Manuel Barroso als lobbyist?
Dezer
Dagen
ex-voorzitter EU-commissie
verliest privilegies
Manuel Barroso gaat voor het
grote geld viel te lezen, bij de duivel en zijn moer nog wel, bij Goldman Sachs
dat mee de crisis van 2008 zou hebben veroorzaakt door slechte kredieten te
hebben verkocht. Het wegwerken van de gevolgen heeft veel van Europa gevergd,
zeker de Griekse crisis, maar toch, Barroso ging door voor een duffe politicus
zonder visie. Het punt is dat een politicus aan de top en in het blauwe van de
hoogste sferen vaak niet meer weet wat het leven aan gesjacher en gedoe met
zich brengen kan. Of men het anders zou willen is een zaak, of het anders kan,
valt nog maar te bezien.
Praktische
bezwaren om Barroso van een faux pas te betichten zijn er wel, maar
moeilijkheid is dat deze mensen die zo lang aan de top meedraaiden plots in een
leeg gat vallen en ook niet veel mogen doen, tenzij hun memoires schrijven. Dan
ontstaat de bezorgdheid hoe zij hun leven verder zin kunnen geven. Herman van
Rompuy, die lagere bankbediende volgens Nigel Farage kan het zich veroorloven
al sprekend door Vlaanderen en Europa te trekken. Is het ontoelaatbaar dat een
voormalig commissievoorzitter zo een activiteiten opneemt, lobbyen voor een
bank? In wezen niet, maar het voelt wel wat eng aan, want nu moet iemand die
het algemeen belang geacht werd te dienen, particuliere belangen gaan dienen.
Hij zal ook gebruik maken van zijn contacten in de wereld van de grote jongens,
maar als hij niet meer met toeters en bellen onthaald wordt in de gebouwen van
de Commissie en het parlement, wat brengt dat op? En is zo een voyante figuur
wel geschikt als lobbyist? Blijkbaar wel dus.
Het
punt is dat sommigen hier een oude openstaande rekening willen vereffenen,
terwijl Barroso best zijn leven zelf opnieuw in handen mag nemen en dus ook
lobbyist op hoog niveau worden voor een grote bank. Ontkent men dit, dan maakt
men politici gevangene van hun eigen status en maakt men het moeilijk voor hen
om terug te keren naar een meer bescheiden status van burger. Daarmee hangt ook
samen dat men hem tijdens zijn twee mandaten vaak fouten heeft aangewreven die
hij net aan het oplossen was. Want laat het duidelijk zijn, Manuel Barroso gaf
er veel voor om de regelgeving te vereenvoudigen en minder in details alles te
willen uitschrijven. De overlast, planlast die de immer draaiende stroom nieuwe
regels met zich brachten troffen niet alle burgers in gelijke mate, maar hadden
bovendien ook voordelen voor grote groepen. De controle op de telecommarkt,
waarbij de grote spelers minder handelingsvrijheid werd gelaten en de tarieven
voor roamingtarieven geleidelijk werden ingeperkt, voor zover die als
economisch excessief werd beschouwd.
In
het algemeen kan men vaststellen dat bij uitstek Manuel Barroso geslachtofferd
werd op het altaar van de overregulerende EU en dat hij net verschillende malen
in het parlement duidelijk maakte dat het niet evident is tegelijk aan de vraag
om regels te voldoen en vervolgens regels te schrappen of er minder te
genereren. Dat de dynamiek van het opengooien van de markten ertoe leidde dat
men voor producten vergelijkbare normen en standaarden diende in te voeren,
waarna vervolgens allerlei lokale producenten zich de pas afgesneden zagen,
vormt een van de onzichtbare gevolgen van het vrij verkeer van goederen,
diensten en mensen. Toen kwam er dus een erkenning van streek- en artisanale
producten die de regelgeving nog maar eens kwam overbelasten - volgens
sommigen. Welke landen hebben het meeste bescherming voor
"terroir-producten"? Op het eerste zicht lijkt Frankrijk er het
meeste werk van gemaakt te hebben, maar bij nader toezien lijkt ook Vlaanderen
aardig aan de markt te hebben getimmerd, al was het maar omdat er zoveel
producten op die lijst staan.
Maar
een leider moet zijn verhaal brengen, maar wil vooral niet door lastige details
in de war gebracht worden. Premiers, de minister-president van Vlaanderen geven
ook wel hun state of the state en komen dan af met obligate nummers, soms zijn
het eindeloze lijstjes van verwezenlijkingen, van mogelijkheden en van wat er
aan de toestand moet veranderen. Inderdaad, hoe goed ghostwriters hun best
doen, ze kunnen vaak niet - bij gebrek aan goed overleg - tijdig de intenties
van de opdrachtgever oppikken. Speeches schrijven vergt inleving in het publiek
en vooral in wat de chef te zeggen heeft. Het stuk van een voormalige
ghostwriter van Manuel Barroso klinkt wat bitter, maar het is natuurlijk zo dat
een opdrachtgever tijd moet nemen om de speech voor te bereiden. Tijd is voor
een bewindvoerder altijd weer iets heikels en bovendien kan hij of zij niet een
paar luchtiger passages inlassen als de pennenlikker van dienst geen voldoende
voeling heeft met de opdracht en de opdrachtgever, maar dat kan men op dat
niveau niet aannemelijk maken.
Toch
verwacht men van de chef een bevlogen
speech, waarbij een complex verhaal verteerbaar gebracht wordt en de
verwachtingen voor de toekomst en het aansluitende beleid goed in de verf gezet
worden. Het gaat om aanmoedigen en ondersteunen, maar ook om het waarschuwen
voor wat fout kan gaan, beter kan. Dat een speech in Straatsburg uitgesproken
voor onmiddellijke reacties zorgt, buiten die zaal om, heeft te maken met het
feit dat de diensten ervoor zorgen dat de buitenwacht tijdig de speech kan
lezen.
Europa
is veel kleiner begonnen dan het nu is, wat het aantal lidstaten betreft, de
bevoegdheden en de werkingsmiddelen. Dat spiegelt zich in de functie van de
voorzitter van de commissie, zoals het ook tot uiting komt in de aanstelling
van een permanente raadsvoorzitter. Even moeilijk te ontwarren is de vraag of
de EU op intergouvernementele basis met functioneren en dan krijgt de raad van
staatshoofden en regeringsleiders de meeste aandacht, maar als men kiest voor
de gemeenschappelijke aanpak, dan komt de Commissie op het voorplan.
Het
punt is ook dat men van Europa gedurende een paar decennia de zwakke plekken is
gaan oplijsten en daar grote sier mee is gaan maken. De Britten hebben in deze
weinig aan het toeval gelaten en Rupert Murdoch heeft zijn kranten weinig of
niet aangespoord eerlijke journalistiek te bedrijven. Ook in andere landen
kwamen vaak stemmen op om het toch maar zonder dat Europa te proberen, want dàt
Europa kan niet deugen. De speech van de voorzitter van de Commissie moet met
die afwijzende ingesteld rekening houden en verliest dus tijd en energie om de
zaak op een behoorlijke manier te behandelen. Die zaak is wat we
gemeenschappelijk moeten doen en wat landen onderscheidend aan beleid kunnen
ontwikkelen. Men kan toch maar moeilijk ontkennen dat er in het beleid van de
lidstaten nog aardig wat onderscheidende verschillen te vinden zijn.
In
die zin is de kritiek aan het adres van Barroso misschien begrijpelijk, maar
tegelijk is het sop de kool niet waard. Als Barroso voor een grote bank wil
werken, dan moet hij dat vooral doen. Of hij nog als staatsman door het leven
kan, zal dan wel blijken. Lobbyisten maken deel uit van een beleidssysteem waar
overheden heel sterk de markten kunnen beinvloeden door de maatregelen die ze
nemen, al of niet met een nobel doel, de gezondheid verbeteren. Alleen, de EU
zorgt goed voor onze gezondheid, maar blijkbaar hebben in de VS en Europa
suikerlobby's ons voorgelogen wat de uitwerking is van suikers en vetten.
Europa
is ook en vooral een zaak van de burgers en soms lijkt het beleid zover van ons
af te staan, dat we er geen weg mee kunnen. Dat zullen we dus goed moeten
onderzoeken, want als Europa beleid voert waar wij het abc niet van begrijpen,
dan komt er geheid hommeles van. We hebben dat gezien na het verdraag van
Maastricht en na het tekenen van het verdrag van Rome, waar lidstaten dan een
referendum over uitschreven. De uitkomst kennen we, maar de vraag is of de
benadering van het tweede verdrag van Rome, voorbereid in de Europese commissie
zo verkeerd was. Afhankelijk van de bron waren Valéry Giscard d'Estaing dan wel
Jean-Luc Dehaene er de grote voorttrekkers van geweest, feit is dat men kritiek
had op de preambule, waarin zowel het seculiere als het Joods-christelijke
aspect aandacht kregen. Uiteindelijk koos men voor een tekst waarin de
verschillende intellectuele, culturele en cultuele tradities aan de orde komen
als grondslagen voor Europa. De historicus zal opmerken dat de laïcisering van
de overheden een late verwezenlijking is en dat op een aantal domeinen,
bijvoorbeeld gezondheidszorgen de aanpak vanzelf ethisch en dus religieus
geïnspireerd kan zijn. Omgaan met vergrijzing (in de vergrijzing) vergt immers
dat men beleid tot stand brengt dat persoonlijke vrijheden kan inperken en het
zelfbeschikkingsrecht op de helling zetten, bijvoorbeeld inzake
preventiebeleid.
Men
kan nu wel beweren dat de overheid de plicht heeft te zorgen dat de kosten voor
gezondheidszorgen niet de pan uitswingen, maar tegelijk zitten daar grendels op,
die men telkens weer wenst te negeren, omdat het niet zo goed uit zou komen.
Europa heeft bijvoorbeeld het gebruik van stevia als zoetstof in bereidingen
toegelaten, wat sommige marktpartijen goed is uitgekomen. Het bleek bijzonder
moeilijk in het debat afwegingen tussen verschillende zoetstoffen terug te
vinden, want hoewel die afwegingen gemaakt zijn, bleek een en ander niet zo
simpel af te wegen.
Dat
is wat de beleidsmensen wel eens kopzorgen moet bezorgen: hoe nemen we het
publiek mee als we ons alleen aan cijfertjes mogen wagen en ons beleid
afgewogen wordt op technische kwesties. Europa besturen is een zaak van
techniek en die dateert niet van gisteren, wel integendeel. Nochtans komt dat
in de media zelden aan bod, want men vindt dat we daar geen zaken mee hebben.
Zodat, wanneer men stennis maakt over de keuze van de voormalige voorzitter van
de commissie om voor een grote bank met niet geheel onberispelijke reputatie te
gaan lobbyen. Ik begrijp die stennis niet helemaal, maar goed, op dat vlak
geldt blijkbaar niet meer dat private vices public benefits kunnen opleveren,
men ziet enkel de kwalijke kant van de zaak. Aan de andere kant, het beleid van
Barroso en zijn commissies hebben goede zaken gerealiseerd en bleven elders in
gebreke, zoals dat ook met herr Juncker het geval zal zijn.
Wie
gelooft in politiek en wie onderschrijft dat een democratie moeilijker te
bespelen lijkt dan andere politieke systemen, vergist zich, al blijft het zo
dat er ook een ingeweven zwakte in aan te treffen valt: de vorming van een
consensus is zeker noodzakelijk, maar komt zelden onverkort tot stand.
Overigens, landen met een meerheidsregime hebben doorgaans geen vertrouwen in
een compromiscultuur, wat het samenwerken met de EU alleen maar lastiger maakt.
Conclusie
moet zijn dat Manuel Barroso het recht heeft als burger eigen keuzes te maken
en zelfs als men er niet blij om is, zou het zijn vrijheid ernstig beperken als
men die keuze zou afwijzen. Dat hij een zwak beleid heeft gevoerd kan men niet
zonder meer stellen, omdat men de zwakke en sterke punten niet kan vergelijken,
wel heeft hij, zoals Juncker nu met nogal wat onvoorspelbare en voorspelbare
punthoofddossiers te maken gehad. De legitimiteit van de EU-Commissie in vraag
stellen, omdat de Communautaire aanpak van het Europese beleid van begin af aan
door de founding fathers is ingeschreven, lijkt wel verloren moeite. Manuel
Barroso vond het nuttig die spanning weg te masseren door nauwer met de Raad
samen te werken, waardoor het onderscheid nog moeilijker zichtbaar te maken is.
Ik denk dat jongere volgers van de EU dat onderscheid overigens nauwelijks nog
kennen. Er wacht Europa dan ook veel tijdverlies, als men die twee facetten,
het communautaire en het intergouvernementele beleid niet kan of wil onderscheiden. Want dat laatste heeft
alles te maken met de notie van de gedeelde soevereiniteit. Sinds Maastricht is
de discussie nooit beslecht geworden en blijven we zoeken naar de meest geschikte
aanpak voor prangende problemen. Dat Europa een deel van het probleem zou zijn
als het om globalisatie zou gaan, zoals in de Leave-campagne aangekaart was en
nog wordt, moet dan maar bewezen worden. Maar daar kan zelfs Juncker weinig aan
veranderen.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten