Abortus verbieden als daad van (on-)menselijkheid
Brief
Over ethische worstelingen
Met autonomie en levensvragen
Brugge,
9 augustus 2018
Adelheid,
De kwestie
blijft mensen beroeren, namelijk of het wel kan dat een vrouw van geen
zwangerschap wil weten en dus kiest voor een abortus. Toen eerlang de
toenmalige koning Boudewijn werd herdacht, had ik de indruk dat over zijn weigering
de abortuswet te ondertekenen, niet echt aan bod is gekomen. Waarom wil men
hier niet aan? In Argentinië heeft de senaat niet voldoende steun verleend aan
een voorstel abortus mogelijk te maken op vraag van de vrouw. Men wil het niet
weten.
Ik
weet het wel, de kerk kan abortus niet toelaten, om allerlei redenen, zegt men,
maar mij is nooit duidelijk geworden waar nu het verbod op berust. Laat me toe
eerlijk te zijn, als man ken ik die gewetensnood niet en kan ik me niet zomaar
inleven in de beleving van een vrouw die ongewenst zwanger is. Dat bemoeilijkt
het gesprek niet, omdat ik denk dat die beleving juist de kern van de zaak zou
moeten zijn en dat politici, bestuurders, mannen in grote mate, de eerlijkheid
zouden moeten opbrengen het ook niet te weten. Nu, het probleem ligt in
demografische opvattingen en de idee dat vrouwen via het baren van kinderen
moeten bijdragen aan de groei van de samenleving. Voor de kerk gaat het onder
meer over het vermijden van ongeregelde seksualiteit en een enge opvatting van
wat geoorloofd is. Nu, als we alle argumenten pro verbod op abortus bij elkaar
leggen, dan blijkt het zwaartepunt te liggen bij de controle op mensen, die
niet uit de band mogen springen, vrouwen minder dan mannen.
Er is
de laatste decennia veel veranderd in de samenleving, waarbij autonomie van de
persoon een belangrijke plaats heeft gekregen, al lijkt men daar dezer dagen
ook vanuit progressieve hoek minder aandacht aan te besteden. Autonomie lijkt
niet meer de hoeksteen van het samenleven te zijn, waarbij autonomie betekent
dat een persoon net zo goed tegen de belangen van het collectief in kan gaan als
net die belangen bevorderen. Men kan best autonomie bevorderen zonder te weten
hoe mensen daarmee om zullen gaan. Hier kan men bij Bernard Mandeville terecht,
die begrepen had dat een samenleving van brave, onderworpen mensen die zich
strikt aan de regels houden, wel eens weinig voorspoedig zou kunnen zijn. Het belang
van autonomie betekent dat mensen zelf keuzes kunnen maken en de restrictieve
politiek omtrent voorbehoedsmiddelen en abortus in dictaturen laat zien dat het
hen inderdaad om controle is te doen, controle over individuen en mensen
instrumentaliseren, juist, ook als broedmachine. Dat zou men een inbreuk op de
mensenrechten kunnen noemen.
Nu is
het wel zo dat zowel progressief ingestelde mensen als conservatief ingestelde
mensen het instrumentaliseren van mensen voor hun doel niet onoverkomelijk
vinden, want als mensen zich inzetten voor de goede zaak, dan is dat toch goed.
Maar de instrumentalisering begint als mensen vervolgens de directieven van
hogerhand moeten gaan volgen en zelf niet meer hoeven te denken. Nu kan men
natuurlijk onderschrijven dat instrumentalisatie van personen sinds de
Verlichting uitgebannen is, maar dan ging het om de meest extreme vorm,
slavernij, die overigens nog niet helemaal verdwenen is. Het kan best dat er
minder in het oog springende vormen van instrumentalisatie aan het licht komen,
als men de zaak beter gaat onderzoeken. De plannen van de nazi’s om vrouwen die
aan Arische criteria voldeden te laten bevruchten door al even Arische mannen,
een kweekprogramma aka Lebensborn, blijken vaker onbesproken als een
abjecte vorm van omgaan met het leven van mensen, dan andere uitwassen van de
nazi-ideologie, de Endlösung op de eerste plaats.
