Katarina Witt
Dezer
dagen
Tegen geloof en bijgeloof
De kracht van een leven: over Katharina Witt
Eerst
wilde ik een brief schrijven aan de heer Maarten Boudry, dan een stukje fanmail
richten aan Katharina Witt, maar vervolgens wilde ik het laten rusten, terwijl
beide artikelen in Knack toch bleven knagen: Strijden tegen geloof en
bijgeloof? Het kan nobel zijn, maar misschoen ook boter aan de galg. En het
verhaal van een die 25 jaar na de val van de muur zegt dat ze het toen wellicht
niet begreep maar dat ze zich haar vergissingen van toen wel vergeven kan,
greep me wel aan. Kan Maarten Boudry wel
een paar punten scoren, toch blijft zijn strijd tegen geloof en bijgeloof,
waarbij hij dogmatisch alles af lijkt te wijzen wat we niet kunnen bewijzen of
wat niet rationeel te verklaren valt, niet alleen aandoenlijk, maar zelfs
gênant. De rede zij geprezen, maar toch niet aanbeden?
Maar
mag men van de rede wel een ding maken? Is de rede iets dat men kan vatten? Het
is tegelijk de uitdrukking van ons bewustzijn, maar ook onze verhalen en dromen
maken deel uit van dat bewustzijn. Kunnen denken en proberen goed te denken is
van belang, zoals Coen Simon schrijft, maar soms vinden we geen woorden voor
wat we in gedachten hebben, valt te vrezen, maar soms kan de rede zelf monsters
doen ontwaken, zoals de afgelopen eeuwen is gebleken. Goya heb ik nu inderdaad
in gedachten, maar als we denken aan de beroemde ets, dan zien we hoe na de
oorlog Adorno bedacht dat de gaskamers het resultaat waren van de Verlichting
en dus werd De Rede op het beklaagdenbankje gezet. 60 jaar later bleek het
evenwel een foute aanname en diende men vooral irrationele neigingen, zoals
nationalisme aan te wijzen als de oorzaak en de fout lag dus bij grenzeloos
geborneerde zielen.
Mensen
kunnen nadenken, maar emoties spelen ook een rol, zelfs bij hen die menen dat
men politiek rationeel kan en moet bedrijven. Zou men dat nog kunnen aannemen, dan wordt het toch wel een schrale karikatuur
van de mens: emoties spelen een rol bij elk van ons en in de mate dat we die
emoties en hun uitdrukking in ons gedrag kunnen laten werken zonder ons mee te laten
slepen in (auto-)destructieve handelingen, kan het accepteren van onze emoties
ons ook wel versterken. Let wel, men kan dan met de inzichten die Plato al te berde
bracht, menen dat de rede hier de beste waakhond kan zijn, het gaat niet enkel
om het sturen en bewaken, maar ook invullen met levenssappen waar het de rede aan
ontbreekt, begaan met logische en andere abstracties als de rede zou zijn. Maar
dan komen emoties en rede tegenover elkaar te staan en spreken we opnieuw van
een ten diepste gespleten menselijk wezen en moeten we dat nog wel aanhouden?
Het
communisme beriep zich uitdrukkelijk op een positivistisch wetenschappelijk en
rationeel onderbouwd systeem, maar zonder de retoriek, zonder de emotionele
lading die de revolutionairen aan hun strijd gaven voor rechtvaardigheid, was
het geen succes geworden, want een tijdlang was het zeker succesvol. Maar wie
in het systeem te leven had, zoals Katarina Witt het mocht beleven, hoe
gepriviligeerd ze ook mocht leven toen haar talent en volharding gebleken
waren, merkte in het Westen hoe er toch wel iets mis was, zeker als ze zelf deel
werd van het regime. Dat regime was uiteraard paternalistisch, maar een dominee
als Joachim Gauck kon zijn gemeente in een nieuwbouwstad wel degelijk
inspireren, niet omdat hij al te vaak over de goede god sprak, maar omdat hij
mensen die met allerlei vragen en pijnlijke kwesties worstelden, vertroosting
wist te brengen en enig emotioneel comfort. In tijden waar mensen zonder proces
werden vastgezet, omdat ze verkeerde grappen vertelden of de vrijheid zochten
in het Westen, dan wel, zoals Wolf Bierman verbannen worden. Wolf Biermann trok
merkwaardig genoeg als zeventienjarige naar de DDR, maar binnen een bestek van
10 jaar een criticus werd en uiteindelijk uitgeburgerd.
In
de keuzes van Biermann en Witt zit kennis, inzicht en emoties, van loyauteit,
rechtvaardigheid, maar het blijft natuurlijk merkwaardig dat Biermann, die
vanuit Hamburg, waar zijn vader, een werknemer bij scheepsbouw wegens sabotage
in 1943 was veroordeeld en terechtgesteld door de Nazi's naar de DDR trok en
daar wellicht pas geleidelijk de foute ontwikkelingen door het Marxisme-Leninisme
heen kon kijken, maar na de val van de muur, zo bleek, kon hij van een
communisme met of zonder utopische grondstroom niets goed meer verwachten. Hier
ontmoeten we geen theoretici en dogmatici, maar mensen die het leven hebben
geleefd en met die ervaringen deden wat ze deden, Witt en Biermann.
Zegt
Maarten Boudry interessante zaken over de Koran, dan nog is het nuttig te
begrijpen dat hij de emotionele lading van geloof niet afdoende onderkent en vergeet
dat de misvattingen die in kerken en kerkgenootschappen verspreid werden, vaak
met macht te maken hadden. De constantijnse kerk zoals onder meer Jan Dumon het
bekijkt, heeft van de kerk een staatsinstelling gemaakt die tijdens de
middeleeuwen in Europa een machtsfactor werd die concurreerde met wereldse
heren en hen vaak overvleugelde door betere administratieve vaardigheden. We
hoeven die betekenis van de instelling niet uit het oog te verliezen, wel
integendeel, maar kunnen daarom nog begrijpen dat mensen er een set van
opvattingen op na houden dat ze deels thuis meekregen en vervolgens zelf min of
meer bewust verder ontwikkelen, met of zonder God en gebod.
In
de visie van Boudry is er geen verschil tussen geloof en bijgeloof mogelijk,
want alles wat niet rationeel gegrond is, blijft uiteraard op ongewisse
aannames berusten. Bijgeloof is evenwel nog altijd in die mate magisch terwijl
het georganiseerde geloof door kerken verbreid, meestal tendeert naar een
toenemende redelijke benadering en daardoor minder magisch. Uiteraard gelooft
de goede katholiek in de transsubstantiatie maar verder dan wat gewijd water,
gewijde olie voor zalving, gaat het niet, doorgaans. Oh ja, exorcisme? Kan
wreed uitpakken.
Mijn
kritiek geldt bepaalde aannames die de kerk als leer uitdraagt maar gaat terug
op de vaststelling dat vandaag ook de
kerk in een tijdsbubbel is terecht gekomen, want hoewel men de RKK graag
reactionair en antimodernistisch noemt, ziet men nog weinig ruimte binnen de
kerk om de rijkdom aan debatten over bepaalde inzichten, onder meer de vrije
wil en het oordeelsvermogen ter sprake te brengen want op dat vlak heeft men
zich afgesloten van dat verleden. Het verdwijnen van het Latijn heeft ook het
universele karakter verder doen afbrokkelen, maar het gebruik van de volkstaal
leidde ook tot een vervlakking van de inzichten. Maar het is vooral omdat ik de
kans kreeg de evolutie van die tradities te overzien - zonder altijd de details
goed te kennen - dat ik het verhaal dat vele priesters uitdragen dezer dagen
niet goed kan smaken. Met Mark de Kesel wil ik graag pleiten voor een streven
absoluut modern te zijn, maar ik denk niet dat dit kan zonder wat er aan kennis
en inzichten voorhanden is enigszins te kennen.
Veel
brave mensen zeggen vandaag dat hen veel op de mouw is gespeld, wat ook klopt,
maar wat men nagelaten heeft, in de parochies dan toch, is precies de diepere
gronden van bepaalde inzichten mee te geven. Soms deden predikanten dat, maar
doorgaans werd het, zeker na Vaticanum II een populistisch discours. Echter, de
kritiek die onder anderen Maarten Boudry uiten aan het adres van de kerk snijdt
dezer dagen geen hout meer, wel integendeel, want blijkt niet de afwezigheid of
het verdoezelen, verbergen van God ook de kerk dezer dagen niet vreemd is.
Katarina Witt laat daarentegen zien dat gewone/bijzondere mensen wel degelijk
autonoom tot inzichten komen. Maar die inzichten blijken dan niet alleen de
uitdrukking van een strikt logisch argumenteren, aanbrengen van de nodige data,
het verbinden met de juiste formele logische diakritische tekens, maar gewoon
hechten aan wat zij in het leven heeft ervaren en geleerd.
Men
kankert graag op de brede media, want ze zouden ons al te vaak belazeren en
soms kan men er niet omheen dat er aanleiding toe is dit aan te merken maar
tegelijk zal men erkennen dat we met goede artikels en stukken wel een eind
vooruit kunnen of er op een stil moment over nadenken. Maar dat denken gebeurt
nog altijd door mensen met een emotionele lading, in omstandigheden die, ook al
is men even stil en weg van de wereld, onze perceptie bepalen van wat er gaande
is.
Ik
vond het merkwaardig dat Knack in een en hetzelfde nummer Boudry aan het woord
laat over zijn rationalisme en zijn kijk op zaken als geloof en bijgeloof
enerzijds en anderzijds een grand lady van het ijsdansen, Katarina Witt laat
vertellen hoe ze haar leven voor en na 1989 zag. Er is hier geen sprake van
tegenspraak of onverzoenbaarheid, maar ik vond in het gesprek met Witt wel
enkele zaken die toelaten het discours van Boudry te relativeren.
Natuurlijk
schatten we kennis en goede argumentatie naar waarde, maar evenzeer menen we
dat wie ervan uitgaat dat de mens, als die al bestaat, alleen maar uit is op
overleven, zich voortplanten en optimalisatie van het genot, vergeet dat het
menselijke bewustzijn een breder palet aan mogelijkheden open laat, die ons
helpen er iets van te maken in deze wereld, aan het samenleven deel te hebben,
er te staan en te flaneren. Daarbij zijn we inderdaad in hoge mate autonoom, of
hopen we zo te kunnen leven en handelen. Maar tegelijk is het pas in de omgang
met anderen, met de dingen ook die zijn, dat we die autonomie kunnen laten
gelden. En ja, dan geloven dat wie op de rede vertrouwt altijd tot rationele handelingen, uitspraken
zou komen - uitspreken en handelingen die dus fataal identiek moeten uitpakken,
wat aantoonbaar niet het geval is - lijkt mij een dwaling, want dat onze benaderingen
emotioneel gekleurd zijn, kan men niet enkel als irrationeel voorstellen en
verder kan men mij niet overtuigen dat die emotionele kleuring fataal tot een
vermoeden van willekeur aanleiding moet geven. Anderzijds lijkt mij een
volkomen determinisme van mensen niet te sporen met wat we kunnen waarnemen en
vervolgens zou het ook nog eens zo zijn dat er niets onverwachts meer kon
gebeuren, niet ten kwade, maar helaas ook niet ten goede.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten