van jezelf eist,
niet altijd kan opbrengen. Ik weet dat we er van mening over verschillen, maar
je bent goed als onderzoeker en je weet waar het op aankomt, maar ik heb je al
vaak voor de voeten geworpen dat je zin voor perfectie je creativiteit fnuikt.
Het materiaal dat je nu hebt, laat je toe de status quaestionis uit te werken,
maar je wil dat die uitkomt bij het punt dat onder meer je mentor voor ogen
heeft staan. Ik denk dat je moet kunnen argumenteren dat ze zich daar
vergissen, zonder dat ze erdoor vertoornd raken. Je hebt immers zaken
onderzocht die ze zelf niet evident vonden en dus zit je in feite op een
eenzaam vlot op een oceaan van feiten, waar zij zich nog niet gewaagd hebben.
Zij durven niet uit hun ton kruipen, maar dat weet je nu intussen ook wel. Soms
vraag ik me of dat hele gedoe met peer reviewing niet een rem is op degelijk
onderzoek en of een mentor niet moet proberen het werk van een onderzoeker los
te laten, maar de onderzoeker wel te steunen. Het enige wat telt is dat de
methode helder is, overzichtelijk en het betoog toelaat het onderzoek over te
doen en dat de consequenties ook nog eens ergens te bekijken.
Ooit
had ik als student zware discussies over de vraag of onderzoek relevant diende
te zijn. De vraag kwam dan niet altijd op tafel: voor wie of waarom relevant?
Maatschappelijk relevant zeiden de anderen en men liet de zaak in oblivio, dat
wil dus zeggen dat men het niet moest herhalen wegens al te evident, maar
vooral niet wenste te herhalen. Want tja, dan kwam het beeld van de
maatschappij aan de orde en dan bleek relevantie toch complexer. Dezer dagen is
het onderzoek, deels bewust, uit die sfeer van relevantie gehaald, maar toch,
als je het fraudegeval van Diederik Stapel in herinnering oproept, dan bleek
juist dat dit onderzoek net diende om mensen een ander model voor te houden.
Tegelijk hadden we het erover dat bijvoorbeeld voedingsleerspecialisten wel
eens inzichten kunnen brengen die schadelijk zijn voor het welbevinden. De
kwestie is deze, dat men vandaag vaak onderzoek blijkt te verrichten binnen
zulke enge kaders van een discipline, dat men aan het einde niet meer weet hoe
het in te passen in een groter kader. Intussen moet men, om relevant te blijven
van tijd tot tijd relevante, of beter nog, opzienbare resultaten de wereld insturen,
of het nu over de ontdekte sporen van de expansie van het heelal in de aller-,
allereerste beginseconde van het uitspansel gaat of over de moeilijke
integratie van kinderen met een migratieachtergrond, telkens blijkt men soms te
eng gefocust tewerk te gaan en alternatieve benaderingen, observaties niet mee
te willen nemen.
De
betekenis van de geniale mislukking? Misschien wel, maar dat blijft in de
wetenschappelijke praktijk, waar elke euro moet opbrengen, een taboe, terwijl
toch een pak wetenschappers hun onderzoek moeten staken omdat hun onderzoek
niet oplevert wat men ervan verwacht. Laat de universiteiten toch weer
universiteiten wezen, met een grote academische vrijheid. Misschien is de hele
financiering van het Onderzoek en vooral de ontwikkeling gebaseerd op een hoax,
dat alles altijd nuttig aangewend kan en moet worden, wat niet de beste manier isom
de zaak goed te kaderen. Denk aan Mercator, Simon Stevin, Vesalius ook, die nu
ook zijn herdenking krijgt, maar als ik de enthousiaste curator gisteren
hoorde, moet men over het wetenschappelijke echt niet teveel vertellen, want
mensen interesseert dat niet. Alors, on dance.
Als
er spoken door Europa waren, meerdere spoken, dan is geringschatting en
minachting voor "het publiek" er zeker een van. Zoals je zelf na een
lezing mocht ervaren, waren de leken echt wel interesse kunnen opbrengen voor je werk. Jawel, je zat niet
op een sloopkogel in je nakie, maar het ging dan ook over iets anders. Maar
goed, zal men het succes van die bekende lui vergelijken met het vele werk dat
andere mensen in het verborgene doen. Goed, George Clooney heeft zijn loopbaan
tal van succesvolle films gemaakt. Hij is nu een super-mega-ster, maar
tegelijk, een film over een journalist die tegen McCarthy begon te berichten,
kreeg in mijn herinnering, ondanks de Oscarnominaties minder aandacht dan een
James Bond... Uiteraard zal men zeggen, maar de film gaat over Parresia - over
waarheid spreken, vooral als het iets kosten kan -, ook jouw onderwerp en dus
vond ik dat we toch moeten vaststellen of men van politici en journalisten,
experten nog wel verwachten mag dat ze een onwelkome waarheid willen vertellen.
Goed, Al Gore probeerde het in verband met het klimaat en de dreiging die
uitgaat van aan de hand zijnde klimaatveranderingen. Goed, we zijn
verantwoordelijk als mensheid, Westerse samenleving maar men kan gemakkelijk
vaststellen dat politici, zelfs onze burgervaderen zich tegen een project
hebben verzet dat groene stroom van op zee naar het net diende te brengen, het
zogenaamde Simon Stevin project. Ook een connectie met het UK werd bestreden,
wat mij nog altijd verbaasd en vooral, ik begrijp niet dat milieumensen er niet
tegen in opstand zijn gekomen.
Neen,
terwijl ik hier zit te schrijven, bedenk ik me dat de ene het heeft over het
spook van de islamisering dat over Europa waart, een andere zal het hebben over
fundamentalisme inzake dierenrechten en nog anderen vrezen dat men ouderen nog
meer zal uitsluiten uit het gemeenschapsleven. Meer nog, zou het kunnen dat we
met Tatcher ook gaan geloven dat er alleen maar individuen zijn, no such thing
as a society. Ik denk dat Rechts én Links in stilte deze gedachte wel delen,
maar niet goed weten hoe die te brengen. Links kijkt naar wat jij, ik,
Sneeuwwit uit de pot kunnen halen, Rechts naar de mogelijkheden om er minder in
te stoppen en als er al eens grote projecten komen, om een ziek kindje moet
gered worden, dan gaat het toch weer over het individu, dat aardige persoontje.
Middelen en manieren zoeken om de ziekte van Pompe en andere weesziekten toch
op een betaalbare manier behandeld te krijgen, of beter er onderzoek naar te
doen, dat haalt bijna nooit de pers, krijgt geen aandacht. Het gaat om het
unieke persoontje, of beter, het spannende moment of men voldoende
vrijgevigheid zal vinden.
De
illusie van een samenleving waar de staat voor alles dient in te staan, waar
mensen zich bovendien nog eens op het procrustesbed van de gelijkheid moeten laten
bijwerken, waar ze ook niet meer zondigen mogen, want er is vanwege die
samenleving geen absolutie meer te geven. Er is des te meer sprake van
vergelding. Het monster van een samenleving die gelukkig kan zijn omdat er
zoveel wel werkt, omdat er zoveel mensen best hun leven weten te leiden, soms
zelfs lijden, houdt men liever buiten beeld. René Gude kon afgelopen dagen nog
eens zijn verhaal doen, je zag hem ook, vertelde je, in De Wereld drrraait
doorrr, dat hij nu wel het einde ziet komen, weet dat het niet meer zo lang
duren zal voor zijn lichaam het opgeeft. Aan de ene kant vond ik het wat gênant
dat hij er zo over sprak, vervolgens zijn woede en verdriet ook liet blijken en
toch, een vorm van vitalisme aan de dag legde dat mij pas echt naar de keel
greep. Zoals iemand mij onlangs nog eens aan het verstand bracht: Claus mocht
best euthanasie vragen, maar de publiciteit die er aan gegeven werd, had andere
nare consequenties, die de pleitbezorgers blijkbaar over het hoofd zien,
namelijk dat wie veel gaat kosten voor de sociale zekerheid er best een einde
aan laat maken. Men heeft hem een held genoemd, maar zij, wellicht vanuit een
vrouwelijk aanvoelen van het leven, meende dat men inderdaad niet hoeft te
leven om te lijden, maar het verhaal van Claus liet verstaan dat ziekte in
feite een insult is voor de mens. Het verschil met René Gude kan niet groter
wezen. Nu wil ik op die manier de polemiek niet voeren, maar toch, Claus een
held noemen, kwam ook mij gemakkelijk voor, terwijl ik toen nog de herinnering
had aan mijn vader, die ik vaak had gezelschap gehouden, als daar nood toe was.
Laten we wel wezen, men kan over dat lijden geen algemene uitspraken doen,
omdat elke mens een eigen bestaan leidt.
Het
valt op dat we dat soort gesprekken niet lijken te willen voeren op het publieke
forum: vrijzinnigen en de aartsbisschop stonden met scherpe tongen tegen elkaar
te betogen, maar geen van beide, het spijt me dit te moeten zeggen, had het
recht om de andere de les te lezen, want beide partijen spraken vanuit een
eigen gelijk dat in de praktijk van het dagelijkse leven slechts subtiel en
menswaardig kon opgelost worden. Nog eens, de wijze waarop Gude tegelijk
bescheiden en discreet, maar ook openlijk over zijn ziekte gesproken heeft en
hoe hij als mens de filosoof was die hij wilde zijn, ondanks en
niettegenstaande de pijnlijke aandoeningen die de kanker met zich bracht en ook
wel de amputaties, dat kwam aan, moet ik je wel bekennen.
Met
andere woorden, Adelheid, deze bladzijden zijn ook wel meer dan een aftasten
van een paar gedachten, want hoewel ik begrijp dat de geneeskunde meer vermag
dan ooit, dat de samenleving een vrij goed systeem van sociale zekerheid en
gezondheidszorgen heeft opgezet, hoewel we nog altijd een redelijk goed
onderwijs hebben, blijft men ons bekogelen met rampspoed, met dreigend onheil.
De vraag of wie een uitkering krijgt helemaal niets anders mag doen dan
proberen niet bestaande of niet geschikte jobs te vinden, want dat strijdt
misschien wel wat met waardigheid van een persoon, maar vooral, blijkt het
welbevinden voor mensen in dergelijke omstandigheden echt geen zaak meer. Het
gaat er mij niet om dat men mensen niet moet proberen aan het werk te krijgen,
maar het valt op dat men de betekenis van werken, arbeid en het welverdiende
loon in deze samenleving echt wel zeer eng bekijken wil en daar kan zelfs
Marianne Thyssen niet aan ontsnappen. De dwangmatigheid van groei tot elke
prijs, laat onverlet dat we aan de Franse Revolutie en aan de Verlichting toch
ook nog iets anders over gehouden hebben: naast de pursuit of Happiness, lijkt
in het huidige gewricht dit gebod te hebben opgegeven: mensen niet instrumentaliseren,
dus kan niemand gedwongen worden om het
systeem in stand te houden, te werken, zelfs maar te leven of een bepaald
gedrag aan de dag te leggen voor een ander doel dan het eigen welbevinden. Ook
hier weer loop ik het risico inconsistent uit de hoek te komen, maar de
observaties laten niet toe die tegengestelde inzichten te onderkennen. We zien
discussies ter zake ontaarden in een gebrek aan solidariteit, niet enkel de
institutionele, maar tegelijk zien we dat mensen die niet aan de hoogste
standaarden, wie die ook aanlegde, beantwoorden uitgesloten worden. En
werkelijk, zelfs links doet hier fluks aan mee.
Men
belijdt nog steeds het geloof in het humanisme, in het menselijke ook, in
autonomie tot slot en zonder schuldbesef blijft men blind voor wat we bij
anderen aanrichten. Wie hard werkt en succesvol is, mag best van de vruchten
genieten, maar het wordt wel pijnlijk als men de positie van anderen niet nader
wil onderzoeken, omdat men gelooft dat ze hun eigen falen aan zichzelf te
danken hebben. Succes kan efemeer zijn, soms krijgt het paard de haver niet die
het verdient en dat weet men, intuïtief, maar zal men niet zo gauw uitbrengen.
Ik heb al veel mensen horen zeggen dat ze niet tegen onrechtvaardigheid kunnen,
maar al te vaak blind blijken voor de gevolgen ten aanzien van derden, voor het
onrecht dus dat ze zelf aanrichten. Het sociale systeem dat uitgebouwd werd,
zal, gegeven de vooruitgang in de geneeskunde, in de levensomstandigheden
onderzocht en onderhouden moeten worden, want we weten dat het veel mensen
inderdaad ondersteuning biedt dat hen toelaat hun leven toch te leiden. Alleen,
we zijn soms vergeten dat de omstandigheden wel veel kunnen bepalen, maar dat
we er toch niet ineens iets aan kunnen veranderen. Daarmee wil ik toch niet
meedoen aan het leggen van de schuld bij die omstandigheden, want de balans, Adelheid,
is wat mij betreft altijd weer positief, want ik leef, mag deel hebben aan het
leven en wat er minder is, daar kan ik stilaan mee om. Maar juist dat, denk ik,
is een taboe zo groot als de Twin Towers.
Bij
nader inzien zijn het geen spoken die rondwaren, maar het gaat over het
dagelijkse leven, over wat mensen betrachten en hoe ze soms met zichzelf en met
elkaar in de clinch gaan. De samenleving is vooral complex, denk ik dan en we
zijn niet altijd geneigd de consequenties van een goed principe te overzien en
de mogelijkheden, de noodzaak om buiten de spanning van juist of fout te kijken
naar wat zich als wenselijk aandient. Men kan dus naar rechtvaardigheid en een
rechtvaardiger wereld streven, maar geen oog hebben voor de methode, de aanpak kan
onrechtvaardig uitpakken. Maar ook kan men maar beter oog hebben, zoals je
onlangs aangaf, voor het feit dat we verschillende doelen nastreven, maar ook
dat we ze niet altijd goed in balans weten te houden. Ik denk dat dit iets is,
waar we over moeten nadenken, want naar men zegt brengt Toneelgroep Amsterdam
"The Fontainhead" van Ayn Rand, nog altijd een inspiratiebron voor
mensen die niet geloven in de samenleving, die menen dat elk individu voor
zichzelf moet gaan, geen concessies mag doen en voor derden geen consideratie mag
hebben. In feite, moet ik vaststellen was het Francis Fukuyama die erop wees dat aan de gedachte van het
sociaal contract een problematisch aspect kleefde, namelijk dat mensen vanzelf
in groepen leefden en dat men instituties is gaan vormen naarmate de
samenleving verder af kwam te staan van de oorspronkelijke groepen. In zekere
zin vormen die instituties dan net weer een vorm van sociaal contract, maar men
kan het niet zomaar onderhandelen, omdat die in wezen boven ons als persoon
uitstijgt. Vandaar dat we nood hebben aan invented history, om er toch een
overzichtelijk verhaal van te maken. Dan is het weer zaak het niet al te
ernstig te nemen...
Aan
de andere kant en even belangrijk kan men niet voorbij dat de ontbolstering van
het individu, want naarmate de samenleving complexer werd, evolueerde ook het
individu, deels onafhankelijk daarvan, deels als voorloper op wat
maatschappelijk gaande was. De individualiteit van personen kreeg pas later een
vertaling, in de Griekse oudheid en in het Jodendom, wellicht ook, maar daar
ben ik minder mee vertrouwd in andere grote culturen, waar dan bijvoorbeeld in
China Confucius voor enige lessen aan de persoon zorgde zodat deze een weg vond
in de samenleving.
Je
ziet, de discussie wordt haast oeverloos, maar het blijft opvallend dat die
discussie over de verhouding tussen samenleving en individu zelden filosofisch
opgepakt wordt, maar ook in het brede debat blijft het in wezen onbelicht. Ik
hoop er spoedig met je wel over te spreken, of anders schrijf ik nog eens een
brief. In elk geval lijkt de lucht me nu wat opgeklaard en hoeven we het niet
meer over in Europa rondwarende spoken te hebben.
Het
beste en ik hoop je spoedig weer te kunnen zien in je huis, maar nu even gaat
het niet. Gelukkig liet je me gisteren nog weten hoe je zelf ook uitkijkt naar mijn
terugkeer.
tot
gauw dus,
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten