Was het toch een ode aan het leven?

 

APM

 

 

Wandeling in ‘t

Jubelpark

 

Jef Lambaux, Ontwerp houtskool op doek, gepresenteerd in
1889 en aangekocht door Leopold II om verder in Marmer
uitgevoerd te worden. Calvarie van het mensdom
was eerste titel maar het werd dus het paviloen
van de menselijke driften. 

Deze zomer wandelt men niet vergeefs

Door het Jubelpark, wil men dat

Bijzondere bouwwerk zien,

Een templetto

Een schrijn rond een bijzonder beeldhouwwerk

Een basreliëf ons verbeeldend

De menselijke affecten

 

Wetend dat het ding geen naam had

Toen Jef Lambeaux het

in het kostbare marmer bijtelde en graveerde

van de duivel naar de tuin van Eva

via der ervaring van het ouder

helaas niet wijzer wordend

kan men nauwelijks spreken

                         van menselijke driften

dat de dood heerst

over alles en iedereen

zelfs over God en diens zoon

zal wellicht nog het schokkendst zijn geweest

een altaar voor het leven

met Dood centraal

 

er is naakt te zien, vooral vrouwelijk

maar mooi vorm gegeven in het marmer

overtuigend ook als uiting van vakmanschap

maar wat wilde Jef Lambeaux ons vertellen?

 

Men ziet, aldus de bekwame  – zijn er andere? – Gids

De dood, niet zozeer geraamte

Als wel een haast transparante figuur

Met onder hem Vader en Zoon God

Maar dan, de lijdensweg van de mens

Die kennen we, zegt Lambeaux

Maar in de drie levensfasen

Wordt duidelijk dat we van de geboorte

Tot de dood het gewoel doorploeteren

 

Doch anders dan de moraalridders

Ziet Lambeaux ook het vermelden waard

Dat het leven vreugde mengen kan

Geluk, schoonheid en zelfs hoop

 

Want alles ongewis zijnde

Staat de dood aan het eind

Of beter in het centrum

Maar het is niet de wrede dood

 

Jef Lambeaux was een veelzijdig beeldhouwer

Tekende eerst in houtskool

De koning Leopoldus Secundus

Kocht de uitwerking

En er kwam marmer

Dat die man geen smaak had

Wordt hiermee wel tegengesproken

Al was Boudewijn I

Het daar niet mee eens
schonk het templetto

Weg aan een religie

Die met menselijke afbeeldingen

Nooit veel heeft gehad

Maar gelukkig was de tempel beschermd

Kon men het gigantische bas-reliëf

Niet meer verminken

 

Horta moet hier genoemd

In een dienende rol

Om het kunstwerk licht, lucht

En bescherming tegen vocht te geven

 

Had ik het al eens gezien

Dan viel me nu wel op

Hoe krachtig het leven vorm kreeg

Hoe leven, streven en sneven

Gestalte krijgen

 

b Art

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts