Zalige Valentijn

APM


Veilig tussen je dijen

Frederique Bazille (1841b-b1870) Liggend naakt

 Het was weer eens zo een dag
overal hoorde je dat vieren moet
dat de liefde gevierd zal worden
de geliefde in de bloemetjes

Ik deed, doe er nooit aan,
Valentijn was en is commerce
maar de liefde vieren
waarom niet
elke dag

Die dag zorgt voor stress
las ik en beefde een weinig
want wat zou het, stress
omdat het feest niet goddelijk is
geen nectar, geen ambrozijn
alleen de smaak van je lippen

Je wilde het ook niet
maar de dertiende gaan we
samen naar theater
weten we naderhand
nog een cognac en bubbels te vinden
genieten we van de losse woorden
die hoe dan ook vallen
lezen we de stiltes
de glimlach om je lippen
de verdwenen frons in mijn voorhoofd

wat is dat toch
dat we genieten moeten
dat we weten zouden wat genieten is
maar als je dan ligt op je divan
in mijn armen
weet je dat het nacht is en stil en goed

Als we dan liggen
naderhand, als we alles ontbonden
in elkaar zijn opgegaan
dan weet ik geen veiliger plaats
dan dat ik tussen je dijen liggen mag

of jij om me heen
maar om en om
je vangt me tussen je dijen
waar woorden niet meer hoeven
maar toch komen
waar ik je borsten nog even proef
voor ik onder zeil ga
en des morgens vertel je
hoe je mijn slaap bewonderde

Tussen je dijen voel ik me veilig
omstrengeld en gevat
en toch, zeg je dan,
voel jij je veilig
ook wanneer ik slaap


b Art

Reacties

Populaire posts