Valentijnslied





APM





Liefde voor het leven




Ahtene, Romeinse kopie van Grieks model
uit vierde eeuw. Maar ja, wie discussieert
over deze beelden als de liefdespijl
raak trof. 
We keken over de roze rotsen van Perros-Guirec
Fallussen en schijven, brokken, vormeloos
Daarachter de zee, woelig, witte kopjes
Daarachter de horizon en ’n koperen zon

We kijken en weten dat woorden
Kreten niet meer hoeven
Op deze avond is het leven
Voor ons helder en vol beloften

Over de liefde kan men veel zeggen
Men kan erover dromen
Men kan alles verwachten
Maar als die komt
Dan schieten woorden tekort
Je toonde me al eerder
Hoe je bent, je lichaam
Je werd plots heel kwetsbaar
Je kracht vlood niet weg
Maar je verscheen als een
Engel en toch een klein meisje
Je boezem liet me niet onberoerd
Je schamelheid hield je nog wat verdoken
Schoonheid was je, belle et advenante
Je leek de godin, Athene, in harnas
Een amazone, met twee fraaie borsten

Later zegde je
Niet te hebben vermoed
Hoe mooi het was
Ik en jij, jij en ik
Wat je voelde toen we
Ons tot elkaar bekenden
Al begreep ik net dat niet

Later vierden we het leven opnieuw
Leken we dichter bij elkaar
Vonden we elkaars hart
Bleven we hopen en verwachten

Maar het mocht niet zijn
En toch, zovele jaren later
Ben ik je dankbaar
Voor het lichaam
Voor het samen hopen
Voor de liefde, voor het leven



b Art




Reacties

Populaire posts