Ontscholen? Liever herscholen

 


APM

 


Alwetend was Meester niet,

Onwetend ook niet


 

Jan Steen, De Slapende schoolmeester, 1672

Denk niet dat je mij op fouten betrapt?

De schoolmeester bij het bord

Schreef een kanjer van dt-fout

“ik wordt morgen 10”

Wij moesten vertellen wat fout was

Ik zegde het te weten,

Ging naar ’t bord en veegde

Met een groot gebaar de t weg.

 

Pedagogisch niet verantwoord

Klinkt het vandaag,

Maar je moet fouten ook herkennen

De meester zegde al eens

Dat Karel de Grote in Aken keizer werd gekroond

Waarna wij de vinger opstaken, want het was Rome

In het jaar 800, met Kerst

Maar in Aken hield hij hof.

 

Meester vertelde vele zaken

Leerde ons rekenen, vraagstukken oplossen

We leerden iets over de Schelde en de Leie

Mochten naar de Gentse haven

 

De wereld ging open

We lazen verhalen

Kregen kansen

Niet omdat meester alles wist

Veel van wat we nu weten

Zelfs over blauwe reuzen, quasers

Of het Standaardmodel van elementaire deeltjes,

Bosonen en quarks en Higgs

Weten velen vandaag weinig

 

Maar de meester

Toont wegen, met de kennis

Van zijn dagen

Maar veel meer dan schoolkindjes

Bevatten kunnen

 

Het had over juffen moeten gaan,

Maar feit is, basiskennis is fundamenteel

Parate kennis elementair

Meesters en juffen

Gooi deuren en vensters open

Maar vooral, geef hen, de leerlingen

Voedsel voor het brein

Leer hen verwondering

Toon het onmogelijk te bevroeden

Geheim van biologie, dat geen raadsel is

 

b Art

 

Meesters in de basisschool en juffen werden al van hun voetstuk gehaald, de leraren in het S.O. oftewel het middelbaar onderwijs werden coaches, maar de goede leraar, ook in de retorica, de zesde van het ASO, humaniora dus, kan leerlingen tot studenten maken, in staat zelfstandig te studeren, maar niet zonder goede leraren, vooraf. Te veel van de begrippen zoals humaniora en Retorica zijn gecanceld, want te elitair. Zo kan men het opzet van onderwijs niet meer duidelijk maken.

 

 

Reacties

Populaire posts