Verzet tegen terreur en staatsterreur
Dezer
Dagen
Leed delen, lijden verwoorden
rampen en stil leed
Verbazend blijft het wel,
hoeveel kranten en bladen over het leed dat rampen als Nice of Zaventem over
individuele mensen weet te melden. Of dat zo was na de ramp met MH17 weet ik al
niet meer, al werden ook daar persoonlijke verhalen verteld. Goed om weten wie
er in rouw is maar verder, maar moet het echt? Zou het onze solidariteit en
ondersteuning bevorderen? Uiteindelijk is er bij deze aanslagen ook sprake van
menselijk handelen, als het al niet de aanleiding en eerste oorzaak is. Of het
zou moeten zijn dat het een of andere geestelijke wanorde is die mensen ertoe
brengt, al hanteren ze dan heel aandacht goed uitgewerkte plannen om hun doel
te bereiken. De dader krijgt een etiket, terrorist, en klaar is kees. In het
moeilijke geval dat men de oorzaak van dat terrorisme wil kennen, komt men uit
bij algemeenheden, zoals achterstelling, frustratie... Kan best het geval
wezen, maar het zegt niets over die ene dader of die paar die een luchthavenhal
vernielen en doden en gewonden achterlaten.
Geestelijke wanorde of
verwarring? Het zal wel een eufemisme zijn, maar het valt wel op dat in de VS
de afgelopen dagen politieagenten aangevallen werden omdat hun collegae zonder
veel overleg wapengeweld hadden gebruikt. Wat te zeggen van Vladimir Poetin en
Erdogan, die in hun land - en zelfs daarbuiten - zoveel aanhang hebben, dat ze
straffeloos de wet en de afspraken van bijvoorbeeld de Raad van Europa aan hun
laars kunnen lappen? Machthebbers aanvallen met het argument dat ze even het
morele noorden bijster zijn, voor buitenstaanders blijft het gemakkelijk, voor
de slachtoffers is het van een andere orde, want ze voelen aan den lijve wat
die macht betekent. Maar het gaat er natuurlijk om dat terroristen in principe
geen macht hebben, hoewel hun werk vaak
gefaciliteerd wordt, met douceurtjes en pas als ze er helemaal alleen voor
staan, wordt het verhaal anders. Men mag toch niet vergeten dat Gavrillo
Princip, die de aartshertogen Franz Ferdinand en aartshertogin Sophie in
Serajevo neer kogelde lid was geweest van een geheime organisatie 'De Zwarte
Hand', die geleid werd vanuit de Servische staatsveiligheid en die organisatie
had in 1903 zelfs een regerende koning had vermoord. Toch verdwijnt de hele
historie een beetje in de marge van de geschiedenis, terwijl er veel aan vast
hangt, zoals de Franse steun aan Servië dat onze aandacht zou moeten
bezighouden. Merken we op dat het Servische nationalisme en intransigentisme,
dat anders dan het katholiek intransigentisme erop gericht was overal waar
Serviërs woonden ook het Servisch gezag gevestigd moest worden, in 1990 weer de
kop heeft opgestoken en in de lange periode van tribulaties en onderhandelingen
rond Kosovo ook nog aan de orde was.
De daden van vorsten en
machthebbers gaan uit van een concept van soevereiniteit, de daden van
terrorisme gaan uit van de vaststelling dat open strijd niet mogelijk is. Het
geweldmonopolie in de parlementaire democratische rechtsstaat laat het in
principe niet toe dat burgers tegen de overheid of tegen medeburgers geweld
gaan plegen, toch kan men het recht op opstand niemand ontzeggen, maar men mag
het bestel ook wel verdedigen, ondanks eventueel kritisch voorbehoud.
De geschiedenis van de RAF en
de Italiaanse evenknieën, die beide ook belangrijke figuren gijzelden, kwamen
voort uit een mix van ideeën die de gewapende strijd legitimeerden, zoals de
idee dat de bourgeoisstaat onderuit gehaald moest worden en dat de arbeiders
dat zelf niet zouden inzien. Met Lenin bedacht men dat een kleine voorhoede het
harde en ondankbare werk dienden uit te voeren.
In het Jihadisme spelen dan
nog concepten mee over het leven binnen de goede samenleving en dat erbuiten, die
van de ongelovigen. Maar ook hier gaat het om een zelfbenoemde voorhoede, die
plots meent dat ze niet langer moeten wachten op de grote massa's. Pas als een
machthebber in een "ver" land oproept tot gezamenlijke strijd,
blijken massa's in de diaspora wel te porren voor actie, zoals de afgelopen
dagen is gebleken in Rotterdam en in Beringen, Brussel... Er zijn dus
verschillende mechanismen die spelen en ook nog eens verschillende schaakspelen
tegelijk gaande houden, want als een groep mensen bedrijven wil boycotten omdat
ze de "verkeerde" idee aanhangen, dan vormt dat een inbreuk op onze
regels en normen - al zou ik het wel wenselijk achten als we minder gezwind
naar bedrijven met koffie in de aanbieding zouden lopen op plaatsen als het
station van Gent of Antwerpen. Want men mag niet zomaar bedrijven boycotten, al
viel het vroeger naar men zegt wel eens voor dat een handelaar de boeken toe
mocht doen omdat een pastoor opmerkingen had over de levenswandel van de
handelaar of leden van diens familie. Broodroof heette dat en in strijd met de
gewetensvrijheid.
Natuurlijk keurt eeniegelijk
de daden van terrorisme af, maar daarmee staan we nergens. Zij die zeggen te
vechten tegen het westen, zijn tegelijk overduidelijk gefascineerd door de
techniek die werd voortgebracht en hanteren die graag. Het is een constante in
de geschiedenis dat mensen, c.q. bestuurders die het niveau van vrijheid voor
personen benijdden, zoals ten tijde van de Republiek, niet schromen de
voorsprong die de Republiek had, onder meer inzake het gieten van kanonnen, te
baat namen. Vijandschap sluit nooit of zelden uit dat men aspecten wel graag te
baat neemt.
En toch is er een andere
kwestie die minstens evenzeer onze aandacht moet krijgen: een aantal jaren
geleden was het tonen van naakt op televisie en in films nauwelijks nog
problematisch en ook seksuele handelingen tonen mocht wel. Dezer dagen merkt
men dat het seksuele en erotische steeds verder uit onze leefwereld geduwd
wordt. Waarom zou de tepel van een zangeres echt zoveel commotie wekken, als
een aantal jaren geleden het geval was? Het gaat om een aantal gevoeligheden
die niet zomaar om morele redenen worden opgeworpen, maar een politieke en vaak
politiek-religieuze opzet moeten schragen. Abortus is in de VS nog steeds een
hot item, maar ook Erdogan vond dat abortus niet kan, maar ook algemeen
gebruikte middelen van geboorteplanning in Europa wijst hij af. Hij wil, zeer
fysiocratisch en Malthusiaans, de kracht van zijn land ontwikkelen door vrouwen
aan te zetten hun vruchtbaarheid optimaal in te zetten, lees: meer kindjes
maken.
Dat precies deze fenomenen,
waarbij artsen vermoord werden in de VS omdat die abortussen op hun geweten
zouden hebben, vloeken met andere zoals het feit dat wapendracht - toch veel
dodelijker - nagenoeg onbeheersbaar gemaakt wordt, moet ons verontrusten, want
hier spelen logica en emotionaliteit haasje over, maar menselijkheid valt in de
verste verte niet te bespeuren. Overigens, men kan zich moeilijk tegen waarden
als zelfbeschikkingsrecht verzetten als men vervolgens het recht in eigen
handen neemt, tenzij we uit het oog verliezen dat zelfbeschikkingsrecht
impliceert dat we anderen ook over zichzelf laten beschikken.
Men kan dus vaststellen dat er
niets verworven is van de vrijheden die hier als evident worden beschouwd. Ook
het levenseinde zal eerlang nog voor problemen zorgen, omdat zelfbeschikking op
dat terrein vele factoren meespelen, die wettelijk niet altijd a priori kunnen
worden vastgelegd. Was het wenselijk dat er een wet werd gestemd over
euthanasie voor mensen die wilsbekwaam zijn, daarbij werd uitdrukkelijk de
directe omgeving van de stervende uitgesloten in het gesprek. Nu kan dat altijd
nog informeel maar men zal toch vaststellen dat formeel overleg om allerlei
redenen is uitgesloten. Men hoort wel eens dat mensen, nabestaanden van een
persoon die euthanasie vroeg en kreeg, niet kunnen leven met de keuze van hun
ouder of ander familielid. Een gebrek aan communicatie veroorzaakt dus leed,
onnodig leed. Via patiëntenrechten is heel veel geregeld en toch blijft dat
instrument voor velen onder ons een gesloten boek.
Men kan er niet omheen dat in
deze tijd verschillende mens- en wereldbeelden hard met elkaar botsen, waarbij
religie een opvallende rol te spelen krijgt en terreur, ook staatsterreur moet
legitimeren. Merk op dat Sissi, de sterke man in Egypte de macht verwierf door
de Moslimbroederschap politiek uit te schakelen, mar dat Erdogan impliciet net
steunt op inzichten van de politieke moslimbroederschap en daarbij dat beiden de
persvrijheid helemaal hebben uitgeschakeld. Het is zijn beleid, maar zo te zien
gesteund door nogal wat Turken, respectievelijk Egyptenaren. Zou men zich de
saaiheid van zo een gelijkgeschakeld medialandschap kunnen inbeelden?... oeps.
We zullen strijdbaar moeten
zijn, maar ook soft power niet uitschakelen. Sinds 1974 gold een migratiestop op het niveau van arbeidsmigratie, maar
familiehereniging kon wel. Men kan niet beweren dat dit alleen tot rampspoed
heeft geleid, want er zijn veel mensen van Marokaanse en Turkse afkomst die het
hier wel maken, tot in het parlement toe. Maar er zijn er ook die het niet
haalden en faalden in het onderwijs, die geen meester of juf vonden die hen
wist te motiveren en hun weerbaarheid aan te spreken. Men zal evenwel die
volksverhuizingen niet ongedaan maken en dus komt het erop aan te weten hoe we
het maatschappelijke debat zullen voeren. Het gaat dan niet voor of tegen de
hoofddoek, hoewel het handig middel is voor de extremisten om het verhaal voor
eigen gewin aan te wenden, zoals ene G. Wilders met zijn
"kopvoddentaks" wilde, dan wel de meiden van halal die er een sport
van maakten met jeugdig enthousiasme hun zaak te verdedigen, soms ook verbeten.
Laten we dus maar goed
begrijpen dat de dadendrang, die terroristen beweegt ons meer moet bezighouden.
Het leed van de slachtoffers, van de nabestaanden moeten we ondersteunen, maar
voor onze samenleving is het wenselijk dat we dadergedrag beter begrijpen
zonder daarom een en ander te verschonen. Godsdienstvrijheid is een belangrijke
waarde die in Europa vorm gekregen heeft, maar tegelijk zal men beperkingen
inzake proselitisme wel degelijk niet enkel moeten overwegen maar ook in
uitvoering leggen. De daders handelen niet in het luchtledige, maar hun omgang
met de werkelijkheid kan men chaotisch noemen en niet echt blijk geven van
genuanceerd denken. Nu, als ik mensen hoor fulmineren tegen elke uiting van godsdienstigheid,
bekruipt me plaatsvervangende schaamte, omdat men kan weten dat mensen op
verschillende momenten in hun leven geraakt kunnen worden door het religieuze
en dat het lang niet altijd aanzet tot gewelddadigheid. Wat het christendom,
lees: de RKK betreft, moeten we toch inzien dat de almachtige, triomfalistische
kerk in enkele decennia helemaal verdween en de angst voor de pastoor en de
kwezels al helemaal verdwenen is. Aan de andere kant, mensen kunnen vanuit
religieuze bevlogenheid grote menselijkheid aan de leggen. Over Güllen wordt
dezer dagen veel gezegd, want de een vindt hem een vaandeldrager van een
humanistische visie op Islam, een pleitbezorger voor emancipatie via goed
onderwijs ook en verder roept hij op tot tolerantie, maar zijn critici zijn
ongenadig en menen dat hij een Islamitische elite wil opkweken die vooral op
macht belust zou zijn, zien in hem een sekteleider en blijkbaar deelt Erdogan
die visie. Voor mij is het vooralsnog onmogelijk uit de informatie die ik krijg
te besluiten of Güllen inderdaad naar meer macht voor de Islam en van zijn
beweging streeft dan wel een Verlicht humanisme in de Islam wil inbrengen, want
de media brengen vaak de ene of de andere boodschap en zoeken niet naar de
werkelijke toedracht. Sinds de Brexit heeft de BBC begrepen dat het toepassen
van hoor en wederhoor niet kan volstaan, net zo min als fact checking, want die brengen geen afgewogen oordeel, eventueel
in esthetische zin of zelfs, god betere, in morele zin.
We kunnen geen terrorisme
toelaten, maar behalve het noeste werk van veiligheidsdiensten, moeten we ook
proberen de aanzet ertoe te beheersen, maar eenvoudig zal dat niet zijn. Onze
wijze van debatteren is open en vaak vinden we goed genoeg als de extremen even
hun mondje mogen roeren. Er moet werkelijk debat zijn en dus zullen
wetenschappers, zeker in de sociale en menswetenschappen hun neiging tot
objectiviteit moeten onderzoeken, want aan de ene kant weten ze graag te
vertellen dat ze bijvoorbeeld de conservatieven in onze samenleving rauw
lusten, maar verder hebben ze de neiging de reactionaire, integristische
aanhangers van religies nauwelijks te bespreken, laat staan aan de kaak te
stellen, niet zelden met verwijzing naar hun gebrek aan kennis ter zake. Enig
studiewerk? Natuurlijk leert niemand klassiek Arabisch in een maand of een
jaar, maar men kan wel proberen dieper door te dringen tot de geschiedenis van
het Midden-Oosten, sine ira ac studio. Onze publieke wetenschappers stellen zich
vaak zeer afstandelijk af tegenover onze samenleving, waarbij ze vergeten dat
ze er deel van uitmaken. Evident? Sommige erudiete mensen vinden dat ze vanuit
nergens over elk fenomeen moeten nadenken en zeker niet oordelen. De grond
daarvoor mag duidelijk zijn, want te vaak hebben geleerden zich laten spannen
van voor het karretje van dictators, zoals in Nazi-Duitsland, maar ook later in
de DDR en Hongarije het geval was. Er was geen keuze, maar hier in Europa
hebben geleerden een keuze, niet om de Islam te veroordelen, dat gaat over een
paar miljard mensen intussen, maar over hoe de Islam en de moderniteit meer
harmonieus kunnen sporen.
Het debat voeren in een
democratie blijft lastig en het pad is vaak glibberig, maar we mogen niet
vergeten dat er veel op het spel staat. En neen, de terreur zal men niet zomaar
oplossen, maar het feit dat er vormen van staatsgeweld geopenbaard wordt in een
aantal landen, zoals Egypte, maar ook bijvoorbeeld Israël, roept ook moeilijke
vragen op. In de strijd tussen voor- en tegenstanders van Palestina kan men
zich moeilijk mengen zonder het bestaansrecht van Israël in het geding te
brengen en dat lijkt me een stap te ver. Het beleid van de huidige regering
roept niet enkel vragen op, maar moet een oplettende burger, ook hier, wel
bezorgd maken. Francis Fukuyama schreef dat in 1989 de geschiedenis ten einde
kwam en men blijft hem dat nadragen, al heeft niet iedereen dat werk goed
gelezen, maar hij kon stellen dat de strijd tussen kapitalisme, liberalisme en
communisme gestreden was. Hij heeft er overigens ook wel op gewezen dat over de
Islam niet het laatste woord gezegd was. En over China had hij het nog niet,
maar hoe China zou evolueren was niet geheel duidelijk, behalve dat het
economische macht zou verwerven en het autoritaire model met de ene partij in
stand zou houden.
Kortom, het gebeuren in Nice,
Maalbeek en de Bataclan komt voort uit de gesteldheid van de geglobaliseerde
samenleving, waar mensen gemakkelijk toegang hebben tot inzichten en steun
vinden in opinies die zomaar rondwaren, als boze demonen, moeten we
vaststellen. Maar het zijn altijd nog mensen die het oppikken en het overwegen,
tot de daad, de terreurdaad overgaan. Kunnen veiligheidsdiensten alle bommen
onklaar maken, dan nog zijn er die kiezen voor andere middelen, zoals ook
Palestijnen op zeker ogenblik voor het keukenmes kozen, een jonge kerel koos
voor een bijl op een Duitse trein. Men kan dit betreuren, maar dat blijft
lievemoederen, maar de gronden voor het terrorisme zal men ook niet van vandaag
op morgen uit de wereld helpen. Wel kunnen we wat meer secuur met ons blaten
over waarden en normen omgaan, want hoewel enige hypocrisie batig kan zijn, kan
men de soms leugenachtige houding niet zo gemakkelijk terzijde schuiven, want
ze roepen gemakkelijk haat op. De oorlog in Irak goedkeuren blijft een zware
hinderpaal, de onmacht de verrechtsing van de Israëlische politiek tegen te
gaan, de onmacht van redelijke stemmen als Amos Oz en David Grossman moeten we
niet uit het oog verliezen. Maar onze interne debatten in Europa, tussen Noord
en Zuid, tussen het Oude Europa - de stichtende leden - en de Oostelijke
lidstaten die in 2004 naar het oordeel van sommigen overhaast toe mochten
treden, met dank aan het UK, dragen ook niet bij tot een sereen en beslist
optreden, zo lijkt het wel. Maar dat is de prijs van de democratie. Churchill
riep jaren in de woestijn, Chamberlain kwam met de boodschap de vrede gered te
hebben voor zijn tijd in 1938 maar finaal was het Churchill die van mei 1940
tot december 1941 nagenoeg alleen met zijn medeburgers de strijd aan is gegaan
en niet versaagde. Alle retoriek toen aangewend om iedereen te overtuigen mee
te strijden en vervolgens te aanvaarden dat een motie van wantrouwen wordt
ingediend in volle oorlog, om die vervolgens te winnen, dat blijft een
voorbeeld. Maakte Churchill fouten? Allicht wel, maar het resultaat, het smeden
van een sterke coalitie en het dulden van stokebranden uit Polen en Tsjechië,
in de wetenschap dat er in Moskou ook scherpslijpers rondliepen, men moet het
maar doen.
Terrorisme goedkeuren kan
niet, maar de bestaansreden ervan negeren of de kiembedden ongemoeid laten
biedt ook geen oplossing. De doden in Nice, maar ook in Mali en Kenia, ze mogen
ons niet onberoerd laten, maar het is ook zaak de hangende kwesties onder ogen
te zien, vooruit te kijken en bepaalde uitwassen van extremisme met klem tegen
te spreken. Maar niemand zal Geert Wilders het zwijgen opleggen, dat mag
duidelijk zijn. Hoe het dan wel moet? De regeringen in Europa kunnen meer besluitvaardigheid
aan de dag leggen, maar dat kan maar, valt te vrezen als de oppositie van haar
opdracht oppositie te voeren geen parodie maakt. De Franse politiek is
verscheurd, heet het, dat wil gewoon zeggen dat de oppositie en in het
bijzonder de Républicains de regering nalatigheid verwijten terwijl de vorige
president de wijkagent heeft afgeschaft, zeker in gevoelige wijken, net die
agenten die het best met grote precisie informatie kunnen verzamelen en die bij
de speurders kunnen aanbrengen - maar die agenten genieten in het apparaat dan
weer geen vertrouwen of achting. Het verhaal van de slang die zich in de staart
bijt, dringt zich op. Feit is dat wij burgers ook wel onze rol zouden kunnen
opnemen en niet voortdurend gaan klagen, zonder daarom onze rechten op te
geven, maar ook dat blijkt delicater dan het klinkt. Goede moed dus en laten we
ons niet murw slaan door de omstandigheden, want we zijn erbij. Terreur mag ons
niet klein krijgen, maar hoe we het aanpakken, is in de eerste plaats een zaak
van een verantwoordelijke overheid. De slachtoffers eren past, rouw aannemen
ook, maar het mag daar niet bij blijven.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten