Adenauer, Founding Father van Europa
Reflectie
Adenauer en de Eurosceptici
Hoe een project aan kracht verloor
![]() |
Abdij Maria Laach waar Konrad Adenauer een jaar lang een toevlucht zocht. Benedictus was en blijft de vader van de Europese cultuur, al herhaalt men dat niet meer zo vaak. |
Sam
van Clemen schreef een biografie die onze aandacht waard is, omdat hij de
figuur van Konrad Adenauer met een goed gevoel voor ritme weet te brengen en
ook de mens Adenauer, met ijdelheden, afgunst en overmoed incluis presenteert. Moet
er dan nog iets gezegd?
Precies
de desolate positie van Duitsland na 1945 en hoe Adenauer er met vele anderen
in slaagde Duitsland aan West-Europa te verbinden, moet goed bekeken worden. De
Westbindung
was na 1945 voor de latere kanselier cruciaal,
maar deze man van zeventig begon wel aan een erg groot avontuur. Had hij niet twintig
jaar vroeger ook gedacht aan een nieuwe soevereine staat Rijnland? Zoals men
ziet kunnen de geesten rijpen, als men
er de tijd toe heeft, zoals Adenauer die van 1933 af ambteloos burger was
geweest en geen greep meer had gehad op de gebeurtenissen. Hij had onder meer
in Maria Laach in de Eifel verbleven om uit de greep van de SD te blijven. Wat
voor gesprekken heeft hij daar gehad met de abt en anderen? De abt, Ildefons
Herwegen, zou overigens deel hebben gehad aan verzet tegen het regime.
Mij
viel het al vaker op dat we het denken van een figuur die zo veel uiteenlopende
omstandigheden heeft gekend niet echt belangrijk vinden. Sam van Clemen kon
daar niet onderuit, maar weinig mensen nog zullen er weet van hebben hoe
Adenauer al in 1906 in publieke dienst is getreden. Is het dan zo belangrijk?
Nu we met euroscepticisme te maken hebben, nu sommigen (opnieuw) twijfelen aan
de verbondenheid van Duitsland met het oude Europa, zal men toch wel even
moeten nadenken.
Even
Euroscepticisme omschrijven, lijkt wel aangewezen: alle facetten die samen de
EU vorm geven, worden zo benaderd dat er alleen negatieve gevolgen uit lijken
voort te komen. Een sprekend voorbeeld? Het democratisch deficiet komt voort
uit het overwicht van de Europese commissie, maar dat is een wel foute kijk want de bureaucratie van de EU is licht
uitgebouwd, maar bovendien doen de lidstaten zelf het grootste werk. Verder is
er het democratisch verkozen parlement en is de Raad van Staatshoofden en
Regeringsleiders samengesteld uit personen die het hoogste executieve ambt in
hun land uitoefenen en daartoe op een volgens de Raad van Europa volslagen
democratische weg zijn uitgekozen. Bovendien heeft elke assemblee van elke
lidstaat veel mogelijkheden om de besluitvorming te sturen, maar te betreuren
valt dat het ene parlement minder dan het andere van die middelen gebruikt
maakt.
Mocht
Konrad Adenauer in 2014 het Spitzenkandidatendebat hebben mogen volgen - als
hijzelf al geen Spitzenkandidaat was geweest - hij zou wellicht ontgoocheld
geweest zijn over het debat en ook over de toon. Hij zou begrepen hebben dat men de relatie
tussen de lidstaten, zoals die bedacht had in het verdrag van Rome niet exhaustief heeft willen
definiëren. De grenzen aan de bevoegdheden van de EU, aan de afzonderlijke
instellingen worden niet enkel bepaald door een soort ideaalbeeld, maar ook
door de omstandigheden, waarbij de idee altijd wel maatgevend is geweest.
Eurosceptici en Eurorealisten willen aannemelijk maken dat de contouren voor
eens en altijd vastgelegd kunnen worden. Adenauer die ook in Duitsland met
federale verhoudingen had af te rekenen, wist dat niet het conflict het
probleem was, maar de onwil het conflict op te lossen, zelfs al zijn er knopen
die even blijven hangen. De kwestie van de Grexit heeft duidelijk gemaakt dat
een aantal politici het probleem dachten te evacueren, terwijl het probleem zou
blijven hangen boven de Eurozone. De vluchtelingenproblematiek heeft twee zaken
aangetoond: 1°) Vluchtelingen weten waar het goed is om leven en 2°) Europa is
nog niet zozeer een dat iedereen overal in de Unie op dezelfde hulp kan
rekenen. Dat komt domweg omdat de leden van de Unie een wel zeer verscheiden
geschiedenis hebben gekend. Toen Helmut Kohl in 1989 en 1990 ijverde voor de
eenmaking, wist hij beter dan wie ook dat de wonden van het verleden lang
zouden blijven hangen. Maar hij begreep ook dat het allemaal wel tijd en
inspanningen zou kosten. De buitenwereld keek ongelovig toe want ze begreep dat
het onmogelijk zou zijn. Het is mogelijk gebleken.
Zoals
men weet heeft Adenauer met anderen, de gedachte dat Duitsland opnieuw
opgebouwd moest worden en gelinkt aan het Westen met veel inzet van krachten
waar gemaakt. Hoe de drie Westelijke geallieerden geleidelijk van Duitsland
verwachtten dat het deel zou nemen aan de verdediging tegen de Sovjets, moet
men dus onder ogen zien, maar de vele hindernissen die men in Bonn te nemen
had, komen in de biografie goed aan bod. Toen ik met de familie tijdens de
paasvakantie in den Haan was, hoorde ik eens op de dijk twee heren spreken en
af en toe klonk er iets over Adenauer en over Wirtschaftswunder. Ik kon de
woorden maar herkennen, omdat ik ze al kende, omdat er al over was gesproken.
Hoe het zij, toen mijn vader de volgende ochtend vroeg wat mij bezig hield, dan
begon ik over dat gesprek in het Duits. Hij legde uit dat er lang geleden een
oorlog was geweest, dat hij onderdoken had gezeten, maar dat na de oorlog er
heel wat werk was verzet om Duitsland opnieuw op te bouwen. De figuur die dat verzinnebeelde was dus Adenauer. Hij
vertelde dat hij in 1953 met vrienden naar Duitsland was gegaan, naar Aken, de
Domkerk met de troon van Karel de Grote en ook naar de Eiffel, maar Keulen
vergaten ze niet. Hoeveel oorlogspuin er toen nog lag? Hij zegde dat het indrukwekkend
was. Dat er nu veel Duitsers in den Haan een vakantiehuisje of appartement
hadden, lag eraan dat men aan de slag was gegaan. Nog altijd hoor ik de
bewondering.
Adenauer
liet zich graag fêteren en spraak evengoed onbehouwen zijn ongenoegen uit over
collegae, zoals Ludwig Erhard, die mee de economische infrastructuur voor de
economische groei uitgetekend heeft en zo dus het Wirdschaftswunder op gang
heeft gebracht. Maar zou men proberen volgens de onverbiddelijke lijnen van
oorzaak en gevolg dat Wirtschaftswunder te verklaren dan zou dat omslachtiger
worden dan men graag aanneemt. Anders gezegd, het succes had vele vaders, de
Duitsers zelf, naast de politici dus, maar ook de Westbindung, de politieke en
de geopolitieke stabiliteit.
Daar
was Adenauer in zijn laatste jaar zeer mee bezig, wist zowel in Washington als
in Londen en Parijs goede contacten te hebben. Toen John Foster Dulles wegviel
in de omgeving van de Amerikaanse president werd het voor Adenauer soms
moeilijk het schaakbord te overzien. Voor Eisenhouwer stond op zeker moment de
idee van een herenigd, neutraal Duitsland voor, maar toen bleek hoezeer Moskou
daar op gevlast leek, daagde het dat Duitsland verloren zou zijn voor de NAVO.
Men kan dat achteraf een mineur probleem vinden, maar het uitgangspunt van de
Westbindung van Duitsland was voor Adenauer en vele Duitsers een conditio sine
qua non. Vandaar zijn aandacht voor de Europese Defensie-unie die er niet
gekomen is omdat Mendes-France er niet aan wilde. Telkens weer leek de oude man
te struikelen over dingetjes die anderen op zijn weg gooiden. Ook was men vaak
vriendelijk bij bezoeken, zoals de Gaulle, die dan twee weken later toch iets
anders beweerde.
De
democratische structuur van Duitsland, met het behoud van de goede aspecten van
de Pruisische administratieve traditie hebben het de regering toegelaten de
industrie weder op te bouwen. Want ook dat was een probleem, dat Frankrijk en
minder het UK en de VS het slopen van fabrieken als een vorm van
herstelbetaling zagen. Eenmaal die situatie opgelost, eenmaal een akkoord
tussen drie van de vier geallieerden en Duitsland, Bonn, kon Duitsland opnieuw
aan de slag en dat moet razendsnel gegaan zijn.
Voor
ons is Duitsland minder bekend dan bij vroegere generaties en ook de taal is
minder ingeburgerd. De betekenis van Duitsland in Europa is niet minder dan die
van Frankrijk of Engeland, maar tegelijk heeft het na WO II veel tijd gekost
opdat de aperte weerzin overwonnen kon worden. Dat begreep Konrad Adenauer maar
al te goed, denk ik en tegelijk wilde hij precies elke gelegenheid aangrijpen
om met de grootmachten op betere voet te komen. Tegen de tijd dat men hem dwong
af te treden, was hem te behoorlijk gelukt, maar binnenlands had hij wel voor
enige stennis gezorgd, door zijn opvolging in de hand te willen houden. Velen
kregen een negatieve quotering en dat was wellicht niet zijn beste zet.
Maar
zijn streven naar Westbindung heeft het ook mogelijk gemaakt dat de 6 die de
EGKS zouden worden en vervolgens de EEG in 1958 (Verdrag van Rome ondertekend
in 1957 en tijdig geratificeerd in de verdragsluitende staten) wat toen voor
een zeker enthousiasme zorgde, terwijl men voorbehoud bleef koesteren ten
aanzien van Duitsland en de Duitsers. Zelf heeft Adenauer de erfenis van de
nazitijd niet echt ter harte genomen, want hij was zelf vervolgd geweest maar
hij had ook enkele mensen in zijn omgeving die wel in de Wehrmacht of andere
overheidsinstellingen actief geweest waren. Pas rond 1960 zou dat een heikel
thema worden.
Adenauer
is er ook in geslaagd met Israël en vooral met David Ben Gurion op behoorlijke
te voet te komen en hij heeft ook - volgens zijn tegenstanders - een gul gebaar
als Widergutmachung. Het zijn politici die soms de dingen veranderen, want in
de eerste tijd was het niet goed mogelijk om met Israël tot gesprekken gekomen
als Kanselier van Duitsland.
Adenauer
heeft dus nieuwe mijlpalen ingeheid en Duitsland een plaats in Europa gegeven,
na Stunde Null, het moment waar alles verloren leek. Vandaag kunnen we
laatdunkend doen over Europa, over de Europese constructie, maar wie de periode
1948 tot 1989 bekijkt en de wijze waarop aperte vijandschap omgeturnd werd
omdat Duitsland vaak een bescheiden rol accepteerde, moet beseffen dat nu
Duitsland economisch en demografisch een overweldigende rol zou kunnen opnemen,
juist nu ook redelijk terughoudend blijft, daarbij op een stevige erfenis kan
steunen. En vergissen we ons niet, Adenauer kon zijn gesprekpartners ook op
stang jagen, maar iemand als de Gaulle liet dat ook niet na. We zouden dus van
onze politici op Europees vlak, van Mark Rutte en Cameron, van Rajoy en Charles
Michel, maar zeker ook van François Hollande mogen verwachten dat ze hun
belangen onder elkaar stevig uitpraten, maar niet telkens opnieuw de EU tussen
haakjes zetten. Ook Denemarken houdt van Opting outs en dat is een macabere
keuze, want de geschiedenis van het Saarland laat zien hoe negatief dat
uitdraaien kan. Saarland was na WO I uit
Duitsland gelicht en onder voogdij van de Volkerenbond geplaatst. In 1935 werd
het via een referendum deel van het Reich. In 1945 werd Saarland opnieuw
bedeeld met een bijzonder statuut, dat men via een referendum wilde bevestigd zien,
maar dat lukte niet en toen begreep Charles de Gaulle dat hij er geen
twistappel mocht van maken. Politieke verantwoordelijken moeten beslissingen
nemen en kunnen daar verantwoording voor afleggen in het parlement of via de
media. Maar het referendum beschouwen als het toppunt van democratie, roept
vragen op over de beschikbare informatie en wellicht ook over de partijen die
kunnen spreken in het debat.
Tot
slot: hechten we belang aan deze figuur, dan omdat duidelijk is dat de periode
na WOII, die van de Europese eenmaking, voor iedereen in Europa van groot
belang geweest is. Moeten we dan alleen de held Adenauer presenteren? Sam van
Clemen laat zien hoe sterk hij moet geweest zijn, hoe hard hij werken kon en
tegelijk wel eens door ziekte uitgeschakeld werd. Maar wie 91 jaar mag worden
en zo lang aan het roer kan blijven, heeft vrienden en tegenstanders, ook in de
eigen partij. Dat hij al tijdens de
Weimar-tijd over samenwerking dacht met Frankrijk en het Rijnland wilde
afscheuren van Pruisen, om uit die atmosfeer te geraken, moet ons ook
interesseren. De geschiedenis van
Duitsland blijft nogal eens onderbelicht en dat is dezer dagen moeilijk te
verantwoorden.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten