Terug naar de comfortzone
Dezer
Dagen
Bang voor de Angst
Over geweld in de samenleving
Het ligt voor de hand dat we
in deze dagen als deze de indruk niet kunnen verdrijven dat het een ongeziene
schanddaad was, maar wat te denken van de aanval op de Olympische spelen in
München, de aanslagen van de Rote Armee Fraction en de vliegtuigkapingen van de
PLO, Lockerby? Juist, dat is even geleden en een mens went er niet aan. De
relativering gaat er niet om dat het allemaal al eerder is vertoond, maar dat
we al aan het einde van de negentiende eeuw in Rusland, in Servië anarchisten
zagen optreden die het gebruik van geweld niet schuwden. Werd ook keizerin Sisi
niet vermoord door een Italiaanse anarchist?
Politiek geweld met het doel
het bestel te ontmantelen is natuurlijk oud genoeg en burgers zijn bereid als
dat geweld de spuigaten uitloopt het bestel te beschermen. Over
overheidsgeweld, zoals tijdens WO I en WO II aangewend is, zullen we het niet
hebben, over de Terreur van het comité de Salut Publique moeten we het ook niet
hebben, al ging het wel om een poging tot zuivering van de samenleving. Niet
dat Rousseau dat had aanbevolen, maar zijn concept van de "Volonté
Génerale" impliceert wel dat wie te ver afwijkt van die algemene wil mag
uitgeschakeld worden. Dat wijkt ver af van het liberalisme, maar het kan wel
mede verklaren waarom groepen, "ausserparlementarische Opposition"
vooral tot straatgeweld overgingen en waarop nu jihadistische bewegingen verder
gaan. Want ik denk dat men onderschat hoe sterk het geweld als politiek middel
in de rafelranden van de democratie voort is blijven smeulen en af en toe tot
explosies komt. Maar de verantwoording van het geweld via terreurdaden moeten
we toch niet terzijde schuiven. Dat betekent dus niet dat ik er maar een
seconde aan zou denken dat die verantwoording iets zou betekenen voor ons, wel
dat we de strategische en tactische overwegingen beter kunnen beschouwen.
Kan het zijn dat mensen in een
ander universum verkeren dan wij? Verstandige lieden zullen dat wel een illusie
noemen, wanneer geradicaliseerde jongeren ervoor kiezen deze samenleving aan te
vallen en in het oude, welvarende gebied dat we kenden als de vruchtbare sikkel
een eigen rijk op te richten. Maar de kracht van sommige illusies mag men niet
onderschatten en het is de vraag hoe men iemand die erdoor gebeten is, zal
overtuigen van de vergissing die hij, zij begaat. Men moet dus vooral de logica
van deze mensen trachten te vatten, zonder er zelf ook maar eens goedkeurend
tegenover te staan.
De afgelopen dagen hoorde en
las men verstandige lieden zeggen dat de waarschijnlijkheid bij een aanslag
betrokken te raken, zou kleiner zijn dan door een dronkaard van de weg gereden
te worden. Ik denk dat wie er vorige week vrijdag zelfs maar van ver bij
betrokken is, aan die probabiliteitsberekening weinig zal hebben. Maar kan men
zich bij het tv-scherm indenken wat er gaande was? Wie in de concertzaal zat en
het kon navertellen, was ten diepste geschokt, ook al zag men het niet altijd.
Maar we moeten toch vooral in het discours laten weten aan wie in dat andere
universum verwijlt dat hier het gebruik van geweld door burgers niet gewenst
wordt. De toenemende veiligheidsmaatregelen treffen vooral de brave burger,
belemmeren ons in onze vrijheid te gaan en staan waar we willen.
Ik denk inderdaad dat men de wel
veiligheid kan verzekeren zonder dat men Jan, Piet, Joris en Corneel in
verlegenheid brengen zal. Israël slaagt daar behoorlijk in, al roept het gedrag
van kolonisten op de Westoever wel degelijk vragen op. Zij nemen zich het recht
voor of eisen het op en krijgen het stilzwijgend het geweldmonopolie van de
overheid te negeren. Net zoals de terroristen in Parijs. Het is niet aan mij om
Israël de levieten te lezen, maar als mensen als Amos Oz ons laten verstaan dat
het land waar ze wonen en leven in een eindeloos kringloop van geweld is
terecht gekomen, waardoor Israël essentiële facetten van de rechtsstaat heeft
laten verrommelen, dan moeten we daar in Europa oog voor hebben.
Men kan kritiek hebben op politie-
en veiligheidsdiensten, maar voor zover ik het allemaal begrepen heb, is het
bijzonder moeilijk om mogelijke terreurdaden te voorkomen, al lukte het al een
paar keer, want er was Verviers en er waren, eveneens gehaald uit de media, al
een paar keer aanslagen te elfder ure voorkomen. Zou het goed zijn als de
politiediensten dat telkens vertelden? Ik denk dat het meer onrust zou
veroorzaken dan goed is voor ons.
Want men moet de samenleving
ook in haar comfortzone laten, want het aanjagen van angst voor wat misschien
gebeuren kan, lost niets op. In die zin meen ik dat het
klimaatveranderingsfront ons aandoet, minstens even stresserend uitpakt als het
mogelijke gevaar dat uitgaat van Daesh. Ik denk dat we concreet beleid moeten
uitstippelen over de uitstoot van CO² en stikstof, over het gebruik van het
bouwland, ook in Indonesië waar Oerang Oetangs in hun biotoop bedreigd worden
ten voordele van nieuwe plantages met het oog op de productie van palmolie. Dat
is dus wat we moeten inperken, temperen. De markt zal het niet oplossen, maar
ook omgekeerd, als men gaat speculeren op schaarste, dan kan ook weer voor
onrust zorgen. Ik denk overigens dat het gebruik van ggo's, goed gecontroleerd
best in overweging genomen wordt, zodat we minder areaal nodig zullen hebben om
het nodige voedsel te .
Mocht een lezer verbaasd zijn
over het feit dat ik de terreur in de Bataclan verbind met het
klimaatvraagstuk, dan ben ik zo vrij mee te delen dat ik niet geloof dat we het
globale klimaat onder controle hebben of zullen krijgen. Het ontslaat niemand
van de verantwoordelijkheid de aarde niet onnodig te belasten, de regenwouden
te bewaren en als het kan aan de randen van grote woestijnen aan herbebossing
te doen. Het is nodig dat we zorgzamer met de aarde omgaan, dat we daarvoor een
prijs willen betalen. Maar de pedagogie en propaganda van de klimaatveranderingbestrijders
leidt tot een culturele verandering, want men zegt wel zich te baseren op
feiten, maar wie niet meegaat in het discours, die de klimaatverandering zou
ontkennen, wordt weggezet als tegenstanders. Ik ontken niet dat er sinds 1850
zeer duidelijk een verhoging van de langjarige gemiddelden vast te stellen
valt. Mijn bezwaar tegen de fetisj van die 2 graden verhoging - wat is de
terminus post quem? - gaat uit van de vaststelling dat men resultaten niet zomaar zal bereiken door de
voorgestelde maatregelen en misschien moeten we dus ook de kustverdediging -
dijken en overstromingsgebieden - in
overweging nemen en matiger met de aardrijkdommen omspringen. En misschien
zullen landen echt de eigen inbreng onder ogen moeten inzien en kijken hoe ver
men komen kan, zonder naar andere landen te kijken - hierbij geldt Europa als
een entiteit dat tot besluitvorming bevoegd is.
De terreur heeft de afgelopen
eeuwen vele vormen aangenomen, er zijn presidenten neergeschoten, er zijn
metro- en treinstellen aangevallen en telkens vergeten we dat het evident is
dat een beetje terrorist wel degelijk die plaatsen zoeken zal waar hij het
gemakkelijkst ongewapende mensen zal treffen. Toen Anders Behring Breivik in de
Noorse hoofdstad Oslo en vervolgens op
het eiland Utoya een bloedbad onder jongeren aanrichtte, was iedereen in schok,
maar men troostte zich met de gedachte dat het om een lone wolf ging, maar wat
als dan een groep de wapens opneemt, die de praktijken van de
veiligheidsdiensten kennen, die er ook in slagen vervalste paspoorten aan te
maken en zo de onrust te vergroten.
De opdracht van de overheid en
de overheidsdiensten is complex: mogelijke terreurdaden voorkomen vergt heel
wat opsporingswerk en kan tot paniekreacties leiden bij de mogelijke
terroristen. Maar men moet de burgers ook duidelijk maken dat er geen reden is
tot vrees. Dat laatste is niet eenvoudig, ook al niet omdat de overheid door de
media zeer scherp op de korrel genomen wordt en elke mogelijke vergissing wordt
aangegrepen om de diensten in discredit te brengen. Vooral buitenlandse media
hebben het op Brussel gemunt en er is inderdaad, zoals Beatrice De Graaf, een
onmogelijke chaos bij de lokale politiediensten in Brussel. Maar Brussel wil
niet komen tot een eengemaakte politie voor het hoofdstedelijk gewest.
Bovendien is er ook de vaststelling dat Philippe Moureaux misschien wel met
zijn burgers contacten had en in hen een welwillend kiespubliek vond, niet kan
ontkennen dat zijn politie in bepaalde wijken van Molenbeek durfden toezicht te
houden. Wie de metro van Simonis naar Art-Loi neemt, ook overdag, merkt dat er
soms veel rare dingen kunnen gebeuren in bepaalde metrostations. Het is daar
dat ik me wel eens onveilig voelde en begreep wat agressie zonder zin kan
betekenen.
Men vertelt graag dat veel van
die jongeren slachtoffers zijn, maar soms kwamen ze er niet toe kansen te zien
en te grijpen. Want er zitten ook andere mensen op die metro, die wel lezen en
zich normaal gedragen. Het kan nuttig zijn te begrijpen dat de omstandigheden
de jongeren in Molenbeek niet gunstig gezind zijn, maar er zijn er die zich wel
uit de slag weten te trekken en de opleiding ernstig opnemen. Of ze dan een job
vinden? De werkeloosheid is groot in Molenbeek, maar het is niet het gehele
plaatje. Er is racisme, ook bij werkgevers, maar ook dat verklaart niet alles.
Wie naar het andere universum vertrekt, wijst het onze af. Er zijn er die naar
vreedzamer universa vertrekken en dat merkt men niet. Maar dat we nu moeten
omgaan met deze reizigers, mag ons niet angstig maken.
Daarom is het belangrijk dat
de overheid de woorden die Franklin Delano Roosevelt uitsprak, in 1941, bij
zijn derde investituursrede, de zogenaamde Four Freedoms Speech, ter harte
neemt. De vierde is in deze de belangrijkste, de vrijwaring van angst, want
daar dient de overheid voor te zorgen, maar hoe dat nu moet, is een andere
vraag. Dat kan men alleen met concrete maatregelen in concrete omstandigheden. Toch
betekent het niet dat wij van de overheid, van politie- en veiligheidsdiensten
het onmogelijke mogen verwachten. Het gaat dan niet enkel om vrijheid inruilen
voor veiligheid, wel om het aanvaarden dat de overheid waar en wanneer nodig
bijzondere maatregelen kan nemen. Maar men dient er zich voor te hoeden
iedereen als verdachte voor te stellen. Tot nader order is de overgrote
meerderheid deze samenleving genegen en zal men dus vooral - met de hulp van
lokale politiediensten -mensen volgen die er aanleiding toe geven. Dat het
moeilijk is voor te gaan op verklaringen die mensen vrij lijken te pleiten, zal
men dus ook in kaart brengen.
Vrijwaren van de angst? Dat
betekent ook dat we zelf niet angstig door het leven gaan of dat alvast weten
te temperen. Maar als men de media volgt, dan zou men wel erg angstig door het
leven kunnen gaan, want het opsporen van gevaren, onredelijke risico's zijn de
core business van de media. Er is geen domein van ons bestaan waar we geen
onredelijke risico's lopen, tot nieuw onderzoek laat zien dat oude
aanbevelingen fout waren.
Natuurlijk zal men de overheid
steunen in de strijd tegen terroristen en het voorkomen van terreur. Maar
zullen we even het leven on hold zetten? Niet zo een goede aanpak. Maar ook zal
men toch moeten komen tot een discours dat de waarden en kwaliteit van leven in
Europa ook aan de orde stelt. Ook dat moeten we verdedigen en als Mahmed
overtuigd is van zijn religie, zonder een proseliet te zijn, dan kan dat best.
Maar ook mensen van anderen gezindten hebben hun plaats. Wel is duidelijk, ook
uit gesprekken is me duidelijk geworden, dat mensen de terreur an sich
veroordelen en scherp afwijzen, maar ook begrijpen dat er veel is misgegaan,
maar, zegt men en ik kan het onderschrijven, wij moeten dat niet integraal op
ons nemen. Bieden wij hen geen open samenleven, met mogelijkheden iets van het
eigen leven te maken? Trokken in 1936 jongeren uit heel Europa om tegen Franco
te vechten, waarna ze door Stalin of in opdracht van Stalin in de rug werden
geschoten, dan kwamen die niet ongeschonden terug in Frankrijk of België. Onder
anderen ging ook de vader van Boris Cyrulnik naar Spanje, via het
Vreemdelingenlegioen, maar niettemin zou hij tijdens de oorlog, net als de
moeder opgepakt worden en kampen niet overleven. De Spaanse Burgeroorlog was
ook een Europese oorlog en dat alleen al door de bereidheid van burgers om de
wapens op te nemen. Wie vandaag leeft zal die situatie wellicht niet goed
begrijpen, mocht men naar 1936 gekatapulteerd worden. Dat vreemde begrijpen
blijft een belangrijke opdracht, niet enkel voor historici, maar ook voor
mensen die besluiten van anderen willen begrijpen. Nog eens, ook ik snap niet
dat mensen kunnen kiezen de rangen van Daesh te vervoegen, maar dat we onze
samenleving - ondanks punten van kritiek - moeten vrijwaren en iedereen de
ruimte geven zonder angst te leven, blijft een belangrijke opdracht voor
eenieder.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten