Urinoir, banaan, gouden po ofte schamele kunst
APM
Verdorven
schoonheid
![]() |
Hélène Fourment, geschilderd door haar echtgenoot P.P. Rubens, (1636-1638) |
Ik zag
een miniatuur
Een vrouw
in blauw
Ik zag d’r
een in een grauw
De heilige
Catherina van Siëna
Een ander
foliant bevatte allerlei
Rare wezens
in de marge
Marginalia
over het einde van de rede
Het was
kunstig en vol kunde
Aan het perkament
toevertrouwd
Zoals ook
de paneelschilders dat vermochten
We kijken
nog steeds naar
De overdadige
doeken van P.P. Rubens
Maar ook
naar “’t pelsken”
Helena
van Antwerpen, Hélène Fourment
Was mooier
dan die van Troje
Maar
schoonheid heeft geen belang meer
Al weten
we dat al tijden
Want de
kunstenaar moet iets vertellen
Moet ons
een geweten schoppen
Of gewoon
onze zintuigen bedriegen
Maar ook
dat is niet nieuw
Het trompe
l’oeil was al langer mode
Het
maken van iets, met kunde, inzicht, overzicht
Met het
oog op genoegen en zich vergenoegen
Met zin
voor verhoudingen, kleur
Minder voorspelbaar
dan men zou denken
Ook modern
kan boeien,
Abstract
kan veel vertellen
Modern kan
verrassen
Maar een
banaan?
In je
oor, zou ik zeggen
Niet geplakt
aan de muur
Serendipiteit
wellicht
Verdorven
schoonheid, zo een doorgerijpte banaan
Maar brengt
geld in ’t laatje
Zou kunst-Kritisch
bedoeld wezen.
Afwezigheid
van denken en voelen
Esthetiek
stierf stille, neen, oorverdovende dood
Meer dan
één banaan joeg schoonheid uit het lood
b Art
Reacties
Een reactie posten