Net in
het Lebensbornprogramma kwam aan het licht hoever de Nazi’s zouden gaan in het
realiseren van hun raciale dromen. Waarom men vrouwen bereid vond daaraan mee
te werken, blijft moeilijk te begrijpen, tenzij men aannemen moet dat er
inderdaad voldoende kandidates waren te vinden, zodat men zelfs uiterst strenge
rassenkwaliteitseisen kon hanteren. Dat men het heeft over soldatenmoeders en
het aanvullen van het geboortecijfer blijft in feite binnen de logica van de
meeste landen, afgezien van de term soldatenmoeders, want dat stipuleerde
natuurlijk dat de kinderen vanzelfsprekend soldaat zouden worden in de SS. De
aanpak, het onderzoek naar belastende ziekten en de zorg die moeders in het
project kregen, dragen het stempel van de maakbaarheidsidee van de samenleving,
waarbij het spontane verwekken van kinderen niet meer aan de orde is. De
inzetbaarheid voor het land en vooral voor de SS – behalve de “minder gelukte”
kinderen maken het tot een mensonterend programma dat op de keeper beschouwd
niet echt succesvol is gebleken. Wel maakten SS-echtgenotes gebruik van de
goede zorgen, wat ook weer voor problemen zorgde.
Overigens
is gebleken dat na de oorlog de kinderen die in het programma geboren waren en
in pleeggezinnen opgenomen waren of geadopteerd, bijzonder slecht behandeld
werden, waardoor ze voor de tweede keer slachtoffer werden van hun moedwillige
verwekking. De afkeer van die kinderen mag dan begrijpelijk lijken, ze valt
natuurlijk alleen te laken, al is dat voor ons gemakkelijk zat, want wij hebben
er niets mee te maken. Velen pleegden uiteindelijk zelfmoord en waren
slachtoffer van emotionele verwaarlozing.
Deze
uitgebreide reflectie over wat het Lebensbornprogramma laat toe dat we
met de autonomie van mensen niet moeten sollen, omdat we de redenen van hun
keuze niet altijd kunnen vatten. Voor een overheid betekent dit dat men vitale
beslissingen zoveel als mogelijk aan de betrokkenen kan en moet overlaten. Dat
vergt vertrouwen vanwege van die overheid en de samenleving, maar ook vergt dat
van mensen zoals u en ik dat we ons proberen een idee te vormen van de stand
van zaken op wetenschappelijk vlak, wat voor sommigen dan voldoende zou zijn om
tot een geldig besluit te komen. Maar de mens bestaat niet echt, het is altijd
een product van onderzoek en reflectie, maar iets, zo schrijft Karl Jaspers,
ontsnapt aan onze visie, onze kijk op het wezen mens. Het heeft in het christendom
wel degelijk geleid tot een concept van vrijheid en van zelfbeschikking, maar
altijd nog vanuit een heel duidelijk concept van het leven dat niet van ons is,
zou zijn, maar aan het hogere gewijd. Dan kan men op de een of andere manier
aannemelijk maken dat we abortus niet moeten willen, zonder ons verder om de
wensen van de vrouw in kwestie of van de vrouw in het algemeen te bekommeren.
Uiteindelijk evenwel is abortus een ultimum remedium voor het geval alle andere
opties voor een vrouw als onvoldoende gelden.
Het
blijft met name zo dat niet enkel abortus dezer dagen in hoofde van Amerikaanse
beleidsmensen, islamitische en joodse voorgangers en uiteraard ook christelijke
religies afgewezen worden, maar ook elke vorm van geboortebeperking en
verantwoord ouderschap betekent dan niets meer en niets minder dan de
kinderzegen aanvaarden, vooral dus voor vrouwen. Het feit dat landen als de
RDC, Kameroen of Nigeria zo een snelle bevolkingsaanwas hebben gekend, dat er
nooit voldoende economische groei gerealiseerd kan worden, maakt net de noodzaak
van verantwoord ouderschap helder.
De
Verenigde Naties heeft al in de jaren zestig het probleem van zelfbeschikking
en verantwoord ouderschap ter discussie gesteld en dat dossier blijft tot heden
enigszins dode letter:
1969:
Declaration on social Progress an development adopted by the General Assembly
in resolution 2542.
It affirmed the Tehran Proclamation and
urged Governments to provide couples not onl the “education” but also the “means
necessary to enable them to excercise their right to determine freely and
responsibly the number and spacing of their children”
(General Assembly Resolution 2542. U.N. Doc
A/7630)
Beste Adelheid, we hadden het er al vroeger over en toch,
het blijft altijd confronterend de uitspraken van wereldleiders en religieuze
verantwoordelijken te horen of te lezen
die net deze centrale opvatting weigeren onder ogen te zien en domweg blijven
betogen dat kinderen krijgen, al te snel en al te zeer in overtal, gegeven de
relatieve lage perinataliteit zodat opvoeden, voeden tout court wel al te
problematisch kan worden. Daarom moet men de landen verzoeken naar deze
resolutie en andere te handelen en ook indien andere middelen niet ter zake
meer doen mensen toe te laten abortus als een instrument te overwegen en die
keuze ook te laten uitvoeren. Tot 1994 werden hierover teksten geproduceerd
door de VN, maar het is niet duidelijk of men nu nog zo hecht aan deze resoluties.
Wat mij betreft kan de discussie over abortus niet los
gekoppeld worden van de overwegingen die ten grondslag lagen aan de VN-resoluties,
maar zowel in de Islamitische wereld als bij conservatieve christenen is de aandacht
verslapt, of liever, men is er meer en gerichter oppositie tegen gaan voeren.
Men moet, vanuit het westen wel aandacht hebben voor die bezwaren, maar of men
erover kan marchanderen, blijft altijd nog de vraag. Of het Argentijnse Congres
er wel aan doet, zoals gebleken is, abortus zo restrictief te blijven bejegenen,
zal afhangen van allerlei appreciaties maar als het argument zou zijn dan
vrouwen hun rol maar te vervullen hebben en hun lot voor lief te nemen, lijkt
me erger dan laakbaar, want er zal geen man sterven in het kraambed. Men zal
dus inderdaad de nodige opvoeding moeten geven aan mannen én aan vrouwen, opdat
ze zouden begrijpen dat ze hun vruchtbaarheid wel degelijk zelf mogen regelen,
met kennis van zaken. Nu goed, het probleem is dat gedegen seksuele opvoeding niet
aan de orde is in landen waar het beleid ten aanzien van abortus restrictief
blijft. Maar ook zou het zo zijn dat toegang tot voorbehoedsmiddelen, inclusief
de pil te weinig aangereikt wordt.
Ten gronde blijkt overigens uit de hele discussie altijd
weer, overigens ook al 35 jaar geleden, dat je als man wel kan zeggen dat je
ruimdenkend bent, intussen weet je weinig af van het vrouwelijke gevoelsleven.
Je kan dus menen dat er een rationele oplossing is, maar hoe weet je dan dat
zij er echt mee kan leven, er plezier aan beleeft, aan seksualiteit en aan het
samen zijn. Het persoonlijke beleven valt niet altijd goed uit te drukken, maar
als zij blij is bij jou te zijn, dan kan het in principe niet fout lopen, maar
hoe zeker is zij van de goede afloop? De wetgeving rond abortus werd vaak
voorgesteld als een bedreiging van het leven, wetgeving die abortus toestaat
onder bepaalde voorwaarden. Jawel, toen koning Boudewijn I stierf bedacht ik
mij, de beelden uit Brussel bij het Koninklijk Paleis ziende, dat zovele
vrouwen het met hem eens zouden zijn. Maar dat klopte niet helemaal, veel
mensen hadden te doen met Bwana ki Toko, maar waren het niet eens geweest met
zijn weigering. Mensen, zo bleek, zijn in staat tot complexe afwegingen, waarbij
nu eens deze overwegingen doorwegen en dan, bij het sterven van de vorst,
andere. Dat zouden tegenstanders van liberalisering van abortus in landen als
Argentinië moeten begrijpen. Overigens, zou men ook niet moeten meegeven dat
een abortus ook een ingrijpend gebeuren is voor vrouwen? Niet omdat dit
ontradend zou werken, al omdat het kan dat een vrouw er achteraf toch onder
lijdt.
De mens is een complex wezen, omdat we naast onze wensen,
onze verlangens ook angsten kennen en begrijpen dat er meer tussen hemel en
aarde dan we kunnen bevroeden. Een reductie maken van een mens tot een
rekenmachine doet mensen geen recht, maar menen dat emoties alleen tot “foute”
beslissingen leiden, moet men toch ook
wel eens terzijde schuiven. Hoe we de balans kunnen vinden is altijd nog een
persoonlijk avontuur, maar de overheid, de “natie in vergadering verenigd”,
zoals het parlement gedacht wordt, moet precies niet willen vastleggen wat
mensen op dat vlak van persoonlijke ontplooiing moeten aanvatten. Beperkingen
over een redelijke termijn, 12 of 14 weken zwangerschap, al dan niet een
reflectieperiode, zijn wenselijk om de relatie tussen moeder en foetus, embryo
alle kansen te geven, maar als er grote risico’s zich voordoen, dan moeten
moeder/ouders en arts kunnen besluiten tot de beste oplossing. Het blijft
altijd een zaak van casuïstiek, waar we als buitenstaander niet veel over te
zeggen hebben.
Moet abortus dan strafbaar blijven, zoals in de Belgische wetgeving
nog steeds geschreven staat? De voorwaarden blijven dezelfde, maar sommigen
willen dat bij inbreuken de strafrechter en het OM ex officio kunnen handelen,
terwijl in het andere geval er een klacht moet ingediend worden opdat het
apparaat in werking mag treden. Nu valt dat doorgaans ver onder de radar van
gerecht en politie voor, ook al omdat er nog weinig sociale controle bestaat,
al zeker niet in steden. Het gevolg is wel dat mensen vaak in grotere eenzaamheid
moeilijke keuzes moeten maken.
Kortom, men kan menen dat abortus fout is, maar is het aan
de overheid om mensen te verplichten tot kinderen? Het kan nuttig zijn voor een
natie dat er voldoende kinderen geboren worden, maar meer nog dat ze goed
opgroeien en niet tot onwetendheid en armoede gedwongen worden of tot het wegvluchten
naar betere oorden. Hoe we die heren in het Argentijnse parlement, maar zeer
zeker ook in andere landen kunnen overtuigen van de onmenselijke last die men
(vaak ongeschoolde) vrouwen oplegt, door hen niet voldoende te vormen om hen de
middelen te geven zelf over hun vruchtbaarheid te beschikken, blijft niet enkel
een theoretische vraag.
Nu men de universaliteit van de waarden van de Verlichting
openlijk in vraag stelt, is zo een reflectie niet overbodig. Maar zonder
aandacht voor de culturele context zal men ook niet veel bereiken, zoals Simone
Weil in 1974 bewees in het Franse Parlement, waar ze een mannelijk parlement
diende te overtuigen van de noodzaak, de oirbaarheid en humaniteit van de wet
en daar ook nog eens een keer in slaagde. Maar goed, met de wet alleen is het
lot van mensen nog altijd niet verbeterd, want goede vorming over fysiologie,
over het beleven ook van seksualiteit en het omgaan met kinderen, het opvoeden
en steunen, zijn minstens even noodzakelijk. Het is en blijft dus noodzakelijk abortus te zien, beste Adelheid,
als een ultimum remedium en zoals je onlangs nog vertelde, in samenhang met de vele
andere facetten van het rijke vrouwenleven.
Innige groet,
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten