Humaan deradicaliseren
Kritiek
Bekering, radicalisering
& vreedzaam samenleven
Het
ging weer aan, het licht, nu in de vorm van een discours over radicalisering
versus deradicalisering. Of de staat niet moet zorgen dat geradicaliseerde
jongeren niet best zo snel mogelijk werden gederadicaliseerd? Wie zou er iets
op tegen hebben en er zijn mensen die er zich toe inspannen? Maar wat brengt
het met zich? Men ziet blijkbaar al te cartesiaans de mogelijkheid om een
overtuiging via beïnvloeding er weer uit te krijgen. Men mag het proberen, maar
dan zal men toch goed beslagen op het ijs moeten komen.
Nu,
voor sommigen betekent het aanhangen van een religie het ophouden met denken,
terwijl religies in hun ontwikkeling inderdaad momenten hebben gekend van
fixatie, waarbij de geloofsinhouden vastgelegd werden, aannemend dat men dat
voor eens en altijd kan vastleggen. De actuele verschijningsvormen van religies
met een lange traditie blijven wonderlijk, zeker als men kijkt naar de omgang
met de oerbronnen. Maar zelfs waar precies de traditie van zoveel belang is,
zoals in het katholicisme, lijkt men die hele traditie vergeten, want over
Augustinus spreekt men niet zo vaak noch over Erasmus of de hele discussie,
c.q. het conflict voor en tegen moderniteit in de kerk tijdens de 19de en 20ste
eeuw.
Maar
naast deze intellectuele luiheid moeten we vaststellen dat ook het vermogen van
een levensbeschouwing om een (jong) leven zin te geven in het cartesiaanse
bejegenen van de mens verdwenen lijkt. Het geloven van "schoon
vertelselkens" daar doen we niet meer aan. Maar ik herinner me dat ik op
een dag, 9 jaar oud een verhaal hoorde over de ballingschap van de Joden in
Babylon. Het moet op de (school-?)radio zijn geweest, waarbij men uitlegde hoe
in de op het oog eeuwige conflicten in het Nabije Oosten en het gebied waar de
Perzen steeds weer een rijk opbouwden, op zeker ogenblik de Joden of een aantal
joden - naar men zegt uit de elite - naar Babylon werden weggevoerd, verbannen.
Daaruit zijn vele verhalen gekomen en het heeft me lang bezig gehouden, dat
verhaal van die verbanning, want naar ik later vernam, heeft dat voor de
vorming van religieuze opvattingen en de fixatie ervan binnen het jodendom,
vooral in de tweede eeuw zou er veel vastgelegd worden als Joodse leer en
inzichten[i],
zeer veel betekend en dus ook voor de christenen, want de voorspelling van de
messias werd in die tijd heel verbreid.
Maar
nog komen we niet dichter bij die kwestie die sinds München '72 voor mij een cruciale kwestie is: hoe
ontwikkelen we de inzichten die ons of tot vreedzame burgers of tot terroristen
maken. Vreedzame burgers kunnen ook nog altijd sloebers zijn, kleine of grotere
fraudeurs maar toch andere mensen niet omleggen voor een religie. Of er een
verband bestaat tussen religie en fraude, weet ik niet zo zeker, maar moet men
niet heel erg overtuigd zijn wil men mensen omleggen in naam van een god of een
leer? Het komt me voor dat radicalisering - al of niet leidend tot het strijden
voor de nieuwe overtuiging - niet een zaak is van geleidelijk doorwrochten van
een leer, maar eerder een Damascusmoment moet heten: plots ziet men het licht.
In
de ontwikkeling van het christendom in Europa nemen we graag aan dat dit
christendom in 506 ter gelegenheid van de doop van Clovis geregeld was. Maar
christelijk leven deed er bijna 800 jaar over, na die bekende doop en het al
even bekende visioen "in hoc signo vinceris" - toegeschreven aan
zowel Constantijn als Clovis (maar doorgaans spreekt men over de invloed van
zijn katholieke[ii]
vrouw, terwijl hij nog bij Wodan zweert - om diep in de samenleving door te
dringen en vervolgens ook in het persoonlijke leven van mensen een vaste plaats
te krijgen en toen begonnen ook meteen de schisma's, de scheuringen binnen het
christendom. Het beeld van De
Christelijke middeleeuwen omdat het
christendom in een heidense samenleving een plaats kreeg door de keuze van
elites, gaat voorbij aan enkele facetten, zoals de bereikbaarheid van alle mensen,
zoals ook de wijze waarop men gedrag regelen en sturen kan. De Capitularia die
Karel de Grote liet uitgaan, waarin op zeker ogenblik de juiste formule van de
doop werd vast gelegd, het onderhouden van de zondagsplicht opgelegd en andere religieuze
regelingen bij wet afgekondigd hebben in de ontwikkelingen hun rol, maar zal
men wat uitwerking betreft niet overschatten. Maar noch Karel de Grote noch de
kerk beschikten over voldoende mensen om dat geloof en geloofsleven bij het
volk te brengen. Het duurde nog zeker twee eeuwen voor de kerk in dichter
bevolkte delen van Europa een meerderheid van mensen kon bereiken. Het komt er
dus op aan dat de Europese middeleeuwen in hoge mate heidens zijn gebleven.
Maar de kerk ontwikkelde zich, ontwikkelde geleidelijk een bestuurlijke kracht,
een intellectuele dynamiek en uiteraard ook een soort pastoraal waar mensen
zich wel konden bevinden - of net niet.
Van
boeteboeken tot oorbiecht, de gedachte aan het vagevuur spelen ook een rol en
zelfs, ik moet het uitentreuren herhalen, de ontwikkeling van het kerkelijke
strafrecht, middels de officialen en de inquisitie waren stappen vooruit in de
ontwikkeling van het recht, ook in de seculiere sfeer. Dat er ook veel onnodig
leed werd aangericht en dat de inquisitie uiteindelijk vooral repressief werd
ingezet tegen scheurmakers, moet ons ook bezig houden. In elk geval schiep dat
christendom dat zich ontwikkelde, ten goede en ook wel soms doorheen het kwaad,
een cultuur waarin mensen lange tijd een veilige basis vonden. Die atmosfeer
leidde ook tot contestaties, maar het waren juist vaak mannen, vooral mannen,
die van binnenuit de zaak op de korrel namen. Franciscus, de man uit Assisi was
er een van, Jan Hus mag men ook wel vernoemen, maar mensen namen de leer van
Franciscus zo op dat ze een gevaar werden voor de bestaande orde, dat ze als
kleine broeders en zusters werden opgejaagd. Een andere loot uit de handelingen
van Franciscus leidde tot de orde van de Franciscanen, die mee aan de weg
gingen timmeren en de theologie een heel eind op weg hielpen. Tot en met de
Inquisitie? Juist. Jan Hus stierf op de brandstapel, maar zijn volgelingen in
Bohemen kozen voor een strakke toepassing en
gingen er utopische visioenen op na houden. Maar hun onderlinge
theologische discussies zorgden voor veel strijd. Maar Hus gaf het Tsjechisch
nationaal een boost, die Tomas Masaryk in 1919 aangreep om de nieuw opgerichte
staat een aanzien te geven voor de burgers.
De
laatste decennia, sinds het midden van de 19de eeuw ziet men dat katholieken
graag uitpakken met opvallende bekeringen, zoals niet zo lang geleden Tony
Blair, maar voordien waren er anderen. Tegelijk zien we dat de ontkerkelijking
niet per se hoeft te leiden tot een meer doordacht beleven van de waarden van
het Westen. De vrijzinnigheid, de kring van geëngageerde atheïsten groeide niet
toen de kerken leegliepen. Meer nog, tot vandaag blijven vrijzinnigen zich
vooral afzetten tegen alles wat katholiek en christelijk heet te zijn, maar een
voldragen benadering van mensen en van de wereld werd het niet. Deels lijkt me
dat ook contradictorisch, omdat vrijzinnigheid juist grote vrijheid laat aan
het individu. Aan de andere kant, in de mate dat vrijzinnigen er vooral een
heftig ressentiment op na houden tegen de kerk kunnen ze ook niet tot een
positieve benadering van mens en samenleving komen of een visie presenteren die
mensen kan inspireren - tenzij men zich herkennen wil in het stalen geloof in
de exacte wetenschappen. Want in zekere zin ontbeert het zowel de (oude) kerk
als de vrijzinnigheid aan geloof in de wereld, blijven beide behept met een
contemptus mundi, een verachting voor de wereld. Het grote en opvallende
verschil tussen kerk en vrijzinnigheid behelst de vrijheid, die voor de eerste
wezenlijk is en voor de andere een filosofische illusie. Waarom zou men dan nog
pleiten voor vrijheid van meningsuiting?
Het
blijft opvallend dat ook het neoliberalisme niet echt gelooft dat de wereld is
wat ze is en dat we het daarmee moeten doen, maar ook kunnen doen, want ook
neoliberalen koesteren een utopie van grondige verandering van de wereld. Het
is op dit punt dat men begrijpen kan dat mensen die nog niet lang leven, de
indruk hebben in een wereld te verkeren die ze niet willen, plots het licht
kunnen zien. Moet dat tot geweld leiden? Allicht is dat geen fataliteit, maar
in de mate dat die ervaring van plotse, onmiddellijke verlichting tot een bereidheid
kan leiden die nieuwe waarheid, die waarheid uiteindelijk tot hem of haar
gekomen, uit te dragen. En van preken houden we niet meer. Maar als die nieuwe
waarheid nu net ook chiliastisch gestructureerd is, dat wil zeggen dat men
gelooft in een eindtijd, in het einde der tijden te leven, dan ontstaat een
bereidheid de wapens ter hand te nemen. Men kan dat in onze vreedzame
samenleving niet waarmaken, maar wie herinnert zich nog de Pax Romana, die niet
beletten kon dat hier en daar opstanden ontstonden.
Het
belang van de benadering van "de Heidense Middeleeuwen" en van de
gedachte dat een overtuiging, een godsdienst pas helemaal tot uiting komt als
het niet enkel uiterlijk gedrag raakt, maar ook tot geinterioriseerde
acceptaties van de waarheden en van het passende gedrag, lijkt me nog altijd
een interessante benadering om ook de interacties tussen gedrag en denken, maar
dus ook tussen sturing en doctrine bloot te leggen. Een van de moeilijkste
vragen blijft of een man die pas het licht heeft gezien, in de betekenis van
een religieuze ervaring plots te weten waar
het om gaat, inderdaad zijn gedrag vooral uiterlijk aanpast dan wel of zijn
denken niet enkel heteronoom gestuurd wordt dan wel een innerlijke stem is
geworden.
Karen
Armstrong zegt dat het niet de religies zijn die voor geweld zorgen, maar het
blijft natuurlijk wel zo dat we sinds de strijd van de Zeloten tegen de
Romeinen weten dat een amalgaam van inzichten tot strijdvaardigheid kunnen
leiden. Bovendien, relativerend valt te vrezen, hebben we toch ook wel redenen
om de gewapende verzetsstrijders tegen het nazisme, de Joden in het ghetto van
Warschau en vervolgens de andere burgers van Warschau die hun lot in eigen
handen namen en massaal stierven, hoog te achten. Niet elk geweld moeten we dus
afwijzen. Er is inderdaad ruimte mogelijk te bedenken dat mensen voor een
juiste zaak de strijd aangaan.
Sinds
de gewapende strijd tegen het kapitalisme in Europa, RAF, Brigate Rosse in
Italië of Action Directe in Frankrijk vergeten blijkt geraakt, valt het moeilijk
nog te zien dat er mensen waren die radicaliseerden naar links maar niet tot
aanslagen bereid waren. Joschka Fischer is dan een voorbeeld van iemand die
ooit balanceerde op de rand van het gewelddadig extremisme, maar toen Andreas
Baader en co aan het grote werk begonnen, heeft hij het geweld afgezworen. Het
groeien van nieuwe inzichten en onderkennen van de nefaste gevolgen van
terrorisme moeten daarbij geholpen hebben.
Wie
anderen wil deradicaliseren zal er zich dus niet kunnen toe bepalen op een punt
in te gaan, maar proberen die (jonge) mensen tot in de kern van hun identiteit
te raken, maar er ook van overtuigen dat deze wereld wel voor verandering en
verbetering vatbaar mag heten, mits dit overdacht aangepakt wordt en misschien
ook wel vanuit een zekere liefde voor de mensen, voor deze wereld. Het
radicalisme kan volgens sommigen vooral relatief bekeken worden, maar laten we
maar vaststellen dat verschillende vormen van eender welk radicalisme tot zeer
zwaar geweld en zelfs zinloos geweld hebben geleid, zoals de moord op Aldo Moro
of de gijzeling op de Acchile Lauro in
1985 blijven mij voor de geest staan, net als de aanslagen van de CCC. Dat
soort geweld verandert anderen noch de samenleving en daar was er duidelijk
geen sprake van deradicaliseringsprogramma's vanwege de overheid.
Een
bijzonder voorbeeld van deradicalisering was wel bijzonder radicaal, zoals
Stanley Kubrick liet zien in de film "A Clockwork Orange"[iii],
die overigens in het UK zeer lang verboden was, maar wel op last van de
regisseur zelf. De gewelddadige Alec die van klassieke muziek en verkrachtingen,
extreem geweld ook, wordt gerehabiliteerd,
maar zo dat hij uiteindelijk geen identiteit meer overhoudt noch enige vorm van
weerbaarheid. Rehabilitatie en deradicalisering blijven dus moeilijke en
ethisch problematische ondernemingen. Zou men zich kunnen verlaten op
ingenieurs van de ziel, op psychiaters eventueel die alle impulsen zouden weten
uit te schakelen, dan nog kan men er niet zeker van zij dat men de gewenste
resultaten bereikt.
We
verzetten ons tegen terrorisme als dit de goede orde en het goede samenleven
overhoop haalt. We begrijpen dat wie zich bereid toont via geweld de gewenste
wereld mogelijk te maken, in onze samenleving een problematisch gedrag
vertoont. Het is op de opdracht van de overheid onze samenleving te behoeden
voor geweld, zinloos geweld vanwege ontwortelde jongeren, vanwege
experimenterende jongeren of ideologisch gedreven mensen. De vraag is of men
kan herstellen wat het moeilijke leven tijdens de jonge jaren verstoord kan
hebben. Let wel, Alec behoort niet tot de mensen die op de bodem van onze
steden leven, maar tot de middenklasse. Het probleem heeft onder meer Boris
Cyrulnik goed geformuleerd in de term "Résiliance", veerkracht. Maar
opdat men die kan aanspreken, dient die wel aangeboord, wat meestal iets dat
derden, ouders, leerkrachten op zich nemen en het heelt de gevolgen van
trauma's. Aangezien op dat vlak het onderwijs en de thuisomgeving in het vizier
komt, zal men begrijpen dat het moeilijk valt aan te geven wat er gebeuren kan.
Het zal immers ook altijd een debat over normen en waarden worden en daar doen
we niet aan. Toch hanteren we niet enkel impliciet waarden en normen, maar spreken
we die terecht uit.
Want
als men mensen wil bijbrengen dat terrorisme tot zinloos en zelfvernietigend
geweld leidt, dan zal men dat niet louter mechanisch technisch moeten
aanpakken. Verder laat precies de vrijheid van levensbeschouwing niet toe dat
mensen naar een bepaalde religie gestuurd worden. Kan men het aan moslims
overlaten die jongeren te herintegreren in de samenleving? Ik denk dat dit een
redelijke benadering mag heten, al zullen velen dezer dagen menen dat het lood
om oud ijzer is. Maar zal men van die oververhitte godsdienstfanaten
atheïstische vrijzinnigen maken, dan zal men wel eens succes scoren, maar
wellicht vergeet men dan teveel tussenstappen, zodat de resultaten
twijfelachtig zullen blijken.
Men
moet iets doen om geradicaliseerde jongeren van hun overtuiging af te helpen
dat ze alleen via geweld de gewenste samenleving zullen bereiken. Tegelijk zal
men begrijpen dat die jongeren hun inzichten vaak aannemen, vanwaar die ook
komen, omdat ze vaak levensbeschouwelijk weinig humus hebben meegekregen. En
men zal inderdaad in de publieke sfeer meer aandacht besteden aan ethisch
omgaan met geweld, aan normen en waarden, waarbij men ook de discussie niet uit
de weg gaat over rechtmatig geweld en de
rechtvaardige oorlog. Het andere dat men doen zal, denk ik, betreft het tonen
hoe men tegen de eigen overtuiging kan aankijken, dat wil zeggen, niet enkel
kan men zich identificeren met een doctrine, maar ook kan men leren er enigermate
objectief te kijken naar die religie, levensbeschouwing. Eenvoudig is dat niet,
maar het vergt - mijn verhaal is eentonig - een leven om dat te leren en dan
nog falen we vaker dan ons lief is.
Bart
Haers
[i]
Er
valt over de ontwikkeling van die teksten veel meer te zeggen dan hier mogelijk
is. Onder meer over Jesaja, die in de 8ste BC actief geweest zou zijn, maar die
het geloof in een komende heiland ofte messias voor het eerst zou hebben
geformuleerd en daarbij de afstamming van koning David zou hebben gestipuleerd.
Feit is dat we het allemaal niet kunnen checken. Feit is ook dat dit soort
teksten wel degelijk betekenis gehad heeft en niet enkel voor obscure clubjes.
[ii]
anachronisme, tenzij in die zin dat het staat
tegenover het Arianisme dat toen bij verschillende volkeren hoger in aanzien
stond. Het verschil? Een jota, naar men zegt.
[iii]
Het
was Anthony Burgess die eerst de roman schreef in 1962, naar herinneringen uit
1944. Toen overvielen en mishandelden vier Amerikaanse soldaten de echtgenote
van Burgess waaraan zij blijven gynaecologische last ondervond. De pijn ging
niet over, maar Burgess bedacht wat er met de daders kon gebeuren.
Reacties
Een reactie posten