streling van de wind en het licht




APM




Naakt wil zij wezen
ook ik


Een Bretoens strand,
hondsdagen en prille liefde
wat te doen weten we niet altijd
verveling lijkt veraf
maar dan nog

gesprekken, wandelingen, stoeien
onder een koperen zon
zoeven over de golven op een zeilboot
kracht en behendigheid
speels de grenzen zoeken

ergens langs de kust, waar geen kraampjes zijn
geen grote troepen toeristen
geen gejengel van kinderen, gezeur van ouders
nog tijd genoeg voor
maar een plekje in een bocht
waar we heen kunnen over het strand
bij eb, bij vloed moeten we 10 km rond

maar naakt wil zij baden
in het zonlicht, in zee
en onder mijn blikken
naakt zijn en vrij

het is geen schaamte die haar
wegdrijft van de grote massa
maar een intimiteit met zon, zee en mij
genieten gaat niet goed met massa, en masse
zegde ze me, wijl we in de latere avond
over een klein wegje
terugkeren naar de badstad

naakt zijn, zegde zij
vrij en eigener beweging
genieten en volkomen zorgeloos
het lichaam vieren

het genoegen was wederzijds
ook ik vond, minder fraai gesculpteerd
aan het strandje
omgeven door rotsen en duinen
een eeuwig nu
een blijvend nu

Vandaag lijkt het weer aanstootgevend
maar op stranden in Europa,
wat verder van de voorzieningen, de strandbars,
komen mensen rust en intimiteit zoeken
zonder elkaar met eigen onvolkomenheden
eigen aantrekkelijkheden en zaligheden
lastig te vallen

over zedelijkheid leek het debat gesloten
naaktheid is niet aanstootgevend
maar het kan ook storen
doch, hoe dol en dwaas ook,
een meisje in een boerkini stoort mij niet
want ik zag er nog geen

laat ons onze vrijheid
wie naakt wil baden in het licht
in de zoelte van een warme zee
de blikken en het strelen van de geliefde
en zelf ook delen dat genoegen
maar wie het anders wil
moet men niet vervolgen
onze cultuur? Vrijheid, dames en heren
u hoeft die meisjes niet te controleren,
noch die jongens,
noch hun naaktheid te vervolgen
noch hun overdadige bescherming van het lichaam
misschien geeft hen dat rust en veiligheid

b Art







Reacties

Populaire posts