Het volk versus de elites
Dezer
Dagen
Bestaat het plebs?
vreemde warrelingen in het taalgebruik
![]() |
De eerste secessio plebis, afscheiding van het plebs, wellicht in 493 BC, omdat het volk de voorrechten van de patriciërs niet meer relevant vond. |
In
een weekendkrant De Standaard stond een lezenswaardig artikel van ene Martin
Wolf, verschenen in The Financial Times. De gedachte is dat men de elites
dichter bij het volk zou moeten brengen. De elites, meervoud dus versus het ene
volk, homogeen, ondeelbaar, het plebs. Wie de geschiedenis van Rome kent weet
dat het plebs niet zomaar een armoedig zootje was, alleen speelde het feit een
rol dat de patriciërs een voorrecht hadden omdat ze uit de oudste families van
de Stad zouden komen. Overigens, ook in de Middeleeuwen en Nieuwe Tijden
speelde dat eerstgeboorterecht in sociale conflicten binnen steden een grote
rol, terwijl de inzet van nieuwe groepen die zich economisch en sociaal
ontvoogd hadden gericht was op het verzetten van de macht om beter en moderner
beleid te voeren. Vaak zag men vervolgens een osmose tussen een deel van de
oude elite en leden van de nieuwe elite.
In
een moderne democratie, zou men denken, raakte het klassenonderscheid vergeten
en kunnen mensen hun eigen wegen volgen, waarbij het vermogen tot zich
onderscheiden voor de elites moeilijker werd, omdat onderwijs, kunsten,
wetenschappen, reizen, vakantie democratischer werden en omdat de zogenaamde
arbeidersklasse zelf ook een beter bestaan kreeg en hun kinderen alle
mogelijkheden kregen. Toch heeft men de indruk dat die versmelting en
democratisering op zeker ogenblik een einde heeft gekend, voor de een is die
vormeloosheid er zelfs nooit geweest.
Maar
wat we zien, sinds Pierre Bourdieu het sociaal en cultuur kapitaal muntte,
sinds men ook de gedachte formuleerde dat elites laakbaar zijn dat de nieuwe
elites daar hun voordeel mee hebben gedaan en zich veilig in een cocon hebben genesteld.
Kijkt men om zich heen, dan ziet men dat rond 1975 - 1980 tennis plots een
volkssport werd, dat mensen graag eens bijzonder gingen eten in een
sterrenrestaurant en gedroeg men zich als de oude bourgeoisie, zeggen de
kwaadwilligen. Maar het ging erom, denk ik nu, dat men het goede van het
burgerlijke leven wilde overnemen en ja, soms kwam er iets bij dat lijkt op
schone schijn, maar is dat niet al te menselijk.
Het
overlijden van Eddy Wally bevestigde mijn ergste vermoedens, dat bepaalde
elites zich zouden haasten te doen alsof ze de man en zijn levenswijze echt
waardeerden, terwijl ze tegelijk ook de zogenaamde hoge cultuur tribuut
betalen. Nu kan het wel dat men niet voor een gat te vangen is, maar de
uitingen van diepe rouw vond ik er
toch wat over.
Maar
waar het in artikel om ging was toch dat het volk de elites wantrouwt en
Brussel of Washington hartsgrondig zou haten, waarbij de elite een stap naar
het volk zou moeten doen. Nu kan men wel zeggen dat er wel eens een zekere
animositeit tussen de bestuurlijke elites en delen van het volk bestaat, maar
tegelijk zal men opmerken dat het beeld bijzonder diffuus is. De hipsters en
bakfietsadepten zullen zeggen dat ze het fijn vinden dat ze niet meer gehinderd
worden door auto's in het straatbeeld, maar na verloop zal blijken dat men de
steden van binnenuit aan het leeghalen is, want mensen willen niet zomaar in
hun mobiliteit beknot worden.
Toch
zijn er politici die hard hun best doen dat deel van het electoraat te
bedienen, want ze komen graag tegemoet aan de vraag om een autoluwe straat.
Alleen, soms kan dat mensen echt wel hinderen als zij precies via die straat
iets persoonlijks en dringends af te handelen hebben. Het probleem is dat
politici en het commentariaat niet altijd doorhebben dat het publiek niet
homogeen is en niet zomaar verwachtingen deelt. Een mooie dag aan zee? Iedereen
naar Blankenberge of Oostende? Moet kunnen, maar mensen kunnen ook wachten en
gebruik maken van de lange avonden om toch nog even een duik in zee te nemen en
een wafel met slagroom te gaan eten. De eenvoudige vreugde of eventueel, als je
er zin in hebt ergens Lotte op een bedje van spinazie te prikken met een
Chablis...
Als
je al eens een minuut kijkt naar een programma als "The sky is the limit"
dan merk je het gebrek aan verbeelding bij die mensen, waar ze bunny mansion
van die meneer bij Playboy Heffner of zo, na-apen. Andere mensen kopen zich een
hoeve ergens in het leeglopende Zeeland en zorgen dat de tuin met hagen is
afgeschermd en maken er hun eigen paradijsje van. Werkelijk, net op dit terrein
zien we dat het onderscheid tussen elites en volk het verst is doorgedrongen en
tegelijk verdwenen. U houdt niet van paradoxen, ik weet het, maar toch kan men
tot deze opmerkelijke conclusie komen wanneer men ziet hoe er voor vele
luxeproducten surrogaten bestaan tegen een lagere prijs, waardoor men ervan kan
genieten, al is het maar de kaviaar van den Aldi.
Hoe
gelijk onze samenleving werd, in tegenstelling tot wat men graag beweren wil,
blijft de niet te ontkennen toestroom van studenten naar de universiteit en
hogescholen. Alleen lijkt men - terwijl we alweer op een paradox stuiten - de
professoren, sommige professoren en professoren emeriti met bijzondere achting
te aanschouwen en aanhoren, maar andere, die minstens zo boeiend werk
verrichten, nauwelijks wil kennen. Het ambt van hoogleraar is bovendien in
andere kringen ernstig geërodeerd en het aanzien ver te zoeken. Zelfs doctores
worden niet meer op handen gedragen, terwijl ze werkelijk een elite geheten
mogen worden, de lui die er de kantjes af rijden moet men er dan maar bij
nemen.
De
uitspraak dat men de elites dichter bij het volk moet brengen heeft te maken
met de onvrede bij het zogenaamde volk over het gevoerde beleid en vooral de
bedrijfsblindheid bij de bestuurlijke omgeving en de belendende percelen
waarbij het vermoeden van zelfverrijking vaak voor schuim op de lippen zorgt,
maar bijvoorbeeld de president van de VS en de meeste toppolitici, zoals de
Minister-president in Nederland heus niet zo heel veel verdienen. Maar zegt men
mij dan, mijn voorgewende argeloosheid niet opmerkend, moet men niet kijken
naar de wedde van die politici maar naar allerlei voordelen van alle aard die
ze ontvangen - terwijl men het lobbyen zoveel mogelijk transparant wil houden.
De
haat en afkeer tegen het bestuursapparaat kan men alleen maar betreuren, maar
het ligt lang niet aan de politici alleen dat zij in het vizier genomen worden.
Soms merken mensen in hun dagelijkse bekommernissen hoe het systeem hen
ongewild stokken in de wielen steekt. Het voorbeeld, zo hoorde ik dit weekend
van een jonge vader, geldt de kinderopvang. Onder het motto "voorkomen is
beter dan genezen", mogen jonge ouders hun baby niet naar de crèche
brengen als die ziek is. Bovendien haken steeds meer onthaalmoeders af, omdat
de regeldruk niet alleen te omvangrijk wordt, maar omdat ze voortdurend
gewantrouwd worden. In wat voor een neurotische samenleving leven we, dat bij elk
gebeuren in de sector van de kinderopvang meteen nieuwe regelgeving ter
voorkoming worden uitgevaardigd. Voor jonge moeders betekent dat alles dat ze
vaker dan wenselijk een dag verlof moeten opnemen en zo, kan men bedenken,
wordt het emancipatiebeleid van de overheid door diezelfde overheid on hold
gezet.
Wij
burgers merken wel vaker dat er kortsluiting in het beleid ontstaat, omdat men
zich beroept op wetenschappelijk onderzoek dat vaak zeer cartesiaans gefocust
is op een onderzoeksgebied en andere facetten of onverwachte interacties niet
kan zien. Van interdisciplinair onderzoek is er vaak geen sprake. Neem nu de
discussie rond "Dit is mijn hof" van Chris De Stoop, waarin die
aantoont hoe een professor, prof. dr. Patrick Meire erin geslaagd is een oude
landbouwstreek, een oud cultuurlandschap op de schop te nemen en er
pseudonatuur te laten ontstaan. In de media heeft het boek enige stof doen
opwaaien, maar dat ging al gauw weer liggen, terwijl men toch kan merken dat
men alweer een aantal mensen tegen de
regering heeft opgezet. Ook cultuurlandschap heeft voor het milieu niet alleen
maar ongewenste gevolgen, maar die professor Meire, mag men toch vaststellen
heeft geen oog voor het leed dat hij aanricht. In Oregon, een Westelijke staat
van de VS, hebben boeren de wapens tegen de natuurgebiedbeheerders opgenomen en
werden er een paar in hechtenis genomen.
Als
wij het beleid bekijken, dan zien we niet altijd wie er de beleidmakers van
advies dient, zoals die professor Meire. Hij mag dat doen, de minister of een
parlementaire fractie mag beroep doen op zijn inzichten, maar dan zou men toch
moeten aangeven in welke mate de onderzoeken van die hoogleraar gevalideerd
zijn. In vele onderzoeksgebieden die zich inlaten met de open ruimte, het
samenleven van mensen of de psychosociale dynamiek van de samenleving merkt men
dat men zich beroept op gevalideerde methodes, maar men geeft niet altijd aan
of die voor het onderzoeksgebied zelf gevalideerd is. Onderwijshervormingen?
Laten we dat eens even onderzoeken en een staal van 24 mensen laten samen
denken met experten over hoe dat onderwijs moeten evolueren. Mooi, geen wolkje
aan de lucht, toch? Wel, wie zijn verdorie die experten en wat zijn hun
aannames. Men kon inderdaad de namen vinden van die experten, maar, driewerf
helaas, die vonden we niet onmiddellijk terug in de brede media; de leraren v/m
waren nauwelijks aanwezig en ja, zelfs in de media slaagt men er goed in
tegenstemmen voor irrelevant te houden. Ik hoorde eens rond en veel mensen
vinden dat die aandrang tot hervormen echt wel hun strot uitkomt om geen
grovere woorden aan te wenden.
Want
zoals we al vaststelden, het volk is hoger geschoold dan ooit, maar wie vijf
jaar geleden zijn of haar master heeft gehaald, zou al niet meer afdoende
kennis hebben van het vakgebied. Ho maar, er zijn er genoeg die werkelijk wel
blijven volgen wat er in de Neerlandistiek gebeurt of wat men aan onderzoek op
godsdienstwetenschappelijk gebied presteert. Men kan hier niet beweren dat
mensen over een kam te scheren en zal heel grondig onderzoek moeten doen,
gekoppeld aan diepteonderzoeken om aan de weet te komen wie zich nog met het
eigen vakgebied, waar men op afstudeerde inlaat, vijf of zelfs 30 jaar na het
behalen van het diploma.
Het
volk is verre van homogeen en we weten maar al te goed, dat "de
volksmens" niet te vinden is. De ene leeft een geregeld leven met vrouw en
kinderen of zonder maar toch geregeld, de ander laat zich niet kennen, gaat op
verkenning en jacht naar schoon wild en blijkt altijd een beetje onverzadigd.
De mens bestaat niet, dus kan het volk als een homogene massa niet bestaan.
Toch doen heel wat onderzoekers in de neurowetenschappen en de sociologie graag
hun stinkende best om elke uniciteit en individualiteit aan het menselijke
individu te ontzeggen. Toeval bestaat niet, alles is gedetermineerd maar men
kan moeilijk voorspellen hoe de collega op een gepeperde grap zal reageren. Diversiteit stelt men voor als kenmerk van
onze samenleving en tegelijk noemt men het volk homogeen, eenvormig en allen
verlekkerd op stoofvlees met frieten, mossels met frieten en de cross? Zo een
veralgemening valt niet te vatten. Maar intussen voert de overheid, op advies
van hooggeleerde heren en dames beleid tegen armoede, dat vaker stigmatiseert
dan de goede zielen in gedachten hebben en meent men dat iedereen over
zelfbeschikkingsrecht beschikt, maar er gaan meer en meer stemmen op om vrouwen
aan te raden niet zomaar, op natuurlijke wijze zwanger te worden, want de kans
dat er een misgeboorte van zou komen, een kerel die voor galg en rad opgroeit,
die gaat roken als twee zwitsers en drinken als drie, hangt niet enkel van de
genen af. Alleen, valt op in de
discussie over de relatie tussen elites en het volk, dat het gesprek over de
cultuur, laat staan over levenskunst afwezig is. En ja, als mensen zich niet
interesseren voor het beleid en er alleen negatief op kunnen afgeven, dan moet
men die mensen toch wel even op hun ambiguïteit wijzen. Anderzijds, de elites
hebben van het discours tegen de hoge cultuur en wetenschappen in de brede
media gebruik gemaakt om zich van autoriteitsargumenten te bedienen.
De
kloof tussen elites en volk is naar mijn mening deels verbeelding, maar ze
wordt wel handig uitgebuit, door de elites en wie zich graag tot het volk wil
rekenen of denkt namens het volk te kunnen spreken. Het fenomeen verbaast mij,
omdat ik, geboren in de tijd dat Provo, anarchisme en andere bewegingen de
breuklijnen wilden opheffen en de bourgeoisie naar huis sturen. Ik herinner me
nog mooie muzikale avonden bij ons thuis, waar muziek gespeeld werd en een keer
een crooner is komen zingen, van My way en New York, New York, wat wel geestig
was en als een aangename herinnering in het geheugen is blijven hangen. Noch de
elites zijn, noch het volk is homogeen en we treffen elkaar soms op plaatsen
waar onze eigen inzichten en wensen elkaar ontmoeten.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten