Terug naar de Hunebeddentijd
Dezer
Dagen
Wantrouwen intomen
Ziek van de moderniteit
De
website van Geen Stijl zegt dat Jan Terlouw vragen stelde, maar geen antwoorden
gaf. De touwtjes hangen er niet meer omwille van de immigratie en de plastic
soep in de oceanen? Geen geboorteregeling maar te snelle groei van de
bevolking. Oh ja, moslims en katholieken kweken als konijnen. Misschien is
juist de vergrijzing van de wereldbevolking de grote boosdoener: mensen
consumeren meer en langer dan ooit het geval was. Maar is zo een benadering wel
redelijk?
Geen
stijl wil af van Europa, wil over politici, met uitzondering van Geert Wilders
niets goeds vertellen en maakt hen dag na dag af met quotes en uitspraken die
nergens op slaan. Hun programma op de openbare omroep werd ook door het publiek
niet echt gesmaakt, zo mochten we een jaar of wat geleden vernemen. Maar ze
blijven ons bekogelen met non-events omtrent de politiek. De fiere voorvechters
van de directe democratie wisten een referendum te organiseren over het
associatieverdrag van de EU met Oekraïne. Dat dit voor de burgers van Oekraïne
een weldaad kon zijn, kwam niet bij hen op en dat tekent Geen Stijl. Ze geven
geen moer om anderen.
Maar
het geeft geen pas hen daarop aan te spreken, want men is het gewend dat in
onze cultuur mensen enkel met zichzelf begaan zijn of hoogstens voor een heel
kleine kring, ook al vertelt men ons wel dat we netwerken in stand moeten
houden. Maar we mogen dus geen moreel oordeel vellen over Geen Stijl, omdat
iedereen vrij is te zeggen en te doen wat hij wil. Intussen... blijkt dat die
waarheid voor velen een fictie is geworden. Aan de ene kant leeft er een
onverbiddelijk conformisme, waarbij men de moeite niet meer neemt om te
onderzoeken of een voorstelling van zaken nog wel correct is of biedt wat ze
pretendeert te bieden te hebben. Geen Stijl is en blijft symptomatisch voor een
bewuste blindheid voor andere mogelijkheden dan de eigen benadering.
Gemakkelijk is het wel, natuurlijk, maar of het ergens op slaat, blijft nog de
vraag, want als de eigen positie boven elke twijfel verheven is, kan men
gemakkelijk onheil over zichzelf afroepen.
Heeft
Jan Terlouw dan alleen maar vragen gesteld? Ik dacht het niet want hij legt de
vinger op enkele wonden die onze tijd kenmerken, zoals het welig tierende
wantrouwen. Nu zal elkeen misschien kunnen zeggen vrij te zijn van dat
wantrouwen, maar als men zeer zorgvuldig de eigen rechten hard wil maken,
zonder de rechten van anderen in de weegschaal te leggen, gaat dat om meer dan
wantrouwen, maar ook om wantrouwen. Jan Terlouw wijst er ook op dat we onze
aarde onleefbaar dreigen te maken. Daar valt denk niet te veel tegenin te
brengen en dat demografische revoluties daar hun aandeel in hebben is ook
duidelijk. Tot die revolutie behoort dus ook de verlenging van de
levensverwachting, niet enkel in Europa, Noord-Amerika, Japan of Australië,
maar ook in landen als China en Brazilië. De geboortegolf in landen als
Indonesië zal over een paar generaties beschouwd ook weer nieuwe aangroei met
zich brengen, zeker als men niet kiest voor verantwoord ouderschap. De heer
Erdogan bezweert de vrouwen in Turkije om niet aan de verleiding toe te geven
tot geboortebeperking over te gaan. Het probleem is dat dit uiteraard strijdt
met de kemalistische opvatting over de seculiere staat.
Hoezeer
Geen Stijl ons ook laat geloven dat die immigranten het probleem zijn, dat het
de globalisatie is die ons parten speelt, de vraag blijft hoe men die
grofgebekte heerschappen de mond kan snoeren. Eenvoudig is dat niet, want als
je in hun denkpatroon stapt om het af te wijzen, kan je er niet meer onderuit.
De kwestie is namelijk dat voor hen leven en wereld poepsimpel zijn en geen
betekenis gegeven moet worden aan wat politici of intellectuelen te vertellen
hebben. Hoe zal men hen dan wel over de hekel halen zodat hun aanhangers de
ogen openen?
Allereerst
moet nog blijken hoe groot hun aanhang is want voor het referendum kwamen niet
zo heel veel mensen opdagen. Bovendien kan men toch niet altijd maar zitten
schelden op alles en iedereen. Als andere mensen niet (kunnen) deugen, waarom
zou men dan zelf deugen. Natuurlijk was het in het verleden niet a priori
beter, wat Jan Terlouw lijkt te suggereren, maar dat zegt hij ook niet, want hij
heeft het over hoe in het Utrecht van de jaren zestig, in een nieuwbouwwijk mensen
elkaar kenden en vertrouwden, zoals men dat ook elders kon zien, waar gezinnen
met kinderen in dezelfde leeftijd samen kwamen te wonen. Dankzij de rijdende
rechter weten we dan weer hoe vaak er burenruzies het leven in oude en nieuwe
wijken verpesten. Het verhaal van de touwtjes moet men dan ook vooral zien als
een poging beeldend te maken hoe wederzijds vertrouwen werkt.
Hoe
mensen kunnen samenleven blijft wel de vraag en als er mensen zijn die beweren
dat er in Nederland plaats zou zijn voor hoogstens 120.000 inwoners, die ook
nog eens autarkisch zouden moeten leven en geen beroep doen op fossiele en
andere grondstoffen, dan komen we wel in een bijzonder naar scenario. Autarchie
nastreven is het tegendeel van (wereld-)handel. Maar goed, hoe werkt men die 17
miljoen anderen met bekwame spoed weg? Het staat te lezen op de website van
"De Wereld draait door" en het lijkt heel erg doordacht, dat van die
120.000 inwoners als bovengrens. In Vlaanderen zouden we dus met ongeveer
40.000 overblijven en de vraag is dan wie dat zullen zijn? Juist, wantrouwen,
angst en wreedheid komen dan wel vanzelf bovendrijven. Toch is het vreemd dat
zo een gedachten dezer dagen vrij verspreid kunnen worden.
Gaat
het over globalisatie, dan valt het op dat men er vooral de negatieve aspecten
van ziet, maar vooral de weldaden ervaart, want producten die we dagelijks
gebruiken, waren nooit zo goedkoop en zelfs al worden kledingstukken
geproduceerd in mensonwaardige omstandigheden, het verlies van jobs hier, of
wat Trump betreft in de VS, weegt echter veel zwaarder door. Dat de
arbeidsmarkt in onze contreien ongemeen veranderd is sinds 1974, het jaar van
de petroleumcrisis en van de eerste opstoot van werkeloosheid, lijkt men ook te
vergeten. Het gejammer en gejengel over falende overheden kan deels terecht
zijn, het ontkennen van de levenskwaliteit valt niet goed te praten.
Hoe
belangrijk de voorzieningen ook zijn, ontkennen dat velen in deze samenleving
goed kunnen leven, zonder daarom puissant rijk te zijn, vormt een van de vormen
van verblinding die men echt moet aanklagen. Waarom gaat er geen dag voorbij of
een groep of instituut komt vertellen over toenemende armoede in België. De
twee, of drie economieën die ons land blijkt te kennen, laten zo een
veralgemening niet toe. De armoede is er, men kan ze meten, maar men kan niet
zomaar zeggen dat alles op maat van een kleine groep moet gereorganiseerd
worden. Overigens, hoe lang nog zal men al die publiciteit voor digitaal gokken
nog dulden? Of voor kooppunten via het internet? Dat zou de toekomst zijn, zegt
men dan, maar ik weet niet of het zo is.
Nu,
de armoede bestrijden moet men wel, maar als men nagaat hoeveel mogelijkheden
er zijn om mensen in armoede een dragelijk bestaan aan te bieden, als men hulp
aanvaardt, dan zou men vanwege die onderzoeksinstituten zoals het studiecentrum
Herman de Leeck wel eens mogen wijzen op al die voorzieningen en ondersteunende
maatregelen. Wat stoort is de indruk die men wekt dat het allemaal vergeefs zou
zijn en dat we collectief verarmen.
Men
wil dat iedereen in onze samenleving kan genieten van dezelfde welvaart, maar
is dat realistisch? Bovendien merkt eenieder hoe men armoede alleen in een
materiële context plaatst, terwijl de beleving van het leven, zeker als men op
zeker ogenblik opnieuw echt uit de problemen is, best goed kan wezen. Gisteren
nog kreeg de luisteraar van Radio 1 te horen dat kinderen op school niet goed
gekleed zouden gaan en dat leraren voor betere kleren moeten zorgen voor hun
leerlingen. Sommige jonge gasten vinden het stoer in T-shirt rond de lopen als
anderen zich warm kleden, tot ze er ziek van worden. Het zal wel gebeuren,
allicht dat er jongeren zijn die thuis niet de gepaste kleren krijgen voor het
seizoen, maar om welke getallen gaat het en moet er ook beleid rond gemaakt?
Jan
Terlouw deed een oproep aandacht te besteden aan wat er in de samenleving
gaande is en in die zin was ik verrast dat hij niet ook over armoede begon of
over huisvesting, maar over de problematiek van de vervuiling, het klimaat en
het heersende wantrouwen. Geen Stijl had er geen goed woord voor over en
anderen begonnen over krankzinnige denkbeelden alsof Nederland terug naar de
tijden van Hunebedden of de tulpenbekercultuur gekatapulteerd moet worden. Plato
zou dat overigens wel erkennen, dat pleidooi voor kleinschalige steden, van
maximaal 10.000 mannen, zonder de vrouwen dus, zonder de kinderen en de slaven.
We leven vandaag, beschikken over mogelijkheden om miljoenen te voeden, maar
dienen tegelijk ook onze invloed op de natuur wel te matigen, door nog meer
doordacht met grondstoffen, landbouw en ruimte om te springen. De cultuur van
een troep als Geen Stijl is overigens behoorlijk hypocriet, want ze laten de
kijker voortdurend geloven dat niemand deugt, want dan moet men zelf er ook
geen morele maatstaven op nahouden. Die oproep die impliciet bleef in de
woorden van Terlouw, kunnen zij dus niet hebben. Het gaat er dus niet om
paternalistisch anderen een moraal op te leggen, wel zelf na te gaan wat
passend is om het goede samenleven te bevorderen.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten