Waarvoor te strijden? Cfr. Hongkong





APM





Strijden voor een goede zaak




Ee gesprek op de Burg over macht, over gelijk en ongelijk.
over onderzoekend spreken ook. Hoe vaak krijgen we de kans
daartoe? 
Daar stond ze, op de Burg
Kijkend naar de gevel van het stadhuis
Probeerde ze de beeltenissen te lezen
Te begrijpen waarom dat gebouw
Nog steeds zo fraai blijkt

In de boekhandel hadden we even
Met elkaar gesproken over een boek
Had zij postkaarten gekocht
-        Charmant toch dat men die nog koopt –
Nu keek ze op haar tablet
Keek ze naar het gebouw.

Ze zag me langs lopen, flanneren
Sprak me aan
Onbevreesd
Waarom zou ze ook beducht zijn

We spraken over burgermacht
Over strijd met het centraal bestuur
Wat men dan wel verwacht
Van overheden

Eerst vond ze marxisme nog best
Wel aantrekkelijk, enthousiasmeren
Vervolgens gingen we in de clinch
Welwillend en toch scherp

Ik sprak over Bernard Mandeville
Over Adam Smith en John Stuart Mill
Maar ook over Kant, Schiller en Arendt
We zaten op een terras
Wisselden gedachten uit

Toen kwam de gevreesde vraag
Waar ik beducht voor ben:
Waarvoor zal ik strijden?

Dat maakt ieder voor zich uit
Maar het vergt veel nadenken
En de durf zich te vergissen
In hoofdlijnen of in details

Maar wat is het waard
Zich in te verliezen, voor te sterven?
Alles en niets.
Rechtvaardigheid, vrede, voldoening
Geluk en vrijheid
Maar dat gaat niet om dingen
Om het leven dat we leven
Duurzaamheid ook niet
Toch wel, denk ik, maar
Het ligt niet voor de hand
Absolute duurzaamheid, wat is dat?

Veel vragen, stelt ze vast
Maar de vraag blijft
Waarvoor te strijden?

Het gaat niet alleen om strijd
Ook om samenwerken, samen leven
Samen werken.
De bron van alle polariseren, hoor ik van haar
Is dat we onze argumenten inslikkend
Alleen ja en amen zeggen
Of neen en genoeg, zeg ik.

Voeren we nog wel zulke gesprekken
Of is elk gesprek een vechten om macht?
Elk gesprek over hete hangijzers
Een strijd om eer en eigen gelijk?
Onderzoekend spreken, ho maar!

In elk geval, zeg ik bij het afscheid
In Hongkong vechten ze voor iets wezenlijks


b Art





Reacties

Populaire posts