Notre Dame de Paris, een herinnering




APM




Voor de Kathedraal


Notre Dame de Paris, foto uit 2007
15 juli moet het geweest zijn,
Een bezoek aan Parijs
Een vriendin kwam uit het Zuiden
We troffen elkaar voor de kathedraal
In de buurt  het Point zéro
wegen naar alle windstreken
nieuw begin

Het voorplein was druk
Er was geen ander middel dan te hopen
Dat we elkaar zouden vinden
Er was een trefpunt
Had ze gezegd en ik het vond het

Ik bekeek de Kathedraal
Dacht aan eerdere bezoeken
Bekeek de overweldigende façade
De torens en de portieken

Bonjour, Bart
Paris Brule-t-il?
Het was ons wachtwoord
Alsof het nodig was geweest

Het was dorstig weer, maar we kochten water
Wandelden, pratend en elkaar vindend
Richting Louvre.

Ver waren we rond zessen niet gekomen
uren op een stenen bankje 
in de Cour Carrée
Palais du Louvre
Met wandelen dan
Maar we praatten en praatten
En dan stelde ze voor
Mee te gaan naar het huis haars vaders

Even telefoneren uit een telefooncel,
Dan de metro richting Gare de Lyon
Ook al zo een kathedraal van technologie
De TGV op, voor het eerst

De zondag nam ik de weg terug,
Bijzonder licht beladen
Wandelde nog even rond
Op het voorplein en dronk een eind verder
Een koffie en kocht nog een broodje

Op weg naar Brussel
Kwamen de indrukken
Me bezoeken
Van de stad en het meisje

Men klaagt steen en been
Want de kathedraal is niet meer
Maar de emotie van die mensen
 kan ik begrijpen
Alleen, als men wil
Kan men het alles heropbouwen
Dat is een keuze, die snel kan vallen
Kritiek zal er wel zijn,
Maar ja, een nieuw bouwwerk
Is alsof je een geliefd mens
Vervangen moet.

b Art



Reacties

Populaire posts