hoe charmant zich te kunnen vervelen




APM



Zalig zij die zich vervelen


Eens, toen ik nog dromen kon
verviel de kerstvakantie
in lange dagen onbeweeglijkheid
wegens gevallen onderweg
met rugzak en alles wat je
meeneemt op driedaagse

Een nacht ziekenhuis
ontdekking van des verpleegsters
interesse voor een jongeheer

Daarna thuis
rusten, nietsdoen, zelfs niet lezen
achteraf leek het me een heerlijk nietsdoen
maar mijn pa zegde me dat ik altijd
weer ergens anders was met mijn gedachten

Het leerde me veel over de charme van verveling
niets te hoeven doen, geen taak te vervullen hebben
hoe erg is dat niet dezer dagen?
Moeten we niet druk, druk zijn en nog drukker
terwijl de wintertijd, hoe zacht ook
toch een rei van dagen brengt
waar het moeten is geschrapt
behalve voor wie het eten bereiden moet
de feesttafels dekken en nog zoveel meer

maar wat te doen als er niets te doen valt?
Eerst gaan we luieren en vergeten
dan begint het zoeken naar iets
wat we kunnen doen, zomaar
dan wordt de verveling rijp en zwanger

Kunst zal de wereld niet redden
maar wij kunnen niet zonder,
tekenen, schilderen, vormpjes maken
muziek maken,

De verveling is geen kwaal
het vinden van de ruimte die er komt
een blijk van tegenwoordigheid van geest
verveling leidt niet tot kwaad
omdat we domme dingen doen
maar als we het leren, ons goed te vervelen
dan komt het wel goed.

Niets om handen hebben
noopt tot spel, tot verbeelding en
soms tot scheppen
want het hoofd laat zich niet leeg maken

Ik zag een kindje spelen
zonder pop, zonder wapen, zonder iets
alleen in d'r hoofd gebeurde het
later zegde ze
dat ze een fijne middag had


b Art

Reacties

Populaire posts