te warm voor intimiteit



Ars poetica minor



Hoogzomer

Hoeft het nog gezegd?
Het weer komt altijd weer
net zoals het verraderlijke onweer
net als sneeuw in de winter
hitte in de zomer

Het is hoogzomer, zegt de weerman
de weervrouw staat er gepast gekleed bij
beelden van het strand, van overvolle snelwegen
die helaas geen ruimte laten voor snel of ras bewegen

Hoogzomer is het en we lopen hoogzwanger
zegt een zwoele stem op radio
van geile beelden en verwachtingen
want het is nu, niet later
dat we het leven vrij kunnen leven

Een dame hoor ik zeggen bij de brillenwinkel
dat ze de volgende dagen alleen dat kledingstuk zal dragen
want ze gaat naar haar geliefde strand
zal zich laten braden, met veel olie en zonnemelk
een hoge factor zegt ze nog
We keken er naar uit in kille meidagen
dat de zon zou zegevieren,
de onoverwinnelijke zon

de vadsigheid neemt toe
lui flaneren heren en dames door de straten
waar geen friste meer te vinden is
maar wat geef ik erom

Bij het water zit zij dan
het meisje dat ik altijd weer tref
als ik haar vergeten lijk
als zij uit beeld verdwenen blijkt

Veel woorden hebben we niet nodig
we soezen onder de brede bladerkroon
van een oude beuk
zien elkaar aan en laten het erbij

Ze zegt dat ze wel iets wil gaan doen
maar blijft gewoon loom liggen
ook ik kan niet meer dan brommen
maar kijk naar haar arm,
zie haar dijen uit het korte broekje
en de loomheid van haar leden
maakt me verlekkerd

Er komen mensen langs
we houden ons fatsoen,
wijl even verder twee jongens
zich niet laten kennen
en zonder omkijken elkaar
tja, wat ze doen
zal wel een naam hebben
maar 't en is te heet

Ze kijkt er evenzeer naar draait zich naar me toe
en laat de sluier van loomte vallen

of er geen agenten waren
om de openbare zedenschennis te bestraffen?
'K en heb ze gezien noch gehoord
te moe wellicht om naar het park te komen
te veel drukte in de stad en gedoe met vrachtwagens

De jongens staan op, kleden zich minimaal
wandelen langs ons heen en uiten verbaal
hun afkeer van het vrouwelijke

een vreemde wereld
waarin mensen anderen
het plezier niet gunnen
maar we laten ons niet kennen
gaan lustig door en weten
dat we morgen hierom
licht de lippen zullen krullen

b Art


Reacties

Populaire posts