Maturiteit
Brief
aan
Adelheid
over attitudes en wijsheid
Brugge,
18 januari 2015
Ook
Duitsland kent dus zijn onwoord en dit jaar wil men het woord
"Lügenpresse" dat door de Nazi's tegen de media werd gebruikt en ook
de DDR hanteerde het woord. De afgelopen tijd is het weer en vogue geraakt en
dat schijnt problematisch te wezen. Het is ook problematisch als men het hele
persbedrijf en de media afdoet als een productiemachine van leugens. Maar men
moet ook niet alles goed vinden natuurlijk en dat schuurt want wat is dan goed
of verkeerd, niet gepast? De cartoons? Daarover heb ik mij dus de afgelopen
week tussen de bedrijven door het hoofd gebroken. Zou het kunnen te maken
hebben met inzichten die men niet vernemen wil, maar die wel rondzoemen en die men
dan maar de pers toeschrijft.
Nu
is het wel zo dat delen van de pers zich van tijd tot tijd op een pad begeeft,
dat men die persmensen echt ontraden moet. Neen, over Charlie Hebdo hebben we
het niet, wel over het in omloop brengen van inzichten die niet altijd goed te
beargumenteren vallen en erger nog, soms botsen met hun vermeende linksigheid.
Nu goed, in "Samenleving en Politiek" kon men wel eens lezen dat het
Vlaamse socialisme gespeend zou zijn van kaviaar- of salonsocialisme. Maar
tegelijk weten we dat het problematisch blijft als men zoveel aandacht besteedt
aan topprestaties in allerlei disciplines en bovendien ook nog eens succes in
de kunsten afweegt aan verkoopcijfers. Het is zoals het werkt, zegt men dan,
maar dat is nu juist de catch 22 waarin we verzeild geraakt zijn. Als er al
kritiek is in deze samenleving, dan wel een die niet altijd fundamenteel blijkt
maar nogal primitief uitpakt.
In
de nasleep van 7 januari toen - neen, niet de prinsenkinderen van Monaco
voorgesteld werden, wat ik ergens had zien passeren - een aanval in regel werd
uitgevoerd op een redactie van een libertair, satirisch blad, kwamen er algauw
oproepen er geen amalgaam van te maken. Michel Onfray maakt zich druk in een
stuk op zijn blog, omdat de zaken volgens hem zo wel heel erg troebel worden.
Immers, zich een overzicht makend van wat deze en gene heeft beweerd, gezegd,
gesmeekt, zat er iets pijnlijks in die oproepen. Dat men er geen van amalgaam
van mocht maken - een interessante zin in alle suggestieve nietszeggendheid -
is er een van, maar dat het niet de Islam was die we moeten aanvallen.
Lieve
Adelheid, nu vraag ik je, kan men echt zoiets beweren? Van Hannah Arendt heb ik
geleerd te begrijpen dat men nooit een hele gemeenschap voor de zonden van
zelfs een meerderheid verantwoordelijk kan stellen. Zoals Abraham al wist, is
er zelfs in de meest verdorven stad nog altijd een rechtvaardige te vinden die
het behoudt van de stad verantwoordt en wellicht vergt het enige maturiteit om
dat te begrijpen. Arendt wilde niet alle
Duitsers verantwoordelijk stellen voor Nazisme en Holocaust, want dan zouden de
echte schuldigen buiten beeld blijven. De verantwoordelijkheid ligt altijd bij
de daders, maar hoe autonoom handelden/handelen die daders? Een Belgisch
minister wees op de betekenis van de linkse terroristen na 1970, maar ook al
voor WO I was er bij momenten sprake van anarchisten en ander tuig dat met aanslagen de samenleving wilde
ontwrichten en ook Servië maakte ervan gebruik om het hele Balkangebied in een
hand, de Servische, te verzamelen. Staatsterreur? Juist.
Het
gebruik van geweld om politieke doelen te realiseren is oud, want ik kan niet
anders dan nog maar eens verwijzen naar de bos- en watergeuzen, naar de Slag
der Gulden Sporen en de Jacquerie in 1358 in Frankrijk. De opstanden en de
gevechtshandelingen gebeurden in vroeger tijden binnen wat men de theatrale wet
van de eenheid van plaats noemt. Soms bleef het een oproer, soms werd het een
opstand maar af en toe leidde dat tot een guerrilla, zoals men ook de strijd
van Robin Hood zou kunnen betitelen. In al die gevallen bestaat er een zekere
solidariteit tussen de strijders en de mensen voor wie ze menen te strijden.
Tijdens WO II hadden verzetsstrijders vaak voldoende contacten om te kunnen
onderduiken voor de vijand, de SD of de Gestapo. En dan waren er nog de fouten,
de zwarten, de collaborateurs.
Je
weet het, dat ik niet beweren kan dat de ene strijd goed en de andere slecht
heten zal. Het hangt namelijk niet alleen af van een moreel standpunt, politiek
geweld is toegestaan of niet. Het hangt ook af van de omstandigheden, namelijk
hoe hopeloos de situatie is en voor zover na te gaan, hoe zwaar de verdrukking
weegt. Om dat aan de weet te komen is er onderzoek nodig en zelfonderzoek, die
we niet altijd aan de orde zien komen bij analyses? Ook de hele discussie over
de rechtvaardige oorlog moet dus opnieuw op tafel, want het principe afwijzen
en terreur accepteren, het zijn attitudes die met elkaar op gespannen voet
staan.
Onfray
meent niet dat de Islam alleen op geweld gericht is, maar ook niet het geweld
zou afwijzen. Het punt is, denk ik, dat we wel onderkennen dat mensen een
geperverteerde lectuur van de tekst voorop stellen, waarbij geweld, macht voor
eigen doelen als argument wordt ingeroepen. Zowel machthebbers als
opstandelingen kunnen zich dan op soms precies dezelfde Bijbelcitaten of
koranverzen beroepen. Dat schept verwarring, maar het zou een heilzame
verwarring wezen als men ineens begreep dat de lectuur van een tekst, zelfs een
heilige tekst soms heel wat in beweging kan brengen, dat we al lezen wel zijn
gang kunnen laten gaan, maar dat we goed moeten afwegen of we tot handelen
zullen overgaan. En daar komen vele afwegingen bij kijken die niet altijd aan
de orde komen, of het nu over de politiediensten in New York of bewoners in de
faubourg, eerder nog de banlieu, gaat. Overigens, het geografische onderscheid
tussen een faubourg en de banlieu laat zien hoe de stad steeds verder
uitbreidde, want nu maken de faubourgs deel uit van de stad en hebben ze soms
en prestigieus cachet, terwijl ze zeshonderd jaar geleden nog vooral door een
armere bevolking werden bewoond. Nu
wonen die in de banlieu, maar het heeft niet meer echt een naam. In Elis ou la
vraie vie schetste Claire Elcherelli al a.d. 1967 een bijzonder beeld van het
leven aldaar en hoe immigratie en métissage het leven er ging vermenging.
Elise, een jonge dame uit Bordeaux gaat in Franse fabriek werken en dat is wat
minder dan wat ze met haar dromen van het echte leven in gedachten had.
Het
lijkt weer eens een derailleren van mijn redering, maar in werkelijkheid laat
deze excursus toe aan te geven dat men het contingente in afwegingen van
mensen, zelfs al willen ze vandaag nog het paradijs op aarde vestigen en daar
zelf het nodige toe bijdragen, desnoods door zich te offeren, een groter
gewicht heeft dan allerlei hemelse beloften. Wel is het zo dat men niet arm
hoeft te wezen om er allerlei bizarre utopische gedachten op na te houden. Over
millennialisme oftewel chiliasme hebben we al vaker gesproken, omdat het voor
velen in onze samenleving een onderliggend thema blijkt te zijn dat we niet rationeel
kunnen accepteren, maar dat ons ook tijdens de twintigste eeuw onze gedachten
heeft geroerd en ons zelfs tot handelen heeft gedreven. De rozenvingerige
ochtendstond? Juist, maar we hebben al eens getwist over de vraag hoe links
haar rationele benadering kan koppelen aan dat utopische, waarbij ik refereerde
aan de auteur van "Memoriaal van een klooster", José Saramago, die
aan het einde expliciet stelde dat hij in het communisme bleef geloven zonder
het utopische ervan want, zo begreep ik, dat schaadde de realisaties van een
beweging die bouwt aan een samenleving volgens de principes van Marx, maar
anders dan Marx zonder daarom de hele boel in gijzeling te nemen via een
revolutie. Ook begreep ik dat hij meende dat de revolutie in zijn land,
Portugal in 1974 dan wel veel baat heeft gebracht en democratie én welvaart,
maar dat het even duurde voor mensen begrepen dat ze nu zelf aan zet waren, om
er voor zichzelf iets van te maken.
Zie
je, Adelheid, dit noem ik nu een mature houding en een blijk van matuur denken,
zonder dat ik daarom van gedachte verander en plots in het socialisme de
heilstaat herkennen zal. Niet iedereen zal die interesse voor de utopie linken
aan het terrorisme waar we nu onder gebukt gaan. Werkelijk, ga jij eronder
gebukt? Maar we vinden het wel zorgwekkend dat zoveel wapens lijken te
circuleren op straten en pleinen en dat sommige politici, socialisten dan nog,
het een bagatel noemen, of beter, een fait divers. Het gebeurt inderdaad
zomaar. Dat vond ik nu eens een weinig mature houding van die burgemeester van
Brussel-Stad.
Maturiteit?
Het woord lijkt een onwoord te zijn geworden, waar we weinig belangstelling
voor hebben en het lijkt ook niets te betekenen. Je kan er inderdaad niet
zomaar een ijzersterke definitie van geven, dat is waar, maar dat is wellicht
niet het belangrijkste bezwaar dat men tegen het woord in het geding wil
brengen, want men houdt dezer dagen vooral van frisse, groene blaadjes terwijl
menig kunstenaar of ambachtsman de prachtigste pareltjes maakten, als pêchés de
vieillesse, net omdat ze dan tot volle maturiteit in hun kunnen en kennen zijn
gekomen.
De
discussie die Michel Onfray voert over 7 januari kan me niet overtuigen, want
de zaak blijft precieus, omdat er zoveel afwegingen te maken zijn. Moet men
religie nu helemaal in het verdomhoekje zetten. Wie committeert er zich aan de
vrijheden echt te valoriseren? Het zijn maar een paar vragen en inderdaad, de
hypocrisie vorige zondag was wel eens storend. Het gebrek aan inzicht van
journalisten ten onzent... ik weet dat mijn verhaal eentonig is ... heeft niet
te maken met kennis van de feiten, maar eerder met het weven van een groter
verhaal. Maar zelfs dan klopt het niet, want het is precies het feit dat in een
krant, een medium meerdere verhalen door elkaar geweven worden, dat ons wel
eens verrast. En zelfs dat zou nog niet eens onvergeeflijk, zelfs begrijpelijk
wezen, zodat we ons vooral vragen stellen over de tegenstelling tussen het
fulmineren tegen rechts, neoliberalisme en anderzijds het meespelen met het
sterrendom, waartegen dan weer gezegd wordt dat iedereen gelijk is. Maar dat is
alleen zo inzake rechten tegenover de collectiviteit, niet in de uitbouw van
het leven en het organiseren van het eigen bestaan.
Want
de ethisch geïnspireerde wetgeving rond aboruts, euthanasie, inzake het huwelijk
voor mensen van hetzelfde geslacht, het familierecht in het algemeen is er de
laatste decennia een en ander veranderd en men acht het goed dat abortus goed
kan zijn voor een vrouw in moeilijkheden. Maar toen abortus niet mocht, niet
enkel niet van de kerkvorsten, maar ook niet van wetgevers, moesten meisjes die
ongewenst zwanger werden wel ergens opgevangen worden. Soms kon dat goed
mislopen, zoals eerst in Ierland bleek en ook bij ons aan het licht is gekomen.
Mislopen in de zin dat de meisjes tot in hun ziel werden vernederd en omdat ze
hun kind zonder meer dienden af te staan. Weldadigheid kan uit de hand lopen, als
men enkele toetsstenen uit het oog verliest en ook nog eens niet bereid is
openheid van boeken te geven. Maar het blijkt ook een gebrek aan maturiteit te
wezen vanwege deze vorm van sociale ondersteuning.
Zou
het begrip maturiteit dan niet verdinglijkt worden, dan toch is het nuttig
erover te denken, want het kan een facet vormen van wat we de ontwikkelde mens
noemen, al lijkt het er vandaag minder op dan veertig jaar geleden dat we
maturiteit in het uiterlijk gedrag onmiddellijk kunnen aflezen. Als ik mij naar
dat verleden wendt, dan weet ik ook dat er toen net als vandaag voldoende
volwassenen waren die we als een kind in een volwassen lichaam zien
functioneren, soms lopen ze dan naast hun schoenen, soms hebben ze hun leven
niet goed op de rails en soms doen ze gewoon wat in hun zotte kop opkomt,
zonder zich om anderen te bekreunen of zelf de gevolgen voor zichzelf in
rekening te brengen. Iedereen wordt wel eens lichamelijk volwassen, maar of men
dan al echt matuur mag heten? En moeten we dat wensen?
Het
hangt ervan af, want het volstaat niet zich stijfdeftig te gedragen, zoals een
mentor mij ooit zegde, Prof. dr. Chris Vandenbroecke, aangezien er een verschil
valt aante stippen tussen slim en wijs, tussen deftig gedragen en deftig zijn,
al blijft het zo dat brave zijn gave zijn kan, want men kan ook zo braaf zijn
dat men zichzelf verliest.
In
het licht van wat media, politici en ook opiniemakers ons vertelden, dat we
geen amalgaam mochten maken, geen mengeling toelaten in ons oordeel over
moslims in Europa als brokkenmakers, erger dus, terroristen, want de moslims
hebben geen uitstaans met de terroristen en de terroristen geen uitstaans met
de Islam. Als christen, als West-Europees product van Bildung en
zelfontplooiing ben ik me er wel van bewust dat bepaald denkbeelden die ik
koester enigszins anders geformuleerd tot zeer onrijp gedrag kunnen leiden. De
moderniteit zelf, het chrisendom... elke ideologie kan in oen of andere setting
leiden tot gevaarlijke denkbeelden. Maar het is ook een persoonlijke keuze. Dat
laatste ligt dan weer moeilijk als men gelooft dat vrije wil een illusie is en
dus ook zelfbeschikking.
Maar
dus, beste Adelheid, het blijft dus opvallend dat Michel Onfray zich terecht
tegen het verbod er een amalgaam van te maken, als men al weet wat men niet mag
amalgameren, maar tegelijk aan een analyse begint van soera's, omdat hij meent
zo bij de essentie kan komen van dat terrorisme. Die soera's helpen ons op weg,
maar zoals Karen Armstrong het stelde, in de Koran zijn veel van de 41 soera's
die met jihad te maken hebben gericht op gedrag in het huis van de Islam. Maar
of men zomaar moet gaan strijden om de boodschap te verspreiden lijkt volgens
haar niet van doen. Hoe kunnen we dan in godsnaam die mensen ervan afbrengen?
Maturiteit bijbrengen? Juist, maar het blijft kwestie van het zoeken naar het
onvindbare midden. Sommige jongeren gaan naar oorden waar mensen nood hebben
aan hulp, soms gebonden aan de ontwikkelingshulpindustrie, soms werkelijk
vergend inzet en iets opbrengend. Maar het is beter dat dan naar wapens te
grijpen om rechtvaardigheid te vestigen.
Maturiteit
kan men moeilijk beschrijven, omschrijven, maar het lijkt me wel een kern van
ons denken over hoe we in het leven kunnen staan. Alleen lijkt het als een
onwoord terzijde te zijn geschoven en dat blijft opvallend. Het denken zal dan
gaan over zoiets als Seconde Naïvité, zoals Paul Ricueur het noemde, het
vermogen nadat men de onschuld is verloren en ingezien heeft dat leven in de
wereld niet onschuldig is, toch nog de mogelijkheid van het onschuldige te
denken. We kunnen maturiteit ook in verband brengen met morele helderheid,
zoals Susan Neiman het formuleerde of met wat Hannah Arendt vertelde over
oordeel en verantwoordelijkheid.
Hoe
het in het werk kan gaan? Het is de dao, de weg die we kunnen gaan, maar die
ook iemand als Michel Onfray, maar ook zij die een bordje droegen "je suis
Charlie" wel eens links laten liggen en dat valt te betreuren. Of zou het
zo zijn dat een weg is waarvan we ook in het vrije Westen geen weet meer
hebben. Dat de toegang dicht gegroeid is en verborgen is geraakt achter een
ondoordringbaar doornbos, lijkt mij een flauw excuus, want het gaat er precies
om goed toe te kijken. Kijken naar wijze mensen kan ook helpen. Maar niet alle
leidende geesten zijn ook wijze mensen.
Ik
schrijf je hierover omdat ik er niet per se vertrouwen in heb dat men met
grootse gebaren deze terreur kan tegenhouden. De wortels ervan liggen diep in
onze en in de Arabische samenleving, terwijl we de vatbaarheid van personen wel
moeten accepteren en het toch niet als een fatum zien. Deradicaliseren en
preventie kunnen wel iets betekenen, maar het is niet zeker of we deze jonge
mensen tot voldoende maturiteit zullen kunnen brengen af te zien van grof
geweld om een utopisch doel te bereiken. Niets doen is geen optie, maar niet
nadenken over het menselijke evenmin.
vale
et salve
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten