Vlaamse identiteit
Kritiek
Vlaamse identiteit
zaak
van gepaste aandacht
Jan
Peumans, voorzitter van het Vlaams Parlement vraagt dat mensen in N-VA zich wat
meer vertrouwd zouden maken met de Vlaamse geschiedenis. Vlaamse identiteit,
het blijft voor veel toeschouwers een lastig ding, want het neigt licht naar
provincialisme, maar het kan ook aanleiding geven tot hautaine geringschatting,
maar het passende midden, waar men zichzelf grenzen stellen kan en toch
samenwerken met buren, vormt zelden een thema.
België
voor 1830? Tijdens de Brabantse Omwenteling die toch zeker twee jaar
aansleepte, werd de nieuwe eenheid die zich afsplitsen wilde van Habsburg noemde
zich "les Etats Unis Belgiques" (1790) en gaf dus wel al aan dat er
een zekere verbondenheid tussen die gewesten bestond. Maar goed de oorlogen van
de zestiende tot de achttiende eeuw waren geen zaak van het volk, wel doorgaans
van huurlingen in verschillende gedaanten. Wie de andere kant wil beschouwen,
zal merken dat na de Verdragen van Westfalen de Zuidelijke Nederlanden opnieuw
tot bloei kwamen, al kan het zijn dat de gouden eeuw van Brugge noch die van
Antwerpen werden geëvenaard, maar de landbouwrevolutie in Vlaanderen tijdens de
achttiende eeuw droeg er wel toe bij dat Vlaanderen en ook wel Brabant sneller
groeiden wat de bevolking aanging dan het zo veel meer welvarende Holland en de
Zeven Provincies. Het stilzwijgen over de achttiende eeuw en het blijven
betreuren van het verlies aan het einde van de zeventiende eeuw, was deel van
een complex conflict, waarbij Philips II niet enkel een religieuze agenda
voerde. Maar wat kan dat alles nog voor ons betekenen? Zoveel als 11 juli 1302
allicht, waarbij er erudiete mensen zijn die menen dat die veldslag niet zo
veel om het lijf had, terwijl nadien wel duidelijk werd dat Vlaanderen de
annexatie door Filips IV de Schone van zich af kon schudden en ook latere
veldslagen, zoals op de Pevelenberg wel onbeslist bleven, maar vooral de Franse
Koning niet dichter bij zijn doel brachten, namelijk het toevoegen van
Vlaanderen, het toenmalige graafschap aan het Franse kroondomein. Vlaanderen
was dan ook welvarend en werd goed bestuurd, naar verhouding en gezien de
omstandigheden van die tijd. Maar het graafschap was veel minder afhankelijk
van de graaf, omdat de steden er zo een grote rol speelden.
Het
verhaal van de Vlaamse ontvoogding begint inderdaad bij de Middenklasse,
dokters, advocaten, die de vernederende situatie niet meer aanvaarden dat
mensen aangesproken werden in een taal die ze niet begrepen. Het Petitionnement
van 1840 vormt daarin een belangrijk moment, al lijkt het al lang en breed uit
het collectieve geheugen verdwenen, want men eiste er voor het eerst bestuur in
het Nederlands. Jan Jacob De Laet behoorde tot de Romantische voorgangers van
de Vlaamse Beweging, maar hij zou de politieke weg zelf bewandelen en in 1863
werd hij lid van de Kamer, legde er ook de eed af in het Nederlands. Onder meer
de uitbouw van het onderwijs zou ertoe bijdragen dat Vlamingen geleidelijk de
achterstand op taalgebied konden inlopen. Sommigen werden zodoende ook
verdedigers van de Belgische eenheid, anderen, zoals August Vermeylen konden
zich in de twee talen behoorlijk uit de slag trekken en zich richten op de
verheffing van het eigen volk. Of het, zoals Lode Wils echt zo was dat de
Vlaamse Beweging gedragen werd door de katholieken, de boeren en lagere clerus,
lijkt zich uit de bronnen af te laten lezen, maar iemand als Cyriel Verschaeve
bleek al niet van bescheiden komaf en zijn broer werd een magistraat. Men heeft
in de hagiografie van de Vlaamse Beweging te vaak en gemakzuchtig met clichés
de moeilijke vragen ontweken, zodat het vigerende beeld voor velen weinig
aantrekkelijk blijkt.
Zeker
de afgelopen 47 jaar, sinds de grote Staatshervorming onder leiding van Gaston
Eyskens, zien we dat de Vlaamse Beweging is blijven lurken aan die verhalen die
niet veel meer met het actuele Vlaanderen uitstaans hebben. De
grondwetsherziening leverde voordelen, zoals het oprichten van de cultuurraad,
maar tegelijk zaten er ook nadelen, zoals de grendels die een
grondwetsherziening wel zeer bezwaren en de meerderheid, de Vlaamse kiezers
dus, de mogelijkheid niet bieden de grondwet te herzien zodat de eigen
politieke gemeenschap versterkt zou worden.
Die
verhalen, Vlaamse mythen dus, wijzen op ondergeschiktheid, achterstelling en de
moeizame strijd om erkenning. Veel beelden in Vlaanderen kwamen er tijdens de
negentiende eeuw om het jonge België bij de bevolking aantrekkelijker te maken,
zoals de beeldengroep op de Grote Markt in Brugge, waar Jan Breydel en Pieter
De Coninck vereeuwigd werden. Ook Simon Stevin kreeg zo een plein en daar een
standbeeld, terwijl dezer dagen nog weinig mensen weten waar Stevin voor stond.
Fierheid?
Het gaat toch eerder om het koesteren van het verleden, ook landschappelijk, de
steden, de intellectuele cultuur, die maar al te vaak genegeerd wordt. Wie kent
nog Hugo Verriest, die de Vlamingen in de vaart der volkeren wilde opstoten, op
een ogenblik dat in Europa op verschillende manieren gezocht werd naar
mogelijkheden om meer jongeren geschoold te krijgen, om de vele taken op te
nemen? Hij kreeg steun van mensen die niet zo katholiek waren, zoals August
Vermeylen en anderen, die vonden dat men niet zoveel priesters had op te leiden
en inderdaad, de grote cohortes die naar het seminarie gingen, verminderde naar
het einde van de eeuw toe. Onder meer de discussie over de anti modernisme eed,
die pas in 1907 in voege trad, maar al vroeger met de Syllabus Errorum (1864)
was ingezet, woog daarin door, hoewel wij die discussie - moet het herhaald -
nog nauwelijks kunnen plaatsen. Het blijft opvallend dat lang niet iedereen
echt geloofde dat deze aanpak de beste was, maar toch bleef men tot in de jaren
van Vaticanum II daarmee recalcitrante priesters en leken om de oren slaan.
Intussen
werd Vlaanderen inderdaad steeds meer een regio van autonome mensen die hun
ding deden. Rond 1960 werd de trend onmiskenbaar, ondermeer omdat grote
bedrijven zich in Vlaanderen gingen vestigen maar vooral omdat het weefsel van KMO's een
grotere economisch gewicht kregen. Nu ja, als de middenstand het land zou
regeren, dan hoeven vele erudiete mensen er geen pap van, terwijl de welvaart
die we kennen zowel een kwestie is van individuele inspanningen en prestaties
als van het samenwerken en de grote getallen. Waarom zou men dan zo laatdunkend
doen over die brouwers van weleer, maar er waren ook de blauwververs en
vlasboeren. Het blijft me tegenvallen dat men niet probeert dat
maatschappelijke weefsel, met grote verschillen, dat wil zeggen vele
verschillende beroepen die elk hun bijdrage aan de welvaart leveren naar waarde
te schatten.
Met
dat alles denk ik dat we het niet over trots of schaamte (van de Vlaming)
moeten hebben, maar hoe we vanuit onze individuele besognes ook mee zorg voor
de samenleving opnemen. Dat gebeurt vaker dan men denkt en dan heb je mensen
die zich inzetten voor lokale zaken als een schoolbestuur of een turnkring.
Waarom zou men het allemaal niet waarde schatten. En ja, ook protestbewegingen
hebben hun plaats.
We
zijn tot slot niet alleen Vlamingen maar ook Europeanen en daar is de
vertrouwdheid met wat Europees zou zijn nog moeilijker in te schatten, want de
Waarden van de Verlichting kan ik wel onderschrijven, maar het lijkt me niet
enkel vaak abstract, wel worden die waarden ingedikt tot enkele termen, terwijl
het om veel meer gaat. Nu goed, dat kan men ondervangen door aan de Verlichting
meer aandacht te besteden en uit te leggen hoe het niet enkel een zaak was van
de filosofen en auteurs, maar ook van het publiek. Want uiteindelijk was dat
publiek van niet te overschatten belang bij de verspreiding van die inzichten
en waarden. En dan kan men ook aan randfiguren als Casanova aandacht besteden.
Dan ontstaat ruimte om er ook voor deze tijd iets over te bedenken. Vlaming en
Europeaan, dat spreekt elkaar wel aan, zeker niet tegen. Beide identiteiten
vergen onze aandacht, maar het is maar dat Vlaming zijn geen achterstelling
meer betekent, maar ook geen aanleiding vormt om andere gemeenschappen als
minderwaardig af te doen.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten