Stadsgezicht

Hoe scherp het licht

De brug over de rei ontvouwde een prachtig uitzicht
drie torens, vele gevels, de stad

Als het scherpe licht van een droge herfstdag
Over de stad het kijken verzacht
De lijnen van de kathedraal
De Onze-Lieve-Vrouw
De strakheid van het Belfort
Houden onze blik vast

Vertellen ons van het vergaan van de tijd
In schoonheid en bewogenheid
Mijn kijken verraste je
Want op jouw beurt bleef je staan

En keek niet naar de torens
Maar naar mij
Een glimlach brak het ijs
Bracht de herkenning
Sneeuwwitje

En plots begreep je iets
Ik vertelde je over een droombeeld
Dat opdoemde toen ik je had zien komen
Van een vrouw
Tussen de torens en van dezelfde dimensie

Groot, frank en naakt
Een obsessie misschien
passend bij het beeld van de stad
Die liefdevol de stad omringde dan
En het ei zorgvuldig koesterde

Je keek met liefde naar de tuinen en parken
huizen en mensen die er rondstruinen
 liet je spelen in het warme, heldere licht
En je monkelde om het azuur om je heen
Een spookbeeld of was het meer

Zeggen kon ik het niet
Maar nu we samen praten op een bankje
Over de stad en het leven
Over jouw en mij
Leek het avondlicht ons spreken te omzwachtelen
De schoonheid
Laat zich niet vatten
Maar treft raak wie kijken wil
De stad was mooi

Jij was er en ik keek
Hoorde je stem
Voelde dat het beklijven kon
En torens weer de stenen bakens
Van het lange leven waarin vele levens schuilen
Die nooit verteld
Het vertellen meer dan waard’

Ons beroeren
b Art Haers

Reacties

Populaire posts