En nu iets totaal anders: grexit
Reflectie
Cijfers en verhalen
Ruben Mooijman schrijft in DS
een stuk over de vraag waarom men Griekenland geen kwijtschelding van schulden
zou gunnen, zoals men dat in 1953 voor de BRD, de voormalige door de Westerse
mogendheden bezette gebieden van het oude Duitsland. Het is wel van belang, zoals Tomas Sedlacek schreef, te begrijpen dat economische beslissingen nemen niet waardenvrij mag heten, wel kan men het alles waardenvrij bestuderen.
De VSA wilden, na de
inspanningen van het Marshallplan de Duitse economie versterken. Dat het voor
1989 gelukt is, ondanks crises wel degelijk gelukt is, mag men niet vergeten,
de films van Fassbinder hebben dat ook ampel verbeeld. Dat Duitsland het nu
goed doet, mag in het verhaal niet zomaar een plaats hebben, want het was bijna
zo dat Duitsland rond 2000 de zieke man van Europa leek. Meer nog, Duitsland
diende in 2003 een tekort op de begroting aan te tekenen dat hoger lag dan 3 %
van het BBP. Er waren evenwel belangrijke argumenten om hier niet over te
zeuren, want Duitsland had nog steeds moeite de hereniging rond te krijgen én
de belofte van Helmut Kohl waar te maken, die van welvarende dorpen en steden aan
beide zijden van de oude grenzen. Dat Frankrijk ook over de schreef was gegaan,
maakte het voor de ECB niet eenvoudig budgettaire rigueur op te leggen. En wat
waren de redenen voor Frankrijk?
De conferentie in Londen in
1953 had inderdaad niet enkel economische doelstellingen, maar dienden het
bewind van de BRD te versterken. Vergeten we niet dat in die periode ook het
bewind van de DDR gecontesteerd werd en in juni-juli 1953 - na de conferentie
in Londen - leidde dat tot een grote opstand, arbeidersopstand die door het
Rode Leger en de Vopo werden neer geslagen, wat men in het oude Europa zelden
meerekent. De betekenis ervan is namelijk dat de VSA en Londen, Frankrijk ook
ervan overtuigd waren geraakt dat ze Duitsland economisch alle kansen dienden
te geven en oude schulden inderdaad kwijtschelden. Moet Duitsland daarom
vandaag lankmoedig handelen tegenover Griekenland, om de Grexit te voorkomen?
Het is en blijft opvallend dat
men bij het pleidooi voor een kwijtschelding van schulden aan Griekenland
verwijst naar een gebeurtenis die nergens verband houdt met de huidige
constellatie. Laten we zeggen dat men na WO II ook wel gedacht had van
Duitsland een boerenstaat te maken en de industrie af te breken of niet her op
te bouwen, gekend als het Morgenthau-plan. Dat was uiteraard een onmogelijk
plan om ethische redenen, niet enkel voor de Duitse bevolking - grote
hongersnood dreigde en massale sterfte. Voordien, tijdens het interbellum, had John
Meynard Keynes al over de gebreken van de Verdragen van Versailles de lans
gebroken had en ze ook afgewezen, was duidelijk, denk ik, dat men Duitsland
niet opnieuw aan haar lot kon overlaten. Men had Duitse welvaart nodig om de
rest van West-Europa voor diepe misère te behoeden en dat lag aan de basis van
de gesprekken in Londen. Het zal wel kloppen dat het een grootschalige operatie
was van bevrijden van schulden, die haar weerga niet kent in de geschiedenis
van de 20ste eeuw.
Echter, de omstandigheden
waren anders en er waren inderdaad geopolitieke overwegingen en moet men eraan
toevoegen maatschappelijke overwegingen, namelijk Duitsland een nieuwe start
geven. Let wel, sinds 1950 en het Frans-Duitse verdrag tot verweven van de
staal- en steenkoolindustrie en de akkoorden van die twee landen met de landen
van de Benelux en Italië in 1951ondertekenden die de EGKS en ander instellingen
oprichtten gaven er ook aanleiding toe dat men, met het oog op meer optimale
uitwerking van de instellingen wel de schuldpositie van Duitsland diende te
zorgen voor een gezondere situatie van de BRD. Maar wat de eisen waren die aan
Duitsland opgelegd werden? Daarover schrijft Ruben Mooijman niet. Maar de
doelstelling, nog eens, was een kwestie van politieke strategie, economische
redelijkheid en ethische gevoeligheid.
Een aantal van die inzichten
gelden ook voor Griekenland en de Grieken, zoveel is zeker. Maar hoe zou het
dan moeten gaan? Het is van belang te begrijpen dat een deel van de Griekse
schuld ontstaan is door fraude vanwege de overheden,maar ook door zeer bizarre
vormen van corporatisme. Links én Rechts hebben het bestel niet enkel economisch
ongeloofwaardig gemaakt, ook de burgers hebben lang de voordelen van het veile
bewind geplukt, zodat de volgende generaties er inderdaad voor moeten bloeden.
Men kan nu zo vaak men wil beweren dat Griekenland niet bij de Euro had moeten
komen, maar het is een beslissing die met kennis van zaken is genomen door de
raad van Regeringsleiders en Staatshoofden op instigatie van onder meer de
Franse minister van Justitie, Strauss-Kahn. Kennis van zaken? Men heeft pas
achteraf gezien dat de boeken met de hulp van een Amerikaanse bank waren
bijgekleurd, geflatteerd.
De Grieken bloeden mee en dat
is niet geheel rechtvaardig, maar doen alsof de kwijtschelding van schulden nu,
waarover ook Mooijman niet spreekt, kan men niet zomaar, omdat de Grieken bij
een eerder steunplan al een deel van de schulden zijn kwijt gescholden en
bovendien zijn de besparingen niet altijd een last voor de bevolking, maar een
poging de economie opnieuw op gang te trekken. Wat wel ontbreekt in het
verhaal, zo te zien, vormt het gebrek aan uitleg, aan perspectief en dat kan
men de besluitnemers slechts kwalijk
noemen. Men heeft zo vaak op de cijfers gehamerd en men weet dat de Grieken nu
alles behalve zorgeloos door het leven gaan, behalve de Orthodoxe kerk en de
reders natuurlijk, dat een goed verhaal wenselijk is, zoals in 1953 voor
Duitsland.
De Grieken staan voor keuzes,
die men niet mag niet onderschatten, wat de gevolgen voor de toekomst betreft. Maar zou het echt een goede zaak zijn voor
hen, als ze uit de Euro stapten? Voor ons kan het ook ongemak meebrengen,
zoveel is duidelijk, maar een verdere instorting van het systeem of proberen
een socialistische heilsmaatschappij te stichten, moet men dat dromen? Ik denk
dat de situatie in landen als Venezuela, maar ook Zweden ons tot nadenken
moeten stemmen. Zweden heette het modelland inzake tolerantie, maar afgelopen
weken gingen moskeeën in vlammen op. Dat valt niet goed te praten, maar is wel
symptomatisch voor het feit dat de gedroomde goede samenleving niet echt bereikt
is. Moet men consideratie hebben met die ontvlambare vikings? Niet echt, maar
ook moet men begrijpen dat autochtonen zich
niet alles laten welgevallen.
Venezuela? Potentieel blijft
het een rijk land en het klopt dat de inkomsten van olie voor Chavez niet altijd
even billijk werden verdeeld. Maar moet men nu vaststellen dat basisproducten
als toiletpapier en tampons op de bon staan, dan moet men zich toch afvragen of
dat regime wel adequaat en fair bestuurt. Het antwoord is niet neen omdat het
zich als links presenteert, het antwoord is neen omdat het morele helderheid
ontbeert en omdat het niet heeft geleerd dat het socialisme toepasselijk maken
voor een moderne samenleving even moeilijk is als het christendom of zelfs een
met de met de moderne samenleving ontstane beweging als het liberalisme. De
moeilijkheid is dat men gelooft dat gelijkheid in economische zin de gelijkheid
op het vlak van persoonlijke rechten of zelfs van het levensgeluk zal
bevorderen. Het tegendeel is wellicht waar, namelijk dat economische gelijkheid
voor corruptie zorgt en dus voor zorgen en afgunst en zo het systeem
ongeloofwaardig maakt. In elk geval, men hoeft de burgers van Venezuela niet te
benijden.
Voor de Grieken is het dus van
belang dat ze weten dat kiezen voor Syriza kiezen, dat ze dan wellicht geen
bloot en spelen zullen krijgen, maar eerder een nog grimmiger beleid, dat alle
reserves die er in het land nog aanwezig zijn, zal opsouperen zonder voor
nieuwe reserves te zorgen. Hoe het dan wel moet? De gedachte aan een faire
verdelingen van lusten en lasten moet men niet achterwege laten, maar men kan
beter proberen, zoals Martha Nussbaum schreef de jongeren beter onderwijs te
verstrekken en dus te accepteren dat niet iedereen de eindmeet behaalt, maar
dat je dan tenminste goede artsen, ingenieurs en ICT-ers op de arbeidsmarkt
krijgt. Overigens, ook Spanje heeft af te rekenen met een zeer strak geleide
beweging, Podemos, die nu vele jongeren en volwassenen los weet te weken van de
PSOE, maar opvallend is wel dat men hen niet goed vertelt wat er in Venezuela
gaande is. Wellicht gaat het om collateral dammage, maar eerder gaat het om een
cynisch vertellen dat gelijke verdeling van de middelen armoede voor iedereen
betekent.
Het is aan de Grieken om hun
stem uit te brengen, later aan de Spanjaarden, maar laten we toch eindelijk
eens begrijpen dat zowel Podemos in Spanje als Syriza in Griekenland net zo
ongunstig zullen blijken als Gouden Dageraad of een partij van Neo-Frankisten,
die er overigens niet is in Spanje, toch niet op nationale schaal.
Voor mij mag links zich
verleidelijk voorstellen, maar laat ze dan eerlijk vertellen dat de overheid alleen
geen welvaart maakt. In 1953 vormde de schuldherschikking voor Duitsland een
stap in een reeks van akkoorden en besluiten die de welvaart zouden
ondersteunen, maar het bleef wel zo dat het wel aan de Helmuts en de Inges gegeven
was die de zaak op gang te krijgen en ja, ook zij kregen met voor- en
tegenspoed af te rekenen. Vandaag klagen Grieken en medestanders aan dat
Griekenland alleen maar moet boeten, maar hoeveel financiële steun kreeg men al
in Athene, vanuit Brussel of het IMF? Zijn die fondsen goed aangewend? Was er
na de collaps sprake van goed bestuur? Op die vragen krijgen we vooralsnog geen
antwoord en dat frustreert, want het is makkelijk Duitsland in een ander
tijdsgewricht op te voeren, de Grieken moeten nu zorgen voor hun toekomst en
niet vergeten dat ze veel kregen van Europa, niet gratis noch onvoorwaardelijk,
maar toch kwam er steun en dat moet men toch ook maar eens in de boeken
opnemen.
Net om die redenen moet men
vrezen dat dit niet algeheel iets totaal anders mag heten, want de kansen
werden verkeken om in Griekenland tot een helder debat te komen. De
verantwoordelijken schoven hun verantwoordelijkheid af en onverantwoordelijke
zielen menen dat de anderen, Brussel, Washington schuld hebben aan hun ellende.
En net als die moslimutopisten heeft de supreme chef van Syriza maar een droom,
zijn volk uit de diepten van ellende in nog grotere ellende te storten, waar
het persoonlijke initiatief van geen tel meer is en waar de staat wel
totalitair moet uitpakken wil ze de arme zielen van de gefrustreerde Grieken
niet op ideeën brengen. Een liberale samenleving, een rechtsstaat en sociaal
beleid, dat alles samen moet men voor de verkiezingen van 25 januari wensen. En
ja, corrupte leiders moeten eruit. Voor de verkiezingen.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten