Pamela Anderson en de nieuwe preutsheid
Pamela Anderson
en het nieuwe fatsoen
over onbehouwen commentaar over anderen
![]() |
Paul Delvaux hield ervan schijnbaar onberoerde naakten in duistere landschappen te plaatsen en we moeten ook vaststellen dat zijn esthetiek wel kan beroeren |
Het zal wennen worden voor de
Amerikaanse viespeuken, dat ze hun Playboy zullen moeten lezen zonder aardige
meiden zonder veel outfit. Zouden die interviews nog wel zo interessant zijn?
En zijn het wel viespeuken die het blad lezen.
Ik schreef er al eerder over
en merk het ook steeds vaker, de vrijmoedigheid en openheid die we enkele
decennia mochten proeven, zij blijken ergens vervluchtigd en voor zover ik kan
zien is het niet per se om religieuze redenen. Laat die mevrouw Jackson een
tepeltje zien bij een of ander optreden, de Super Bowl, dacht ik, dan spreekt
heel Amerika over nipplegate, als was het een schandaal. Was er een tijd dat
televisieomroepen graag eens Emmanuelle 1 tot 7 lieten zien, dan zal men daar
bij de courante omroepen niet veel meer over horen. Naakt blijkt plots te mijden, net als
sigaretten en alcohol - al mag dat net nog wel. Men wil bij de omroepen geen
controverse meer en misschien is er iets aan de hand met de auteursrechten.
Waar we dertig, veertig jaar
geleden op televisie een realistische voorstelling van het leven zagen, behalve
in Dallas en bij Paul Jambers, zien we nu een wel zeer opgeschoond beeld van
het leven. Het leven is niet altijd schoon en seksuele referenties zijn vaak
aanwezig. Mijn eerste bezoek aan een tentoonstelling waar ik zelf heen wilde,
was er een van het oeuvre van Paul Delvaux. Zijn bijna abstracte, kille,
afstandelijke naakten vond ik wel interessant. Ook nu nog kan ik weinig met de
kritiek ten aanzien van Delvaux, als zou hij maar een obsessie gehad hebben:
het spoor. Ik denk nu nog dat hij het over de duistere nacht van de ziel wilde
hebben, inderdaad een mystieke gedachte. Stel ik Delvaux boven alles?
Geenszins, maar ik denk wel dat hij belangrijker is dan andere kunstenaars die
meer in de etalage worden gezet. Heb ik het over die René Magritte?
Het is natuurlijk zo dat een
aantal mensen een voorkeur hebben voor het werk van Magritte, maar mij heeft
het niet kunnen beroeren. Er is beter voorhanden, maar er zit altijd iets aan
vast, dat we niet moeten, zegt men ons. De roman kan vertellen over wat een
persoon beleeft, maar doorgaans gaat het om wat er zich tussen mensen voordoet en
hoe we daar altijd anders mee omspringen, waarbij onze verwachtingen wel eens op
weerstanden botsen. Ik denk dan terug aan de reacties op de film "La vie
d'Adèle", waar men de seksscènes fout vond. Maar dat de film gaat over
ontdekking van het ik en van de eigen verlangens, van Adèle en anderen en hoe
het fout loopt, wegens wellicht de neiging de eigen normen voorop te stellen,
vond ik nu wel belangrijk. Maar zou het zo kunnen zijn dat de psychologische
film geen bestaansreden meer heeft?
Het gaat dan ook niet of niet
wezenlijk over een tepeltje in beeld of om kussende dames, maar om het
wegmoffelen van wat we beleven als personen dat mag men niet tonen. Geweld?
Geen probleem en soms gaat het verder dan schieten en pyromane hoogstandjes met
doden, dat ziet men nagenoeg elke dag, als men wil. Maar heeft het ook
betekenis, iets waar we iets mee aankunnen? Gratuit geweld bestaat wel degelijk
en als men de shootings ziet in de VS, dus blijkbaar niet in San Bernardino,
dan krijgt men altijd als uitleg dat men de smeerlappen moet kunnen afschieten
als ze uit de bocht gaan. Er kan geen twijfel over bestaan dat die mensen er
zeker van zijn dat ze het zelf bij het rechte eind hebben en voor twijfel is er
dan geen plaats: "schiet op de smeerlappen!"; was de reactie
prematuur, dan heeft hij - zelden zij - pech gehad; maar de gedachte dat zij de
goede schutter zijn, kunnen ze niet loslaten. Dus? Zij lijken verrassend goed
op hun vijanden, de jihadi's. De idee van de onfeilbare mens komt in het debat
over wapengeweld in de VS niet aan bod, terwijl, wanneer er ruimte was voor
twijfel, mensen minder hard zouden geloven dat ze altijd aan de juiste kant staan,
die van het recht en de rechtvaardigheid. Overigens, ook bij de politie lijkt
er weinig ruimte voor twijfel. Dat is soms wel wenselijk, maar al die incidenten
met disproportioneel geweld, moet men ook wel in rekening brengen.
Het punt is natuurlijk dat die
blootbladen niet altijd zo esthetisch in elkaar zitten en uiteindelijk wordt er
een vooral solitair genoegen aan beleefd. Het gedoe over de Pirelli-kalender,
waar dit jaar niet de uitgepuurde schoonheid gepresenteerd wordt - al is het
vooral een goed gefocuste benadering en dan nog eens goed gefotoshopte
uitdrukking - maar mensen die het leven geleefd hebben. Maar ook hier weer het
gedoe, dat het niet mag en niet zal en dat men de blootkalender niet mag
veranderen.
Iedereen verzet zich tegen IS,
Daesh en al die heetgebakerde fanatieke aanhangers van een gesloten systeem,
waarin religieuze inzichten gedrukt worden. Dat is terecht, maar we merken niet
dat we zelf in wezen op dezelfde manier bezig zijn ons denken en aanvoelen in
een gesloten systeem te vatten. Er worden ook andere termen gebruikt, maar
doorgaans hebben we het moeilijk met de onverstoorbare zekerheid van gelovigen,
wat het geloof ook zijn mag. Maar hier moeten we misschien toch wel in
aanmerking nemen dat we net daardoor zelf ook grotere zekerheid willen. Want we
vergeten te gemakkelijk dat onze visie ook in een
gesloten systeem vervat zit en dat we dus ook geen tegenspraak verdragen.
Meer seks en minder preutsheid
voorwenden? Dat is inderdaad wat zich aandient, maar die interesse voor het
seksuele mag dus niet ten koste gaan van andere waarden. David Hamilton is niet
het toppunt van kunst en vooral een kwestie van verleiding en suggestie, maar
hem als een gevaarlijke pedofiel voorstellen is, gezien de gebeurtenissen bij
BBC de afgelopen jaren wellicht wat overtrokken. Maar de angst aanzien te
worden voor pervert en tot perversie neigende persoon zit er diep in. Nu
ergeren velen zich aan de bourquini, maar hoe nabij is de situatie dat vrouwen
zelfs op het strand niet meer in badpak durven te verschijnen?
Misschien ligt dat niet aan
overdreven gevoeligheid voor onzedelijkheid maar net aan het feit dat mensen
zichzelf niet voor meer zien, omdat ze niet beantwoorden aan een bepaalde norm,
waaraan inderdaad playboy het nodige heeft bijgedragen. Een vrouw in d'r
blootje in een boekske kan misschien wel iets teweeg brengen, zoveel als een
levende naakte deerne in de armen houden of haar zien binnentreden in de
slaapkamer, dat blijft van een andere orde. Maar niet elkeen valt dat genoegen te
beurt en dan kan een boekske helpen, zegt men. Moet playboy daarom doorgaan? Of
is het verlies aan abonnementen en kopers te wijten aan andere mogelijkheden om
aan het nodige te komen, zoals internet er vele in de aanbieding heeft. Tenzij
natuurlijk ook daar de preutsheid toeslaat.
Oh ja, mensen zijn bang hun
onvolmaakte lichaam aan blikken bloot te stellen, maar vergeten dat het juist
eigen was aan de beweging van de jaren zestig dat men er niet om gaf. Ook dat
was overdreven, maar een goed midden vinden, dat vergt te veel van u en mij en
dat mag men wel betreuren. Van Playboy naar het inclusiebeleid in Vlaanderen,
het zogenaamde decreet M, waarbij men kinderen met een beperking zoveel als
mogelijk aan het gewone onderwijs laat deelnemen, is niet zo een grote stap.
Ouders willen dit voor hun kinderen, zegt men, maar hoe wenselijk is dat voor
de kinderen, wanneer ze worden blootgesteld aan pesterijen, vooral als de
volwassenen het niet zien? Soms kan het inderdaad aangewezen zijn dat kinderen
met een beperking een eigen parcours mogen afleggen, soms kan het voor andere
leerlingen in het gewone onderwijs nadelig uitpakken. Waar het om gaat is dat
men aan de ene kant onvolmaaktheid niet wil verstoppen, maar aan de andere kant
zeggen we dan weer dat de perfectie nauwelijks goed genoeg is.
In de mate dat het M-decreet
en het inclusiebeleid kinderen werkelijk kansen geven kan, moet men hen de kans
geven naar het gewoon onderwijs te gaan, maar slaat de balans negatief door en blijkt
zo een kind meer nadelen te ondervinden, want pesterijen schaden het zelfbeeld,
dan moet men aangepast onderwijs voorzien. Het probleem is dat velen de paradox
niet zien: men wil zelf niet de eigen kleine onvolkomenheden publiek te maken,
wil ook niet dat anderen dit doen, maar bijvoorbeeld mensen met een mentale
beperking of een fysieke beperking, wil men zomaar in de nabijheid van kinderen
laten, terwijl die nog moeten leren wat het is vriendelijk te zijn. Hoeveel van
die mensen die zo voor inclusie pleiten, hebben er zelf ervaring mee, hoeveel
van die parlementairen? Ik ben er mij van bewust dat het politiek niet correct
is te zeggen dat men het lastig heeft, kan hebben bij mensen met een beperking,
maar ik zie wel vaker mensen met een mentale beperking om te weten wat het is
ermee om te gaan. Dat lukt nu wel, maar er was een tijd dat ik het er lastig
mee had. Als ik dat niet voor mezelf bekennen, ik zou het niet kunnen
uitspreken dat men moet leren omgaan met mensen met een (mentale) beperking.
Zoals men met onvolkomenheden bij andere mensen moeten leren omgaan.
Als Playboy echt af zou zien
van naakt, vrouwelijk naakt dan komt mij dat voor een gevolg te zijn van
toenemende preutsheid, maar die preutsheid is niet langer geinspireerd door
fatsoen maar omdat mensen elkaar graag en vooral genadeloos van een quotering
voorziet, zodat mensen zich met hun lijf soms geen weg meer weten. Vooral
sociale media zijn daar geschikt voor, maar ik hoorde deze zomer op de dijk in
Den Haan iemand nogal luid spreken over een dame op het strand, dat ze er niet
uitzag. De dame moet het gemerkt hebben en gehoord, want de man sprak Frans.
Zoveel lompheid vond ik niet kunnen maar de man die mij Nederlands had horen
spreken, vond het nodig mij dan maar ineens ook een slecht cijfer te geven en
had het over iets als boeren. Hoe moet men reageren? Tot mijn verbazing bleek
er een agent van politie in de buurt die zag en hoorde wat er gaande was. Drie
woorden en de man pakte zijn boeltje en zijn zoontje van 6 of zo en was
vertrokken: "hou je kop!". Die doldrieste bereidheid om commentaar te
geven op anderen, moet men niet voor eerlijkheid houden, noch voor welwillendheid.
Dat nu gaat er in onze samenleving nogal mis dezer dagen. Het gaat niet om
fatsoen (om het fatsoen) maar om de vraag of we werkelijk willen samenleven en
dan zijn vormen van etiquette toch wel gewenst. Als la Jackson even een tepel
laat zien, is dat geen inbreuk op de etiquette, wel als men haar op haar
huidskleur aanspreekt. Maar ach, we zijn in wezen even bang voor seksuele opwinding
als die jihadi's, maar dat willen we niet gezegd hebben.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten