Een witte hoeve



APM


Verkenningen

Liep ik ooit door velden en beemden
een verrekijker - zo heette het -
om de hals en kijkend naar vogels
maar soms ook naar
bomen en struiken
heel soms naar mensen in het riet

we moeten het wel leren
dat kijken naar de natuur
want hoe weet je dat er
Vlaamse gaai ergens zou zitten
je hoort het, je zoekt en vindt

Sindsdien kijk ik nog altijd graag
maar de kijker ligt op de hoedenplank thuis
ik weet wat ik mis
maar ik kijk nog steeds mijn ogen uit

Een boerderij, wit gekalkte woning
met een voutekamer en voor de deur
een mooie tuin
opzij een moestuin en achter de stallen
een nieuwe moderne schuur
een hypermoderne wandelstal
voor melkvee
van de straat niet te zien

de oude stallen en schuur
worden verhuurd
als B & B

Iemand zegde me
dat sommige bezoekers
klagen over de haan
over de geur van de biggen en varkens
de zurige geur van de melkerij

Ik weet het, mijn nostalgisch verlangen
naar die geuren en kleuren
zal wel niet standhouden
maar het landschap ligt er nog steeds
en daar drentel ik graag rond

Het land dat zij, mijn voorvaderen maakten
opbouwden en vorm gaven
verken ik nog steeds graag
wetende dat het rijker is
dat het levendiger is
dan de natuurbeheerder
het voorstelt.

b Art


Reacties

Populaire posts