Meer dan de stempel Goij, Kafir of christen (hond)



APM



Goij, Kaffir, Christen (hond)




Dezer dagen
ben je iemand
een identiteit,

Wat je gelooft
ben je
hoe je seks hebt, ben je
hoe je eet, ben je

Alles is bepalend,
maar toch altijd blijkt het fout

ben ik zionist
erkennende het bestaansrecht Israëls
ben ik katholiek
omdat ik Thomas de Aquinaat
nog hoog zitten heb?

Ben ik spinozist,
omdat ik graag
met een melodie van Brahms
Bon facere et laetari neurie

Ben ik goij of Kafir
ik heb het joodse wel hoog
maar ook Perzische poëzie
en ook het geluid van de Ud

maar ik ben ook in voor Mozart
luister graag Wim Mertens
en er is zoveel
dat me aan het hart gaat

Relativiteitstheorie
Evolutietheorie
Arendts theorie van het denken en willen
poog zelf wel eens over oordelen
iets of toch een parfum te bedillen

Ben ik dan een christen
als God op de achtergrond verdween
maar de profetieën
kan ik nog wel smaken
de gedachte dat we hier niet zomaar wezen zullen

Met Albert Camus
weet ik dat het kan
de steen te minnen die ik
telkens weer omhoog moet rollen
wetende dat hij weer omlaag zal donderen

Goij, Kaffir, Christen (hond)
het maakt niet uit
want uit te leggen valt het niet
dat ik eclectisch
het beste van vele werelden
in de beste der bekende werelden
met grote passie en zorg
mee omme draag

b Art





Reacties

Populaire posts