Euthanasie bij uitzlichtoos ondragelijk psychisch lijden
Dezer
Dagen
Hommeles over euthanasie
bij ondragelijk psychisch
lijden
Een
kort stukje in de krant over een petitie tegen Euthanasie bij ondragelijk psychisch
lijden trok mijn aandacht. Knack had er ook iets over gemeld, over gedoe in de
Artsenkrant, waar Distelmans de uitbreiding van de wet goed bevond en anderen
vinden dat het als een ultieme therapie zou voorgesteld worden. Ik heb altijd
vragen gehad bij het glibberige pad waarop men zich begaf en hoopte, hoop dat
artsen dit ultimum remedium zeer omzichtig zouden hanteren. Een remedie is het
niet echt en daar gaat de discussie over. Alleen blijft het een debat onder
professoren terwijl het ook voor iedereen van belang kan zijn, voor zichzelf of
voor naasten.
Men
doet zeer veel om zelfmoord dan wel zelfdoding tegen te gaan - het hangt van de
eigen inzichten af of men het eerste dan wel het tweede begrip hanteert.
Zelfdoding is als term overigens slechts in schijn minder moreel als zelfmoord,
want doden blijft in het menselijke aanvoelen een vergrijp. Toch is het
wenselijk denk ik, dat minister Jo Vandeurzen zijn werk voortzet en dat we
intussen gaan kijken naar wat we bedoelen als we het hebben over ondragelijk en
uitzichtloos psychisch lijden. Want meetbaar is het niet en wie in de greep van
een depressie leeft, ervaart zijn of haar bestaan ook wel als uitzichtloos,
gesteld dat de betrokkene echt bewust is van de depressieve toestand, want dat
valt niet altijd vanzelf vast te stellen, net omdat het bewustzijn bij
depressie vervormd mag heten.
Een
debat over de euthanasiepraktijk blijft altijd moeilijk en zeker als men lijden
als een schandaal in de klassieke betekenis, i.e. als iets dat de normale gang
van zaken verstoort en derhalve niet zou mogen bestaan, wil men aan dat lijden
een einde te maken. Er was eerder dit jaar het verhaal van een geïnterneerde
die euthanasie aanvroeg omdat hij psychisch uitzichtloos lijden zou en voor
zover ik het verhaal beter las, begreep ik daar wel iets van.
Nu,
Wim Distelmans zal mijn referentie aan Project T-4 niet graag zien, maar ik
denk dat men ook naar Zweden en de VS kan kijken waar men een zekere tijd lang eugenetische wetgeving invoerde en mensen steriliseerde.
Ook Nazi-Duitsland vond daar volkshygiënische reden voor. Maar het Project T-4
ging over tot euthanasie, maar de betrokkenen vroegen er niet naar - konden dat
ook niet vragen natuurlijk. Van euthanasie kan in deze geen sprake zijn, maar
toch, het zou ons alert moeten maken voor drogredenen.
Zijn
bezwaar begrijp ik wel, omdat de eugenetische opvattingen waarop ook T4
gebaseerd was, uitging van een Platoonse idee dat men het voortbrengen van
nazaten niet aan de domme kudde moet overlaten. Gecontroleerde voortplanting op
last van de overheid en door hen aangestelde ambtenaren zou veel leed voorkomen
en dat moeten we willen. Alleen komt de vrije wilsbeschikking van individuen
wel in het gedrang. En mag men als democraat zomaar macht geven aan ambtenaren
om over het leven van burgers, over de kinderwens van ouders te beschikken?
Ook
kunnen we er niet omheen dat de moderniteit ook een strijd inhield tegen het
lijden door de vooruitgang van de geneeskunde te bevorderen dat tot wonderlijke
en bemoedigende resultaten heeft geleid. We moeten die vooruitgang vooral
waarderen en begrijpen dat er toch niet alle vragen mee beantwoord zijn. Onder
meer het leed dat psychische aandoeningen kan veroorzaken. Hoe gaat men daarmee
om. Uitzichtloosheid moet men dan wel ernstig nemen.
Maar
toch kan men - indien men de vrije wil erkent - mensen die uitzichtloos
psychisch lijden niet altijd begrijpen en volgen. Dat psychisch lijden nog iets
anders is dan mensen die aan dementie gaan lijden of Alzheimer, kan ik niet
helemaal exact omschrijven, want bij dementie en Alzheimer kwijnt het
bewustzijn weg, maar soms blijft het er nog even en dan kan de pijn heftig
zijn, heb ik begrepen. Bij psychisch lijden blijkt het bewustzijn ook vervormd
of soms afwezig, maar de oorzaken liggen elders en men weet niet - altijd - of
dat een blijvende omstandigheid is.
Dat
er een petitie gekomen is, geeft blijk van minstens onzekerheid over de praktijk,
al blijkt euthanasie in gevallen van Psychisch uitzichtloos lijden niet zo heel
vaak voort te komen. De wilsbeschikking van patiënten met een zeer ernstig en
moeilijk te behandelen psychische aandoening moet men ernstig nemen, zegt men
mij, maar tegelijk blijft de vraag hoeveel waandenkbeelden er in het geding kunnen
zijn.
Tegelijk
is het ook wel zo, denk ik, voel ik aan, dat we zorg kunnen en moeten dragen
voor mensen die lijden, al weten we niet of er ooit verbetering in komt.
Daarover kunnen ook artsen niet altijd zinnige uitspraken doen, is mij gebleken
en als leken moeten we niet proberen slimmer te zijn.
Het
is een poging om mijn consternatie uit te drukken, want eerder stelde de
vereniging van Humanistische verenigingen dat men mentaal gehandicapten ook
toegang moet geven tot deze procedure. Door omstandigheden kom ik wel eens in
een instelling voor volwassen mentaal gehandicapten en daar valt veel te zien,
te beleven dat we niet zomaar van ons kunnen schudden. Aan de ene kant zien we
dat mensen daar ook wel eens blij, verheugd, euforisch kunnen zijn en dan weer
teruggetrokken, droevig, angstig. Het leven voor hen is niet altijd een cadeau
en soms ziet men hoe ze toch vreugde scheppen in de zeer kleine dingen des
levens.
Maar
psychisch lijdende mensen zijn niet mentaal gehandicapt in de zin van het woord
die ik hoger gebruikte. Zelfdoding of zelfmoord komt voor bij mensen in een
diepe depressie en zou men willen dat men dit door euthanasie op een betere
manier kan laten verlopen, dan valt altijd nog te bedenken dat hoe lang ook een
depressie kan aanslepen, mensen er ook weer uit kunnen komen en dan nog een
redelijk tot goed leven kunnen lijden.
Euthanasie
en zelfdoding leiden tot dezelfde situatie, de patiënt overlijdt en het lijden
is over. Maar een kans om het ongedaan te maken is er evident niet. Tony Judt
leed aan ALS en hoe hij stierf, weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Maar
de ziekte was uitzichtloos en in "De Geheugenhut" lezen we dat hij
wel nog in zijn geest kon dwalen en kon denken, maar verder niets meer
vermocht, noch wandelen noch schrijven. Ook hier kan men zeggen dat het een
andere kwestie is, maar het probleem blijft wel dat ALS als proces vrij goed
bekend is en dat artsen op zeker ogenblik niet veel meer vermogen. Is dat ook
zo bij depressie en andere psychische aandoeningen?
Aangezien
de discussie nu in de besloten kring van de Artsenkrant gevoerd wordt en dus de
argumenten vooral betrekking hebben op het handelen van de artsen, zou men
kunnen vermoeden dat men de discussie niet op de straatstenen gaat voeren, om
te verhinderen dat het debat te gepolariseerd gevoerd wordt. Maar toch is de
kwestie voor psychisch lijdende mensen en hun directe omgeving van belang, te meer
omdat men dan wel pogingen onderneemt om psychische aandoeningen uit de
taboesfeer te halen, wat lovenswaardig is, maar velen dan toch in het ongewisse
blijven over wat psychisch lijden allemaal kan betekenen.
Ik
kom er niet uit en hoef dat ook niet, maar wel begrijp ik dat bekwame artsen en
filosofen wezenlijke vragen te behandelen krijgen. Moet men daarom de hele
euthanasiewetgeving weer afvoeren? Geenszins, maar moet wel omzichtig
omspringen met die mogelijkheid, ook als patiënt. Voor mensen die ondragelijk
en uitzichtloos psychisch lijden moet men ook naar best vermogen zorgen. Blijkt
dan eenmaal dat de patiënt de vraag persistent vraagt, dan moet men het gesprek
aangaan. En eventueel, als men zich verzekerd heeft van de onomkeerbare wil en
met collegae diepgaand overleg heeft gepleegd, ook met andere zorgverstrekkers,
dan laat de wet deze daad toe. Moeten we dan vrezen dat het lichtzinnig zal
gebeuren?
Het
blijkt moeilijker in deze samenleving in goed vertrouwen mensen hun beroep en
vooral dat van arts of verpleegkundige te laten doen. We zijn op zoek naar de
beste kwaliteit en weten soms dat er iets anders mogelijk moet zijn, maar soms
is dat er ook niet. De discussie verdient daarom wel bijkomende aandacht, maar
laten we blijven aannemen dat het werk van een arts die met zo een
euthanasievraag geconfronteerd wordt lastig kan worden. Goed vertrouwen in zijn
of haar betrokken zorg en toewijding mogen we verwachten, maar hoe het zal
uitpakken, kan men niet aan de kantoortafel bepalen. Het geval, elk geval zal
bijzondere zorg vergen en dan zijn algemene uitspraken van weinig tel, hoe goed
de argumenten ook mogen zijn.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten