ANgst voor Europese/Angelsaksische eenheidsworst
Reflectie
Europa: verscheidenheid en
samenwerking
Contra-Intuïef denken
Hoe
moeten we ons Europa voorstellen? Hoe gaat het verhaal verder? Volgens sommige
analisten is het kalf verdronken, volgens anderen staat de constructie op
instorten. Anderen menen dan weer dat Europa kan werken als men de nodige
divergentie en verscheidenheid aanvaardt. Maar dat zou dan weer de eengemaakte
markt in het gedrang brengen. Het hangt er dan maar vanaf, meen ik te
begrijpen, op welk niveau men die divergentie in beleid situeert. Nu Europa
uitgedaagd wordt en de lidstaten zich wat verweest voelen, lijkt een goede
status quaestionis aan de orde.
Over
de geschiedenis van de Europese Unie wil ik het niet hebben, probeer ik het
niet te hebben, want dat verhaal mag men bekend achten, dat wil zeggen dat
iedereen zou moeten weten hoe na 1945 de ellende van twee oorlogen zwaar genoeg
woog om iets nieuws te beginnen en het ging al bij behoorlijk snel, zoals na de
val de Muur de eenmaking verder gezet werd, met een aantal weeffouten die men
toen voor lief nam. Men bedreef de politiek van het mogelijke, van whealen en
dealen en begreep dat men op een aantal punten niet verder komen zou. Wat zou
erop tegen zijn dit in rekening brengen als we de politiek vanaf 2008 in
ogenschouw nemen? Toch slaagt men er met zoveel gemak in ons te laten geloven -
of als objectief wetenschappelijk bewezen feit doen aannemen - dat de Unie a)
niet beantwoordt aan het ideaalbeeld van de Verenigde Staten van Europa; b)
teveel soevereiniteitsoverdracht met zich heeft gebracht; c) de uniformiteit
tussen de lidstaten heeft versterkt en dat zou men niet moeten willen. Mensen
als Guy Verhofstadt gaan ervan uit dat er een ideaalbeeld van de Europese Unie
als Verenigde Staten van Europa bestaan zou, ergens boven de wolken en dat men
dat moet nastreven. Daar valt veel tegenin te brengen, omdat de constructie
precies een project sui generis is en men niet kan stellen dat de Unie
beantwoorden moet of kan aan een heel precies beeld. Tegen het tweede punt valt
in te brengen dat waar mensen als Hugo de Groot en Jean Bodin dachten dat
soevereiniteit een en ondeelbaar zou zijn, de werkelijkheid van gedeelde
soevereiniteit in de Republiek der Zeven Provinciën al in hoge mate
gerealiseerd werd, onder een leidende provincie, Holland. Nog anderen menen dan
weer dat de EU niet onverkort op eenvormigheid van wetgeving moet mikken, want
het is beter dat er verschillende modellen bestaan, die met elkaar in
concurrentie gaan.
Aan
de ene kant eerder socialistisch-Jacobijns aangestuurde staten en aan de andere
kant neliberaal zichzelf excuserende staten, waar het apparaat weg gesaneerd is
geworden. Daartussenin een middengroep die op een of andere manier proberen het
beste van verschillende werelden met elkaar te verzoenen. Eenvoudig is dat
niet, maar tegelijk is het wenselijk te begrijpen dat vooral die laatste groep
landen het zichzelf niet altijd gemakkelijk maken, want men moet toch altijd
weer zien te komen tot een enigszins begrijpelijk model.
Bestaat
er geen ideaal vooraf bestaand model, dan zal men iets moeten uitvinden dat
ergens toe leidt. 70 jaar vrede is al iets, zou een mens denken. Toch is die
vrede niet echt als een verdienste erkend van de Europese constructie, laat
staan dat we die vrede op het conto van de EU en voorgangers schrijven;
sommigen menen, met enkele goede redenen dat er elders, in Algerije, Vietnam,
in Centraal-Afrika voldoende oorlog is gevoerd opdat we niet echt van vrede
zouden kunnen spreken. Europa echter kende vrede en liet de verdediging over
aan de troepen van de VSA, tot en met de plaatsing van raketten in onder meer
Florennes om de Russen het gebruik van raketten voor de middenlange afstand,
voorzien van kernkoppen te ontraden, de zogenaamde SS-20. Er werd betoogd voor
de vrede en tegen de raketten, maar zelf vond ik het wat hypocriet, want men
negeerde het andere luik van het befaamde dubbelbesluit, door de toenmalige
kanselier Helmut Schmidt afgedwongen en dat stipuleerde dat men zou
onderhandelen over het wegnemen van die SS-20. Later zou Schmidt beweren, dixit
onder meer Karel van Miert, dat hij belazerd was geworden, maar de
werkelijkheid is dat de Sovjet-Unie verdween en dat links zich enigszins
verveeld voelde dat het systeem om allerlei redenen niet werkbaar was gebleken,
gewoon omdat de leiders wel het communisme, het Marxisme-Leninisme zegden aan
te hangen, maar er slechts lippendienst aan bewezen.
Men
verwijt de EU een neoliberale politiek te voeren, maar de vraag is dan hoe men
dat definiëren zal. Want men vereenzelvigd het neoliberalisme met dereguleren
en met uniformiseren, onder meer door het opleggen van standaarden voor
producten, vaak maar niet per se in het voordeel van de grote spelers. Sinds de
uitvoering van de Eenheidsacte is er op dat terrein veel werk verzet, maar soms
met negatieve ervaringen voor de burger; want bijvoorbeeld de behandeling van
ouder wordende paarden werd geregeld... en toch kon er in Roemenië nog een
frauduleuze handel in paardenvlees opgezet worden, die dan tot afgrijzen van de
verwende consumenten in de industrieel geproduceerde lasagne terecht was
gekomen.
Tegelijk
is de EU begonnen met de erkenning van streekgebonden producten die net aan
zeer ambachtelijke normen dienen te beantwoorden. Handhaving is in beide
gevallen nodig en we zien dat zoals Karel van Miert en zijn opvolgers als
concurrentieautoriteiten het niet over hun kant hebben laten gaan vormen van
onbillijke concurrentie, kartelafspraken
of oneerlijke productbepalingen - bepaalde programma's voor computers die aan
elkaar gelinkt waren - aan het licht kwamen, terwijl ook de kostprijs van
internetgebruik geleidelijk is gezakt door roamingtarieven aan banden te
leggen. Dit batig saldo van het Europese beleid raakt altijd weer op de
achtergrond, maar komt burgers ten goede.
Bestaat
er vrees dat Europa altijd maar weer meer integreren ertoe zou leiden dat een
er eenheidsworst zou ontstaan en dat de samenlevingen van Finland tot Malta
steeds meer op elkaar zouden lijken, dat "nationale identiteiten"
zouden verdwijnen. Dat risico bestaat, denkt een oplettend mens dan, in de mate
dat de globalisering toeslaat en laat nu net de ontspanningsindustrie daar nog
het meest gevoelig aan zijn, zodat we vooral daar op bijna alle zenders
gemakkelijk dezelfde series kunnen volgen. Tegelijk zien we dat in de
Nederlanden velen er alles aan doen ons te laten geloven dat we Baantjer niet
zouden verstaan, terwijl die mijnheer De Cock en zelfs Vledder best goed
Nederlands spreken en zelfs Louistje is niet helemaal onbegrijpelijk. Maar
goed, Vlaanderen, of beter, een bepaalde zelfbenoemde elite in Vlaanderen wil
liever niet meer schatplichtig zijn
aan Nederland. Er is een soort vreemde mix aan de gang, waarbij globalisering,
multiculturaliteit en het behoeden van eigen identiteit voortdurend van kant
lijken te wisselen en progressieve politici plots gaan vertellen dat ze niet
achterover vallen van de Nederlandse, Duitse, Franse.. cultuur. Alleen de
Italiaanse zou er enigszins immuun voor zijn.
Inzake
cultuur overigens erkent de EU een "exception culturelle" die de
Fransen hebben afgedwongen, maar waarover verder niet veel gesproken wordt.
Kort door de bocht? Het komt erop aan dat de Franse overheid eigen
cultuurproductie mag subsidiëren en anderszins ondersteunen om op te blijven
kunnen tegen de Angelsaksische ontspanningsindustrie. Ook kleine landen en
cultuurgemeenschappen maken wel eens gebruik van die uitzondering, maar als men
naar het Vlaamse medialandschap kijkt, valt op dat er veel producten van eigen
bodem tot stand komen, behalve op het intellectuele gebied.
Opvallend
is vooral dat sommigen menen dat we de universiteit verder moeten
digitaliseren, terwijl het risico zo ontstaat dat de academische vrijheid nog
verder ondergraven wordt. Iets zegt mij dat de politieke keuzes die leidden tot
de Bologna-verklaring op dat vlak de specificiteit van de afzonderlijke universiteiten
ondergraven hebben. Het gaat hier niet om diepe kloven, maar net om die kleine
accentverschillen, die een universiteit een eigen couleur locale geven. Men kan
menen dat diploma's in Europa overal gelezen moeten kunnen worden en erkend,
daar valt niets tegenin te brengen, maar laat de universiteiten vooral zorgen
dat hun professoren eigen richtingen kunnen inslaan. Zoals Pieter de Somer
zegde, het is eigen aan intellectuelen en onderzoekers om te durven dwalen. Ik
denk dat het beleid van de rectoren die zich inlieten met Bologna en de
politici hier doel en middel door elkaar gehaspeld hebben. De leesbaarheid van
diploma's, daar valt niet aan te tornen, maar elke universiteit, elke faculteit
moet ervoor zorgen dat de eigen studenten binnen dat kader een optimale
opleiding krijgen. En neen, dat hoeft niet per se in het Engels, want voor mijn
studie had ik ook Duitse, Franse en Italiaanse publicaties te lezen...
Het
komt er mijns inziens niet op aan te streven naar een Europese eenheidsworst -
als die cultureel al niet gedraaid wordt - maar toe te laten dat landen hun
economie, binnen de bandbreedte die het streven naar convergentie toelaat, naar
eigen inzichten te organiseren, maar bedenken we wel dat het niet enkel om de
economie gaat, maar ook om sociale zekerheid en andere facetten van het
samenleven, van begrafenisrituelen tot de babyborrel... Europa mag en zal
sterker worden, maar men zal begrijpen dat voor WO I de culturele convergentie
als gevolg van de opeenvolgende golven van de industriële Revolutie sterker was
dan wij nu voor waar aannemen, net omdat het staatsnationalisme vooral in
landen als Frankrijk en het UK, naast Duitsland de kop opstak en zo onze blik
vertroebelt. Ik vraag mij af of dat fenomeen zich momenteel niet herhaalt: uit
angst voor een vermalen geraken in een eenheidsworst, wil men vooral zichzelf
met eigen, nationale uitingen identificeren. Het zal er dus maar op aan komen
dat we tegelijk onze eigen "nationale" cultuur niet uit het oog
verliezen en de gedeelde en gemeenschappelijke belangen en mogelijkheden niet
uit het oog verliezen. Dat lijkt me een mooie opdracht voor parlementsleden in
het Europees parlement.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten