Beethoven, het behagen voorbij




APM





Louis van Beethoven
Muziek in andere sferen




Een karikatuur uit 1825 van J.P. Lyser,
toen het beeld van Beethoven niet meer
zo aangenaam oogde als tijdens zijn jonge
jaren. Met 50 jaar was men toen
al behoorlijk oud. (Berust in Gemeentelmuseum
Den Haag). 
In Brussel sprak Jan Caeyers
Over Louis van Beethoven
Op de radio is hij wekelijks te horen
Want Louis van Beethoven
Werd 250 jaar her geboren

Was hij een genie?
Een geboren wonderkind
De spreker weet wel beter
Er was talent, er waren de omstandigheden
Zaten die mee, toch niet altijd
Een goede leraar was Jean, vader van Beethoven
Blijkbaar niet, maar Neve vond hem

Een lang verhaal kort,
Beethoven werd een goed virtuoos
Want hij wist wat hij kon
Wist dat het altijd nog mooier kon

Zijn doofheid werd een vloek
Heiligenstadt zijn ommekeer
Toch ook een zegen
Maakte hij ervan
Zelfs de economische tegenspoed
En zelfs Metternich kon hem niet deren
Al deed het wel pijn, de restauratie of poging ertoe

Beethoven schreef als eerste muziek
Die niet enkel gespeeld betekenis kreeg
Die ook niet onmiddellijk behaagde
Zoals de Grosse Fuge,
Oorspronkelijk een slotdeel van kartet 13
Wegens te moeilijk afzonderlijk uitgegeven

Het gaat klinken
Wanneer men het een paar keer
Beluisterde en men zich liet inpakken
Wat is muziek dan de kunst van het behagen?
Net Beethoven ging als eerste aan de haal
Nam zich de vrijheid vrijuit
Muziek te smeden naar de mogelijkheden
Van de muziek zelf.

In deze tijd, verwend als we zijn
Maakt het luisteren in het salon
Ons wel eens blasé
Maar net bij kamermuziek
Is het spelplezier voor uitvoerders
En voor een welwillend publiek
De voorwaarde voor ontdekkingen

Bij Beethoven, zeker de late kwartetten
Is het evengoed een blijvend avontuur
Keer op keer opnieuw te horen
Wat Beethoven zelf niet meer heeft gehoord
Kunst kwam in een hogere werkelijkheid
Werd een sublieme verheven verblijf
Voor aardse mensen

b Art


Oude muziek en nieuwe muziek waren rond 1800 geen categorieën waar men veel om gaf, want er werd voortdurend nieuwe muziek gevraagd door de aristocratie en zich emanciperende (hogere) burgerij altijd weer nieuwe muziek gevraagd werd, die vlot hoorde, waar men niet altijd aandachtig naar luisterde, maar wel vooral transparant was, vooral voor de uitvoerders. Beethoven die met zijn doofheid niet meer kon excelleren als virtuoos, ging muziek schrijven die goed in elkaar zat, maar niet meer uitblinkt door eenduidigheid en gemakkelijk te spelen lijkt. De nieuwe muziek van Louis van Beethoven ging andere wegen op. Moderniteit komt wel eens langs onvoorziene paden en neemt ook bijzondere vormen aan. Genialiteit? Het is meer dan iets persoonlijks, talent en weten om te springen met wat zich aan dient, nieuwe verhoudingen in de samenleving bvb.  

Reacties

Populaire posts