Leerdicht gevaren van dierenwelzijn

Ars Poëtica minor


De charme van dolfijnen
wat is dierenwelzijn waard

Hier vinden ze wel eens levende, vrije
dolfijnen, aan het einde van Europa,
waar de zon nederdaalt. Isla de Cies,
natuurgebied en beschermd tegen
menselijke ingrepen. 


Wanneer was het ook weer
dat ik in de Zoo een show zag
met dolfijnen
of was het toch in Brugge?
Levendig is de herinnering
duidelijk niet meer
maar dat het fijn
was die dieren te aanschouwen
weet ik wel nog

t' En zou niet educatief wezen
t' En zou tegen dierenwelzijn pleiten
t' En zou kindjes verkeerdelijk
de illusie geven dat mensen
mogen doen met dieren wat ze wensen

Het zwemmen van een dolfijn
het wentelen door de lucht
het duiken door een ring
het tonen van kracht en elegantie
laat kinderen en ouderen niet onberoerd

Wij gebruiken dieren
dat moet gezegd
maar wij zijn afhankelijk
van het ons omringende leven
zorgzaam en duurzaam
omspringen met het leven

Het blijft zo fanatiek
de discussie over de zoölogie
over wat dieren kunnen hebben
wat ze lijden moeten en doorstaan
voor ons welbevinden en ons plezier

Dierenwelzijn
ik haat het woord
omdat het zo evident cynisch
voorbijgaat aan wat is en kan zijn
maar zeker weet dat wij fout handelen
dat dieren rechten hebben en wij ze te respecteren
hebben.

Zorg voor dieren,
liefde voor een hond, een kat, een aapje
het zorgt voor massa's publiciteit
dieren temmen mag niet meer
maar ooit in de circ
zag ik een leeuw statig wandelen

Dierenwelzijn?
de overtreffende trap van
engagement voor eigen goed
geen slacht om de slacht
alleen voor een kilootje of tien, twintig
filet pure of rumsteak
maar het dier goed gebruiken
alles wat nuttig kan zijn en lekker
opnieuw in ere herstellen

We leven allen op dat ene ruimtelichaam
dienen met veel rekening te houden
maar ons de charme van elegante dolfijnen
de kinderen de kracht van de natuur ontzeggen
want 't kan ook adelen, verfijnen

Neen, dierenwelzijn bepleiten
richt schade aan in de geesten
ook de dieren hebben ervan te lijden.
Gemalen ivoor voor mijn libido
behoef ik niet
maar van de sprong door het zwerk
van een dolfijn, ik geniet
maar iets eet ik niet, zelden
die andere wonderlijke dieren
tonijn.

b Art




Reacties

Populaire posts