Redeloze strijdvaardigheid
Dezer
Dagen
Malaise en verbetenheid
Vakbond: lobby en sociale organisatie
Veel
valt er niet over te zeggen, vakbonden staken, gebruikers van het openbaar
vervoer in de kou, dreigende aanscherping van de conflicten, maar geen
mogelijkheid om te landen; dat het in Frankrijk nog erger is, mag niet
verbazen, maar dat Frankrijk daarmee de eigen positie in Europa nog verzwakt,
moet dan ook maar in rekening gebracht worden.
Wie
wil nu de belangen van de werknemers verzekeren? Bij het Belgische spoor willen
de mensen in de ateliers niet laten raken aan compensatiedagen voor de structurele
overuren. Echter, de NMBS kan er niet op hopen dat over vijf tot tien jaar het
landschap van de aanbieders van spoortransport, voor mensen en goederen er nog
hetzelfde zal uitzien. Al was het maar omdat de regering er alles zal moeten toe
inzetten de middelen die nu naar het spoor gaan ook optimaal aan te wenden,
want het spoor is een onmisbare schakel in de mobiliteit van mensen en
goederen.
Maar
dit gaat om meer dan om het spoor alleen, dit gaat om een maatschappelijke
malaise, die uitgediept wordt door extreme partijen en een socialisme dat
voorlopig niet meer weet waar ze haar koers op moet richten. Dat de wijze
waarop het publieke debat verloopt wel eens schade lijden moet omdat we zo
graag de zaken op scherp stellen, menen dat men de dingen moet zeggen zoals ze
zijn, helpt ook niet de vraag te beantwoorden hoe we het algemeen belang kunnen
dienen. Okay, Links meent dat het algemeen belang samenvalt met de belangen van
de werknemers, vindt dat de patroons potverteerders zijn die het algemeen
belang versjacheren.
Omgekeerd
zijn er economen en sociologen die menen dat de belangen van de middenklasse,
dus ook van (andere) werknemers het best gediend worden, wil men de samenleving
op orde krijgen en enige dynamiek herstellen. In de conflicten, zo blijkt, is
de waarheid het eerste slachtoffers, maar zijn vele (onbekende) mensen het
grootste slachtoffer. Nu, waarheid en werkelijkheid zijn niet eenvoudig
kenbaar, maar als iedereen malcontent door het leven gaat, omdat de eigen
belangen niet maximaal gediend worden, zal het erop uitlopen dat het
maatschappelijke weefsel ontrafeld en wie is daarmee gediend.
Nu,
het zijn niet per se de eigenaren van het klein- en middenbedrijf die het
hardst de belastingen ontduiken of ontwijken, wel is het zo dat veel mensen de
indruk hebben dat de globalisering van de economie en de handel vooral de grote
bedrijven meer mogelijkheden biedt hun kostenposten - lees: productiecentra -
naar believen te verplaatsen. Daarbij wordt winstmaximalisatie aanvaard, meer
nog, de aandeelhouders dwingen bedrijven daartoe.
Men
moet zich afvragen of de legitimiteit van de spoorstakingen nog wel gefundeerd
kan worden en of de regering er rekening mee moet houden: moet de regering zich
door lobby's laten chanteren? De ene lobby is beter dan de ander, zegt men dan.
De legitimiteit van de sociale strijd in het verleden is geen garantie voor de
aanspraken op legitimiteit van de actuele acties.
Het
verhaal is bekend en Rik Torfs maakte er melding van, men kan staken, maar
misschien kan men van het gebruik van dat recht afzien, om precies het algemeen
belang te dienen. Alleen, zo blijkt, zal (een deel van) het syndicale front er
niet van onder de indruk zijn. De maximalisatie van eigen belangen is dus niet
enkel een zaak van kapitalisten zo te zien.
Het
beste voorbeeld blijkt het gedoe rond Oosterweel, een dossier waar hele en
dubbele leugens meer indruk maken dan een poging de verschillende belangen af
te wegen en de mobiliteitsknoop door te hakken. De derde oeververbinding is
nodig en beslist. Merkwaardig is dat men tegen Oosterweel ageert maar dat elke
andere oplossing zoveel meer beton en asfalt zal vergen en de mobiliteitsstroom
nog meer zal uitspreiden over de regio. De zogenaamde Tangenten, zo blijkt,
vergt immers veel meer km nieuwe wegen. Alleen, een paar kereltjes hebben
besloten dat Oosterweel er niet mag komen, niet op grond van argumenten, maar
op grond van een onweerstaanbare drang de kluit te belazeren. Burgeractivisme?
zeer zeker, maar het moet redelijk blijven en men moet niet beweren dat de
"anderen", zoals ingenieurs van de BAM er niets van snappen. Dit
soort argumenten doet denken aan de Groene Fietsers en ik heb hen nooit het
evangelie horen verkondigen.
De
malaise dezer dagen komt voort uit het feit dat men de eigen positie voor
sacrosanct houdt en alle anderen voor onnozelaars, potverteerders en sjacheraars.
Oh ja, heb ik het niet voor Manu Claeys? Voor Ademloos? Ringland? Ik heb
geprobeerd hun argumenten te volgen, maar ook heb ik in de loop van jaren dat
zij actie voeren hun strijdbaarheid mogen bewonderen en die bleek inderdaad
redeloos.
Het
eigen belang verdedigen is niet strafbaar en vaak noodzakelijk, maar tegelijk
kan men niet beweren, in een samenleving, dat de belangen van anderen er niet
toe doen. Vakbonden, beroepsgroepen, particulieren die ze op grond van een
gedeeld inzicht verenigen, mogen voor hun belangen heel wat doen, maar in de
samenleving zal men vermijden het algemene belang te schaden en de belangen van
derden te negeren. Staken mag, maar als men zichzelf in de voet schiet, dan is
het maar zo, maar als men derden bewust schade berokkend in naam van een eigen
heilig recht, dan moet dat ter discussie gesteld kunnen worden. Afzien van een
recht kan overigens op termijn meer opbrengen. De tien vogels in de lucht? Tja,
zo is het leven.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten