Donald Trump? Liefst geen overdosis
Kritiek
Buiten het zwaartekrachtveld
van
Eddy Wally en Donald Trump
Simpele verhalen en logen doorzien
Eddy
zal het wel geweldig gevonden hebben in een zin of titel te staan met die
Trump. Maar eerlijk is eerlijk, het mag geen eer zijn. En toch zijn de
hoofdrolspelers niet Trump en Wally, wel de media. Mediamensen doen altijd
alsof hun maagdelijkheid wordt geroofd, als men kritiek op de media aan de orde
komt. Men doet ook graag alsof de nieuwe sociale media alleen maar gore praat
brengen, een riool vol vitriool zouden wezen. Het hangt af van de gebruikers.
Maar professionele journalisten hebben een belangwekkende taak, zouden zich
ervan bewust kunnen van zijn dat ze in het debat inderdaad de stemmen van de
deelnemers laten horen, zonder daarom de polariteit op te drijven en vooral
zonder onwelkome inzichten dood te zwijgen.
Het
betoog dat we willen aanvatten, waarbij veel u bekend zal voorkomen, heeft te
maken met de kwestie waarom wij aan dag na dag overspoeld worden met
banaliteit, maar ook dat niet onze weerbaarheid of de weerbaarheid, de
veerkracht van het democratische bestel worden aangesproken, wel gemakzucht,
angst en beven. De zegeningen en prestaties van wat enkelen en vaak velen in
deze samenleving realiseren, komen zelden aan bod, het falen, de vergissingen
en mislukkingen daarentegen. Ook zien we dat men onder het mom van de
breeddenkendheid smakeloosheid tot norm verheft. Als een politicus beweert dat
hij op Time Square of op het strand van Malibu een paar mensen mag neerknallen
zonder voor een verlies aan stemmen te hoeven vrezen, dan zwijgt de pers,
wegens geen antwoord meer, als vermoord. Dit is niet enkel En ja, mensen
blijven voor hem stemmen, maar hoe kan men niet zeggen: kijk eens mensen, deze
Trump, die nu zegt dat hij u verlossen van al die (illegale) migratie, deze
Trump verdiende zijn kapitaal op de rug van bouwvakkers en blijkbaar zou hij er
niet op toegekeken hebben of er illegalen bij betrokken waren. Waarom zou hij,
winst is winst. Deze Trump zegt dat hij Amerika weer groot wil maken? De
obsessie zegt veel over onze obsessie met macht, terwijl dat tegelijk graag
onder het tapijt vegen. Trump wil de sociale wetgeving van Obama, die miljoenen
ten goede blijkt te komen, te willen afschaffen: elk moet maar doen wat moet om
niet in problemen te komen? Zou Donald Trump echt niet dank u moeten zeggen,
tegen de overheid incluis? Hoe kan een fortuin zo snel groeien in een markt
waar fortuinen minder snel toenemen dan in technologie? Ik denk overigens dat
de erfgenamen van Eddy er goed aan te doen zedig te zwijgen over hun financiële
toestand, er zitten te veel aasgieren klaar om hen van goed advies te dienen.
Vervolgens zouden de bladen gaan roddelen over hun zakelijke falen...
Na
de gebeurtenissen reageerde ik sceptisch, toen vooral de vluchtelingen uit de
oorlogsgebieden werden geviseerd, maar de feiten wel ontegensprekelijk bleken,
kwam ook aan het licht dat groepen anderen zich onder de oorlogsvluchtelingen
hadden gemengd en in Keulen hun slag wilden slaan, terwijl ze wel enkele
Syriërs mee wisten te slepen. Oudejaarsnacht, zacht weer, veel volk op stap in
de stad op zoek naar avontuur, dat is iets van deze tijd. De straat werd, het
stadsplein kreeg afgelopen decennia een nieuwe betekenis in het sociale leven,
als belevingsruimte, niet altijd met a priori een openbare ruimte waar van
gedachten gewisseld wordt. Demonstraties worden er nog gehouden, maar het
stadscentrum moet aangenaam zijn, goed en strak gemobiliseerd. En zo ook alles
om ons heen. Problemen op de buis mogen, maar liefst zonder al te zwaarwichtig
te klinken. Tegelijk brengt men storm- en andere ontijtijdingen bij de vleet,
die dan gelukkig niet zo erg uitpakken. Maar we lezen de tekenen niet meer, hoe
vogels zich bij storm een veilig plekje zoeken en bladeren opwaaien, de hemel
kleurt, want we weten al dat de storm komt, als het onheil nog veraf is.
Onze
staten, als politieke en administratieve structuren werken steeds meer onder
het moto: er mag niets gebeuren. Donald Trump beloofd zijn Amerika weer groot
te maken, maar hij meent ook dat mensen, burgers er zelf voor moeten zorgen dat
ze een groots en meeslepend leven leiden. Alleen zal hij er moer om geven dat
mensen nauwelijks verder komen dan te scharrelen, zeker omdat we ons best ook
nog eens rot amuseren.
Onze
staten, ook de VSA kunnen hun taken, van veiligheid en goede infrastructuur
niet altijd meer voldoen, maar Donald Trump kan mij niet overtuigen dat hij
daar mee ooit bezig zal zijn, als hij er al over nagedacht mocht hebben. Maar
ik kan de steen niet werpen, want ik merk om me heen dat onze eisen ten aanzien
van de staat opmerkelijk veelzijdig zijn, terwijl we aanvaarden dat mensen er
graag vanuit gaan dat ze er zelf niet veel te maken hebben. Donald is de
uitvergroting van een fenomeen dat de media zo cruciaal maakt in ons bestaan,
waarbij ik ook de selfie reken. Het gaat enerzijds om de fataliteit in
individuele levens, waaraan anderen vaak niet, maar even vaak wel bij betrokken
zijn. De staat is een abstractie, waarin mensen soms ongemerkt eigen
machtsfantasieën plegen uit te werken. Dwight Eisenhower was tot dat besef
gekomen, ook Daniel Ellsberg, maar dezer dagen waarin de visie van Stirner
ongemerkt op de voorgrond wordt geschoven: niemand kan mij in mijn streven
tegenhouden, alleen, maar dat weten we niet, ikzelf. Onze houding tussen het
persoonlijke, waar ambitie, streven en leren echt wel best hun plaats hebben,
maar er is ook het samenleven, waarbij we inderdaad soms merken dat onze
inzichten gestuurd worden, waarbij we dus achteraf ertoe komen die sturing
tegen te werken. Moet , kan dat altijd?
Het
gaat over oordelen over situaties, verhoudingen, menselijke interactie en de
gedachte dat we niet altijd verder komen dan een voorlopig oordeel. Mensen als
Trump hebben daar geen last van, nemen al eens risico's en zullen misschien een
winstje net niet maximaliseren, maar tegelijk wel voldoende vruchten plukken.
Toch zijn zij het die de indruk wekken dat je altijd weer het onderste uit de
kan moet halen, waarbij men geen last hoeft te hebben van scrupules. De media
springen daar graag op in, niet met Temptation Island of De Mol, maar met
programma's waarin mensen op belachelijke korte tijd als restaurantuitbater of
dirigent, pasteibakker of danser hun kunsten mogen tonen. Het kost geen moeite
noch tijd voor iemand om snel een resultaat te boeken, ook al lijkt het nergens
naar.
Ik
denk aan de wijze waarop men ons het bericht bracht over de vaststelling dat
zwaartekrachtgolven bestaan en hoe ze gevonden werden, door een leger
onderzoekers die elk op onderdelen uitstekend werk hebben geleverd, maar het
was geen individueel succes en dat wreekte zich, want we kunnen er plots geen
gezicht aan verbinden. Geen Marie Curie, geen Prigogine, wel talloze
onderzoekers die samenwerken, gedurende dertig jaar nam het aantal instrumenten
toe tot alles beschikbaar bleek. Dan was het observeren en een mail bracht de
ontdekking aan het licht.
Men
kan dit soort onderzoek overigens gemakkelijk afdoen als bezigheidstherapie, maar
behalve dat een belangrijk inzicht van Einstein aangetoond wordt, zien we dat
het wetenschappelijk onderzoek van die orde technologisch zoveel vergt dat het
wellicht in de nasleep nog veel bijvangst zal opleveren. Maar dat was het punt,
de berichtgeving kwam tot ons in een jubelstemming, maar tegelijk merkte men
wel dat het allemaal wat hoog gegrepen was voor de mainstream journalistiek.
Het was en is gemakkelijker de draak te steken met Donald Trump en hem zo gratis
publiciteit te geven, ook als hij gaat zeuren over Brussel. Het bleek
moeilijker de draagwijdte en inhoudelijke consequenties van de
wetenschappelijke triomf over het voetlicht te krijgen.
Ongetwijfeld
weet Donald Trump wie hij voor zijn karretje kan spannen, weet hij dat er
plaatsen zijn waar het goed toeven is, maar zal hij elke kans op het gemoed van
zijn kiezers te spelen door elk probleem
in de schoenen van anderen te schuiven. Wie verneemt hoe in de VS in het diepe
zuiden mensen het recht in eigen handen nemen, omdat ze de instroom van kartels
niet accepteren, hoe in Mexico de situatie almaar chaotischer wordt, was het
niet zo fair over Brussel als een hellegat te spreken. En ja, die muur? De
kartels hebben er geen last van, of ze smokkelen illegalen of ze voeren drugs
in.
Voor
werkgevers zijn die illegalen een handig drukkingmiddel, omdat ze de
arbeidsmarkt verstoren, in die zin dat ze de lonen kunnen drukken. Dat dit een
majeur probleem is, illustreert de situatie in Brussel waar de PS een paar
decennia in die migranten een nieuw proletariaat vond en zo de eigen positie
electoraal dacht te vinden maar mee de werkgelegenheid voor laaggeschoolde jobs
helemaal onderuit haalde. Nieuwe technologieën scheppen nieuwe jobs, maar
verschuiven ook de toegang van lager geschoolden - die ook uit het ASO komen -
naar meer gespecialiseerde mensen.
Wie
de kosten te dragen heeft en wie de baten ontvangt, lijkt niet altijd
duidelijk, maar tegelijk stemt het mensen somber dat ze niet begrijpen hoe ze
hun leven op het spoor kunnen houden. Nu, men stelt het graag voor dat we de
samenleving volkomen vanuit sociaaleconomische hoek dienen te bekijken en dat
cultuur, het intellectuele leven, de ideeën als bovenbouw moeten zien. Dit is
zo in het marxisme, maar ook in het neoliberalisme, waar de gedachte overheerst
dat men niet teveel om gedachten moet geven - al kan men bezwaarlijk beweren
dat zonder goed observeren, inschatten en passend handelen een zakenman echt
succes zal hebben, een mens enigszins aanvaardbaar kan leven.
Men
heeft ons gedurende decennia aangespoord aan te nemen dat ideeën er niet echt
te doen, dat het de economie was en het sociale die bepalen hoe de samenleving
eruit zien kan en hoe het leven er voor Janneke en Mieke uit kan zien. Dat ook
de politiek een rol van belang heeft, moet dan nog uitgeklaard worden, dat wil
zeggen dat de grenzen van het overheidsbereik is vandaag geen punt van
discussie, want het is alles of niets, niets voor Trump dus. Intussen, las ik,
kan men vaststellen dat een cultuurmarxisme velen onder ons in de greep heeft
gekregen, wat niet mag verbazen, gezien het feit dat inzichten van Bourdieu in
het debat over cultureel kapitaal, sociaal kapitaal zonder veel kritiek geslikt
worden, terwijl verder ook het armoededebat voortdurend ertoe strekt dat men
jongeren niet het slachtoffer mag laten zijn van hun sociale achtergrond. Die
spelen mee, maar gelinkt aan de voor een behoorlijk aantal mensen mislukte
integratie kan men dan voortdurende grotere inspanningen vragen voor kinderen
die het in het onderwijs niet redden. Trump zal er geen been in zien, dat ze
zonder succes het onderwijs verlaten, maar kan men al die inspanningen blijven
leveren als men tegelijk niet mag vragen dat ze zelf ook iets willen maken van
hun schoolloopbaan?
Eddy
Wally deed het zelf, Trump roept twijfel op, maar doorgaans is succes een
kwestie van vele factoren, ook opvoeding. Maar een eeuw emancipatie van de
arbeiders in Vlaanderen heeft wel laten zien hoe mensen in twee, drie
generaties hoog op de sociale ladder konden klimmen. Die vaststelling blijft
echter steeds buiten beeld; de working class hero? Dat is nu niet meer zo
interessant. De aandacht voor Trump en Eddy Wally moeten we ondergaan, ook al
behoren ze niet tot wat ons boeiend kan, net zo min als we door de
gebeurtenissen in een soap geraakt worden, al wil men dat nog zo graag, net ook
in de vermeende kwaliteitspers.
Daarom
denk ik er niet aan dat men de media moet censureren, want dat pakt toch niet,
wel dat men, als zogenaamd als intellectueel door het leven wil gaan, bij zichzelf
te rade kan gaan. Zij die zeggen dat men de Moslims niet over een kam mag
scheren, helpen mee, om redenen van dierenwelzijn de rituele slachting
onmogelijk te maken. Zij die zeggen dat men niet moet geloven, vinden tegelijk
dat niemand zijn of haar cultuur van herkomst hoeft los te laten en bovenal
niet zomaar hoeft af te stappen van inzichten over de status van de vrouw. Maar
ontkennen dat inzichten kunnen botsen, dat de moderniteit en een bevolking die
er niet mee opgroeide als een evidentie, inderdaad af te wijzen valt wegens
verwarrend en strijdig geacht met de eigen opvattingen. Bovendien doen
creationisten en aanverwanten er veel moeite voor om de ideeën die berusten op
wetenschappelijk onderzoek zoals de Big Bang en de evolutietheorie verdacht te
maken, onmogelijk aanvaardbaar te maken. Tegelijk gaat men dan in diezelfde
kringen - of het altijd om dezelfde mensen gaat is zelden duidelijk - beweren
dat men elk geloof moet afzweren - wat mag - maar ook bestrijden, vanwege de
achterlijkheid. Godsdienstvrijheid is vaak een mooi ideaal geweest, wie er niet
het juiste, maatschappelijke geloof op nahield werd ook in liberale samenleving
in de nek gekeken, maar het is wel een verworvenheid dat mensen die vrijheid
bij grondwet krijgen. Wat blijkt nu, dat men met een zelden geziene heftigheid
- al ligt het eraan dat we nu sociale media hebben - elke vorm van geloof wil
afzweren. Wat met het geloof in mensen? Zelfs daar valt niet over te twijfelen,
want van Trump tot Pablo Iglesias, weinigen geven blijk van vertrouwen in
anderen.
De
fenomenen die we wilden beschrijven hebben te maken met een onvoorstelbare vorm
van onnadenkendheid. Er is weinig in onze samenleving, in onze cultuur dat niet
ergens besmet raakte door corruptie, door bloedvergieten, daar helpt geen
lievemoederen aan, maar een volkomen onwil tot oordelen, tot het aanvaarden van
een aantal inzichten als juist of passend, hoe ontoereikend de gronden ertoe
ook zijn, kan net beïnvloedbare personen, jongeren en ouders die niet echt goed
in de samenleving hun plaats hebben gevonden stuurloos maken. De reactie?
Zoeken naar zekerheden, in de religie en levensbeschouwing, in vormen van
neoliberalisme waarbij de eigen verwerking niet meer aan de orde is. Ik sta er
zo vaak versteld van dat men onwetend mensen citeert, die men in een andere
context gewoon de aandacht niet waard zou achten. Als tegenstanders van alles
wat Vlaams is uit hun kooi komen en gaan brullen, komen ze vaak uit bij
bedenkingen die kardinaal Mercier zelf expliciet heeft uitgesproken en
geschreven: het Nederlands is niet geschikt voor wetenschappelijke communicatie
en filosofische reflectie. Dat vernam Frans van Cauwelaert alvast bij zijn
pogingen de kardinaal ervan te overtuigen een Nederlandse katholieke
universiteit in Leuven mogelijk te maken. De banaliteit zit hem er vaak domweg
in dat men niet weet uit welk vaatje men tapt, vaker nog gaat het om een vorm
van antinihilistisch nihilisme.
Men
zal Donald Tromp nog vaak zien, neen, men zal hem blijven opvoeren, met al zijn
fratsen en strapatsen en er zich steeds minder vrolijk over maken, maar zelfs
zijn meest grove uitspraken zal men graag op het scherm gooien, met Schadenfreude
erbovenop. Alleen,het succes van Trump is in hoge mate te danken aan de media,
die graag profiteren van de meeropbrengsten aan reclame-inkomsten beuren.
Zonder kritiek of verantwoording.
Als
we zeggen dat we ons zorgen maken over democratie dan moeten we er ook naar
handelen, c.q. aangeven in welke mate Trump als een goed acteur de burger weet
te belazeren, want hij spreekt zichzelf gemakkelijk tegen, blaast koud en warm,
maar dat ontdek je maar als je een paar scènes na elkaar ziet. Vooral zijn idee
van leiderschap zou men best op de korrel nemen, maar helaas vrees ik dat juist
in deze warrige dagen vooral arrogantie aangeprezen wordt.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten