Leven en lijden van Paus Franciscus
Dezer Dagen
Afscheid van een Paus
De Argentijnse paus, van Italiaanse voorouders, die een bescheiden bestaan opbouwden in Argentinië – naar men zegt – is niet meer, maar gezien zijn hoge ouderdom zij het hem vergeven. Overigens, waarom zou het een mens niet gegeven mogen zijn om te vechten voor het leven, met de hulp van artsen. Een van de vragen van deze tijd, denk ik, bestaat erin hoe we het vermogen lang gezond te mogen blijven verzoenen met de wens te sterven als vele vakjes afgevinkt blijken en/of de eenzaamheid volgend uit het verliezen van naasten, of andere vormen van taedium vitae, levensmoeheid.
Thomas Mann schreef met de Uitverkorene een bijzondere
en verwarrende roman, zowel wat de scenografie
aangaat als wat het opzet van het verhaal betreft. Een Oedipoesverhaal
kan men het niet noemen, maar het gaat om een prins en prinses, broer en zus, kinderen
van de hertog van Vlaanderen – wijl Vlaanderen nooit een hertogdom was, tot de
Bourgondiërs, maar dan bleef Vlaanderen een graafschap – verwekken tot hun
verbazing en afschuw een kind. Het kindje wordt kort na de geboorte in het
vaatje gelegd dat op het bootje geplaatst wordt en dat wordt aan de woeste
golven – maar ’t kan ook vlakke zee zijn – toevertrouwd en komt op een eiland in het kanaal, De Mouw - terecht,
waar de wijze vader abt het kindje opneemt en in een familie plaatst. Zelf
houdt hij het marmeren tablet in bewaring, terwijl de jonge Grigors opgroeit
als vissersjongen, die geleidelijk in de abdij de nodige vorming krijgt, onder
meer de Digesten, een soort voorloper van wat later de Scholastiek zou brengen,
waarbij de student met vragen en antwoorden de basisprincipes van het recht
meekrijgt. Na een gevecht met zijn stiefbroer, kan niemand erom heen, die
jongen is een vreemde, die bovendien veel meer weet dan de rest van de
gemeenschap. De abt geeft hem tekst en uitleg en de jongeman besluit op
onderzoek te gaan. In een bootje gaat hij de zee op, met de spullen die men had
meegegeven in het eerdere bootje.
Thomas Mann heeft het over de uitverkorene, omdat
Grigors, die later nog eens op een eiland zijn toevlucht zou zoeken en zou
verschrompelen tot een mormeldier – ik neem hier de vertaling over – maar net
dan uitverkoren wordt om naar Rome te gaan. Hij wordt gezocht door twee
senatoren van Rome, geen kardinalen, die hem uiteindelijk zowat aan het einde
van ’s heren wegen aantreffen in de verschrompelde toestand, op een rots in een
meer. Nadat hij wat menselijk voedsel tot zich heeft genomen, wordt hij weer in
zijn menselijke gedaante hersteld, waarna hij bij de hut van de visser waar hij
de laatste nacht voor zijn vertrek naar de kale rots had verbleven, het
marmeren tablet vindt, met het verhaal van zijn verwekking en afkomst. In Rome
verwerft hij, eens geïntroniseerd als Paus grote faam omwille van zijn
ruimhartigheid voor gewone mensen die weliswaar zonden bedreven hadden, maar
daarbij geen kwaadaardigheid aan de dag gelegd hadden. Machtige lieden die zich
vergrepen hadden aan zwakke mensen, hun macht hadden misbruikt, konden het wel
schudden. Toen op het kasteel bij Torhout berichten van de pauselijke
ruimhartigheid bij het vergeven van doodzonden en nadat het kamermeisje van de
hertogin, nog altijd degene met wie Grigors 2 dochters had verwekt, onwetend
over haar band met hem, die het land manu militari had bevrijd van een andere
pretendent, Roger van de Provence – gekker
kan het niet – en zo haar hand verkreeg en met haar het huwelijksbed kon
duiken. Deze man nu was de beroemde paus die verbond wat moest ontbonden worden
en verbond wat verbonden moest worden. Hij paste het kerkelijk recht met erbarmen toe
en stelde vele mensen gerust die groot berouw toonden. Toen de hertogin in Rome
in alle discretie haar introductie had gekregen, voor haar kamermeisje, kon ze
er zelf ook haar biecht uitspreken en herkende zij de paus, nadat hij haar al
goed en wel had weten te plaatsen. De klokken zouden niet meer zo overmatig
luiden in Rome, maar Thomas Mann gaf ons een reflectie mee terwijl om hem heen
de samenleving niet meer wist wat goed en kwaad was, enfin, heel goed wist dat
man kwaad bedreef, maar er een goede uitleg voor had;.
Wie het over paus
Franciscus heeft, had, kon al eens bedenken dat de man niet helemaal in
de traditie hoorde, maar nadenkend over de beginjaren van zijn pontificaat, toen
het enthousiasme groot was over zijn woorden en daden, leek naderhand de
interesse te laten verflauwen, hoewel hij ondanks de hoge leeftijd, nog steeds
blijk gaf van strijdvaardigheid. Zoals zo vaak bij Pausen na Johannes XIII en
zeker bij deze paus, was zijn wendbaarheid op het ethische schaakbord baardde wel eens opzien. Het gaat
om een schaakbord omdat het vaak niet de waarden an sich zijn, die aan de orde
zijn, wel machtsvertoon en helaas ook machtsmisbruik. Dat het westen meent van
de kerk te mogen eisen even ruimhartig te handelen tegenover vrouwen, homo- en
biseksuelen, betekent niet dat men daar elders op aarde even vrijmoedig over
denkt. Wat abortus aangaat was de paus afgelopen najaar in Brussel en op de
terugvlucht naar Rome wel heel stellig met een veroordeling. Na enig tegenpruttelen
lieten we de zaak voor zijn rekening, want wie kan nu nog in ernst tegen
abortus wezen? Nu, de Polen zullen het u uitleggen dat vrouwen weinig veilige
uitwegen kennen voor een onverwachte zwangerschap. Toch had de paus in een interview
na een reis naar Sri Lanka en de Filippijnen – waar kinderen hem lastige vragen
stelden over onder meer kinderprostitutie – gesteld dat katholieken best ook
aan gezinsplanning doen al blijft, luidt de kritiek dan, abortus uitgesloten.
Meer nog, (jonge) vrouwen willen niet altijd de pil meer nemen, omdat het een
weerslag heeft op hun humeur en lustbeleving. Het was ongetwijfeld een succes,
de ontwikkeling van de anticonceptieve pil zoals Ferdinand Peeters die had
weten samen te stellen en die voldoende betrouwbaar was en minder nadelen had
dan de voorgangers, maar het belangrijkste probleem bleek net die hoge dosis
hormonen, die in de loop van de decennia verlaagd kon worden door een betere
werking te voorzien. Opvallend was vooral dat de paus, Franciscus, zonder meer
de hele kerkelijke “huwelijksleer” terzijde schoof, want hij zegde dat er
voldoende middelen zijn om een ongewenste zwangerschap te voorkomen, maar
wanneer abortus, de pil en het condoom verboden zijn, zoals in Humanae Vitae
afgekondigd werd, dan is het geen geldige observatie. Het cruciale punt is dat
Paulus VI in de traditionele paternalistische houding van de kerk voldoende
reden zag om op dit cruciale domein van het menselijke bestaan, de beleving van
de seksualiteit, alle wegen voor zelfbeschikking, zeker aan het adres van de
vrouwen af te sluiten. Men deed er alles aan te doen vergeten dat de concilievaders
het wel anders hadden gezien en een menselijker en ruimhartiger benadering
hadden vooropgesteld. Maar goed, of niet
goed, de maatschappelijke orde moet bewaard en daarbij hoort dat vrouwen hun
plaats kennen.
In Laudate si, een belangwekkende pauselijke brief, gepubliceerd
24 mei 2015, roept de paus iedereen op om zich in te zetten voor dat complexe
weefsel dat we de natuur plegen te noemen. De oproep in de brief klinkt zo:
Ik nodig dringend uit tot een nieuwe dialoog over de
wijze waarop wij de toekomst van de planeet gestalte geven. Wij hebben behoefte
aan een gesprek dat ons allen verenigt, omdat de uitdaging van het milieu die
wij meemaken, en de menselijke wortels ervan ons aangaan en ons allen raken. De
wereldwijde ecologische beweging heeft al een lange en rijke weg afgelegd en
talrijke groepen burgers doen ontstaan die een bewustwording hebben bevorderd.
Helaas zijn veel inspanningen om concrete oplossingen te zoeken voor de
milieucrisis vaak gefrustreerd, niet alleen door de weigering van de machtigen,
maar ook door gebrek aan belangstelling van de anderen. Gedrag dat ook onder
gelovigen de weg voor een oplossing in de weg staat, gaat van ontkenning van
het probleem tot onverschilligheid, gemakzuchtige berusting of blind vertrouwen
in technische oplossingen. Wij hebben een nieuwe universele solidariteit
nodig.(...) Wij kunnen allen meewerken als instrument van God voor de zorg voor
de schepping, ieder met zijn eigen cultuur en ervaring, eigen initiatieven en
vermogen.[2].
(bron Wikipedia Laudate Si)
Het verbaasde me niet dat er over deze encycliek een
golf van enthousiasme opstak, maar het bleek moeilijk mensen tot concrete actie
te bewegen, omdat de eisen aan mensen gesteld, door wereldse instanties, zoals
het Klimaatakkoord van Parijs – ook van december 2015 – mensen aan het
twijfelen brachten want wat vermag nu eenmaal een individu tegen ongekende hoeveelheid
regenval, aan de zondvloed gelijk of langdurige hitte. Ik denk dat de Paus,
toch ook bekend met de rampen die de Amazonegebieden treffen door excessieve
exploitatie van de gronden waar tot voor kort nog regenwoud te vinden was,
precies deze kwestie heeft aangeroerd tot woede van de ontginners de
aandeelhouders van die bedrijven. Het gaat zeker ook om de uitstoot van CO2,
maar we hebben nochtans al twee eeuwen met dank aan de bijdragen van Alexander
von Humboldt die onder meer in de Andes de klimaatgordels beschreef, maar ook
de samenhang tussen organismen, ecosystemen dus vaststelde, waar ook de mens
deel van is en aan heeft en met het ontrafelen ook zelf mee ten onder zal gaan.
Paus Franciscus stond bij leven vaak meer open voor de
wereld om ons heen, waar hij zo te horen vaak verwonderd naar keek. Maar wie
hem het verwijt zou maken dat hij geen antwoorden had of toch vooral
tegenstrijdigheden in de aanbieding had, zou kunnen weten dat er niemand de
vele evoluties, die elkaar versterken of zelfs initiëren, Cartesiaans kan
ontrafelen en een oplossing verzinnen. De afgelopen eeuw is het aantal levende
mensen op aarde zowat verdubbeld, van 3 miljard 1970 tot 8 miljard in 2022,
maar niet enkel de geboorten spelen daarbij belangrijke rol, ook de vergrijzing
van de bevolking moet men in rekening brengen. Leven mensen en lijden 40, 45
jaar, nog aan het begin van de eeuw in Europa, dan neemt het aantal
honderdjarigen na 1970 snel toe, zodat men zich kan afvragen of al te strak
toegepaste preventieve geneeskunde wel zo een goede zaak is. De paus zelf werd
88 jaar en genoot daar, behalve het laatste jaar, zo te zien wel van, ondanks
zijn belangrijke functie.
Men zal de klimaatcrisis noch het uitsterven van de
soorten en de verzwakking van organismen zoals schimmels en krill niet zomaar
zien doorzetten, want uiteindelijk is de hele voedselpiramide erop gebaseerd.
Maar het probleem van de vervuiling werkt er ook op in, zodat niemand zomaar
met een oplossing kan komen, tenzij een zeer pijnlijke. Beweren dat er nog wel
eens een pandemie kan komen of zal komen over ons is niet zo moeilijk, maar de
langjarige oorlogen in Soedan (en Zuid-Soedan), in Oost-Congo en waar al niet
meer, hebben niet per se gunstige gevolgen, omdat – zoals al zeker twee keer
het geval was – ebola zich een weg kan banen. Maar de oorlog gaat niet om de
mensen, wel om de grondstoffen in het gebied. Zullen we een veralgemeende
oorlog, die finaal met nucleaire wapens zal uitgevochten worden, de zekerheid
van totale zelfvernietiging op de koop toe nemend dan wel de horizon waar we
mee te maken hebben. Weigeren te bewapenen als blijk van grote liefde voor de
mens en de natuur heeft niet veel zin zolang we weten dat de tegenstander
minder scrupules heeft.
Om al die redenen kan men begrijpen dat het voor een
Paus of andere wereldleider bepaald een herculestaak moet zijn om zowel tot
grondige analyses te komen als wetenschappers en burgers, c.q. gelovigen tot
het nodige denkwerk te komen om tot oplossingen te komen of te erkennen dat er
geen globale oplossing is. De paus zette zich in tegen de uitzichtloze
omstandigheden van armen, eerst in Argentinië, Buenos Aires, maar later ook op
grotere schaal. Wat de analyse betreft, kan men de oorzaken van armoede al niet
helemaal bepalen, omdat het onmogelijk is al die genealogieën en biografieën in
kaart te brengen, naast economische en wetgevende omgeving, wat meteen ook
duidelijk maakt dat het onderzoek diepgravend moet zijn. Wel is het zo dat de
herverdelende sociale welvaartstaat, een gemengd economisch systeem veel mensen
de kansen gegeven heeft een beter leven te leiden, die men in de jaren zestig,
zeventig steeds vaker aantrof in de nieuwbouwwijken. Hoe die mensen en hun
nazaten kijken naar armoede is veel minder duidelijk, zoals net paus Franciscus
bleek te begrijpen, dat wil zeggen dat hij zich niet verstopte achter
structurele problemen, om het over armoede te hebben, maar hij begreep dat net
die mensen belang hebben bij verantwoord ouderschap. Minder kinderen, dat
leerde de middenklasse volgens – jawel – de Belgische historicus Henri Pirenne,
want wie hogerop wilde, kon beter niet te veel eieren in de mand leggen. De
steden groeiden niet vanzelf en zeker niet door interne demografische groei,
waardoor altijd weer nieuwe inwijkelingen hun weg zochten en vonden. Zoals de
VS als Argentinië groeiden in een eerste fase – ten koste van de oorspronkelijke
bewoners door inwijking, zoals New York ten tijde van lieden als Peter Stuyvesant
niet per se werden verdreven, zelfs in een zekere verstandhouding leefden met
de nieuwkomers. De Britse overname van Nieuw-Amsterdam was het gevolg van de
idee dat Manhattan geen Nederlandse kolonie was, maar een negorij van de WIC.
Maar de grootste aangroei kwam er toen stoomschepen een veiliger transpoort met
veel meer “lading” konden overbrengen. Toen de Titanic in de vaart werd genomen,
sloot Ellis Island geleidelijk de poorten. Ook Argentinië zag niet altijd de
juiste immigranten aankomen maar werd
een tijdlang een van de rijkste naties ter wereld, tot het populisme er een
zootje van maakte, met hoge inflatie en verbrokkelende rechtsstaat. De vraag
evenwel is waar de oorzaak lag van dat verlies aan welvaart?
Wat mij opviel bij deze paus was dat hij zich het lot
van arme mensen overal ter wereld aantrok, maar daarom niet de schuld legde bij
de anderen. Recent evenwel liet hij blijken niet veel met het beleid van Trump
en co op te hebben, omwille van de deportaties, die men niet anders dan
inhumaan kan noemen, niet alleen onmenselijk in de ervaring van de gedeporteerden,
maar als onmenselijk ten aanzien van wereld. Nu was de Paus realistisch genoeg,
ook toen hij in Lampedusa de behandeling van op of in zee gestorven
asielzoekers aan de kaak stelde om te weten dat afkeer uiten weinig soelaas zou
bieden. Het is immers een moeilijk op te lossen probleem van overbevolking,
werkeloosheid en te weinig kansen op een goede opleiding en een autonome
toekomst. Kijken we naar de migratiestromen, dan hebben de VSA een beter te
begrenzen gemeenschap en Europa, waar mensen uit Afrika en Azië naar toe komt. Europa
moet dan meerdere kwesties tegelijk behandelen, want zonder migratie lukt het
noch Duitsland noch Europa om voldoende levenskrachtig te blijven. De kwestie
van de opvang van vele duizenden asielzoekers – waarvan velen volgens de criteria
van Dublin niet in aanmerking vergt veel van lokale besturen, meer nog om de
eigen ingezetenen niet te verliezen, dan het centrale bestuur kan verzekeren. Dertig
jaar geleden zegde men dat Afrika weldra zou leeglopen, maar dat is niet gebeurd,
gewoon omdat de demografie en de graad van de behoeftigheid dat niet toelaten,
te snelle bevolkingsaanwas en te lage inkomens, maar natuurlijk zijn er nog
genoeg die onze kant opkwamen. Maar er trokken ook mensen naar China of voor
zwaar werk naar de Arabische groeilanden, al komen daar meer Aziaten naartoe.
De man beleefde zoals u en ik een snel veranderende
samenleving, met nieuwe technologie en nieuwe “powers that be”. De oligarchie
die de macht greep in de VS was niets nieuws, denken we maar aan de Gilded Age,
1865 tot 1902, een tot historische periode van enorme groei, waarbij de
werknemers in de industrie op 30 jaar tot 59 % aan loon zagen toenemen, iets
waar we nu heel zelden over spreken. Nu zien we de snelle groei van fortuinen
toenemen, maar de middenklasse wordt blijkbaar verpletterd. Maar kende hij zijn
schapen, dan wist hij ook wie zich niet helemaal terecht als zoon of dochter
van de kerk beschouwden, zoals de Amerikaanse Vice President. Toen ik vernam
dat Vance recent Katholiek had laten dopen (in 1919), waar een mens weinig
tegenin brengen, viel me op dat hij de tien geboden niet goed onder knie had,
alvast het verbod te liegen, m-terwijl ook de 7 werken van barmhartigheid hem
niet afdoende bekend zijn. Als politicus moet men al eens iets vertellen, maar
wat hij in München vertelde over Europa,
was wel heel ver benevens de waarheid. Dat wil zeggen dat de fundamentele
vrijheden, waar in de VS de bekende amendementen garant voor staan in Europa
niet op die schandalige wijze onder druk staan als in de VS en al zeker de
vrijheid van opinie nog verdedigd wort, wel beseffende dat die onder druk staat.
Over Woke is gesteggeld, maar er is geen overwinning van woke uit voortgekomen.
In discussies worden standpunten al eens scherper aangezet, maar er komt dan
wel achteraf opheldering en dialoog, zonder dat mensen om hun mening afgevoerd
worden.
Paus Franciscus was een bijzondere man, die in deze merkwaardige
tijden interessante maar ook controversiële uitspraken heeft gedaan. Abortus is
nodig als men verantwoord ouderschap wil, want de man heeft zelden last van een
overhaaste wip. Het is in die zin dat de kerk grondig moet nadenken over het
begrip van de zonde, want hoewel het
discours minder aandacht krijgt, blijft de kerk getekend door de idee van Augustinus,
dat de mens niet anders kan dan zondigen, misschien niet altijd een doodzonde,
maar toch. Erasmus gaf in zijn vertaling van het nieuwe testament – Novum Instrumentum,
wel op de index gezet rond 1563, mee dat die lezing berust op fouten van kopiisten
en misschien we kwaadwillige amenderingen, maar wie ligt er nu wakker van
Erasmus en andere bijzondere theologen, zoals een Karl Barth, die vanuit een
liberale traditie kwam, zelf vond dat die theologie zinledig was geworden. Het
was voor mij een indicatie dat we onze inzichten niet te zeer op één as kunnen
richten. Heeft het zin zich met theologie in te laten, want het heeft toch
geen wetenschappelijke betekenis, maar
als bron voor de ideeëngeschiedenis biedt theologie heel wat toegangen, maar
toch als discipline, als denkmodel heeft de theologie wel degelijk mee het
denken in het Westen vooruitgeholpen, al blijft het ook altijd een conservatief
bastion.
Hij werd dus begraven in de basiliek Sancta Maria
Maggiore, een pauselijke basiliek buiten het Vaticaan. Wat de betekenis ervan
is, zal nog wel stof opleveren voor studies, want normaal krijgen Pausen hun
laatste rustplaats in de crypte van de Sint-Pietersbasiliek. Is het een teken
aan de wand? Een daad van bescheidenheid? We zullen het wel vernemen, maar of
zijn handelen, faits et gestes, veel heeft in beweging heeft gezet? Geen idee.
Het maakt het ook moeilijk de daadwerkelijke inbreng van zo een paus te
waarderen. Voor onze tijd valt des te moeilijker, omdat de autoriteit van de
Paus in Europa nog weinig voorstelt, terwijl dat elders in de wereld wel
degelijk anders ligt en wordt homohaat normaal geacht, waarbij de bisschoppen
daar geen bezwaar tegen hebben. Sinds Vaticanum II is de paus in het Westen
veel meer tot verantwoording gedwongen, al proberen ze daar onderuit te komen.
Daarom kan men het overlijden van Franciscus niet onvermeld laten in de
kronieken, maar duidelijk is niet wat zijn inbreng zal blijken te zijn, behalve
dan dat hij opnieuw naar de menselijke maat terug probeerde te gaan, waarbij kardinalen
werden uitgescholden voor hun carrièrisme.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten