Over de klimaatzaak
Dezer
Dagen
IJstijden en andere
klimaatwijzigingen
Wat ons te doen staat
De kleine IJstijd zou een
misleidende term zijn, want niet elke winter was even heidens koud of elke
zomer koel en droog. Het klimaat bleek wel iets minder mild, gemiddeld een
halve graad. Ten opzichte van welke periode. Zou het Middeleeuws hoog dan ook
maar zeer relatief beperkt zijn geweest en hoe zag de Côte des Maures er toen
uit? Klimaat, weertypes en andere facetten van de fysische geschiedenis in de
menselijke ervaring, blijven altijd wat op de achtergrond, terwijl het toch mee
de geofysische omgevingsfactoren zijn die mee het leven van mensen bepalen en
ook wel de soorten die zijn, inclusief de mens zelf heeft mee geboetseerd.
Hoelang
al spreekt men over de klimaatverandering? Zoals met het broeikaseffect het
geval was, kwamen onderzoekers, geofysici en historici erachter dat het klimaat
een resultante is van de aanwezigheid van een dampkring rond de aarde en van de
hoeveel CO² in de atmosfeer, net als andere stoffen. Ooit was zure regen het
probleem, nu de door mensenhanden veroorzaakte toename van koolstofdioxide in
de atmosfeer, maar het had altijd ook wel pedagogische en agogische doeleinden,
want sinds mensenheugenis zoeken we naar mogelijke narigheid om er onze wereld tegen
te beschermen. Wie de klimaatevolutie op het niveau van de aarde bekijkt merkt
dat er langdurige warmte heeft geheerst zonder ijs op de polen en ook geen
gletsjers in berggebieden. Maar ooit was de aarde ook een ijsbol. Vulkanisme en
neerstortend ruimtepuin zorgden voor klimaatwijzigingen en (massa-)extincties.
Kortom, het klimaat is iets van lange termijnen, schept omstandigheden waarin
leven kan gedijen of net moet verkwijnen en toch, het is er altijd. In 1783
moet er een grote sterfte geweest zijn als gevolg van giftige dampen die na een
vulkaanuitbarsting op IJsland waren vrijgekomen en tot in Europa waren komen aangewaaid.
In IJsland stierf als gevolg van hongersnood en van het gif een derde van de
bevolking en tot Praag bereikten op de Noordwestenwind de met gif gevulde
stofwolken.
Om
maar te zeggen, we leven in een Goudlokjeszone van het zonnestelsel en we
hebben geluk met de atmosfeer, de zwaartekracht en de elektrodynamo rondom de
aarde, maar toch is het niet altijd een pretje geweest, op aarde te leven, ook
al niet omdat er een voedselpiramide blijkt te bestaan, waarbij planten en
dieren tot voeding van andere dieren en
ook wel eens planten dienen. Daarin kwam dan de mens zoals we die kennen tot ontbolstering,
met vele pogingen om de evolutie een loer te draaien door aanpassing aan de
omstandigheden niet meer via gewicht, snelheid of bijtkracht op te lossen, maar
via het brein. Zoals een leraar geschiedenis ons eens uitlegde zijn we mislukte
primaten en toch, als soort zijn we ongekend succesvol, waarbij soortgenoten
niet te beroerd waren om dieren uit te roeien, doorgaans niet bewust, maar
uitgeroeid zijn de oerdieren in de omgeving van mensen. Zeggen wetenschappers.
Nu
heb ik veel interesse in wetenschappelijke ontwikkelingen en nieuwe inzichten,
in paradigmaverschuivingen als die zich mochten voordoen, zoals eertijds
Copernicus en Vesalius die hebben bewerkstelligd en ook Niels Bohr en Albert
Einstein. Ook de ontdekkers van het DNA, inclusief de dame in het clubje kan men
als paradigmaverschuivers beschouwen, want ze veranderden de kijk op
erfelijkheid, op het doorgeven van informatie in de cellen van mensen en dieren
en hoe we konden worden wie we zijn.
Er
zit aan het wetenschappelijk gebeuren ook een ander kantje en dat is dan voor
een keer niet de kwestie van de onttovering, wel gaat het om de vaststelling
dat nogal wat onderzoekers er een heidens plezier in scheppen de niet
ingewijden op te zadelen met een gewetensvraag, zonder dat ze er ook maar bij
benadering de waarschijnlijkheid van kunnen inschatten. Aangezien de overheid
het veiligheidsvraagstuk uit heeft weten te breiden tot voorkomingsbeleid, ook
daar waar preventie niet altijd rationeel te verantwoorden valt. Goed leven is
een belangrijke zaak, maar nu men ons verteld heeft wat we allemaal aan ziekten
onder de leden kunnen krijgen en ook nog eens laat weten dat we het leed in
grote mate kunnen voorkomen, ligt het voor de hand dat we preventief handelen
en dan in een moeite door vergeten te leven. Het leven is eindig en ook wel
fragiel, maar we bereiken in groten getale een bijna bijbelse leeftijd, vele
mensen kennen aan het einde van hun leven een periode van achteruitgang, maar
kan men ALS - dat vooral bij jongere mensen toeslaat - en Ziekte van Alzheimer
voorkomen? Ik hoorde er nog niet veel over. Verstandig leven zou wel eens de
boodschap kunnen zijn, want dan sluiten we ook de mogelijkheid in dat we ook
nog eens schik kunnen hebben in het leven.
Wat
de kennis van het klimaat aangaat, blijkt men graag mensen te overweldigen met
grote kennis van zaken, maar ik hoor zelden of nooit hoe zo een weerman die
achter de klimaatzaak is gaan staan iets uitleggen over de complexiteit van het
globale klimaat op aarde, laat staan op microklimaten en regionale wisselingen,
onder meer te wijten aan in elkaar grijpende, elk versterkende of net
opheffende fenomenen, waarbij de geofysische omstandigheden hun belang hebben
maar ook bijvoorbeeld de evolutie van stromingen in de oceanen, zelf ook weer
het gevolg van lokale klimatologische omstandigheden. Zou men echt geloven dat
we daar als mensen invloed op kunnen hebben. Welke koevoet zou men daar voor
nodig hebben? Soms zijn er in de media modes, maar deze keer lijkt men
gezamenlijk tot de conclusie te zijn gekomen dat we het klimaat kunnen redden.
Als
ik minder wellevend was opgevoed, zou ik nu iets roepen, maar laat het
duidelijk zijn, de klimaatverandering is inderdaad mee door ons menselijke
handelen, het collectieve menselijke handelen uit balans geraakt, dat wil
zeggen dat we mogen veronderstellen dat de uitstoot van CO², methaan en andere
gassen het broeikaseffect heeft versterkt, maar tegelijk kan men daarbij niet om
het succes van het moderne avontuur heen, waarbij kindersterfte terug is
gedrongen en de demografische boom wereldwijd nog altijd niet te stoppen lijkt,
terwijl er toch aanwijzingen zijn dat vrouwen nu minder kinderen krijgen, maar
ze zijn wel veel talrijker. Demografie, geopolitiek en levensstijl hebben
invloed op het klimaat, maar de vraag is of men van Indiërs of Kenianen,
Brazilianen - als die terug stabiliteit kennen en hun economische opgang
hernemen - mag vragen dat ze de welvaart en levensstijl die we erfden van onze
voorouders aan zich voorbij zouden laten gaan?
De
conflicten die nu onderhuids en openlijk woeden hebben met die kwestie te maken
en toch blijven we ons vastpinnen op de motieven die men expliciet te berde
brengt zoals de religie. Intussen kan men van Paus Franciscus wel horen dat hij
verantwoord ouderschap verkiest boven onmatige voortplanting. Of hij daarmee de
ban op anticonceptiva laat vallen blijft dan nog maar de vraag, maar hij heeft
in elk geval de moed getoond de kwestie van honger en kindersterfte en oorlogen
bij de wortel bespreekbaar te maken. In de VS winnen de oude mannen met een defecte
voorstanderklier het zo te zien. Om maar te zeggen, sommige mensen blijven
verstokt vasthouden aan wat ze altijd hebben geleerd en begrijpen niet of
onvoldoende dat mensen nu eenmaal moeten nadenken hoe ze vooruitgang ervaren en
wat ze voor ogen moeten houden als ze niet de slaaf willen worden van techniek
en vooruitgang.
Over
het klimaat spreken kan altijd, maar de wijze waarop we nu alles aan het
klimaatverhaal ophangen, kan ons verblinden en we lopen het risico foute keuzes
te maken. Het bestrijden van fijn stof is nobel, alleen weten mensen die nu de
zestig naderen dat het 50 jaar geleden wellicht veel erger was en dat het
afbouwen van de kolenstook daar grote invloed op heeft gehad.
Goed
dat we om het klimaat geven, dat spreekt, maar het lijkt erop dat er alweer een
stevige dosis culpabiliseren aan te pas moet komen en vooral veel paternalisme.
Over het gebruik van de oude overtuigingstechnieken en in de beste tradities krijgen
we nu overvloedig veel verhalen over hoe mensen plots met de elektrische fiets
naar het werk rijden, tot 55 km ver. Omdat we ook op andere domeinen van het
leven eisen stellen aan elkaar, wordt het allemaal wel heel druk om eraan te
voldoen. Nu, zouden we eens een goede geschiedenis van het energieverbruik,
eetgewoontes - tonijn bijna uitgeroeid en methaan in de lucht door veeteelt -
dan zouden we merken dat we al bijna zestig, zeventig jaar zien dat mensen de
positie van prosument niet meer wilden. Sommigen gingen zeer ver, zoals de
bekende - doch vergeten - Unabomber. Klimaatbeleid kan men niet terzijde
schuiven, dat mag duidelijk zijn, maar tegelijk blijft het moeilijk te bevatten
hoe men tegelijk het redelijke oordeel van mensen over hun eigen omstandigheden
en plannen in het gedrang te brengen. Klimaatbeleid draconisch uitwerken maakt
het overigens ook niet aantrekkelijker en als klimaat een god, een fetisj
wordt, dan zal men het willen breken.
Er
worden technische oplossingen gevonden voor allerlei problemen, zoals de
uitstoot van CO² of het onafgebroken storten van plastics in de oceaan, omdat
we nogal achteloos met de dingen omgaan. We zouden een redenering kunnen
opzetten waarin we tot de conclusie komen dat mensen hoe dan ook niet ouder dan
76 mogen worden, omdat we op die manier onze ecologische voetafdruk drastisch
kunnen reduceren en niet meer leven is de beste oplossing. Alleen kan men die
conclusie ethisch niet funderen, omdat er van zelfbeschikking geen sprake meer
is, terwijl de redenering uiteraard volkomen logisch in elkaar zit: de wereldbevolking
groeit aan de top, met wanstaltige bevolkingspiramides, die eerder op raar
gestapelde balkjes lijkt en waarbij de groep van zeventigers en tachtigers
breder zijn dan traditioneel het geval was, maar het aantal geboorten mag dan
lager zijn dan zestig jaar geleden, het terugdringen van de kindersterfte
draagt ertoe bij, net als de immigratie dat de geboortecohorten onder de 20
best nog niet tragisch uitvallen - behalve op het vlak van de cultuur, maar
daar spelen dan weer veel andere factoren in mee - waarbij die medioren en
senioren ook nog eens welgesteld zijn en dus goed kunnen leven. Dat komt de
economische groei weer ten goede en zou dus aanleiding mogen zijn voor de overheid om de uitgaven aan
pensioenen af te zetten tegen het vermogen van deze mensen om te investeren en
te consumeren. Sparen ze veel, dan lijkt het mij dat banken dat geld ook zouden
kunnen investeren, maar dat blijkt dezer dagen met het goedkope Europese geld
en restricties op het vlak van kredietverlening... Maar daar komen we weer op
het terrein van het financieel kapitalisme.
U
begrijpt, dat hele verhaal van klimaatverandering en klimaatbeleid moet ons wel
aanbelangen, belangt ons aan, maar het is en blijft verbazend hoe men daar,
analoog aan het veiligheidsverhaal, veel vrijheid voor wenst op te offeren. Dat
mensen al eens gemakkelijker de tijd zouden moeten nemen om te voet, stappend
afstanden af te leggen omdat dit ook mentale baten met zich brengt, als motoren
en wegenwerken geen heidens lawaai produceren of anders mensen zelf elkaar niet
schreeuwend verrot schelden, maar dat laatste komt gelukkig zelden voor. Als
men de klimaatdiscussie goed bekijkt, dan komt men in feite in Utopia terecht,
waar mensen heel sober leven, voldoende hebben om goed te overleven maar niet
keihard mogen genieten in termen van consumptie. In Utopia zijn de gedachten
vrij, aldus Thomas More, maar het probleem is wel dat men niet hoeft te denken,
want er zijn weinig uitdagingen. Als studax laat More zijn Utopianen wel
studeren, maar dat blijft voor mij een kwestie van zelfspot.
Als
we de bedreigingen die volgens de Club van Rome afzetten tegenover wat er
werkelijk is voorgevallen, ten kwade, maar ook ten goede, dan blijkt het
wenselijk dat men vooral bereid is het debat aan te gaan. Daarbij zal het wel
eens botsen, want wat voor individuen wenselijk kan zijn zou voor het geheel,
de gezamenlijkheid wel eens schadelijk kunnen uitpakken. Bovendien zou het
kunnen dat persoonlijke plannen, al is het dan gaan leven in een nieuw Walden
of net in een stad een soort hangende boerderij oprichten en doen floreren, waarbij
dan ook niet weet of het zal lonen, maatschappelijk niet echt acceptabel
blijken kan, want men ontrekt zich dan aan sociale controle.
Waarom
zouden we onze intelligentie en rekenkracht niet inzetten om in plaats de
dingen koste wat het kost te willen behouden, zoals we ze nu kennen, voor het
vinden van nieuwe benaderingen, oplossingen, zoals drijvende huizen en
paalwoningen. Oplossingen bedenken, van het indijken van moerassen en schorren,
zodat er vruchtbare landbouwgrond ter beschikking kwam, wordt vandaag nog
nauwelijks als een prestatie gezien. Ook het bouwen van de molens om
bijvoorbeeld de Haarlemmermeer droog te leggen, blijft mij fascineren. Het ging
om het wijzigen van het landschap en het aanwenden van hernieuwbare energie om de polders leeg te pompen. Later, toen de
Zuiderzee werd omgevormd door het aanleggen van de afsluitdijk en vervolgens in
het IJsselmeer Flevoland en andere nieuwe bouwlanden werden ontwikkeld, werden uiteraard nieuwe machines ingezet. De
winst aan landbouwgrond is groot, maar de productiviteit van de landbouw is ook
ontzettend toegenomen... terwijl de biodiversiteit eronder ging lijden. De mensheid
is voor de natuur niet altijd weldadig gebleken, omdat we meenden dat we ertoe
gerechtigd zijn en de mensen voeden is een natuurlijke opdracht, net als ...
ja, waar hebben we nog recht op?
In
de discussies over hoe we de klimaatverandering in de klauw kunnen houden
speelt ook politieke macht mee en het streven naar meer invloed. Zoals met het
veiligheidsplan het geval is, legt men centraal regels op, of organiseert men
van bovenaf het leven, c.q. het verkeer zo dat mensen er zich niet meer mee
kunnen of willen verzoenen. De mobiliteit is toegenomen? Teveel verkeer dat
niet nuttig zou zijn, niets te maken heeft met werken, arbeid, jobs en dat moet
eruit. Oho, wacht even, al die mensen die als toerist naar de kust gaan op een
weekdag omdat ze met pensioen zijn en zelf kunnen kiezen wanneer ze naar zee
gaan of een paar dagen naar een vakantieoord of een citytrip organiseren,
beleven een goede tijd en genieten van wat het leven nog in petto heeft en dat
is ook economisch handelen. Mensen, senioren zitten zolang als het kan niet
achter de sanseveria's, maar zoals men nu steden inricht om aangenaam te wezen
voor voetgangers, maakt men wel het stedelijke weefsel kapot. In Brugge meent
de burgemeester zelfs dat er geen bussen meer in de stad hoeven te rijden? Hoe
zal men dan de oude binnenstad aangenaam om wonen maken? Te voet of met de
fiets, hoort men dan? Mogen we dat nog zelf beslissen? Niet dus.
Oordelen
over en beslissen voor anderen, wat we haatten aan onze moeder de heilige kerk
en haar bedienaren, komt nu van seculiere kant terug in het gezicht. Het
klimaat is een belangrijke zaak en toch, de illusie wekken dat men daarmee alle
problemen zal oplossen, alle samenlevingsproblemen, zelfs het
vluchtelingenprobleem kan men alleen maar veroordelen. Men ontneemt jongeren
ook stelselmatig kansen zelf iets op poten te zetten. Bovendien krioelt het bij
mensen die zich met de klimaatzaak inlaten aan ideetjes waarbij elke oplossing
die niet perfect doet wat zij verlangen onvoldoende moet heten. Mensen op zoek
naar perfectie, weten dat hun streven ijdel is, maar doen hun best er iets
moois van te maken. Perfectionisten gaan alleen voor het volkomene en zijn
nooit volkomen tevreden.
Ik ben
met het met Louise O. Fresco in NRC (en DS) eens dat we bezig moeten zijn met
het klimaat, maar dat redelijkheid en goed overleg meer zullen opbrengen dan
het gedoe van sommigen die vinden dat de zaken nu onmiddellijk aangepakt zullen
worden. Het gaat niet alleen om plusjes en minnetjes, wel om de vraag hoe we
willen leven en dat in overeenstemming brengen met de beperkingen die de natuur
ons oplegt en de mogelijkheden die de technologie nu al en in de overzienbare
toekomst nog meer in petto heeft en die legio zijn. Behalve dat de smog boven
de steden, de neerslag van stofdeeltjes nu kleiner moet zijn dan veertig jaar
geleden, zien we ook dat beken en grachten in het landschap geen stinkende
poelen meer blijken, volgens onderzoek van het bevoegde agentschap, omdat er
minder vervuilende industrie is en omdat de behandeling van afvalwater beter
geregeld is, zodat we moeten vaststellen dat we wel niet in een bijna ideale
wereld leven, maar dat er aan de weg is getimmerd geworden. Zelf kunnen we ook
voorkomen dat plastics in de natuur gaan rondslingeren. Laten we dus alvast proberen
zelf zorgzaam met de natuur om te gaan en vervolgens een manier vinden om in
gebieden waar de economie tot bloei komt de fouten van Europa en de VS te
vermijden. Dan moeten we onze paternalistische toon wel achterwege laten.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten