Welke muze zoekt mij?




APM




Mijn muze(n)





b
Simon Vouet (1590 -1649)
De nimf Erato, hymne, het lied en de lyriek.
Voor ons een pot nat, voor de dichters van de barok
en van de oudheid heel onderscheiden vormen
en behandelingen. 
Men vreest te memmen over een muze
Want romantisch, al te romantisch
Terwijl men vreest
In de ban van een muze
Niet authentiek te wezen

Een muze blaast iets in
Bij dichters en ook wel dichteressen
Geeft hun woorden vuur
Blaast hen beelden in,
Hyperbool en litotes

Het beeld van mijn muze
Kan ik u beschrijven
Toch behoef ik geen foto of fraai doek
Ik weet hoe ze aan mij verschijnt

Maar de ene muze leert
Me verhalen te brengen
De andere brengt sterrenstof
Voor grootse gedichten
Er is er een die herinnering oproept,
Een die ritme brengt in hymnen
Alle negen brengen ons tot kunst
Maken ons tot kunstenaar v/m

E. Theodor Amadeus Hoffmann
Geen romanticus
Wel vertrouwd met romantici
Had wel vaker een muze,
Maar spotte met de bevlogenheid

Hetzij we graag zwelgen
In kromme beeldspraak
Tenzij we gewoon dichten
Zonder onze derrière op te lichten

Neen, zonder muze gaat het niet
Al kan je die niet altijd benoemen
Al blijft het een fantoom
Een nimf of wat sfumato
De muze kiest ons,
Ons inblazend naar believen
Genieten we dus van die
Ongenode gast


b Art


Reacties

Populaire posts