vogeltjes en bloemetjes



APM


Ortolans et Nénuphars

De ortolaan
Soms nestelt er zich iets in het hoofd
een woord, een beeld, een illusie
hier dus vogeltjes en waterlelies
wat een raar samengaan

vogeltjes die ik nooit zag
misschien een keertje als
vogelaar in de dop
maar ze verdwenen
want de houtkanten verdwenen
in ruilverkavelingen

waterlelies
zag ik wel
maar als ze uitgebloeid zijn
lijkt het water triest
dus schilderen de meesters
ze met verve
bewonderen wij hun kunnen

Heb ik het ooit beproefd
ortolans te eten?
Ik kreeg er de kans niet toe
nu is het verboden
maar de Fransen lusten het nog wel;
in armagnac gesmoord
krijgen ze iets exquis
maar van de verenpracht
blijft niets meer over

Ortolans et Nénuphars
ik proef de woorden
zie beelden en weet
dat ik het herken om me heen

Het klinkt fraai
maar de dingen zie je om je heen
hoe het onverzoenbare
zich in ons blikveld wurmt
hoe het verschillende
er toch wel toe doet

Ortolans et Nénuphars
er is geen verband
ze bestaan elk het eigen bestaan
oefenen niets uit op elkaar
maar het blijft mooi
de waterlelies hebben we in beeld
de ortolaan minder,
sommigen in de pot

Ortolans et Nénuphars
het kan beklijven

b Art



Reacties

Populaire posts