Trump en democratie
Brief
Over democratie, macht
& besluitvorming
Brugge,
8 november 2016
Adelheid,
De gedachte dat men democratie nauwkeurig
kan omschrijven en er de vele facetten glashelder van op papier kan zetten,
zonder zich om de minder heldere werkelijkheid te hoeven bekreunen, vormt de
kern van tal van debatten die men al dan niet democratisch gevoerd wil
bevinden. Men weet zich een idee te
vormen van wat democratie zowat allemaal behelst en dus ook wat het niet is. Nu
in de VS een demagoog de voorverkiezingen won en dicht bij de voordeur van het
Witte Huis staat, moeten we ons toch wel weer buigen over waar het wel om gaat.
Het uitgangspunt van Francis Fukuyama kan
ons helpen een aanname te onderzoeken of politieke orde en de concrete politiek
onontkoombaar zijn, zoals men wel eens wil geloven. Elke samenleving ontwikkelt
onweerstaanbaar een politieke orde en naarmate de samenleving groter, anoniemer
wordt, zal de ontwikkeling van de politieke orde leiden tot nieuwe ideeën en
vormen van macht, van soevereiniteit dus. Het is van belang te begrijpen dat
het dus geen zin heeft te beweren dat we zonder politiek zouden kunnen, want er
zal zich fataal een (nieuwe) politieke orde vormen. De vraag is dan waarom
democratische ordening beter zou zijn en wat dat behelzen mag.
Ook hier vertroebelen aannames het beeld,
want al sinds de jaren zestig is democratisch alleen wat het volk behaagt en
wie dat volk is, blijkt altijd weer duidelijk, al wie zich niet bourgeois noemt
en ook niet streeft naar burgerlijkheid, dus in wezen een elite, wel niet zo
klein, groot genoeg zelfs om enig conformisme te cultiveren, maar alleszins
niet de "gewone mens" die nu eens aan het hart gedrukt wordt en dan
weer uitgekotst. Niemand tot het volk rekenen die iets te zeggen heeft, want
het volk staat tegenover de elite, die van het geld, de ondernemingen en de
macht. Maar de natie dan? Voor de authentieke marxist bestaat de natie alleen
als een burgerlijk monstrum, voor de kosmopoliet vormt de staat een rechts
complot. Maar zonder de diversiteit van de natie of samenleving, zonder de
betrokkenheid van die leden die vooral verscheiden van aanleg en situatie zijn,
qua kennis en humeuren, kan een samenleving niet functioneren. Het volk
eenduidig en monolithisch bekijken, doet afbreuk aan wat de grondslag vormt van
een democratisch bestel.
Over elitehaat had ik het al, omdat het me
wel eens verbaasd waarom mensen zich hier ten onzent zo heftig tegen de elite
kanten, terwijl ze vaak gevoed worden met inzichten die vanuit die elite
opborrelen. Er zal om redenen van politieke ordening altijd een soort elite
bestaan en de indruk leeft dat de kloof eerder wordt verdiept door allerlei
commentaren die alleen sociaaleconomische aspecten in ogenschouw nemen. Armoede
is een onrecht, maar rijkdom en welstand zijn daarom nog geen misdaad.
Van dezelfde orde is de aanname dat een
democratie rechtvaardig is, maar dat de structuren verhinderen dat mensen die
rechtvaardigheid ook ervaren, maar zou het niet kunnen dat wat rechtvaardig zou
zijn afhankelijk is van de persoon maar tevens dat die ervaring van recht,
onrecht, weinig te maken hebben met concrete beleving, maar vooral met een
theoretische bejegening van wat gaande is. Nu men armoede-ervaringsdeskundigen
aan het woord laat, wordt duidelijk, hoe pijnlijk dat stroomlijnen van die
deskundigheid tot een verlies aan inzicht in de vele aspecten van armoede
aanleiding geeft. Bovendien zal men zelden mensen horen of zien die door
standvastigheid en met steun van anderen aan hun penibele omstandigheden zijn
ontkomen. Onrecht ervaren aan den lijve is anders wel vernederend en verre van
abstract. Maar ik hoorde onlangs een meisje vertellen bij "de bende van
Annemie" die ondanks de vele vormen van achterstelling toch een beter
leven vindt en dat dankzij ouders zelf en de leraren m/v die de scherpe kanten
afronden als het op haar financiële - die van de ouders dus - achterstelling aankwam.
Het blijft aan de andere kant ook wel opvallend genoeg dat men het zelden heeft
over leerlingen heeft die ongemerkt en zonder problemen door hun
leerplichtonderwijs ploeteren, soms intussen op andere terreinen een boeiend
leven hebben.
Het volk en de middenklasse, dat lijkt ook
niet compatibel, terwijl de Verlichting en de basisconcepten om tot een
democratisch bestel te komen, toch vooral door aristocraten en burgers uit de
middenklasse vorm gegeven werden. Het volk is niet diffuus maar de veelheid van
individuen met elk hun unieke facetten leiden ertoe dat er in de samenleving
wel meer ideeën en inzichten, soms verborgen, soms openlijk opgemerkt kunnen
worden dan we via de media te zien krijgen. Activisten die buiten het parlement
bezorgdheden aankaarten, kunnen vrijuit hun inzichten uiten en dat is goed,
maar vaker dan nodig blijkt de tegenstem afwezig te blijven zodat een stem het
debat kan bepalen, zoals in het problematische fenomeen dat racisme heet en
waar we elkaar graag mee murw slaan. Die inwijking, volksverhuizingen zijn er
om economische redenen gekomen, maar hebben geleidelijk iets gekregen van een
impasse, waarbij de integratie net door nieuwe technologie, schotelantennes en
ICT is afgeblokt, wat bijvoorbeeld de inworteling en acceptatie van een andere
cultuur bemoeilijkte en nu voor spanningen zorgt. Merken we op dat in de geschiedenis
vermenging van culturen tot stand kwam wanneer een elite ergens een bestaande
orde overnam en vervolgens de cultuur van het land veranderde. Doch, bedenken
we eveneens hoe de Mongoolse invallen in China tot een overname van de Chinese cultuur
in ruime zin door de Mongoolse leiders heeft geleid. Doorgaans zorgen intense
contacten, zoals in het Midden-Oosten voor wisselwerking, zoals Perzen een en
ander overnamen van de Grieken en de Grieken dan weer bepaalde aspecten van de
Perzische cultuur. De organisatie van zijn rijk ontleende Alexander de Grote
aan de Perzen net als zijn poging om zijn overmacht vorm te geven aan de hand
van voorbeelden die Darius ontwikkeld had, onder meer in Persepolis.
Een cultuur werd in de tijd van de
natiestaten gedefinieerd door een taal, een geloof en een centraal gezag, dat
al dan niet imperiale ambities had. Maar in een aantal landen, zoals België
werd de rol van de vorst door de elites ingeperkt en het duurde niet lang of de
Vlamingen begonnen plaats op te eisen voor hun taal en cultuur. Onder meer via
de magistratuur, de rechterlijke macht en de praktijk van de advocatuur werd
die democratiserende Vernederlandsing bepleit, maar het duurde allemaal
behoorlijk lang. De taalkwestie was voor dit land vitaal, net als de plaats van
het Nederlands voor de legitimiteit van het bestel cruciaal was. Hadden de
liberalen in de eerste veertig, vijftig jaar een duidelijk overwicht in Kamer
en Senaat, dan ontstond in de katholieke partijen - want een eenheid werd het
pas na 1945 - zowel een richting die de Belgische eenheid ging verdedigen, maar
vooral kwam er veel energie vrij binnen de katholieke samenleving een Vlaamse
Beweging, maar we vergeten maar beter niet dat Vlaamsgezinde liberalen tot 1914
een grote invloed gehad, die nu uit beeld wordt gehouden. In die zin kan men de
visie van Lode Wils best kritisch benaderen, want wie kan beweren dat de
Daensisten en de oprichters van wat later het ACW werd, de Christene Werklieden
conservatief of ruraal was en tot voor kort - twintig jaar? - ook Vlaams
gezind.
Democratie betekent overigens, om redenen
die we al zagen dat men mensen niet kan dwingen zich met het geheel, het
algemeen belang in te laten of er minstens rekening mee te houden. Kijkt men
naar het discours van den Donald Trump, dan merkt men dat hij niet enkel de
verelendung van de "White Trash" - de term is wel degelijk heftig -
al zal niet alleen die verarmde groep voor hem stemmen, oppikte, maar ook de
idee van de zelfzuchtige mens graag hanteert, dat accepteert dat mensen al dan
niet rationeel niet altruïstisch kan zijn. Sterk zijn en winnen, daar gaat het
om. Dat minder welgestelde mensen dat oppikken mag niet verbazen, omdat ze ook
in hun christelijke opvattingen vaak een boodschap verweven hebben gekregen dat
god welgevallig is wie succes heeft en dus mag men veel uitvreten om de beste
te zijn. Alleen verbrokkelt dit nodeloos de samenleving omdat men de politieke
orde onderuit haalt.
In die zin valt het me altijd weer op hoe
met onbehagen over de politiek altijd weer het onbehagen met het rechtssysteem
opborrelt, vaak uitgespeeld wordt, tot men zelf in de mallemolen terecht komt.
Bij ons is de onvrede over justitie opmerkelijk, al is duidelijk dat een aantal
kenmerken van die onvrede zoals de problemen rond procedurefouten vaak te maken
hebben met een voortschrijdende techniek, technologie die in het rechtsgebeuren
nog niet goed geïntegreerd is geworden. Maar
er is niet enkel de technologische component, de wijze waarop men nu de
toestroom van zaken wil beperken, aan de ene kant door meer op schikken te
mikken, anderzijds door de toegang toch moeilijker te maken, maakt dat mensen
de indruk krijgen dat recht vinden moeilijker is geworden. Wellicht is dat een
geval van perspectief, want vroeger kwamen zogenaamde gewone mensen meestal wel
met de strafrechter, zelden met de burgerlijke rechter in contact, terwijl nu
mensen gemakkelijker hun recht zoeken in burgerlijke zaken. Edoch en het weze
herhaald, op dit punt blijkt het debat over de hervorming van het gerecht
altijd weer achterwege. De discussie over Assisen blijft woeden, maar het gaat
om een relatief klein aantal zaken, terwijl bijvoorbeeld familierechtbanken
voor veel mensen helaas van groter belang zijn en vooral de goede werking
ervan. De klacht dat justitie traag werkt dateert uit de tijd toen de
rechtssystemen rationeler werden, waarbij waarheidsvinding cruciaal werd in
plaats van een arbitrair godsoordeel of gerechtelijk duel, maar complexe zaken
nu vergen nog veel meer zorgvuldigheid in de procedures en laten ook toe dat onzorgvuldigheden
onmiddellijk afgestraft worden, dat mensen denken dat ze niet op het gerecht
kunnen vertrouwen. Maar bestaat er hierover meer dan een indruk? Krijgen we in
de media echt informatie over achterop hollen van de rechtbanken? Twintig jaar
geleden was het wel bij momenten een issue, maar nu lijkt men daar niet zo
zwaar aan te tillen. Gaat iemand vrijuit op grond van fouten door de
onderzoeksrechter of andere procedurele inbreuken, over de vraag of mensen die
effectief met de rechtbanken te maken krijgen, bestaat er zo te zien weinig
informatie in kwaliteitskranten. Toch is het vertrouwen in "het
gerecht" van wezenlijk belang voor de democratie en de samenleving.
Wie luistert naar mensen als Thierry
Baudet of naar de PVDA + merkt dat zij democratie herleiden tot het politieke
bestel an sich en zo zonder meer de burger reduceren tot toeschouwer. In hun
streven de soevereiniteit van de oude natiestaat of in het geval van de PVDA +
- de Vlaamse neocommunisten - de arbeidersklasse opnieuw macht te geven, alle
macht, negeren zij de inbreng van de burgers, die hen wel moeten volgen, ook
groen gaat soms apert uit van dat evidente gelijk. Discussies over het
functioneren van de democratie en over de mate van legitimiteit zijn
belangrijk, maar als men dan gaat kijken naar inhoudelijke discussies, dan
blijken die partijen en groepen inderdaad niet zozeer te willen overtuigen, dan
wel dat hun verhaal het enige juiste en ware is. Dat men het geld kan halen
waar het zit, dat de ongelijkheid toeneemt kan waar zijn, maar in het eerste
geval is de vogel gevlogen voor men bij de schatkist komt en wat het tweede
verhaal betreft, over de ongelijkheid, moet men wel goed de cijfers bekijken en
de oorzaken goed onderzoeken. Zoals in de negentiende eeuw de staalbaronnen en
spoorwegtyconen onmetelijk rijk werden, liet dat toe dat anderen meer dan een
kruimel van de tafel konden oprapen oftewel dat de algemene welvaart steeg en
meer mensen er zelf voordeel aan hadden. Het trustsysteem bleek corrupt, dat
klopt, maar tegelijk is duidelijk dat er aan verholpen is, met
antitrustwetgeving en omdat de voorsprong die sommigen hadden genomen door
gewijzigde omstandigheden werden afgevlakt en omdat er nieuwe bedrijfstakken
ontstonden, veranderden de verhoudingen verder, maar als de groei van bedrijven
in de chemie en techniek toenam, dan werden er heel wat mensen beter van.
Hetzelfde geldt voor de petroleumkoningen en mediafiguren, zoals Hearst, er is
altijd ergens een punt waar het opgebouwde vermogen zichzelf begint te
ondergraven, maar het algemene welvaartspeil blijft doorgaans hoog. Nu blijkt
dat in de VS minder het geval voor wie werd opgeleid voor oude industrieën en
het minimumloon mag verwachten er daadwerkelijk op achteruit te gaan. Maar ook
daar zal men niet enkel met pure, rationele argumenten iets aan veranderen:
winstderving accepteren om de omzet op te krikken? De tijd van Henry Ford II is
al lang voorbij.
In een samenleving kan men niet
veronderstellen dat er geen politieke orde is, net als dat het ondenkbaar is
dat burgers niet zouden arbeiden, werken, handelen om te overleven. Er is meer,
men moet ertoe ook in staat zijn, onder meer door opvoeding en onderwijs,
waarbij men best talenten kan ontwikkelen, al weet men zelden wat die mensen
die een goede opvoeding of vorming kregen ermee zullen aanvangen. Hoe mensen
zich verhouden tot het geheel, tot de samenleving, komt ook door opvoeding en
vorming en ik denk dat waar de school vroeger nogal veel patriottisme inwreef,
men nu over de staat en behoren tot de natie nog weinig weet aan te brengen.
Waarom wetten transparant en voorspelbaar moeten zijn, wil men zich veilig
voelen als men normale dingen doet, burgerlijk leeft dus, kan men dus maar
beter eens aan jongeren uitleggen. Dat wetten ook wel eens een andere visie in
zich bergen dan wij voor acceptabel houden, kan men ook maar beter ineens
meegeven. Of de overheid zich met het intieme leven van mensen mag inlaten, met
hun (slechte) gewoonten, is nog een andere kwestie.
Opvallend is dat men goed gedrag inzake
gezondheid, voeding, beweging, middelengebruik, roken ziet als een zaak van
staatsbelang, terwijl men in wezen bedoelt dat de kostprijs van ongewenst
gedrag, haarfijn berekend blijkt. De vraag is of dat strookt met zoiets als
zelfbeschikkingsrecht van de persoon. Men zegt dat gezond leven een rationele
keuze is, maar wie zegt dat we altijd met zeker kunnen zijn wat rationeel is.
Als het wiskundig klopt, zal er geen speld zijn tussen te krijgen, maar volstaat
het passen in statistieken, in een Gauss-kurve opdat het rationeel zou zijn.
Kunnen er goede gronden zijn voor een echtscheiding, voor een huwelijk worden
die gronden niet gezocht en vertrouwt men op de romantiek. Toch is dat het
probleem in het bestel, beste Adelheid, want als men zegt zich enkel op
rationele argumentatie te willen steunen en men accepteert dat in een aantal
zaken de rede van het hart de 'harde' rede niet begrijpt en omgekeerd, dan moet
men ook nog in kaart brengen dat de rede zelf geen resultaten prefabriceert.
Zie ik daarom af van het aanwenden van de rede? Geenszins, maar mensen handelen
niet op grond van de rede alleen, maar doorgaans of in meerderheid redelijk,
anders zou de chaos totaal zijn. Over de rationaliteit van het management van
grote bedrijven blijkt men ook niet meer zo overtuigd te zijn, maar tijdens
mijn opleiding bedrijfsbeheer vertelde een docent met gevoel voor drama dat in
een mooi Frans. Het gaat erom dat men al langer weet dat de informatiebias voor
manager niet minder groot is als voor het gewone volk, maar wie betaalt dat
falen. Informatie is een zaak van verzamelen, maar ook van verwerken, van
oordelen tenslotte en wie oordeelt aan het einde? Voor bedrijven en voor
politici is het vaak aangenaam te geloven dingen in beweging te brengen en
mediamensen kijken graag naar hun heldendaden of uitschuivers, maar vergeten
dat we toch Reagan hebben gehad en Busch en de wereld heeft het overleefd.
Reagan en Busch, hoe rationeel waren die?
Echter, dat beroep doen op de rede leidt
vaak tot een impressie van totalitair handelen van de overheid, vooral als men
de casuïstiek er helemaal buiten houdt. Een tabaksplan, een alcoholplan,
terwijl bijvoorbeeld op vooralsnog onverklaarbare wijze het aantal gevallen van
pancreaskanker toeneemt, terwijl nog maar eens moet aangestipt dat mensen ouder
worden, veel ouder en in groteren getale dan ooit het geval geweest is, dat het
drankgebruik en roken afneemt, komt mij totalitair voor. Men wil het tabaksgebruik
helemaal uit de wereld helpen en zelfs alcoholgebruik moet er volledig uit. Dat
zijn dus radicale doelstellingen en men moet zich afvragen of de overheid
hierin de experten gezondheidspreventie echt kan volgen. Die experten hebben,
zoals Richard Sennett het stelde, zelden uitstaans met het leven zoals het is,
wel met een plan, een doel en een methode, zonder andere overwegingen in acht
te nemen. Houden die lui die ons toeschreeuwen dat we geheelonthouders moeten
worden zichzelf aan die regel? De vraag is retorisch, want ik wil noch hoef te
weten wat ze uitvreten als ze afdalen van hun ivoren toren. Alleen mag
duidelijk zijn dat die behandeling van kwesties mensen ergeren kan. Ook, jawel,
ergeren mensen zich eraan dat de staat in het kader van alcohol en tabak niet
streng genoeg is, niet radicaal genoeg. Even voor eigen deur vegen, toch?
Maar het punt is dat zo een overheid zelf
gaat geloven dat ze alles moet oplossen met alle middelen en dat een ethische
discussie uiteindelijk gaat over wat anderen doen. Roken is een misdaad, hoorde
ik onlangs nog iemand zeggen, terwijl hij net verteld had hoe hij aan
overdreven snelheid trajecten op de openbare weg pleegt af te leggen. Ik zal
die man maar niet vertellen dat zijn acties onmiddellijke gevolgen kunnen hebben,
want hij lijkt niet te begrijpen dat elke boete op zijn naam de overheid tot
nog meer controles verleiden zal.
Daar uiteindelijk zal men de actuele
malaise moeten plaatsen, Adelheid, in het begrijpen dat we niet alleen leven,
maar dat samenleven meer is dan wetten respecteren alleen. Overigens, er gaapt
nog een aardige kloof tussen respecteren van en zich onderwerpen aan de wet. De
tweede houding laat toe het eigen oordeelsvermogen terzijde te schuiven, het
eerste impliceert dat we zelf moeten toezien hoe de wet werkt en hoe men er aan
voldoen kan of wil. Inkomsten aangeven en dus de belastingen betalen is een
noodzaak voor het geheel, maar in de complexe fiscale wetgeving is het soms
gemakkelijk te ontsnappen aan hogere aanslagvoeten, op legale wijze. Maar
begrijpen we nog dat en hoeveel de overheid voorziet, van gezondheidszorg tot
infrastructuur en rechtszekerheid. Instellingen falen zelden in ons bestel,
individuele beslissingen kunnen wel fout zijn, al zitten er altijd nog filters
op.
Met dat alles is nog maar eens duidelijk
dat het geen goed idee is de democratische rechtsstaat zonder meer aan te
vechten. Zelfs waardering voor de verzorgingsstaat lijkt mij aangewezen en ja,
soms krijgt men op de politieke Bühne nogal wat geschreeuw en weinig wol. Maar
de totalitaire aanpak van alcohol en zelfs tabak heeft in het verleden, denk
aan de Prohibition in de VS nogal wat onheil veroorzaakt, zoals ook
criminaliteit en de ontwikkeling van de maffia. Zo een benaderingen ondergraven
het vertrouwen in de redelijkheid van de overheid.
De democratie verdedigen, ook als er al
eens besluitvorming komt over domeinen waar men zelf weinig uitstaans mee
heeft, maar waar andere mensen baat bij kunnen hebben op goede gronden, komt
mij van het allergrootste belang voor. Tevens kan men er niet omheen dat in
wezen onze waarden en inzichten dan wel niet samenvallen met de democratie als
politiek systeem, maar dat die inzichten en waarden de democratie wel schragen
en tegelijk zonder democratische ordening en rechtsstaat ondenkbaar zijn. Wie
dus zonder meer de democratie geringschat of afwijst, vrees ik, bevindt zich in
het kielzog van mensen die met geweld het bestel willen aanvallen en
vernietigen. Democratisch politiek handelen impliceert ook dat men het beleid
volgt en waar nodig geacht over voorstellen in de clinch gaat. In deze dagen
die men donker pleegt te noemen, zal ik niet beweren dat optimisme een morele
plicht is, want soms zijn er redenen tot scepsis over deze of gene kwestie,
maar ten gronde is het wel van belang dat we ondanks kritiek op politici of
instituties het geheel blijven stutten en steunen. Ik weet dat je deze
gedachten wel kan onderscheiden en toch verwacht ik hier een daar wel een
kritische noot. Over democratie en samenleving schrijven, denken, zal maar
zelden exhaustief kunnen.
Hartelijk,
Bart Haers
PS Hij is dus verkozen, Trump is
President-elect en dat is het dan. De hele brief probeer ik uit te leggen dat
de politiek ertoe doet, dat democratie als bestel ertoe doet. Maar ook, dat wij
onze levens leven, zoals we dat het beste vinden. Al die grote woorden, tijdens
de campagne, van observatoren, waren hol, zoals elke vier jaar het geval was en
zal zijn. Sommige politici hier lijken meer te weten dan wij, maar helaas, ze
kunnen net zo min door de spiegel heen kijken en de toekomst helemaal
begrijpen. De media hebben den Donald ongemeen hard geholpen, door hem zoveel
aandacht te besteden en de kiezers niet geheel ernstig te nemen. Herinner je 24
november 1991, toen velen de kiezers van het VB aanvielen, openlijk verachtten.
Dat is me bij gebleven, want polarisatie is als het dansen van de tango, je
hebt er twee nodig die elkaar afstoten en ook aantrekken.
tot gauw,
Bart
Reacties
Een reactie posten