Invloedrijke leraar
APM
Een
invloedrijk leraar
Geschiedenis
was, zegt men, nooit boeiend
Namen en
data, feiten en feilen
Terwijl er
wel waren
Die begrepen
wat het vak kan bieden
Wat is
geschiedenis? Geschiedschrijven, hoe doe je dat?
Waarom
zouden we het allemaal moeten weten
Van Ramses
en Echnaton
Van Romulus
en Themistocles?
Filips
de Stoute en Filips de goede?
Leraren
die het begeesterend brengen
De grote
vragen over hoe de mens ontstond
Hoe het
kleine overleven op de toendra
Via landbouw
en steden
groots
leven wekken kon
Hoe
oorzaken soms bijzaken blijken
Hoe grootse
vorsten
Niet zien
dat de tijden veranderen
De
leraar van toen, in 6LA
Sprak over
de evolutie(-theorie)
Leerde dat
bronnen lezen
Niet kan
zonder grondigheid
Kritiek is
een kunst voor hem
De waarheid
vinden een hele opgave
Of hij
veel leerlingen inspireerde
Werd me
nooit duidelijk
Hij kwam
wel eens controversieel
Uit de
hoek
Daagde leerlingen
en stagiaires uit
Maar hij
droeg uit wat geschiedenis
Aan het
begrip van de tijd
Bijdragen
kan
Herman
Van Bostraeten
In
tegenstelling tot anderen
Was het geen
rondstrooien van
Namen van
de Soldatenkeizers
Of die
van de koningen betrokken bij
De Honderdjarige
Oorlog
De opkomst
van humanisme
De verdragen
van Westfalen 1648
Er waren
andere begeesterende leraren
Maar weinig
brachten meer
Dan alleen
een mooi verhaal
Lieten ons
vroeg voelen
Dat begrijpen
niet kan zonder kennen
Maar quizjes
winnen
Leidt niet
begrijpen
Het bouwen
van een geheugenpaleis
Vergt veel
inspanningen
Maar het
laat toe
Dat data
meer zijn
Dan droge
jaartallen
b Art
Reacties
Een reactie posten