Over Walter, Etienne en de conceptio immaculata
Dezer
Dagen
Van oude mensen de dingen
die nooit voorbijgaan
![]() |
Wakter de Buck |
Ik vernam veel over het programma "De ketter en de kervorst", maar kon er alleen uit besluiten dat de meningen verdeeld waren. Denkend aan Leo Apostel en Michel Foucault kan ik me bij de kritiek wel iets voorstellen, maar ook filosofen als René Gude en Herman de Dijn verdienen best nog meer aandacht, om nog te zwijgen van de jonge garde. Gelukkig kan men leven met en uitkijken naar "Het voordeel van de twijfel".
Toen
ik gisteren het bericht opving dat Walter de Buck, die van "het
Vliegerken", overleden was, 80 jaar oud, toen luisterde ik met gemengde
gevoelens. Jawel, hij was er altijd en zijn liederen kennen we, zoals die van
Wannes Van de Velde al tijden. Maar ook hier weer dat refereren aan het volk,
aan het volkse van de zanger, terwijl de liederen van Karel Waeri nu vooral een
zaak zijn van specialisten, voor zover ze geen gemeengoed konden worden dankzij
de Gentse zanger. Maar heeft iemand ons geleerd hoe hij ertoe gekomen is? Het
staat in de kranten, dat hij niet langer in het Engels en het Frans wilde
zingen maar het stervende Gentse dialect in ere wilde herstellen.
Gemengde
gevoelens bekruipen mij ten derde male, want ook bij andere bekende Gentenaren
zoemt de idee rond dat het land, of beter, de stad iemand kwijt is, verloren is
geraakt die men boven alles waardeert. Authentieke rouw? Het zal wel het geval
wezen, want we weten het niet. Of toch, soms is het te ostentatief om nog
geloofwaardig te zijn.
De
laatste dagen zoemt het rond, er is een boek van een ketter, een kerkvorst en
een journalist die het allemaal mooi uitschreef. Natuurlijk kan men nog wel
eens luisteren naar Etienne Vermeersch en André Joseph Léonard , dat zeker,
maar of het nog wel de vragen van de tijd zijn? Etienne Vermeersch vertelt in
grote lijnen nog altijd wat hij dertig jaar geleden al aan de orde stelde. Zijn
geloof dat we met zekerheid dingen kunnen weten, wetenschappelijke zekerheid
kunnen verwerven over het heelal, de aard van de materie en dat de verhalen die
godsdiensten vertellen doorgaans niet de toets van de wetenschappelijke kritiek
kunnen doorstaan. Maar misschien vergist de emeritus hoogleraar zich als hij
denkt dat mensen nog geloven in de Bijbelverhalen, of beter, dat hun
waarheidsgehalte nog wetenschappelijk bewezen hoeft te worden. Het boek Job of
het Hooglied blijken net als andere delen valabel, ook al gelooft men niet
binnen het kader van een kerk, binnen de tekst van het Credo. Het gaat evenwel
niet enkel daarom, want Etienne Vermeersch wijst elke (wijsgerige) speculatie
af en dat betekent voor een deel winst, want wat men niet speculatief op het
spoor komt, hoeft men ook niet te bewijzen. Maar de oefening zelf van het
denken schiet er ook bij, wat het denken zelf finaal niet ten goede komt.
Natuurlijk kan men bewondering hebben voor de moderne fysica, ook en vooral
omdat een leek er verder geen woord of teken meer van verstaat. Overigens, als
de wetten die Newton uit heeft geschreven en die zeer lange tijd ook geldig
bleken nu ter discussie gesteld worden omdat de aanwezigheid van donkere
energie en donkere materie niet passen in het idee dat materie en energie niet
zomaar kunnen verdwijnen en bovendien kan men niet veronderstellen dat er
redenen zijn aan te nemen dat Newtons wetten niet altijd en overal zouden
gelden... tot Einstein en Niels Bohr al een aantal omstandigheden bedachten
waar de Wetten van Newton ondergeschikt waren aan grotere wetten, wetten dus
die onder bijna alle omstandigheden geldig blijven.
In
die zin kan men dan weer Walter De Buck in herinnering brengen die als
anarchist bepaalde waarheden misschien wel zou onderkennen, maar niet als dit
met machtswoorden wordt aangedragen. Het
anarchisme kan inspireren, als het geen alibi wordt om macht te verwerven of om
dat wat men doet te instrumentaliseren. Ik denk ook aan de Nederlandse
anarchist Ferdinand Domela Nieuwenhuis, die uiteindelijk gemarginaliseerd is
geraakt binnen het socialisme, maar die geen salonsocialist wilde zijn. Dat
anarchisme, waar ook een andere Gentenaar in uitblonk, Frans Masereel, mag
wellicht ook met Walter de Buck in verband gebracht worden. De omstandigheden,
de tijd waarin men leefde, het heeft alles invloed op wat men doet, maar ook
hoe men in het leven staat. Maar dat is nu net wat de biechtvader en kerkvorst
wel, maar de ketter niet kan erkennen.
De
heruitzending van het gesprek van de kerkvorst en de ketter heb ik ook niet
kunnen/willen zien, omdat ik het vreemd vindt dat de filosoof Etienne
Vermeersch noch de aartsbisschop door lijken te hebben dat niet enkel op het
vlak van de katholieke dogma's een en ander aan het bewegen is, maar ook de
vrijzinnigheid zelf aan enige sclerose
onderhevig blijkt. Wat men oplossen zal en moet is niet het oude en in enkele
opzichten obsolete conflict tussen theïsten en atheïsten, maar precies de
discussie aangaan over het mens- en wereldbeeld dat we 100 jaar na het
futuristisch Manifest kunnen vorm geven. Uiteraard is het niet de bedoeling
noch mijn wens dat iedereen nu plots hetzelfde moet gaan aannemen, wel dat we
dezer dagen best nadenken over kwesties van deze tijd, zowel pragmatische als
levensbeschouwelijke.
Een
paar jaar geleden ontdekte ik volkomen bij toeval het boek waarin H. Johannes
Witteveen, voormalig managing director van het IMF rond 1975, verslag deed van
zijn leven, als econoom, maar ook als lid van de Soefi-gemeenschap in
Nederland. Soefisme bleek een mens- en wereldbeeld voor te houden met Indische
en Perzische, Iraanse elementen, wat ons des te meer interesseerde omdat we nu
eenmaal leven in een wereld waar we ons graag op de hoofdzaken richten en
daardoor al te vaak het wezenlijke uit het oog verloren. Nu heb ik mij verder
niet verdiept in het Soefisme, maar de wetenschap dat doorheen eeuwen mensen
overal op aarde zich vaak zoekende en tastende inzichten eigen hebben gemaakt,
waarmee ze dachten door het leven te kunnen gaan, veiliger en vreedzamer dan
zonder, vond ik wel een belangrijk inzicht.
De
katholieke kerk in Europa is veranderd, dat kan men niet ontkennen, maar de
visies die men de gelovigen aanreikt verdienen een herijking. Men kan gerust
zijn over de oorsprong en de basisteksten. Men zal wel moeten nadenken over hoe
men die cultuur wenst over te dragen en daar wringt het schoentje. Maar ik ben
er evenzeer van overtuigd dat ook de vrijzinnige gemeenschap een paar kwesties
zal moeten oplossen: de betekenis van wat de rationele benadering vermag, lijkt
altijd weer uit te sluiten dat men meerdere antwoorden kan bereiken de rede hanterend
voor eenzelfde kwestie. Alleen, zegt men mij, is dat zo als men over alle
gegevens beschikt. Een wiskundig bewijs kan men doorgaans slechts op een manier
schrijven, omdat men daar doorgaans over alle elementen beschikt en de
elegantie vergt geen overbodige stappen in de redenering toe te laten. Maar in
kwesties die meer met het contingente te maken hebben, valt dat al moeilijker
hard te maken. Er zijn geen drie economen die er dezelfde visie op de desindustrialisering
van Vlaanderen of Europa - het oude Europa - op nahouden, zo lijkt het wel,
noch inzake in de analyse van de toestand noch als het over het remediëren aan
het probleem gaat, voor zover er sprake is van een probleem, want voor sommige
economen is het een fatum.
Ik
denk dat prof. em. dr. Etienne Vermeersch op dat vlak of het vlak van het
samenleven van mensen van verschillende gezindten de laatste jaren niet echt
heeft bijgedragen aan een visie waarin het mogelijk wordt mensen met
verschillende inzichten behept samen te laten leven. De kwestie is, vrees ik,
dat men hier geen a priori oplossing kan hebben, maar dat tegelijk de premissen
waaruit men vertrekt niet enkel in een ideale doch onbestaanbare wereld moet
situeren maar hier en nu. Het volstaat niet soera's op te sommen, te citeren,
al blijft dat wel indrukwekkend, maar de hele geschiedenis van de Koran en van
de Hadith, die overigens parallel verloopt, zij het 600 jaar later dan een
verblijkbare evolutie bij Joodse rabijnen, die rond het jaar 100 duistere
plekken gingen invullen in de Thora en zo de Thalmoed vorm gaven. Ook het
Christendom zou rond 300 beginnen met een uitbreiding van de teksten van de
evangelies, onder meer die welke later soms groot gewicht zouden krijgen, zoals
over de conceptio immaculata. een van de meest bizarre bedenksels, zou al door
enkele vooraanstaande theologen als Bonavontura en Thomas van Aquin zijn
afgewezen. John Duns Scotus zou die dan weer geaccepteerd hebben. Voor zover ik
het begrepen heb, komt de idee niet later dan de vierde eeuw in voege, toen men
zich over allerlei nevenkwesties vragen ging stellen en een ervan zou geweest
zijn dat Maria niet de moeder van Jezus kon worden als ook zij gewoon geboren
was uit een vrouw na een gewone conceptie. Maar dan moet de grootmoeder ook
bijzonder geweest zijn en ja, de heilige familie in Vlaamse en andere drieluiken,
presenteerde men vaak als een "Anna ten drieën".
Nu
behoren die inzichten niet meer tot de algemene kennis en daar is op zich
weinig mee verloren. Maar zou het geen goede manier zijn om mensen tegen de
excessen van sommige religieuze praktijken te wapenen door hen net deze
histories mee te geven, want het gaat om cultuurproducten, zowel de
filosofische en theologische inzichten als de schilderijen, die zowel aan de
zijde van de makers als van de ontvangers een lange geschiedenis hebben gehad.
Men kan in plaats van dat bizarre dogma ook andere kiezen en men zal vaak bij
dezelfde kwesties uitkomen, namelijk dat er in onze cultuur doorheen de eeuwen
een veelheid aan beelden op de voorgrond zijn gekomen, die hun eigen betekenis hadden
in de levens van mensen die ermee te maken hadden. Juist, met rationalisme
heeft het geen uitstaans, maar zoals Hanna Arendt schrijft in "het leven van de geest:
willen", moet men meer dan de 18de eeuw de tijd van de scholastiek zien
als een periode van het werken met de rede, redeneren dus, terwijl de 18de eeuw
de verering van de Rede op de voorgrond trad, zou zijn getreden. Zij wenst dit
beeld geen overdreven belang toe te schrijven, maar meent wel dat men
stelselmatig het begrip redeneren al te eng denkend bejegent, net omdat men
zonder meer de veroordeling van de Scholastiek onder meer door Descartes overneemt.
De late scholastiek was inderdaad wat ontspoort en de kwaliteit van het denken
was niet echt gelijkmatig.
Het
zijn deze overwegingen die mij doen afhaken. Overigens was er al eens zo een
intellectueel duel te horen op de radio, op 7 september 2012, Klara waarbij
Werner Trio als presentator optrad en toen al had ik er enige bedenkingen bij.
Met alle respect voor beide heren van stand, die inderdaad hun bijdrage hebben
geleverd aan het maatschappelijke leven, maar het kan niet tot een colloquium
komen, waar men vanuit verschillende inzichten een zaak, een kwestie
onderzoekt. Neen, het blijft gaan over duels, waarbij bepaalde vooronderstellingen
niet altijd voldoende uitgezuiverd worden.
Ik
gun beide heren hun rust en zielenzaligheid maar wens toch niet meer te horen
hoe de ketter zelfzeker als ware hij Luther zelve nog maar eens dezelfde 95
stellingen op de poort van de Slotkerk van Wittenberg zal slaan als hij al zo
vaak kon doen. Er zijn wel meer filosofen in Vlaanderen en Nederland dan die
ene Vermeersch. Mag men de mediamensen vragen hun breedbeeldlens eens op te
schroeven, wanneer ze iets te weten willen komen. Want sommige vragen en
raadsels mogen best vaker aan bod komen, maar dan liefst door mensen die
begrijpen dat het contingente er echt wel toe doet. Want natuurlijk heeft
Vermeersch verdienste en wellicht ook Léonard, maar de adepten, ach, ze kunnen
het niet laten beaat hun mentor te kijk te zetten.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten