Kansen bieden belangrijk maar niet afdoende
Dezer
Dagen
Kansen nemen - Kansen Grijpen
over discriminatie en ongelijkheid
Het
wordt eenzaam in de Wetstraat 16, las ik, maar ik vrees dat mensen zich wel
eens eenzaam gaan voelen in dat geweld van wederzijds wantrouwen en vooral van
voortdurend rondzoemende verwijten omdat de anderen er verkeerde denkbeelden op
nahouden. Men moet niet de geest van Mei '68 proberen te vernietigen, want
burgers hebben toen noch later er de extreme vormen van omarmd en al helemaal
niet gekozen voor een omverwerping van het bestel. Er was strijd, voor Leuven
Vlaams geweest, er was de democratisering van de universiteit, maar vooral
begonnen mensen te profiteren van sterk stijgende inkomens en gingen al eens
uit eten, op vakantie, kochten een auto en vonden een huis met een tuin. Niet
iedereen, dat spreekt, maar als men de kaart van een dorp in 1958 legt naast
een kaart van nu, dat ziet men geografisch hoe het allemaal tot op het niveau
van de gemeenten een gigantische transformatie betekende: de kolenkachel
verdween, de antennes op de daken kwamen en gingen, de mobiliteit nam
gigantisch toe, sommigen bleven in eigen streek, dorp, maar velen verlieten die
kleine kring.
Vandaag
beijverd men zich om dat alles af te schilderen als foute boel en zeggen
politici en experten dat al die wijken best niet langer uitgebreid worden.
Natuurlijk kan men de lintbebouwing betreuren, maar het was wel een deal tussen
grondeigenaren en de overheid om die gronden langs de steenwegen te mogen
aansnijden en bebouwen. Mensen waren blij en trots dat ze erin slaagden hun
eigendom en huis te verwerven, maar intussen vinden we dat banaal, vervelend en
gewoon foute boel. Ook het verschijnsel van baanwinkels kan veel verteld
worden, maar het blijft een feit, denk ik, dat er inderdaad niet altijd veel
gepland is en indien wel, dan werd er met de gewestplannen nog een en ander
mispeuterd. Nu kan men niet zeggen dat alleen (lokale) potentaten er profijt
van trokken.
Het
zou dus intellectueel eerlijker zijn mocht men die evolutie niet zomaar
verketteren, maar proberen tot goed overleg te komen en vanuit het beleid en de
opinievorming niet voortdurend mensen verketteren, die ook hun bijdrage
leverden aan het vele goede dat tot stand kwam. Ook zorgde de overheid voor
sportcentra en -infrastructuur, voor bibliotheken en culturele centra. Dat men
dit nu onnodige uitgaven noemt, terwijl de hele cultuursector ook economisch
een bijdrage levert aan het BBP en daadwerkelijk ook vaak exportproducten
levert. De groep mensen die eertijds podia bouwde op Torhout en Werchter werd
een internationaal bedrijf. Of de financiering van de cultuursector alleen van
de overheid kan of moet komen, blijft een ander verhaal. Feit is ook dat men
gedurende jaren de kunstverzamelaar als een bourgeois maar vooral als een
sjacheraar gin presenteren. In "De navel van Daphne" legt Maarten
Doorman uit dat de afgelopen decennia op een of andere manier het begrip kunst
is uitgehold en dat mensen als Damian Hirst of Jan Fabre zich beroepen op hun
autonomie en de autonomie van de kunst, maar tegelijk, met steun van een hele
sector van hun werken en performances zakelijke projecten hebben gemaakt.
De
rotsen op de dijk van Oostende zorgden voor veel commotie, maar wie het niet
begreep was volgens de maker een beotiër of een verzuurde blanke man. Nu, ik
vond en vindt het vooral weinig inspirerend, want als ik fraaie rotsen wil
zien, ga ik naar Normandië of naar Tregastel in Bretagne, toch? Enfin, ik hou
van kunst, maar kan niet altijd accepteren wat mij als zodanig voorschotelt,
omdat ik het te gemakkelijk vindt of het concept op naar mijn onbescheiden
mening zinloos vindt. Maar dan nog valt er nog veel te genieten, want er worden
mooie dingen gemaakt, waarbij mooi niet verwijst naar schoonheid in Platoonse
zin.
Om
maar te zeggen, vond ik lang de kloof tussen de elites en "het volk"
overtrokken, dan denk ik dat er in de samenleving inderdaad wel eilanden en
archipellen bestaan en dat we niet altijd meer zien hoe al die soms zeer
besloten kringen nog met elkaar kunnen of willen omgaan. In verband met
discriminatie of racisme ziet men wel vaker dat de ene discriminatie en racisme
als oorzaak van alles ziet, terwijl anderen net menen dat ze het recht hebben
hun eigen wereld te blijven. Overigens, racisme lijkt alleen maar helder, want
per slot van rekening is het ook zo dat we in deze wereld ook eigen voorkeuren
mogen koesteren en onze eigen leefwereld scheppen.
Bestaat
racisme? Jawel, want het kan niet anders dat mensen zich een oordeel vormen
over zichzelf en anderen en dat dit op grond van ervaringen of ervaringen van
horen zeggen kan uitlopen op de zeer foute gedachte dat iemand die niet van
hier is, hier niet zou kunnen aarden of niet een aardige persoon kan zijn. Maar
men moet ook niet geloven dat het om nobele wilden gaat, want ze zijn niet wild
of onbeschaafd, maar sommige zoeken graag de weg van de minste weerstand om hun
doelen te bereiken. Maar er is niet altijd sprake van racisme als mensen vrezen
dat die andere hun leefwereld zou kunnen binnendringen, wat overigens niet per
se fout hoeft uit te pakken, dat wil zeggen, met haat en afkeer.
Het
samenleven als project en het werken aan de toekomst gebeurt echter niet in een
abstracte ruimte of in een transcendente bestaansvorm. Het volk is niet zomaar
een volk, maar vormt samen, binnen de grenzen van een territorium ook een
gemeenschap en het is niet zo, denk ik, dat men die grenzen daarom als
ondoordringbaar kan voorstellen. Tussen de Republiek der Verenigde Provinciën
en de Spaanse Nederlanden, werd vaak gezegd dat de grenzen vanaf 1585
ondoordringbaar zou zijn geweest. Voor handelswaar legde men voor de doorvaart
op de Schelde weliswaar hoge tollen op, maar handelaren in het Noorden
probeerden ook hier wel zaken te doen. De wereld is eenvoudig als we een bepaalde
situatie aannemelijk vinden en alle afwijkingen ervan afschuiven als niet
significant.
Onze
wereld is complex en we kunnen proberen dat in kaart te brengen, maar finaal is
het altijd nog altijd maar een afbeelding van die werkelijkheid. Dat we in het
onderwijs abstract leren denken is zeer belangrijk en noodzakelijk, dat we soms
vergeten dat die abstracties de werkelijkheid kunnen verhullen evenzeer. Vooral
termen als rechtvaardigheid en gelijkheid lenen zich tot simplismen, die het
werkelijke leven niet verdraagt.
Nog
geen maand geleden zegde men dat Charles Michel populair was in Vlaanderen, nu
zou hij alleen staan. Denkt een commentator werkelijk dat de premier, dat
ministers niet beseffen dat de situatie grondig gewijzigd is maar ook dat wij burgers
dat best kunnen begrijpen. De betoging van de vakbond was vooral politiek, maar
tegelijk merkt men dat mensen die spelletjes moe zijn en dat het niet bijdraagt
tot een nieuw project dat we kunnen delen.
Maar
het is ook we zo dat de politiek en zeker administraties ook opmerkzaam moeten
zijn voor het feit dat mensen menen dat die niet ten dienste staan van het
bestel, niet alleen dus ten dienste van elk van ons persoonlijk. Hoeveel oog
hebben we dan wel voldoende voor omgevingsfactoren, vraag ik me wel eens af,
die ons niet persoonlijk ten goede komen, maar wel per slot van rekening ook
mij enig comfort blijken te bieden? Het is wellicht de moeilijkste kwestie in
het actuele debat: wat doet de overheid in de samenleving en waarom lijken we
chagrijnig om, terwijl we moeten vaststellen dat een aantal instellingen toch
wel betekenis hebben, zoals justitiehuizen? Oh ja, er iets met de
aanbestedingen voor enkelbanden, om de boeven die niet in de cel te hoeven
houden, wat we dan weer soft vinden. De overheid verzekerd onze veiligheid,
zorgt dat rechtbanken onafhankelijk recht kunnen spreken en vervolgens dat die
vonnissen uitvoering krijgen. Er valt veel op af te dingen, dat is waar, dat
wil zeggen al 35 jaar probeert men de werking van de rechtbanken te verbeteren,
maar het wil maar niet lukken. Alleen, het hangt af van de werkingsgebieden,
want zowel inzake financiële zaken als inzake zware criminaliteit blijkt het
wel eens mis te lopen, omwille van procedures en formalistische akkefietjes.
Advocaten zeggen dan dat wij moeten opletten, want als procedurefouten niet
opgemerkt worden, dat wordt de rechtsstaat aangetast. Misschien moeten die
advocaten ook oog hebben voor enige proportionaliteit.
Onvrede
met de eigen situatie of met de wereld die niet aan onze eisen voldoet, omwille
van een gebrek aan inzicht van beleidmakers en de uitvoerders ervan, lijkt
vandaag door te gaan voor kritiek en dat ondermijnt wel eens de mogelijkheid om
ook als gezamenlijkheid tot iets te komen. Nuits Debout? Het zal wel van een
ouder wordend mens komen, maar wie zegt dat we op de Place de La Republique per
se meer inzicht zouden hebben dan in het Franse Parlement? Goed, de regering en
de president in Frankrijk hebben veel vertrouwen verloren, niet enkel degene
die nu de functies bekleden, maar de functies zelfs staan niet meer hoog
aangeschreven, al kent men de president koninklijke waardigheid toe.
Het
fenomeen van de instantkritiek dezer dagen, het schieten op alles wat beweegt,
maakt het ontwikkelen van beleid bijzonder kwetsbaar, bovendien, we schreven
het al vaker, houden critici niet altijd rekening met het feit dat hun
alternatieven nu net nog iets minder rekening houden met wat we ongewenste
neveneffecten noemen. Mij kwam ter ore dat men eraan denkt dat men de federale
wetenschappelijke instellingen in twee naamloze vennootschappen wil
onderbrengen, het KMI en onder meer het Rijksarchief, maar ook het patrimonium
van de musea in het Jubelpark... Oh ja, men kan het dan beter uitbaten, klinkt
het. Wat zal men aanvangen met de archieven? Die zijn het formele bewijs van
wat de overheid administratief verzet en hoe dat in concrete bevoegdheidsdomeinen
in het werk is gegaan en gaat. Archieven hebben ook een culturele betekenis,
maar zijn dus vooral de attestering van overheidshandelen of van het handelen
van ondernemingen. Men kan dat niet overlaten aan de markt want het is een taak
van de overheid, alleen ziet men er het nut niet meer van in. Toen de Muur viel,
wilden archivarissen van de Bondsrepubliek voor de archieven van de Stasi
bewaar- en vernietigingslijsten opstellen, terwijl voor de Oost-Duitse betrokkenen
elk stuk, dossier betrekking had op concrete mensen die het recht hadden hun
dossier te kennen. Joachim Gauck heeft met anderen de globale bewaring
bevochten en de snelle ontsluiting, zodat inderdaad pijnlijke zaken aan het
licht kwamen, maar ook mensen hun eigen verhaal konden reconstrueren.
Laten
we dus maar omzichtigheid aan de dag leggen, want als we dat patrimonium, zoals
ook de erfenis van Dexia, de oude kunstverzameling van het Gemeentekrediet,
bijna in de boedel was terecht gekomen, zou men als overheid, als parlement en
regering geen greep meer hebben op dat patrimonium, de Breugels, Rubens,
Spiliaerts. Dat heeft ook te maken met kansen grijpen, kansen bieden. De
overheid, zeker politici kunnen niet altijd tot in detail alles in de vingers
hebben, maar het zou een onzalige idee zijn het patrimonium van de Koninklijke
musea uit het openbaar bezit te halen, want dat zou heel wat verarming
veroorzaken. En ja, via scholen en media kan men dat patrimonium maar beter
ontsluiten. Jongeren liggen er niet wakker van, maar het kan hen inzichten
brengen, bij hen kiemen leggen als ze er al eens mee in contact komen. In die
zin zou men de openbare omroep - zonder in saaie didactische morose te
vervallen - onze cultuur in al zijn facetten te presenteren, dus ook de kunst,
de geschiedenis, de taalontwikkeling en zoveel meer, inclusief de filosofische
reflectie dus.
Niet
iedereen die de kansen grijpen wil, krijgt overigens de kans dat succesvol te
doen. Want er zijn mensen aan de poort die sommige ambities graag fnuiken.
Kwaliteit eerst, roept men dan, maar soms, moet ik vaststellen, blijkt dat
begrip voor interpretatie vatbaar. Ben ik het oneens met Pohlmann en anderen
dat men een Gramsciaanse revolutie nodig heeft om de geest van Mei'68 te
verdrijven, dan denk ik dat zowel de geest van Oosterlinck en die van Luc Huyse
best wat meer weerwerk zouden krijgen. Iterum censeo spiritum rebelionis
conservandum sit. (Opnieuw meen ik dat de rebelse geest bewaren moet).
Gezeur
over hardheid van rechts en de softe menslievendheid van links kan men maar
beter toetsen aan de werkelijkheid. Bovendien ontwikkelen in beide stromingen -
als die al homogeen zijn - mensen en groepen hun inzichten doorgaans middels
vergelijkbare academische, wetenschappelijke methodes en dus blijkt er per slot
van rekening weinig verschil op te zitten. In die zin zou men mij toch eens
moeten uitleggen waarom men Gesinnungsethik en Verantwortungsethik als
tegengesteld en nooit verbonden met elkaar kan zien. Het ene gaat over de
overtuiging dat men dingen moet doen omdat men ervan overtuigd is dat ze
intrinsiek goed zijn, maar als men niet waakt over de aangewende middelen om het
goede goed doel te bereiken, dan richt men schade aan. Ik heb begrepen uit de
lectuur van Weber dat hij beide vormen van ethiek wel onderscheiden moet, maar
niet dat dit betekenen dat men het ene kan kiezen zonder het andere. Wat men
wil bereiken wordt dan bijgestuurd door wat de wijze waarop men dat doen kan,
ingeeft en dan blijken niet alle middelen geheiligd. Wie voor het ene kiest en
het andere afwijst, komt vanzelf in een totalitaire modus terecht. Ook de
pragmatiek die de Verantwortungsethik suggereert kan leiden tot
bureaucratische, technocratische xcessen.
In die zin blijft het debat over het onderwijs te vaak vooral een kwestie van
een overtuigingsethiek, waarbij de verantwoording van de realisatie bijna
onmogelijk is gebleken. Wie dus zegt dat men kansen geven wil, zal diegene die
kansen krijgt ook helpen die te grijpen en vooral niet kansloos afserveren.
Maar die de kansen krijgt moet ook gesteund worden, edoch, niet gepamperd.
Huiswerk maken? Studeren? Dat hoort er toch ook bij. Maar kansen geven betekent
ook dat men mensen vertrouwen zal geven, maar ook voldoende autonomie. Zou het
kunnen dat in deze het vinden van redenen om iemand vertrouwen te geven door
vooroordelen ingeperkt wordt, dan zal men toch niet onmiddellijk in
discriminatie en in slachtofferschap argumenten vinden om het te laten
schieten.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten