Mensenhandelaars wind uit te zeilen halen
Brief
Aan
Tinneke Beeckman
over
het Lumpenproletariat bij Marx
Brugge, 8 februari 2016
Geachte mevrouw Beeckman,
![]() |
Walter Benjamin, Duits-Joods intellectuel, was wel links maar kon het communisme niet omhelzen. Bleef wel bevriend me Bertold Brecht. |
Zoals gewoonlijk kan ik niet ongestraft uw
columns lezen, want de lectuur en vooral het overwegen van wat u ons voorlegt,
blijft doorgaan. Een straf is het niet, maar het kan wel soms een moeilijke
oefening worden. Hopelijk weet u dit als een blijk van waardering te lezen,
want er worden genoeg waardeloze columns geproduceerd.
Die laatste uitspraak zal men me wel eens
als een boemerang kunnen terugsturen, maar dan is het maar zo. Toch wil ik
aangeven dat een opinie pas waardevol moet heten als die een aanname of zelfs
overtuiging op losse schroeven zet. Voor een bankwerker is dat een lastig
moment want dan moet hij ophouden met schaven, beitelen of zagen. Maar kan men
terug naar vaste grond? Dat valt nog te bezien, maar ideeën mogen wel eens
zweven, hoeven niet muurvast tegen de wand geschroefd te zitten, toch?
Het hele gedoe rond de uitspraken van Diederik
Samsom en John Crombez valt slecht voor wie zijn geweten heeft opgetrokken uit
strakke principes, maar vergeet dat principes pas inhoud krijgen en betekenis
als men ze in gegeven contexten probeert aan te houden. Echter, wanneer men
volkomen onrekkelijk vasthoudt aan de principes de hand wil houden, dan zouden
die wel eens in hun tegendeel veranderen, want wie een rechtvaardige
samenleving wil, zal zelf ook een rechtvaardig mensen moeten beproeven te zijn
en dat betekent oordelen wanneer iets werkelijk rechtvaardig is dan wel net
mensen in het gedrang brengt. Een goed geweten, hoorde ik eens van een oude
dame, kan men gemakkelijk bewaren, maar na een moeilijke keuze nog met zichzelf
in het reine blijven, dat vergt wel inspanningen, de keuze vaak moed, omdat men
niet doet wat anderen van je verwachten.
Toen ze mij dat vertelde was ik heel wat
jonger en zij is nu ad penates, maar van sommige mensen krijgt men wel eens
ongevraagd inzichten mee waar je denkt niets mee aan te vangen. Later blijken
die mensen, die de jaren '30 beleefd hebben, echt begrepen dat hebben dat men
niet zomaar over ethisch handelen kan spreken en tegelijk menen dat men daar
zelf niets mee te maken heeft. Als ik haar nu nog eens mocht ontmoeten, dan
denk ik dat ik haar meer zou vragen over wat ze dan beleefd heeft, dat haar
omzichtigheid bijbracht als het om het zwaaien met principes gaat. Het is niet
dat men niet zou mogen nadenken over wat de leidraad van ons denken en handelen
zou moeten zijn, maar ik hoor slechts weinig mensen van links of rechts
nadenken over de categorische imperatief, want dat blijkt dezer dagen bijzonder
lastig.
U rekent de mensensmokkelaars tot het
schuim der aarde, het lompenproletariaat, de sjacheraars, bajesklanten en
spelers. wat ik altijd anders had begrepen, namelijk als de luitjes die zelfs
niet aan fabrieksarbeid toekomen. Terecht laat u blijken hoe ongerijmd het is
dat men ziet hoe dat mensen in Calais en Duinkerken in onmogelijke
omstandigheden wachten op die ene kans om de overkant te bereiken, waar ze dan
een schuldslavernij zullen moeten dulden, die anders dan in het geval van Jacob
niet na zeven jaar kan afgelost worden.
Men zou denken dat al die vrijwilligers
hen dat gaan uitleggen, zodat ze hier een betere start kunnen nemen, aan hun
leven opnieuw beginnen, maar dat blijkt niet zo te zijn, of beter, ze geloven
niet de welwillende helper, denk ik, wel de uitmelker die hen alles behalve
goed verzorgd.
Maar die oudere dame vertelde me dat ze
gehoord had, al voor mei '40 dat er uit Antwerpen en Brussel heel wat mensen op
de loop waren en dat ze via de Ardennen naar Frankrijk werden gesmokkeld, maar
als ze de politie op hun weg aantroffen, mochten ze naar Gurs en andere
plaatsen om er te wachten op de Nazi's. Gurs was het kamp waar ook Hannah
Arendt enige tijd opgesloten heeft gezeten, tot bij de chaos van de Franse
Nederlaag een aantal mensen erin slaagden te ontsnappen. Hannah Arendt ging
toen op zoek naar haar man en samen konden ze via Spanje en Portugal naar de VS
- andere feitenrelazen relateren haar aan de vlucht via Marseille - maar ze
heeft dus ook beroep moeten doen op herders en anderen die van geen nut zijn
voor de samenleving, voor de rechtvaardiger samenleving, om weg te geraken uit
Europa en aan de jodenvervolging van Fransen en Duitsers te ontsnappen. Oh ja,
die Fransen sloten die mensen niet op omdat ze Joden waren, maar omdat ze
Duitsers waren en zogenaamd een vijfde colonne zouden gevormd hebben. Hoe gek
kan men het maken.
Walter Benjamin, die ook mee in de groep
vluchtende mensen zat, zou in de Pyreneeën de moed verloren hebben en voor de
zelfdoding gekozen hebben, want de groep die naar Portugal en de VS wilde werd
in Portbou vast gehouden om naar Frankrijk overgebracht te worden en dus een
zekere dood wachtte hem en de anderen. Ook toen was vluchten niet zonder
gevaar. Walter Benjamin heeft net als Arendt altijd moeilijkheden ondervonden,
weerstanden ervaren om het communisme te omhelzen. De drijfveren onderzoeken
waarom ze er buiten wensten te blijven, zou best wel eens tot interessante
inzichten kunnen komen.
Want zoals u het aangeeft, mevrouw
Beeckman, beziet Karl Marx de samenleving als een machtsspel tussen drie
klassen die alleen economisch gedetermineerd zijn en waarbij de arbeidersklasse
zich als enige belast weet met de taak een betere wereld te maken, terwijl de
patroons hen uitbuiten. Dan spreekt u van het Lompenproletariaat, de
onderklasse van sjacheraars, sjoemelaars, pooiers en hoeren en ander tuig van
de richel dat nooit kan bijdragen aan een rechtvaardiger wereld. Behalve dat ik
begrijp dat u de hele maatschappijleer van Marx wel zeer moest indikken tot een
zeer beknopte voorstelling van zaken, blijft het wel zo, denk ik, dat ook de
School van de Annales, de Franse historische, marxistische geschiedbeoefening
zelf deze opdeling in drie klassen niet kon volhouden.
Het meest opvallende is dat de
intellectueel, de denker geen plaats heeft in het model, tenzij hij of zij bij
de cabaretiers en foorkramers hoort die veel lawaai maken maar economisch niet
zo een grote rol spelen. Voor de rechtvaardiger ordening van de samenleving
zouden de arbeiders wel beroep doen op de arbeiders van de geest. Ook kan men
zich afvragen waar men artsen, juristen, ambtenaren in het bestel van Marx kan
plaatsen, want ze zonder meer bij de elite plaatsen, bij 1 % kan ook niet.
Bovendien zou men er ook aandacht mogen voor opbrengen dat van het zo geroemde
klassenbewustzijn in de westerse wereld niet zo heel veel meer overblijft.
John Crombez vergistte zich niet wat zijn
doel - geen verdrinkende vluchtelingen meer en geen overspoelen van de Noordwest-Europese
kustvlakte maar een meer beheerste instroom - maar kon het voldoende uitleggen
dat dit ook humaan mocht heten en zelfs streven naar rechtvaardigheid. Nu zijn
het mensensmokkelaars die mensen naar Engeland beloven te brengen, om er een
slavenbestaan te leiden en te lijden. Men moet dus proberen die intermediaire
agenten proberen uit te schakelen, maar dat kan alleen als men de omstandigheden,
de levensomstandigheden van die vluchtelingen kan verbeteren en de toelating op
Europese bodem kan organiseren.
Enkele jaren boeit het me de verhalen te
lezen van de opeenvolgende migratiestromen uit Oost-Europa en Tsaristisch
Rusland naar Europa en verder naar de VSA. In de roman Job beschrijft Joseph
Roth hoe mensen uit de opgelegde verblijfsgebieden in Oekraïne naar het
Habsburgse rijk en zo naar de VS probeerden te vluchten en hoe daarbij
inderdaad mensenhandelaars, vaker als passeurs omschreven hun rol te spelen
hebben.
Deze sjacheraars speelden dus een grote
rol in het realiseren van een bevrijding van een paar miljoen mensen die uit
dat woongebied vertrokken. Marx is dan ook te zeer gefixeerd op wat in zijn
tijd een enorme invloed moet hebben gemaakt, het verschijnen van grote
industriële bedrijven, waarbij de bestuurders ver van de hoogovens hun
beslissingen namen en al eens over kop gingen. Maar het zou duidelijk moeten
zijn dat het leven meer is dan arbeid en arbeidsverhoudingen alleen.
Een rechtvaardiger wereld nastreven kan
door zich te richten op de vraag van de al dan niet ingevulde behoeften, aan
het vermogen in behoeften te voorzien, maar ik herinner me nog levendig hoe
mijn marxistisch bevlogen medestudenten daarover spraken. Wereldvreemd was het
zeker, maar zij konden bepaalde behoeften, naar een meer esthetische omgeving
niet als wezenlijk beschouwen. Kijken we naar wat er in Venezuela is gebeurde,
waar een op het marxisme gebaseerd beleid werd uitgerold en waar gedurende
jaren de inkomsten van de petroleum niet bij machte leken te volstaan de mensen
de goederen te bezorgen die nodig zijn, van inlegkruisjes tot benzine. Voor
zover ik weet kan men in de brede media weinig vinden over corruptie in dat
land. En Podemos? Ook daar zou er geen corruptie zijn, beweert De Standaard,
alleen vieze geruchten.
Maar u meent mevrouw, net als Marc
Reynebeau in "het klauwen van de leeuw" dat de middenklasse eindelijk
nergens toe dient en zeker niet tot het bevorderen van een meer rechtvaardige
samenleving zodat hij ook kon besluiten dat de Vlaamse Beweging zonder zin of
betekenis is. Sinds 1991 werd evenwel duidelijk dat het lang niet de arbeiders
in de chemie waren die in Antwerpen het Vlaams Belang hebben tegengehouden. Het
succes van Links na WO II kan men begrijpen en in een aantal opzichten was de
opbouw van de welvaartstaat een goede zaak. Niemand, ook de meest conservatieve
vertegenwoordiger van de middenklasse kan beweren dat de opbouw van het systeem
van gezondheidszorg en pensioenen de samenleving ook geen baten heeft gebracht.
De sjacheraars hebben er uiteraard ook goed aan verdiend. Want Marx zag in het
lompenproletariaat overduidelijk de kleine neringdoeners, de waarden van cafés,
uitbaters van hotels als een verwaarloosbare klasse.
Kan men die vluchtelingen op een
rechtvaardige manier kansen geven op een beter leven? Dat is de vraag die men
nu stellen moet en wat betekent dat dan? Volledig in hun behoeften voorzien of
hen toelaten er zoveel mogelijk zelf voor te laten instaan, lijkt aangewezen,
maar sommige mensen vinden al die nachtwinkels ook maar niets, terwijl er vraag
is en die mensen er best een goed bestaan aan verdienen.
U schreef ook over het probleem van de
aanpak van mensen als slachtoffers, in uw boek over macht en onmacht en ik vond
dat een zeer verhelderende benadering. Ik denk dat Links - hoezeer ook een
containerbegrip, want een denker als Arendt, de historicus Tony Judt of uzelf
blinken niet uit in conformisme - het begrip rechtvaardigheid niet weet te
verbinden aan het handelen in de samenleving waar we onszelf al dan niet bewust
schuldig kunnen maken onrechtvaardige woorden of beslissingen, soms juist met
het oog op een meer rechtvaardige samenleving. Het marxisme in de verschillende
varianten moet men niet negeren, want het heeft op onze geschiedenis mede
bepaald, maar waarom kan men niet inzien dat er ook problemen aan kleven? Dat
het mens- en maatschappijbeeld hoezeer ook op het oog alles verklarend, in
wezen veel onbesproken laat dat voor personen van belang is.
Het streven naar een rechtvaardige
samenleving kan ik wel onderschrijven, het laten van ruimte voor het streven naar
persoonlijk welbevinden, wil ik toch ook niet laten schieten. Behoren tot een
klasse, in deze tijd? Iedereen krijgt verplicht onderwijs, iedereen kan via
media massa's informatie opzoeken en kan zich op eigen tempo blijven vormen.
Men kan natuurlijk boos zijn dat de ene zich een Bentley kan veroorloven en de
ander met een klein peugeootje door het leven moet, maar men kan ook vrede
hebben met wat men heeft en er zich niet om bekreunen dat anderen dit arm maar
proper noemen. Is het onrechtvaardig dat een Fernand Huts of een Roland Duchâtelet
goed in de slappe was zitten en doen ze alleen dingen voor het eigen plezier,
de kunstcollectie van Huts en de voetbalbezigheid van de ander hebben hun
maatschappelijke betekenis. Onrecht aanklagen? Natuurlijk, maar misschien is
het grootste bezwaar, mevrouw Beeckman tegen het denken over
"klassen" dat men die niet echt (meer) kan erkennen. Of zou het streven naar rechtvaardigheid echt
het monopolie zijn van links? Zonder goed te omschrijven wat het inhoudt en
zich verhoudt tot andere waarden, kan ik er ook niet zoveel mee aanvangen.
Vale et salve
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten