Wie is Bange Blanke Man
APM
Wat vreest Bange Blanke Man
Een zanger zong
“doet open bange blanke man”
Enigszins terecht vrezend afwijzing
Van nieuwkomers
Anderszins onterecht verwijten sturend
Aan mensen, tja, van hier
Dat ze anderen afwijzen
Jaren geleden zag men Gent
De trotse stad der stroppendragers
Veranderen
Mensen bleken niet altijd meer
Van hier
Meisjes in het groen van Sint-Bavo
Met hoofddoeken
Sprekend in een andere taal
Gien Gentsch in elk geval
Of toch wel
Nu zijn die meisjes vrouwen
Moeders
Minder goed geschoold
Zeggen de sociologen
Met kinderen op achterstand
Zou het?
Ook links, ook progressieve
Weldenkende lieden vergissen zich
Want er is geen juiste aanpak
Tenzij de gevolgen van wanbeleid
Inzake immigratie
Inzake anti-integratie
Inzake ontscholing
Die de maatschappelijke problemen
De deuren stonden open
Vakbonden wilden geen concurrentie
Op de arbeidsmarkt
Ondernemers willen het juiste personeel
Van de fruitplukkers in Sint-Truiden
Tot de havenarbeiders
En de bouwers van woonhuizen en kantoren
Portugezen, Polen, Koerden en Magrebijnen
De blanke man zag het gebeuren
Ergerde zich wel eens
Maar is dat een doodzonde?
Een onnoemelijke zonde?
Anderen worden verliefd
En hebben kinderen met die nieuwe medemensen
Envooi
We leven in een nieuwe,
Complexe samenleving
Waar iedereen zijn, haar plaats
Heeft te zoeken
Kan vinden
Eenvoudig is dat niet altijd
Maar leuteren over de bange blanke man
Die weet wat er
gaande is
Eigen inzichten heeft
Maar niets meer vreest
Dan de gedachte
Dat deze, onze samenleving van geen tel is.
b Art
Ik heb veel bewondering voor Willem Vermandere, maar
begrijp niet waarom men 30 jaar later nog altijd de blanke man met de vinger
wijst. De deuren staan open, maar de samenleving veranderde ook om andere
redenen, van digitalisering en globalisering tot het geloof dat iedereen recht
heeft op onnoemelijk geluk, elke dag en elk uur van de dag. Zou men zo nog iets
bereiken, voor zichzelf, voor de maatschappij? Geluk is ook een drug, die
pijnlijk kan blijken bij het verplicht afkicken, door de omstandigheden. De blanke mannen en vrouwen
zijn geen dwaze lieden, maar dat blijken andere bange blanke lieden niet te
begrijpen, zij die zeggen bang te zijn voor verrechtsing en de afbraak van de democratie
en die angst mag men niet afstrijden. De song van Vermandere uit 1991wekte
afgrijzen op bij aanhangers van uiterst rechts en miste het doel dus niet. Maar
geleidelijk werd het begrepen als een verwijt aan mensen die zich
maatschappelijk en politiek inzetten, maar wegens blankheid toch wel bang
moesten zijn. Quod non.
Reacties
Een reactie posten