Luk De Vos en de adoratie
Dezer Dagen
Een kwestie van
vervreemding
![]() |
Doornzele Dries, niet ver van Wippelgem waar Luk De Vos opgroeide. Een mooie plaats was het om te toeven, want nu ingekapseld in het Gentse Havengebied. |
Het gaat dezer dagen om het
onverwachte overlijden van een zanger, waar Gent extra door getroffen is. Het
mag duidelijk wezen dat men niet om Luk De Vos heen kon, dat hij als zanger met
een groep gedurende jaren een trouw publiek had en dat moet men verdienen. Wat
ging er om bij mensen die een ander esthetisch kader verkiezen? Ik denk dat men
er vandaag niet teveel over mag zeggen, om de fans niet tegen het hoofd te
stoten.
De roman van een leven, zoals
dat van de zanger met zijn groep, zal men wellicht zo exhaustief mogelijk aan
de man brengen en we zullen ons verbonden voelen bij het verlies. Het zal dan
wel verwondering wekken als niet iedereen de idee heeft dat "Mia" zo
schoon klonk of zozeer in goede aarde viel. Het is een paradox van deze tijd
dat men zeer staat op autonomie en eigen voorkeuren niet door anderen
gedicteerd wil zien, maar anderzijds kijken we wat scheef naar mensen die de
commun sense niet volgen. Eigen smaak en voorkeuren? Als men maar binnen de
collectieve waan blijft cirkelen. En eerlijk is eerlijk, vaak denk ik dat
idolen als Luk De Vos er ook wel het slachtoffer van geworden zijn. Want
vroeger al werd hij zonder meer beluisterd en was er nauwelijks ruimte voor
kritiek. Niemand kon het weten, maar zijn optreden recent bij Café Corsari
bleek ook zijn laatste en voor zover ik er iets van zag, vond ik het al te
voorspelbaar.
Het is niet mijn soort muziek,
maar in een volwassen pluralistische samenleving kan het geen probleem zijn dat
andere mensen hem wel een hele kerel vonden, waarom zou het? En toch, als je de
reacties hoort, is er een heilige gestorven. Dat verdient de man niet, want aan
de straatinterviews viel op dat men zich verbonden wist met de man, maar
niemand zegde dat het zijn of haar smaak niet is. Zouden er mensen in de buurt
van de stadshal te Gent geweest zijn die de schouders ophaalden, geen toeristen
maar liefhebbers van het Lied, van het oratorium of het chanson, van Brel of
Wim de Craene en nog zoveel meer? Ze kwamen niet in beeld en hier begaan de
media een fout, want in hun ijver een eensgezinde rouw te detecteren, gaan ze
voorbij aan de gedachte dat een cultuur in een samenleving als de onze niet
homogeen kan wezen.
Vroeger heb ik al geschreven
dat ik in mijn leefomgeving niet zoveel sporen van virulent racisme heb gezien,
maar ik wist en weet wel dat mensen vandaag zich niet meer thuis voelen in onze
cultuur - in brede zijn - omdat ze met kunstvormen geconfronteerd worden die ze
niet echt kennen, begrijpen of genieten. Het probleem blijkt ook te zijn, als
men goed luistert, dat men, mensen zoals u en ik wel eens last hebben van wat
hen, ons wordt voorgeschoteld als hip, terwijl niemand zich verplicht zou
hoeven te weten mee te doen met de waan van de dag. En toch, als men naar de
media kijkt, naar opiniemakers, dan valt op dat aandacht voor verscheidenheid
ver te zoeken is. Vandaar ook de kans dat deze mensen anderen verschrikkelijk
jaren 1980, of erger nog, gewoon achterlijk zullen vinden. En die achterlijke
mensen, die niet van Damian Hirst houden of van conceptuele kunst, die niet
verder komt dan vage ideetjes zonder realisatie, want meestal zit er achter een
kunstwerk wel vaker een concept, zijn dan ook nog eens racistisch.
Verwijten over en weer en
niemand die deugt, behalve de eigen incrowd. Dan is het gemakkelijk te stellen
dat men over Zwarte Piet tot een scherpe discussie komt. Maar goed, sinds een
paar bedrijven ons vertellen dat we zonder Thanksgiving toch wel Black Friday
kunnen meebeleven bij de grootgrutter om de hoek, werd duidelijk dat ook onze
ontembare honger naar koopjes ingelost moest worden. Maar zijn wij wel bij
machte af te zien van die koophonger en toch goed te leven. Wat is, stelt men
dan de vraag, het goede leven?
Het racisme dat men ontwaart
in onze samenleving, bij autochtonen uiteraard heeft op het oog niets te maken
met de verschijnselen op de markt, van Starbucks tot Ikea en alles wat er in de
aanbieding is, terwijl men merkt dat mensen de vormen die globalisering
aanneemt niet accepteren, maar geen uitweg weten voor hun angsten, voor hun
frustraties. Er zijn mensen, denk ik dan, die zelf niet telkens weer met ongenoegen,
onvrede en een gevoel zich tekort gedaan weten, af te rekenen hebben. Er zijn
geen excuses voor haat, afwijzing en afkeer, maar tegelijk zal men mensen die
de indruk hebben dat ze het leven dat ze zouden willen leven, maar niet kunnen
realiseren, ook wel met enige empathie bejegenen. Maar net daar leggen
opiniemakers nogal eens de neiging aan de dag zichzelf tot norm op te werpen,
waardoor ze er niet in slagen te begrijpen dat mensen in de negentiende eeuwse
gordel rond Gent of in delen van Antwerpen net het gevoel hebben dat ze hun
goede leven niet meer kunnen leiden. En dat kan zich uitdrukken in afwijzing en
erger.
Dezer dagen staan mensen die
naar goede wonen de Sint willen vieren en op 5 of 6 december voor hun kinderen
het bezoek verhopen van de goedheilig man en zijn medewerkers lijnrecht
tegenover anderen die menen dat de Sint en erger nog, de Pieten beledigend zijn
voor onze nieuwe medeburgers. Hans Acherhuis was op zondagochtend 30 november in
het programma VPRO Boeken te gast en wist te vertellen dat niet de conflicten
die in de samenleving tieren en smeulen van belang zijn, maar het feit dat we
ze niet op een vreedzame wijze weten te beslechten in desnoods heftige
debatten. Nu, als het om verschillen in artistieke smaak gaat of als het over
racisme gaat, of dus zwarte Piet, dan is de vraag of iedereen de discussies,
heftige meningsverschillen kan voeren zonder zich op enig moment opzij gezet te
voelen, wegens een manifeste onmondigheid.
Het blijkt dus zo te zijn dat
sommige mensen gemakkelijk anderen verbaal eronder kunnen houden en dat zijn nu
precies mensen die hun mening niet altijd even strak weten te formuleren noch
de argumenten met grote zorg weten te formuleren. Wat een gebrek aan sociaal
medevoelen als men zulke mensen zomaar afserveert en belaadt met de zonden van
deze tijd, van racisme tot barbaars conservativisme. Het is op dit punt, vrees
ik, dat mensen zich dan gaan scharen achter onbetwistbare iconen, dat een
zanger plots collectief door iedereen in de armen wordt gesloten. Het lijkt
moeilijk te vatten, maar dezer dagen kan men gemakkelijk vijfhonderd mensen op
straat brengen, zelfs 120.000. Er viel immers nergens enige kritiek te lezen op
de houding van de oppositie, terwijl in Vlaanderen de oppositie nu net weinig
gewicht in de schaal kan leggen, maar het middenveld, Hart tegen Hard hoort men
ten allen kante. Natuurlijk moet de oppositie mobiliseren en mogen zij in de
media hun visie op tafel leggen. Maar het volk - dat dus niet bestaat, tenzij
als een gemeenschap van onderling unieke individuen die op een aantal domeinen
gemene inzichten delen kan, zonder daarom op alle vlakken met elkaar alle
opinies te delen - heeft politiek anders gewikt en beschikt en dat schiet
zelfverklaarde democraten in het verkeerde keelgat.
Verschillen, zo leert iedereen
die zich met Darwin inlaat, vormen de grondslag van de evolutie, maar toch wil
men vandaag, zonder daarom aan patriottisme te denken, een zo groot mogelijke
gemeenschappelijkheid ontdekken. Daar schuilt de paradox dat opiniemakers,
mediamensen die voortdurend over het verschil spreken, liefst een zo groot
mogelijke eenvormigheid in de samenleving willen waar iedereen, werkelijk
iedereen dezelfde opinies deelt. De gedachten zijn vrij, behalve als het over
zangers en sterren gaat. Laat dat maar eens duidelijk zijn, dat men niet
tegelijk gelijkheid en eenvormigheid kan wensen en in een beweging de anderen
die er andere opinies op na houden - ten aanzien van ? - verheerlijken, mits en
als en indien. Eenvormigheid wensen en verscheidenheid bepleiten, het blijft
dezer dagen een ergerniswekkende inconsequentie, waar men niet uitkomt. Dat er
in onze samenleving mensen wonen wier ouders of grootouders in de buurt van
Tanger of Sofia, in Equador of Ankare geboren zijn, kan niet iedereen even
gemakkelijk accepteren. Ongenoegen is er afdoende, maar een redelijke aanpak
waarbij men dat ongenoegen erkennen wil en toch het gesprek aangaan, zonder
paternalistisch te worden, het conflict aandurven, het blijft een behoorlijk
grote uitdaging. En precies de massale idolatrie laat zien dat er een soort
waangedachte leeft, dat men de autoriteiten dezer dagen niet zal tegenspreken.
Dat mag dan wel duidelijk zijn, gelukkig zijn er ook nog anderen en is onze
samenleving, onze culturele omgeving nogal verscheiden. Want wie zou zich niet
vervreemd voelen van onze cultuur en zonder meer accepteren dat de bakens
verzet zijn?
Die vraag naar vervreemding, aliënatie
moet ook in culturele aangelegenheden onderzocht worden, want als men
"leed" wil vermijden, zal men middelen zoeken om dat gevoel van
afstand toch te temperen en mensen de kans te geven ermee te leren leven. Maar goed,
ook dat valt moeilijk te realiseren, want resigneren staat niet meer in ons
woordenboek. En toch kan een bescheiden vorm van resignatie het aanvoelen van
vervreemding behapbaar maken en de ruimte geven eigen inzichten toch te blijven
aanhouden, tenzij men toch overtuigd raakt van andere inzichten. Maar dan komt
die andere discussie, over persoonlijke identiteit, integriteit en
authenticiteit aan de orde.
Men zal dus ruimte zoeken om
de ervaring van vervreemding en eventueel woede onderkennen, wil men in deze
samenleving de veelheid van levensvormen laten samenleven zonder mensen tot eenzaamheid te brengen. Want ook dat is vervreemding,
waar men niet in die termen ziet, maar als een psychisch probleem, nauwelijks
als een maatschappelijke zorg, wat gemakkelijk genoeg te begrijpen valt, want
men accepteert van zichzelf zich niet om anderen te bekreunen. Klagen dat
anderen ons dat aandoen, ziet men niet als een heilloze oplossing.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten